Prijsverschil autostoeltjes

23-10-2007 21:30 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor onze dochter van 10 maanden hebben we net een autostoeltje gekocht, de maxi-cosi Tobi voor ongeveer ¤ 250,-. Mn vriendin kocht in dezelfde week een nieuw stoeltje bij een supermarkt voor ¤ 25,-

Ze vondt ons stoeltje belachelijk duur maar ik zei dat het wel om de veiligheid van je kind gaat waarop zij antwoorde dat hun stoeltje ook wel getest moet zijn omdat het anders niet verkocht mag worden in de winkel.

Ok nu zal ik heus wel iets betalen voor de naam Maxi-cosi maar er zal toch nog wel meer verschil in zitten voor dat prijs verschil!?!

Mn vriendin zegt dan nou ze zien er toch bijna hetzelfde uit?!?!

Wie heeft er goede argumenten om wel een duurder (in mijn ogen beter) autostoeltje te kopen?
Mooiere stof die makkelijker schoon te houden is.

Betere garantie.

Meer comfort. (een slaapstand etc.)

Meer veiligheid. (echt wel hoor! Hogere zijkanten etc.)

Mooier uiterlijk
check de autostoeltjes test maar eens op de site van de anwb, daar kun je zien welke het veiligst zijn, dan is het maar net hoe veilig en hoe duur je hem hebben wilt..
Ik heb een stoel van net boven de 100 euro. Van bobike (waar de meeste fietsstoeltjes van gemaakt zijn). Heeft een slaapstand, stof die eraf kan in een veel mooiere stof dan Maxi Cosi en is ook europees goedgekeurd (getest).

Maar ik rijd in een Volvo. Een van de veiligste auto's die er is.

En dat is een stuk belangrijker dan je stoeltje.

Als je met je dure stoel in een Ford , Citroen of Opel gaat zitten ben je slechter af dan zonder dure stoel in een Saab bv.

Maar ja, met een Saab het je het wel over heel veel geld....

Een dure stoel zegt mijns inziens dan ook niet alles.

Als je in een auto zonder goede kooi zit maakt zo'n stoel weinig meer uit.
Volgens mij was de Tobi dit jaar wat minder goed uit de test gekomen door een betere testmethode. Bij Maxi-Cosi betaal je volgens mij wel voor een deel voor het uiterlijk en de naam.

De Tobi heb ik trouwens op internet al regelmatig voor 199 of 209 euro gezien dus het kan wel wat goedkoper dan 250.

Ik zou trouwens nooit een stoeltje van 25 euro kopen. Er wordt ook altijd voor gewaarschuwd dat deze aanzienlijk minder veilig zijn dan de romer's, maxi-cosi's etc. Daar heb ik het extra geld wel voor over.

Mijn dochter is trouwens ook bijna 10 maanden en ik denk dat ze nog wel even mee kan in de maxi-cosi want dat is toch het veiligst zo lang het kan maar we zullen er toch binnenkort ook een moeten halen.
quote:neele schreef op 23 oktober 2007 @ 21:58:

Ik heb een stoel van net boven de 100 euro. Van bobike (waar de meeste fietsstoeltjes van gemaakt zijn). Heeft een slaapstand, stof die eraf kan in een veel mooiere stof dan Maxi Cosi en is ook europees goedgekeurd (getest).

Maar ik rijd in een Volvo. Een van de veiligste auto's die er is.

En dat is een stuk belangrijker dan je stoeltje.

Als je met je dure stoel in een Ford , Citroen of Opel gaat zitten ben je slechter af dan zonder dure stoel in een Saab bv.

Maar ja, met een Saab het je het wel over heel veel geld....

Een dure stoel zegt mijns inziens dan ook niet alles.

Als je in een auto zonder goede kooi zit maakt zo'n stoel weinig meer uit.Ik vind dit wel een heel raar verhaal. En ik ben best een Volvo liefhebber dus dat is het niet.

Ook de verschillende auto's worden elk jaar getest en Volvo's scoren inderdaad vaak goed maar ook andere merken doen daar de laatste jaren niet voor ander. Renault bijvoorbeeld haalt al jaren hele hoge score wat veiligheid betreft, volgens mij hoger dan Volvo.

Daarnaast is het voor het stoeltje vooral belangrijk of het stoeltje de klap op kan vangen zonder dat je kind door de auto vliegt of het stoeltje je kind bezeerd.

Als je met 80 km tegen een boom rijdt dan zal de klap net zo hard zijn in een Volvo als in een Ford en zal vooral het stoeltje bepalen of je kind niet door de voorruit vliegt.

Ik wist trouwens niet dat Bobike ook autostoeltjes maakt.

[/fgcolor]
Wat je in ieder geval kan doen, is de aanbiedingen in de gaten houden. Veel zaken hebben regelmatig aanbiedingen waarbij je zoveel procent korting krijgt als je de oude stoel inlevert of andere aankopen doet. Of waarbij je toch al korting krijgt vanwege een actie. Dat scheelt dan ook weer een beetje.

Tja, en je moet natuurlijk wel het geld hebben om een dure, veiliger auto te kunnen kopen. Plus dat je ook nog 's afhankelijk bent van medeweggebruikers... Hier dus ook een stoel aangeschaft waar wij ons veilig bij voelden. Dat scheelt wellicht ook al een deel.
quote:pebbles10 schreef op 23 oktober 2007 @ 22:08:

[...]

Ik vind dit wel een heel raar verhaal. En ik ben best een Volvo liefhebber dus dat is het niet.

Ook de verschillende auto's worden elk jaar getest en Volvo's scoren inderdaad vaak goed maar ook andere merken doen daar de laatste jaren niet voor ander. Renault bijvoorbeeld haalt al jaren hele hoge score wat veiligheid betreft, volgens mij hoger dan Volvo.

Daarnaast is het voor het stoeltje vooral belangrijk of het stoeltje de klap op kan vangen zonder dat je kind door de auto vliegt of het stoeltje je kind bezeerd.

Als je met 80 km tegen een boom rijdt dan zal de klap net zo hard zijn in een Volvo als in een Ford en zal vooral het stoeltje bepalen of je kind niet door de voorruit vliegt.

Ik wist trouwens niet dat Bobike ook autostoeltjes maakt.

[/fgcolor]

Bobike stoelen worden niet meer verkocht geloof ik. De yuppen zaak waar ik m vandaan had ging ze in ieder geval niet meer verkopen omdat de productie in Portugal zou komen.

Hij verkoopt nu (tegen zijn zin) veel te dure Maxi cosi. Neemt niet weg dat ik als ik aan de volgende stoel toe ben waarschijnlijk ook zwicht....

Wat de Volvo betreft. Voordat wij een kind hadden reden we Peugeot. Zag er leuk uit maar je meot m niet tegen een boom parkeren.

Hetzelfde geldt iig voor vee Japanners.

Alle crash tests staan op de ANWB site ik ken ze ook niet helemaal.

Mijn verhaal was meer het principe; Als je in je Kia picanto tegen een boom vliegt doet een Maxi Cosi niets aan het feit dat je deur ongeveer een meter naar binnen komt.

Maar nogmaals, je moet het je wel kunnen veroorloven. (Wij hebben dan ook een tweedehands Volvo aangeschaft. Nog steeds vreselijk duur, we hadden er een nieuwe middenklasser van een ander merk voor kunnen kopen. Maar wel veilig!)
quote:neele schreef op 23 oktober 2007 @ 22:23:

[...]

Bobike stoelen worden niet meer verkocht geloof ik. De yuppen zaak waar ik m vandaan had ging ze in ieder geval niet meer verkopen omdat de productie in Portugal zou komen.

Hij verkoopt nu (tegen zijn zin) veel te dure Maxi cosi. Neemt niet weg dat ik als ik aan de volgende stoel toe ben waarschijnlijk ook zwicht....

Wat de Volvo betreft. Voordat wij een kind hadden reden we Peugeot. Zag er leuk uit maar je meot m niet tegen een boom parkeren.

Hetzelfde geldt iig voor vee Japanners.

Alle crash tests staan op de ANWB site ik ken ze ook niet helemaal.

Mijn verhaal was meer het principe; Als je in je Kia picanto tegen een boom vliegt doet een Maxi Cosi niets aan het feit dat je deur ongeveer een meter naar binnen komt.

Maar nogmaals, je moet het je wel kunnen veroorloven. (Wij hebben dan ook een tweedehands Volvo aangeschaft. Nog steeds vreselijk duur, we hadden er een nieuwe middenklasser van een ander merk voor kunnen kopen. Maar wel veilig!)

Een grote auto heeft inderdaad een veel grotere kreukelzone dan een kleine auto als een Kia Picanto. Daar heb je wel gelijk in.

Voor mij ook een reden om geen kleine auto te rijden.

Maar de merken die jij noemde hebben ook veel grotere auto's die vaak net zo veilig zijn als een Volvo of Saab.

Ze raden trouwens aan om de kinderstoel in het midden van de achterbank te bevestigen om zo de kans op letsel bij een zijdelingse botsing te verminderen.

Maar ook in een Volvo lijkt me een goed autostoeltje van groot belang, better safe than sorry.

quote:pebbles10 schreef op 23 oktober 2007 @ 22:32:

[...]

Een grote auto heeft inderdaad een veel grotere kreukelzone dan een kleine auto als een Kia Picanto. Daar heb je wel gelijk in.

Voor mij ook een reden om geen kleine auto te rijden.

Maar de merken die jij noemde hebben ook veel grotere auto's die vaak net zo veilig zijn als een Volvo of Saab.

Ze raden trouwens aan om de kinderstoel in het midden van de achterbank te bevestigen om zo de kans op letsel bij een zijdelingse botsing te verminderen.

Maar ook in een Volvo lijkt me een goed autostoeltje van groot belang, better safe than sorry.

Heb je gelijk in (better safe than sorry).

Maar zoals je op de site van de ANWB kunt zien heeft de maxi cosy tobi (waar to het over heeft) dit jaar maar een "redelijk" gescoord op het punt veiligheid. Wat comfort betreft scoort 'ie hoog wat het gemiddelde dan weer beter maakt.

Maar voor de veiligheid hoef je dus geen 250 euro uit te geven.....

En wat die auto's betreft. Ik weet het niet van ieder merk maar heb een paar testen bekeken toen we voor een nieuwe auto gingen. En de Ford en Peugeot scoorden behoorlijk minder dan de Volvo die het uiteindelijk werd. (En dat waren vergelijkbare modellen)
Wij hebben een maxi cosie priori... voorloper van de tobi. Kwam goed uit de test. Voor de huis, tuin en keuken ritjes in onze tweede auto hebben we een hemastoeltje gekocht. Allemaal goedgekeurd.... het hemastoeltje is echter wel iets minder gebruiksvriendelijk....
Wij hebben de MC Tobi. Voor mijn ouders had ik eerst een stoeltje van de Hema, maar kreeg pas geleden een MC Priori van mijn collega. Mijn ouders merken het verschil in gebruiksvriendelijkheid, het materiaal wat lekkerder aanvoelt en vooral de strakke bevestiging van het stoeltje op de achterbank. Bij de goedkopere stoeltjes haal je vaak de gordel door wat gaten, maar je vergrendelt ze niet. Van een andere collega begreep ik dat de gesp van de MC ook veel zwaarder gaat, waardoor kinderen 'm niet zo snel zelf open kunnen maken. Haar dochtertje van 2,5 jaar heeft nu ontdekt hoe ze 'm loskrijgt en zit dus zeer regelmatig met de stoelgordeltjes los. Wil je ook weer niet lijkt me!

Maar het grootste pluspunt vinden mijn ouders dat ons dochtertje nu wat hoger zit. Ze kunnen haar dus zien via de achteruitkijkspiegel en Kari kan nu zelf ook veel beter naar buiten kijken.

Vwb de discussie over veilige auto's denk ik ook dat grootte er meer toe doet dan merk.

Ik heb geprobeerd het stoeltje in het midden te bevestigen, maar helaas is de gordel daar te kort voor. Leek me ook wel prettig ivm de beenruimte, zeker in de slaapstand komt ze een eind met haar voetjes!
ik schrok van het feit dat opel blijkbaar niet zo veilig was, dus ik heb even gekeken, maar in de crashtest scoort de meriva 26 punten tov de volvo s80 met 29 punten, ook bij de sterrenwaarderingen hadden ze er bijna allemaal van hier genoemde merken vier of vijf.

Ik word hier dus niet zoveel wijzer van, Neele, het je een artikellink voor mij?Ik ben wel benieuwd namelijk...

Wat betreft maxicosi, ik heb een dure en een goedkopere autostoel, de dure zit in de auto waar we zoon het vaakst mee vervoeren,en gevoelsmatig is ie veiliger omdat er hogere zijkanten opzitten, maar verder vind ik maxicosi niet erg geweldig. De stof verkleurt,(zwarte ribstof, 2 jaar oud) en hij is kleiner en smaller dan de andere goedkopere auto, gevolg: we moeten een nieuwe kopen want zijn schouders zitten klem in de maxi.....

Ik zou voor een volgende een middenklasser kopen, zeker geen maxicosi meer.
Als het gaat om veiligheid, is alleen een autostoeltje dat je tegen de rijrichting in kunt zetten, echt veilig. Het was vorige week nog bij "Blik op de weg". Bij een frontale botsing wordt je kindje in het stoeltje gedrukt en is het hoofdje goed beschermd, maar bij een gewoon autostoeltje met de rijrichting mee, krijgt het hoofdje het echt heel zwaar te verduren. Ik werd al bijna misselijk toen ik de filmopnames zag met de baby-dummy..

Dochter van 9 maanden gaat pas met ca. 18 maanden ofzo (als ze 9 kilo weegt) over in een autostoeltje, maar dan wel in eentje die ik tegen de rijrichting in kan zetten. Weet iemand waar ze dit soort stoeltjes verkopen? (dan kan ik me alvast een beetje oriënteren)
Nog even over de prijs van de maxi-cosi tobi: het loopt tegen het eind van het jaar, dus er wordt flink opgeruimd in de 2007-kleuren! Kijk maar eens op Marktplaats onder maxi cosi tobi, dan vind je diverse internetwinkels met goede aanbiedingen. Wij hebben er deze week twee besteld voor 185 euro per stuk bij zo'n internetwinkel.
Ik heb de mijne gekocht bij Prénatal tijdens de mamadagen met 20% korting. Ik geloof dat ze ook een actie hebben dat je korting krijgt als je je oude autostoeltje inruilt. Ik heb de Tobi genomen (met een leuke roze bloemenprint ). Hij was wel een stuk duurder dan de Priori (was iets van 150 euro geloof ik) maar de Tobi heeft wel wat meer gebruiksgemak (gordels die automatisch omhoog klappen) en een extra inzet bij de hoofdsteun, zodat het hoofdje stabieler blijft zitten. Dat vond ik ook wel belangrijk.
Dit staat op de site van "Blik op de weg" over die aflevering:

"Uit cijfers blijkt dat er in Nederland jaarlijks 1400 kinderen het ziekenhuis bezoeken i.v.m. een verkeersongeval waarbij ze als passagier in de auto zaten. Uit Zweeds onderzoek is gebleken dat de ernst van de letsels en het aantal letsels tot 90% gereduceerd kunnen worden als we de kinderen op een andere manier vervoeren. Op welke manier moeten we ze dan vervoeren en als het zoveel veiliger is, waarom gebeurt het dan nog niet in Nederland?"
[

Dochter van 9 maanden gaat pas met ca. 18 maanden ofzo (als ze 9 kilo weegt) over in een autostoeltje, maar dan wel in eentje die ik tegen de rijrichting in kan zetten. Weet iemand waar ze dit soort stoeltjes verkopen? (dan kan ik me alvast een beetje oriënteren)[/quote]

Daar ben ik dus naar op zoek geweest, maar in de 'gewone' babywinkels kwamen wij alleen stoeltjes tegen waarbij het kind met het gezicht naar voren zit. Daarbuiten heb ik niet verder gezocht.

Wij wilden onze zoon overigens ook zo lang mogelijk in de maxicosi houden (ivm achteruit rijden, maar ook nog handig met op het onderstel van de wagen klikken), maar zijn nu met 13 maanden toch over naar een grotere stoel. Hij is nu een kilo of 10 en gezien zijn lengte past hij er nog wel in. Maar ik kan hem niet meer tillen met mc en al (ben wel 6 maanden zwanger en til dus wat lastiger) en daarbij bleek hij met dikkere kleren (trui, winterjasje) behoorlijk krap te liggen in dat ding.

Bij ons is het ook de mc tobi geworden, zowel voor in de grote renault als in de kleine fiat. We gebruiken 'm nog maar een week, maar tot nu toe bevalt ie goed. Voordeel van vooruit rijden is voor mijn zoon trouwens wel dat hij autorijden nu veel leuker vindt. Met het vorige stoeltje reden we alleen lange afstanden tijdens zijn slaapjes, indien wakker was het altijd protesteren.

Dat van dat middenop de achterbank zetten wist ik niet, moeten we maar eens kijken of dat lukt denk ik. Vraag me wel een beetje af of ik er dan nog bij kan komen met in de weg zittende buik en of er straks dan nog een ander stoeltje naast past...
Hm, dacht dat dat met die quotes wel wat duidelijker in beeld zou komen. Sorry..
tja leuk dat achteruit rijden, maar onze dochter wordt bij achteruit rijden wagenziek en kotst dan alles onder. Dus toch maar vooruit. Er is zeker wel een groot verschil in stoeltjes, alleen al hoe je ze bevestigt, alleen met gordel? of met bijv isofix. En dan verder comfort, hoe vangen ze klappen op etc, ze zullen allemaal wel door de test komen, maar je kan de test met 1 ster halen of met 5 en dat maakt echt wel verschil uit. Ik zou nooit een autostoeltje van 25 euro gebruiken. Wij hebben de veiligste en de duurste die er is, nou is dat misschien ook wat overdreven, maar dan weet je in elk geval dat je daar alles aan gedaan hebt wat mogelijk is en via internet bestellen scheelt ook weer tientallen euroos!
Arwen, het is toch niet overdreven om het veiligste (en dan ook wellicht duurste) stoeltje te hebben? Als het gaat om de veiligheid van je kind, moet je inderdaad niet bezuinigen.
[quote]Branca schreef op 24 oktober 2007 @ 11:05:

[

Hij is nu een kilo of 10 en gezien zijn lengte past hij er nog wel in. Maar ik kan hem niet meer tillen met mc en al (ben wel 6 maanden zwanger en til dus wat lastiger) en daarbij bleek hij met dikkere kleren (trui, winterjasje) behoorlijk krap te liggen in dat ding.

Ik laat de maxi-cosi altijd in de auto staan (in de gordels) en frummel dochter er dan in en uit. Niet altijd makkelijk maar ze klaagt niet en ik heb de maxi-cosi verder niet nodig buiten de auto.
Hm, nu kan ik ook niet meer goed quoten :-)
nee dat vinden wij ook niet hoor, en ik geef hier graag geld aan uit, maar het is wel veel geld en het verschil tussen de beste uit de test en de eennabeste, ik weet niet of dat nou zo groot is bij een groot ongeluk, maar ja, het is ons wel die 50 euro meer waard..
Ik snap het Arwen. Ik ga hard op zoek naar een stoeltje dat tegen de rijrichting in kan staan en als dat toch niet zou lukken, ga ik voor het allerbeste en veiligste "gewone" stoeltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven