Plagiocephalie (afplatting hoofdje) en voorkeurshouding

vrijdag 30 maart 2018 om 21:29
Ook als je kind 8 kilo weegt, kun je haar comfortabel dragen. Als je dat zelf wil tenminste.aankleefsjaan schreef: ↑30-03-2018 19:24.
Een draagdoek of draagzak vind ik zelf niks, ook omdat dochter al 8 kilo weegt![]()
Gebruik een ergonomische drager of stevige draagdoek en gebruik deze ook goed.
Ik draag onze jongste nog wel eens. Ze weegt ruim 20 kg. Maar ja, bijna 6 jaar.
vrijdag 30 maart 2018 om 21:46
In een draagzak?Paarsmetroze schreef: ↑30-03-2018 21:29Ook als je kind 8 kilo weegt, kun je haar comfortabel dragen. Als je dat zelf wil tenminste.
Gebruik een ergonomische drager of stevige draagdoek en gebruik deze ook goed.
Ik draag onze jongste nog wel eens. Ze weegt ruim 20 kg. Maar ja, bijna 6 jaar.
Ja ik weet niet, ik heb dochter misschien 2 of 3x in de drager gehad. Een Baby Bjorn, had mijn vriend nog liggen van zijn eerste kindje dus is al 6 jaar oud wel.
Volgensmij totaal niet ergonomisch, mar ik weet ook niet of het wat voor ons is. Ik wil vooral het bewegen stimuleren omdat ze best energiek is, in een drager is dat best beperkt he.

vrijdag 30 maart 2018 om 21:55
Bewegen is altijd beter dan in een drager, box of stoeltje. Maar als je met een drager tijdens slaapjes bijvoorbeeld de afplatting kan verminderen, is dat misschien wel een idee.
Dragen is voor de spierontwikkeling beter dan liggen. Ik kan wel even kijken of ik de bron nog kan vinden.
Een babybjorn is niet fijn, voor je baby niet, maar voor jou ook niet. Dan snap ik dat je dat niet red met 8 kilo.
Kijk eens of je een ergonomische drager of een geweven doek die je kan knopen kan vinden. Misschien lenen van een bekende?
Ik draag mijn kind op mijn rug in een tula toddler. Haar benen zijn er eigenlijk wat te lang voor nu, maar het gewicht gaat nog prima. Geen uren meer, wat met baby of peuter wel ging.
Dragen is voor de spierontwikkeling beter dan liggen. Ik kan wel even kijken of ik de bron nog kan vinden.
Een babybjorn is niet fijn, voor je baby niet, maar voor jou ook niet. Dan snap ik dat je dat niet red met 8 kilo.
Kijk eens of je een ergonomische drager of een geweven doek die je kan knopen kan vinden. Misschien lenen van een bekende?
Ik draag mijn kind op mijn rug in een tula toddler. Haar benen zijn er eigenlijk wat te lang voor nu, maar het gewicht gaat nog prima. Geen uren meer, wat met baby of peuter wel ging.
vrijdag 30 maart 2018 om 22:11
Ik vraag me af of ze in slaap zou vallen in een drager. Ze slaapt eigenlijk alleen maar in haar bedje of heeeeeeel soms in de kinderwagen als we aan het wandelen zijn.
Inderdaad misschien eens lenen van iemand, ik sta er wel voor open om te proberen.
Die baby bjorn is niet fijn nee. Kreeg ook snel last van mijn schouders.
Inderdaad misschien eens lenen van iemand, ik sta er wel voor open om te proberen.
Die baby bjorn is niet fijn nee. Kreeg ook snel last van mijn schouders.
vrijdag 30 maart 2018 om 23:19
Beide kinderen hadden een voorkeurshouding, ondanks dat we er goed aandacht voor hadden. Ben bij allebei gewoon zelf naar een kinderfysio gestapt, je hebt geen verwijsbrief nodig hè.
De oefeningen die ik mee kreeg hebben bij oudste de scheefheid van 8% naar 2% teruggebracht, dus niet waarneembaar voor het oog. Bij jongste had ik geen behoefte meer aan een meting, omdat ik zelf ook al goed zag dat het effect vergelijkbaar was. Allebei hebben nu een prima koppie.
De oefeningen die ik mee kreeg hebben bij oudste de scheefheid van 8% naar 2% teruggebracht, dus niet waarneembaar voor het oog. Bij jongste had ik geen behoefte meer aan een meting, omdat ik zelf ook al goed zag dat het effect vergelijkbaar was. Allebei hebben nu een prima koppie.

zaterdag 31 maart 2018 om 07:31
Hier werd het door CB geconstateerd. Voorkeurshouding en mogelijke gevolgen.
Die van ons had weinig ontwikkelde nekspiertjes en vanaf toen zijn we actiever aan de slag gegaan met kindje onder toezicht en begeleiding op buik te leggen. Eerst op mijn buik zodat kind mij aankeek. Opbouwend in duur.
Daarna middels speelkleed met uitdagende kleuren, vakjes, geluidjes etc en goed gerolde handdoek onder okseltjes ook op buik laten verkennen en spelen op grond.
Je denkt vast.....wat heeft het een met het ander van doen. In ons geval waren de stapsgewijze ontwikkeling nekspiertjes het moment waarop kind meer om zich heen kon en ging kijken waardoor voorkeurshouding verdween.
Ken ook een kindje dat een aangemeten helmpje droeg.
Die van ons had weinig ontwikkelde nekspiertjes en vanaf toen zijn we actiever aan de slag gegaan met kindje onder toezicht en begeleiding op buik te leggen. Eerst op mijn buik zodat kind mij aankeek. Opbouwend in duur.
Daarna middels speelkleed met uitdagende kleuren, vakjes, geluidjes etc en goed gerolde handdoek onder okseltjes ook op buik laten verkennen en spelen op grond.
Je denkt vast.....wat heeft het een met het ander van doen. In ons geval waren de stapsgewijze ontwikkeling nekspiertjes het moment waarop kind meer om zich heen kon en ging kijken waardoor voorkeurshouding verdween.
Ken ook een kindje dat een aangemeten helmpje droeg.

zaterdag 31 maart 2018 om 10:25
Hier bij beide kinderen een voorkeurshouding en scheef hoofdje. Voor beiden naar fysio geweest die wat tips had maar het ging eigenlijk pas beter toen ze konden rollen en op hun buik gingen slapen. Rond een halfjaar. Bij de oudste is het niet meer zichtbaar en bij de jongste, nu ruim 1, nog wel als je erop let. Zijn oren staan ook nog iets scheef.
zaterdag 31 maart 2018 om 10:45
Ook hier voorkeurshouding met afplatting, dit werd opgemerkt door het consultatiebureau aan het einde van een bezoekje daar en voor we het wisten stonden we buiten nadat we een folder in ons handen gedrukt kregen met als opmerking "lees dit maar door".
Uhhhh tsja geprobeerd met de tips uit de folder aan de slag te gaan en bij het volgende bezoek aan het bureau vonden ze de afplatting meevallen.Mij zat het niet lekker en zelf contact gezocht met een fysiotherapeut die nog net geen ernstige afplatting constateerde.
Deze lieve mevrouw is meerdere keren aan huis geweest en dat was prettig en ze gaf goede tips/oefeningen.
Uiteindelijk heeft dit goed geholpen en als je het niet weet valt het niet op.De verwachting is dat het nog veel beter gaat worden.
Zelf hebben wij er ook veel aandacht aan besteed, veel met haar geoefend enz.Aan een zijligkussen zijn we niet begonnen, wel onder toezicht een opgerolde handdoek in de rug als ze in de box een dutje deed en ook in de kinderwagen lag een opgerolde handdoek.
Al met al vond ik het een lastig probleem waar best wat tijd en moeite in is gaan zitten en heb ik me regelmatig zorgen gemaakt.Gelukkig trekt het straks helemaal weg.
Uhhhh tsja geprobeerd met de tips uit de folder aan de slag te gaan en bij het volgende bezoek aan het bureau vonden ze de afplatting meevallen.Mij zat het niet lekker en zelf contact gezocht met een fysiotherapeut die nog net geen ernstige afplatting constateerde.
Deze lieve mevrouw is meerdere keren aan huis geweest en dat was prettig en ze gaf goede tips/oefeningen.
Uiteindelijk heeft dit goed geholpen en als je het niet weet valt het niet op.De verwachting is dat het nog veel beter gaat worden.
Zelf hebben wij er ook veel aandacht aan besteed, veel met haar geoefend enz.Aan een zijligkussen zijn we niet begonnen, wel onder toezicht een opgerolde handdoek in de rug als ze in de box een dutje deed en ook in de kinderwagen lag een opgerolde handdoek.
Al met al vond ik het een lastig probleem waar best wat tijd en moeite in is gaan zitten en heb ik me regelmatig zorgen gemaakt.Gelukkig trekt het straks helemaal weg.
zaterdag 31 maart 2018 om 10:48

zaterdag 31 maart 2018 om 14:26
Hoi hoi,
Hier had e jongste ook een sterke voorkeurshouding. Heb hem als hij in bed lag in een zijslaap kussen laten slapen (uiteraard onder toezich van camera en regelmatig kijke ) en ook heeeel veel in de draagdoek, waardoor het hoofdje alle ruimte heeft en niet verder afplat. Wellicht kan je hier iets mee?
Hier had e jongste ook een sterke voorkeurshouding. Heb hem als hij in bed lag in een zijslaap kussen laten slapen (uiteraard onder toezich van camera en regelmatig kijke ) en ook heeeel veel in de draagdoek, waardoor het hoofdje alle ruimte heeft en niet verder afplat. Wellicht kan je hier iets mee?

zaterdag 31 maart 2018 om 14:29
Ik zie nu dat je hebt gedragen met een baby bjorn drager, met 8kg zijn die idd behoorlijk oncomfortabel, een stevige draagdoek of ergonomische draagzak (tula, kokadi, ergobaby adapt) maakt een enorm verschil.
Ik draag mijn zoon van 2 jaar en ong. 12kg nog met gemak een paar uur achter elkaar. ( op de rug)
Ik draag mijn zoon van 2 jaar en ong. 12kg nog met gemak een paar uur achter elkaar. ( op de rug)
zaterdag 31 maart 2018 om 14:37
Hier een Tula drager. Superfijn ding dat het gewicht goed verdeelt. Ik heb ook ooit een Baby Bjorn gehad en nog afgezien van het feit dat die niet ergonomisch zijn (ik gebruikte hem niet vaak, dan zal het allemaal wel meevallen) hangen ze inderdaad veel op je schouders en is het al snel niet meer prettig.
Als je twijfelt kun je bij Dragen & Zo bijvoorbeeld via de Doekenbieb drie weken een drager uitproberen
Als je twijfelt kun je bij Dragen & Zo bijvoorbeeld via de Doekenbieb drie weken een drager uitproberen
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
vrijdag 6 april 2018 om 12:24
De fysio is hier net geweest. Ze zei inderdaad dat de oorzaak al goed aangepakt is en dat de voorkeur eigenlijk weg is nu. Alleen het slapen doet dochter nog op de voorkeurskant. Dezelfde tip gehad als die hier gegeven werd: als dochter slaapt, op de zij draaien, even wachten, dan weer op de rug draaien zodat hoofdje op de niet-voorkeurskant blijft liggen.
Meer konden we niet doen zei ze.
Zijslaapkussen raadde zij sterk af.
Meer konden we niet doen zei ze.
Zijslaapkussen raadde zij sterk af.
woensdag 18 april 2018 om 19:29
Joepie! Al 3 dagen slaapt dochter met haar hoofdje op de niet-voorkeurskant. Ik had nieuwe speentjes gekocht, waaronder 1 glow in the dark voor in haar bedje. Deze vond ze echter veel te interessant met als gevol dat ze hem steeds uit haar mond haalde. Ik heb vervolgens de glow speen aan de niet-voorkeurskant in bed gelegd en zo dat ze er nét niet bij kan. Ze ligt er de hele tijd naar te kijken in het donker en valt dan zo in slaap. Mocht iemand hier nog mee lezen; gratis tip

woensdag 18 april 2018 om 20:18
Whoop whoop, wat goed!!!aankleefsjaan schreef: ↑18-04-2018 19:29Joepie! Al 3 dagen slaapt dochter met haar hoofdje op de niet-voorkeurskant. Ik had nieuwe speentjes gekocht, waaronder 1 glow in the dark voor in haar bedje. Deze vond ze echter veel te interessant met als gevol dat ze hem steeds uit haar mond haalde. Ik heb vervolgens de glow speen aan de niet-voorkeurskant in bed gelegd en zo dat ze er nét niet bij kan. Ze ligt er de hele tijd naar te kijken in het donker en valt dan zo in slaap. Mocht iemand hier nog mee lezen; gratis tip![]()
Hier blijft het een uitdaging hoor...... Ze is gelukkig pas 10 weken, en ben al een aantal weken trouw bezig met de oefeningen.
Maar het hoofdje blijft wat plat en op het platte stuk gaat ze toch vaak liggen.
Zon speentje is een heeeel goed idee.. Waar heb je die gehaald?
Ik legde haar dus op haar zij snachts, maar dat mag nu niet meer, omdat het vermoeden bestaat dat ze een afwijking heeft aan de heupjes...

Tot die tijd raadde fysio rugligging aan, zodat ze de beentjes naar buiten kan laten vallen. Dat is t beste voor de heupontwikkeling....
woensdag 18 april 2018 om 20:42
Oh top!aankleefsjaan schreef: ↑18-04-2018 19:29Joepie! Al 3 dagen slaapt dochter met haar hoofdje op de niet-voorkeurskant. Ik had nieuwe speentjes gekocht, waaronder 1 glow in the dark voor in haar bedje. Deze vond ze echter veel te interessant met als gevol dat ze hem steeds uit haar mond haalde. Ik heb vervolgens de glow speen aan de niet-voorkeurskant in bed gelegd en zo dat ze er nét niet bij kan. Ze ligt er de hele tijd naar te kijken in het donker en valt dan zo in slaap. Mocht iemand hier nog mee lezen; gratis tip![]()
woensdag 18 april 2018 om 21:04
Ik hoorde in mijn omgeving dat het een kwestie is van degene met de langste adem. Blijf volhouden met de oefeningen. Hopelijk geen heupafwijking, ik duim voor je!Oudewijzeuil schreef: ↑18-04-2018 20:18Whoop whoop, wat goed!!!
Hier blijft het een uitdaging hoor...... Ze is gelukkig pas 10 weken, en ben al een aantal weken trouw bezig met de oefeningen.
Maar het hoofdje blijft wat plat en op het platte stuk gaat ze toch vaak liggen.
Zon speentje is een heeeel goed idee.. Waar heb je die gehaald?
Ik legde haar dus op haar zij snachts, maar dat mag nu niet meer, omdat het vermoeden bestaat dat ze een afwijking heeft aan de heupjes...Ik hoop heel hard van niet, maar over 2 weken krijgt ze pas een echo om heupdysplasie uit te sluiten.
Tot die tijd raadde fysio rugligging aan, zodat ze de beentjes naar buiten kan laten vallen. Dat is t beste voor de heupontwikkeling....
Hier had ze altijd Difrax speentjes. Verkopen ze ook gewoon bij Kruidvat enzo, daar zag ik de glow in the dark variant. Leek me handig dat ik niet op de tast meer hoefde te zoeken snachts, maar dit werkt nog beter zo

donderdag 19 april 2018 om 01:34
Zijslaapkussens worden afgeraden zonder constant toezicht i.v.m. wiegendood:
https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood ... of-wigjes/
En zo ook hoofdkussens met een gat tegen afplatting:
https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood ... ofdkussen/
Wij zijn ook bij de osteopaat geweest. De kinderfysio bood ons niet veel extra's. Ik vond het wel fijn dat zij het hoofd op mat en na een aantal maanden weer om te kijken of alle moeite geholpen had. En dan bedoel ik dat ze zo'n soort mal maakte:
https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood ... of-wigjes/
En zo ook hoofdkussens met een gat tegen afplatting:
https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood ... ofdkussen/
Wij zijn ook bij de osteopaat geweest. De kinderfysio bood ons niet veel extra's. Ik vond het wel fijn dat zij het hoofd op mat en na een aantal maanden weer om te kijken of alle moeite geholpen had. En dan bedoel ik dat ze zo'n soort mal maakte:

vrijdag 20 april 2018 om 10:51
Dat opmeten hebben ze hier nooit gedaan, maar zowel de fysio als de osteopaat zeiden allebei dat het écht goed zou komen.
Soms denk ik wel eens om fotos te maken, want zelf zie ik nog geen verschil, maarja dan ben ik er misschien te veel op gefocust.
De truc met het glow speentje is trouwens al niet meer nodig. Dochter slaapt nu sinds een paar nachtjes gewoon op haar zij, op de niet-voorkeurskant!
Soms denk ik wel eens om fotos te maken, want zelf zie ik nog geen verschil, maarja dan ben ik er misschien te veel op gefocust.
De truc met het glow speentje is trouwens al niet meer nodig. Dochter slaapt nu sinds een paar nachtjes gewoon op haar zij, op de niet-voorkeurskant!

woensdag 2 mei 2018 om 17:46
Hee aankleefsjaan!
Hoe gaat het nu? Met mijn dochtertje heel goed. Ze slaapt heel vaak nu ook op haar niet-voorkeurskant.
Ik vind wel dat je de afplatting nog erg goed ziet. Bij jouw kindje ook nog? Grrr.... Hoop dat het snel bijtrekt maar dat heeft vast ff tijd nodig.
Geen heupafwijking trouwens, gelukkig!!
Hoe gaat het nu? Met mijn dochtertje heel goed. Ze slaapt heel vaak nu ook op haar niet-voorkeurskant.
Ik vind wel dat je de afplatting nog erg goed ziet. Bij jouw kindje ook nog? Grrr.... Hoop dat het snel bijtrekt maar dat heeft vast ff tijd nodig.
Geen heupafwijking trouwens, gelukkig!!

woensdag 2 mei 2018 om 18:01
Bij mijn zoon hetzelfde gehad. Hij had een afplatting van 112%. Best een behoorlijke dus. Maar bij de kinderfysio geweest en kreeg daar veel oefeningen mee. En ben hem toen overdag heel veel op de buik gaan leggen. Dat was volgens de fysio als je daar niet te huiverig voor bent de snelste manier om eraf te komen. Ik ben toen begonnen in de box en de kinderwagen. Zo kon ik hem altijd in de gaten houden, toen bij slaapjes overdag en na een aantal weken had ik zelf voldoende vertrouwen om hem ook s nachts te laten liggen. Ging toen ook heel snel vooruit. Afplatting is nooit helemaal weggegaan, uiteindelijk op 104%. Maar hij is inmiddels 6 jaar en alleen als je van bovenop bij nat haar kijkt zie je dat het net niet rond loopt.
donderdag 3 mei 2018 om 11:33
Oudewijzeuil wat een goed nieuws dat er geen heupafwijking is!!
De voorkeurshouding is hier al helemal weg, maar de afplatting zit er nog behoorlijk. Ik kan ook niet zeggen of het al minder is, daarvoor let ik er elke dag te veel op denk ik.
Dochter speelt hier sinds ze kan rollen (4mnd) altijd op haar buik. Ze houdt dit bijna de hele dag vol (ja met slaapjes en knuffels op schoot tussendoor natuurlijk).
Het slapen gaat meestal op de niet-voorkeurskant, maar soms nog wel op de afplatting. Ik laat het maar zo.
Ze zeggen dat het nog wel een jaar kan duren voor het weg is... pfff
De voorkeurshouding is hier al helemal weg, maar de afplatting zit er nog behoorlijk. Ik kan ook niet zeggen of het al minder is, daarvoor let ik er elke dag te veel op denk ik.
Dochter speelt hier sinds ze kan rollen (4mnd) altijd op haar buik. Ze houdt dit bijna de hele dag vol (ja met slaapjes en knuffels op schoot tussendoor natuurlijk).
Het slapen gaat meestal op de niet-voorkeurskant, maar soms nog wel op de afplatting. Ik laat het maar zo.
Ze zeggen dat het nog wel een jaar kan duren voor het weg is... pfff
donderdag 3 mei 2018 om 12:44
Het is niet het einde van de wereld, hè.
Dochter was hier hartstikke plat aan 1 kant en je ziet het nog steeds, maar straks met haar valt het wel mee. En nu ze minder ligt, wordt het nog minder. Het is jammer, maar het kan veel erger allemaal.
Er staat ongeveer 2x zoveel tijd voor het rechttrekken dan het ontstaan is. Dus 2 maanden voorkeurshouding is min. 4 maanden herstel.
Alleen een verschoven oor (heeft dochter) dat blijft verschoven.
Dochter was hier hartstikke plat aan 1 kant en je ziet het nog steeds, maar straks met haar valt het wel mee. En nu ze minder ligt, wordt het nog minder. Het is jammer, maar het kan veel erger allemaal.
Er staat ongeveer 2x zoveel tijd voor het rechttrekken dan het ontstaan is. Dus 2 maanden voorkeurshouding is min. 4 maanden herstel.
Alleen een verschoven oor (heeft dochter) dat blijft verschoven.
donderdag 3 mei 2018 om 20:49
Ja hier ook het ene oortje dat wat meer naar voren staat, maar inderdaad zal het minder opvallen als ze meer haar krijgt. En dat groeit goed! Zelfs de kale schuurplek op het achterhoofd krijgt al weer donshaar!
Zeker niet het einde van de wereld, ben blij dat ze gewoon gezond is en dat dit eigenlijk nu alleen nog een cosmetisch 'probleem' is.
Zeker niet het einde van de wereld, ben blij dat ze gewoon gezond is en dat dit eigenlijk nu alleen nog een cosmetisch 'probleem' is.