puber met school naar Suriname

17-11-2025 12:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft hier ervaring mee?

Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.

Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?

Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.

Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.

Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Super gaaf voor je dochter.

Ik vind zelf dat je bizar weinig gezien hebt van de wereld. Gun je dochter meer, zou ik zeggen.
Wat een mooie kans.
Leuk voor haar.
KatjaSasja schreef:
17-11-2025 12:28

Grote vraag is wel, wat gaat dit kosten, zelfs al wordt een deel gefinancierd dan nog zou er een flinke bijdrage worden gevraagd. En hebben jullie dat er voor over.
Volgens de site (afhankelijk van de bestemming) 2500-3200 euro die bekostigd worden dmv een voortraject van een jaar waarin de kinderen zelf de centjes bij elkaar moeten sprokkelen met acties.

Ik vind het er heel leuk uitzien maar zo eenvoudig als TO het voorstelt is het allemaal niet, het is absoluut geen regulier schoolreisje.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 17-11-2025 13:20
13.78% gewijzigd
Graftak!
Solomio schreef:
17-11-2025 12:50
Ik zou er niet blij mee zijn.

Andere culturen leren kennen kan tegenwoordig ook heel goed in Nederland.
Nee. Wat Surinamers leren kennen in Nederland is echt een heel andere ervaring dan daadwerkelijk in Suriname zijn.

Ik snap de bedenkingen wel, en vind 14 jaar ook wel wat jong. Een voordeel is dat de taalbarrière ontbreekt omdat daar ook Nederlands gesproken wordt.
ik heb op m'n 16e in een uitwisselingsprogramma met een Engelse school gezeten en ook met een Engels orkest. Daar heb ik fantastische herinneringen aan en ook vriendschappen aan overgehouden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Laat haar lekker gaan, mits het financieel niet uit kan, dan snap ik dat het niet door kan gaan.

De rest van je argumenten vind ik wel wat lullig, maar dat vind ik.

Dit gaat een ervaring zijn voor de rest van haar leven.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Ik zou het voor mijn kind ook heel spannend vinden. Eerst maar eens details horen!
Renske schreef:
17-11-2025 12:59
Doe normaaal zeg. Misschien moet jij eens buiten jouw denkkader treden, er is zoveel meer.
Eens, we hebben altijd fantastische vakanties met de tent. En als kind heb ik hier ook hele warme herinneringen aan. Ik ben zelf met mijn ouders naar Parijs geweest toen ik in groep 8 zat, omdat het het laatste jaar was dat mijn oudere zus mee ging.
Later ook wel België Luxemburg ed maar niet buiten Europa nee. Ben vast niet de enige.

Ze is heel zelfstandig. Ze is een hele serieuze voorbeeld leerling. Ze zit op praktijkonderwijs omdat het qua rekenen net niet kon halen, regulier onderwijs.

Qua financiering, als we het zelf moeten betalen gebeurd het niet. Kan misschien wel maar ik heb nog een kind. Hoe moet ik dat verantwoorden? Hij gaat wel naar regulier onderwijs (nu groep 8) en hoe groot is de kans dat zijn school het ook gaat doen. Mijn zus zei meteen 'ik betaal het wel ' maar zij heeft zelf geen kinderen (weet niet hoe dat voelt dus). En als we het zelf moeten betalen, ga ik liever met gezin een keer naar het buitenland samen.
Ze zei dat school het dmv sponsoring wil doen dus ben benieuwd vanavond.

En ik snap dat iig paspoort en ik denk vaccinaties (?) erover heen komen.
Ik vind het niet heel raar dat mijn dochter zegt dat ze alleen wil als een bekende ook gaat. Het is niet alsof ze naar Amsterdam gaan ofzo.
https://www.crossyourborders.nl/home

Hier vind je al heel veel informatie.
Graftak!
Je kunt toch niet alles altijd maar gelijk houden voor je kinderen. Echt super lullig als je dochter niet mag gaan, puur omdat haar broer 'misschien' die kans niet krijgt. Voor haar broer komen wel weer andere kansen.
Hoewel ik 13 (misschien tijdens de reis 14) erg jong vind voor zo'n reis zou mijn antwoord Ja, tenzij zijn.
En die tenzij hangt vooral af van een aantal vragen die je zelf ook hebt. Vooral de begeleiding, de gastgezinnen en de financiering. Daar zou ik meer over willen weten en de meeste vragen over hebben. En de organisatie zegt mij ook niks dus daar zou ik mij ook in verdiepen. En natuurlijk of het iets is voor je kind, maar als die het zelf heel graag wil dan ga ik daar om die reden niet snel tussenliggen.
Kletskous11 schreef:
17-11-2025 13:25
Mmmmm.... hier heeft school wel geholpen met het organiseren van een avond waarbij ouders allemaal spullen moesten kopen (sigaar uit doos dus :-)) en dat leverde zo'n 90 euro per kind op maar de rest moesten ze toch echt zelf bij elkaar scharrelen en als je kind nog niet betaald mag werken, lijkt me het lastig worden om het binnen de tijd allemaal zelf bij elkaar te krijgen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Taskmaster schreef:
17-11-2025 13:29
Je kunt toch niet alles altijd maar gelijk houden voor je kinderen. Echt super lullig als je dochter niet mag gaan, puur omdat haar broer 'misschien' die kans niet krijgt. Voor haar broer komen wel weer andere kansen.
Echt super lullig voor broer als hij later niet kan gaan maar zijn zus wel geweest is.
Taskmaster schreef:
17-11-2025 13:29
Nou dit dus.
Zeker gezien praktijk onderwijs is dit toch een mooie kans. Broer gaat misschien wel met school naar Berlijn of Rome.
granny71 schreef:
17-11-2025 13:31
Echt super lullig voor broer als hij later niet kan gaan maar zijn zus wel geweest is.
Waarom zou hij niet kunnen gaan als het grotendeels gesponsord wordt?
En hij gaat waarschijnlijk naar een andere school, waar het waarschijnlijk geen Suriname wordt, maar Londen of Parijs.
Bij mijn oudste ging de buitenlandreis niet door vanwege corona, broertje dan ook maar niet laten gaan?

Ik vind dit heel wat anders dan de een wel rijlessen geven, maar de ander niet.
Dit zijn gewoon dingen die op hun pad komen. Oudste heeft later op het hbo 2 reizen gemaakt.
Kletskous11 schreef:
17-11-2025 13:25
Eens, we hebben altijd fantastische vakanties met de tent. En als kind heb ik hier ook hele warme herinneringen aan. Ik ben zelf met mijn ouders naar Parijs geweest toen ik in groep 8 zat, omdat het het laatste jaar was dat mijn oudere zus mee ging.
Later ook wel België Luxemburg ed maar niet buiten Europa nee. Ben vast niet de enige.

Ze is heel zelfstandig. Ze is een hele serieuze voorbeeld leerling. Ze zit op praktijkonderwijs omdat het qua rekenen net niet kon halen, regulier onderwijs.

Qua financiering, als we het zelf moeten betalen gebeurd het niet. Kan misschien wel maar ik heb nog een kind. Hoe moet ik dat verantwoorden? Hij gaat wel naar regulier onderwijs (nu groep 8) en hoe groot is de kans dat zijn school het ook gaat doen. Mijn zus zei meteen 'ik betaal het wel ' maar zij heeft zelf geen kinderen (weet niet hoe dat voelt dus). En als we het zelf moeten betalen, ga ik liever met gezin een keer naar het buitenland samen.

En ik snap dat iig paspoort en ik denk vaccinaties (?) erover heen komen.
Ik vind het niet heel raar dat mijn dochter zegt dat ze alleen wil als een bekende ook gaat. Het is niet alsof ze naar Amsterdam gaan ofzo.
Hoe dat voelt in de zin voor zoon of voor jezelf omdat je het (mogelijk) niet kan bekostigen? Indien de kosten straks het enige probleem blijkt te zijn kun je dit natuurlijk overwegen, maar snap ook dat je liever geld besteed aan iets met gezin buiten Nederland.

De afweging voor zoon blijf je hoe dan ook houden. Op de middelbare school zijn er over het algemeen wel buitenlandse uitstapjes, maar dan is het misschien Europa en niet Suriname.
Klinkt leuk. Suriname ligt natuurlijk in Zuid-Amerika, maar is qua cultuur, sfeer en veiligheid veel meer zoals de Antillen. Ik vond het in ieder geval veel veiliger aanvoelen dan Brazilië en Peru. Nederlands is de voertaal, hetgeen het ook makkelijker maakt om te communiceren. Met 30 leerlingen en 7 of 8 docenten hebben ze 4 of maximaal 5 leerlingen per docent, dus dat is een flinke hoeveelheid begeleiding.
Volgens mij zijn er geen verplichte vaccinaties voor Suriname.

Als het financieel kan, dan zou ik ervoor gaan. Als je het gelijk wil houden dan spaar je ook geld voor je zoon, dat is dan voor een mogelijke reis voor hem. Als hij niet met school gaat kan je hem dat geven als hij 18 is bijvoorbeeld.
Haha, je 14 jarige dochter in een gastgezin in Suriname, nee natuurlijk niet.
eckano schreef:
17-11-2025 12:39
Op de school van onze zoon gaan ze ook elke twee jaar op zo'n reis, ze zijn eerder naar Suriname geweest en gaan over een tijdje naar Zuid-Afrika volgens mij, en dat zijn leerlingen in de leeftijd van 13 tot 16 jaar.

Er moest gesolliciteerd worden voor de reis; zoon mocht mee maar zijn beste vriend niet, dat was wel even balen voor hem.

Hier was het de bedoeling dat ze de reissom zelf bij elkaar verdienen; in het geval van Suriname was dat zo'n 2.500 euro, en dat was nog exclusief de kosten voor het paspoort, inentingen en de Entry Fee.

Naar huis bellen zat er niet in want ze zaten ergens in de jungle; de leiding had een satelliet telefoon voor noodgevallen en er werd af en toe een update gepost op de website.

Zoon vond het supergaaf en de reis van zijn leven maar het eiste ook wel wat vertrouwen van ons als ouders en als ik het zou lees, ben ik bang dat het voor jou (nog) een brug te ver is...

Kleine aanvulling: zoon zit op een school waar ze ook veel uitwisselingen doen, die had de afgelopen jaren ook al in zijn eentje in gastgezinnen in Spanje en Tsjechië gezeten, dus voor hem was dit niet meer zo'n grote stap.
Wat bijzonder dat een school dit faciliteert. Dure reizen die zelf moeten worden bekostigd en een sollicitatieronde.

En je leert er niet per definitie meer van dan een reis naar Berlijn of Charleroi.

Behalve dat vliegen er bij hoort.
ZaphodBeeblebrox schreef:
17-11-2025 13:53

Eh, hoezo? Dit soort reizen worden jaarlijks georganiseerd, het zijn culturele uitwisselingen. De school van mijn zoon doet dit ook (hij wil het nooit helaas) en het lijkt me een hele mooie ervaring voor de leerlingen. Het wordt uiteraard allemaal goed begeleid en voorbereid.

TO, mooie kans voor je dochter en ik zou je willen aanraden met open blik naar de info-avond te gaan.
Want?
Honey, you should see me in a crown
Ik zou vooral eens wat research doen naar de organisatie waarmee ze gaan. Als die betrouwbaar is en de school heeft ervaring met dit soort reizen dan zou ik haar zeker laten gaan. Mooie ervaring toch? En er zijn docenten en klasgenoten bij.
Superleuk voor haar!
Ik was even oud toen ik met school 3 weken naar de oostkust van Amerika ging. Daar zat wel een behoorlijke eigen bijdrage aan voor de ouders, dus er ging maar een beperkt aantal leerlingen mee (daar vind ik nu wel wat van, toen was ik vooral blij dat ik wel mee kon...)
Het is lang geleden, maar ik denk dat we met een groep van een stuk of 20 tieners gingen met zo'n beetje 5 leraren als begeleiding. We werden daar natuurlijk ook goed opgevangen door de gastgezinnen en de leraren van de scholen waarmee werd samengewerkt.

Het was voor mij ook de eerste keer vliegen en de eerste keer dat ik echt ver weg ging. Ik vond het een geweldige ervaring en ben blij dat mijn ouders me die mogelijkheid hebben gegeven.
granny71 schreef:
17-11-2025 13:31
Dus als een kind een mogelijkheid krijgt waarvan je niet zeker weet of de andere dat ook krijgt, mag het bij voorbaat al niet? Lekker dan. Als broer regulier onderwijs volgt, is de kans sowieso groter dat hij buitenlandse schoolreizen/werkweken gaat meemaken. Mag dat dan ook niet want zus kon ook niet? Je gymnasiast mag niet mee op Rome-reis, want die kans had zusje op bv het vmbo niet?
Als dit je dusdanig de financiële malaise in gooit dat je als geheel gezin niet meer op vakantie kunt oid, dan is het een terecht punt. Als je al je spaargeld van de afgelopen 20 jaar moet opofferen en dus nooit meer zoiets bij elkaar kunt krijgen voor een ander kind, ook iets om heel goed over na te denken. Maar een kind een kans ontnemen puur omdat het andere die kans misschien niet krijgt door omstandigheden buiten je invloed die nou eenmaal enorm kunnen verschillen tussen kinderen (zoals bv schooltype), vind ik vrij bizar. Kinderen zijn nou eenmaal niet hetzelfde, hebben niet dezelfde behoeftes en mogelijkheden.
En waarom niet? (Mijn gevoel zegt hetzelfde hoor)
Super tof dat deze school zoiets organiseert! Ik zou voor jullie zelf op een rijtje zetten wat jullie vragen of twijfels zijn. Bv, zit ze alleen bij een gastgezin of samen met andere leerlingen? (Lijkt mij dat laatste). Naast dat het voor jullie dochter een avontuur is, is dat voor jullie als ouders ook. Ongetwijfeld heeft school daar ervaring mee. Wat is hun advies wat betreft bellen bv?

En ben ook wel benieuwd wat jullie dochter hiervan denkt. Want naast dat het heel vet is, is het misschien ook wel spannend. Ga ook open met haar het gesprek aan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven