puber met school naar Suriname
maandag 17 november 2025 om 12:20
Wie heeft hier ervaring mee?
Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.
Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?
Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.
Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.
Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.
Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?
Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.
Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.
Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
maandag 17 november 2025 om 15:33
Precies. Het een sluit het ander natuurlijk niet uit.Lila-Linda schreef: ↑17-11-2025 15:21Maar dat heeft hier verder weinig mee te maken, dat is Ook een goed idee.
Hoeft niet in-plaats-van-naar-Suriname
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 17 november 2025 om 15:34
Ik merk deze verschillen dus heel erg. Ga binnenkort met een vriendin naar een Europese stad. Waar ze zich allemaal niet druk om maakt voor die drie nachten… Komt heel wereldvreemd over.
maandag 17 november 2025 om 15:36
Dat dat verschillen oplevert, is logisch. En dat dat op jou overkomt als wereldvreemd, is ook logisch. Maar dat maakt haar niet minder ofzo, ook niet per definitie minder open naar andere landen of culturen. Alleen niet gewend aan het reizen. Als je je maar bewust blijft dat al dat reizen echt een voorrecht is, en voor het overgrote deel van de mensen absoluut geen vanzelfsprekendheid. En dat het jou niet per definitie wereldwijzer of opener naar anderen dan iemand die het niet kan/wil.
maandag 17 november 2025 om 15:37
Nope, hier zou het antwoord - als ik kinderen zou hebben - toch echt nee zijn.
Als ik het geld heb liggen mag mijn 17-jarige mondige dochter in 5 of 6 VWO best mee.
Een 14-jarige onmondige dochter of zoon reist toch echt niet zonder mij naar het ander eind van de wereld. Veel te jong en kwetsbaar. En zich zelf niet bewust van de gevaren.
Daar hoef ik niet eens voor op mijn bankrekening te kijken of ik dat wil supporten.
Een paar dagen Parijs of eventueel Barcelona met 1 op 2-begeleiding wil ik dan over nadenken, maar daar stopt het wel.
Als ik het geld heb liggen mag mijn 17-jarige mondige dochter in 5 of 6 VWO best mee.
Een 14-jarige onmondige dochter of zoon reist toch echt niet zonder mij naar het ander eind van de wereld. Veel te jong en kwetsbaar. En zich zelf niet bewust van de gevaren.
Daar hoef ik niet eens voor op mijn bankrekening te kijken of ik dat wil supporten.
Een paar dagen Parijs of eventueel Barcelona met 1 op 2-begeleiding wil ik dan over nadenken, maar daar stopt het wel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 17 november 2025 om 15:45
1 op 2 begeleiding, tuurlijk.Wissewis schreef: ↑17-11-2025 15:37Nope, hier zou het antwoord - als ik kinderen zou hebben - toch echt nee zijn.
jij denkt echt dat als 60 leerlingen naar Parijs gaan, er 30 docenten meegaan?
Of in totaal 150 leerlingen verspreid naar Londen, Parijs en Berlijn 75 docenten? de rest van de school maar dicht goooien.
Maar goed, allemaal theoretisch. je bent wel heel beschermend naar je fictieve kinderen.
maandag 17 november 2025 om 15:49
Ze gaan met docenten. Ze gaan niet alleen, ze zijn met een groep begeleid door volwassenen.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑17-11-2025 14:52Ik vind 14 voor de meeste kinderen net iets te jong om zonder ouders op vakantie te gaan. Maar belangrijker is dat Suriname een arm land is, met veel bijbehorende straatcriminaliteit, er dergelijke. Ik beschouw dat niet als een veilige plaats voor een 14 jarige, zeker niet voor een meisje.
maandag 17 november 2025 om 15:54
Voor leerlingen in 5 VWO moet er wat mij betreft geen 1 op 2-begeleiding zijn.Pelle schreef: ↑17-11-2025 15:451 op 2 begeleiding, tuurlijk.
jij denkt echt dat als 60 leerlingen naar Parijs gaan, er 30 docenten meegaan?
Of in totaal 150 leerlingen verspreid naar Londen, Parijs en Berlijn 75 docenten? de rest van de school maar dicht goooien.
Maar goed, allemaal theoretisch. je bent wel heel beschermend naar je fictieve kinderen.
Voor kwetsbare 14-jarigen die nauwelijks een woord Frans spreken wel.
En ze mogen best 1 op 5 doen. Maar dan gaat mijn 14-jarige puber die in 7 grachten / aftakkingen van de Seine tegelijk loopt en zich niet verstaanbaar kan maken dus niet mee naar Parijs. En ze stapt al helemaal in geen 100 jaar op een vliegtuig naar de andere kant van de wereld.
Is dit nu later?
maandag 17 november 2025 om 15:56
Ik ken mensen die regelmatig reizen en zich nog steeds overal druk om maken. Ook zijn er mensen die zich nooit druk maken als ze reizen. Ook niet als dit de 1ste keer is.
maandag 17 november 2025 om 15:56
Het is niet het een of het ander. Wie weet zit dochter trouwens wel in een multiculturele klas waar ze elke dag mensen uit andere culturen treft. Dat is nog steeds iets wezenlijk anders dan zelf Suriname meemaken.
En als ze niet in een multicultiklas zit: hoe moet de school dan in plaats van zo'n reis een kennismaking met andere culturen binnen Nederland organiseren? Ik zie alleen maar superongemakkelijke formats voor me. Een excusie met de klas naar de Bijlmer zodat ze daar mensen met een andere huidskleur in hun natuurlijke habitat kunnen observeren? Cringe!
Los daarvan vind ik 14 wel jong en zou ik zo'n reis liever vanaf een jaar of 16 doen. Maar als school het zo organiseert dan zou ik er ook niet voor gaan liggen.
Maar @TO neem je kind eerst eens mee naar andere Europese landen buiten Nederland. Dat is echt wel verrijkend en Frankrijk/Duitsland is ook zo simpel te doen.
maandag 17 november 2025 om 16:01
Ik vind het overigens ook geen kerntaak van de school om 14-jarigen mee te slepen naar de andere kant van de wereld.
En ze hadden zoiets dus ook wel eens kunnen aankondigen bij de inschrijving eind groep 8 / begin eerste jaar.
En niet nu het idee los laten op de kinderen voor er ook maar 1 ouder ergens van weet.
Ik zie dus ook gewoon het nut niet in om een 14-jarige mee te slepen naar de Surinaamse jungle / een Surinaams gastgezin.
Genoeg plekken dichterbij huis (in Europa) waar ze eventueel - met voldoende begeleiding - naartoe kunnen als ze persé op stap willen.
Ga desnoods 3 dagen naar Amsterdam, dan komen ze ook cultuur tegen
. Of naar de Biesbosch als je "jungle" wil.
En ze hadden zoiets dus ook wel eens kunnen aankondigen bij de inschrijving eind groep 8 / begin eerste jaar.
En niet nu het idee los laten op de kinderen voor er ook maar 1 ouder ergens van weet.
Ik zie dus ook gewoon het nut niet in om een 14-jarige mee te slepen naar de Surinaamse jungle / een Surinaams gastgezin.
Genoeg plekken dichterbij huis (in Europa) waar ze eventueel - met voldoende begeleiding - naartoe kunnen als ze persé op stap willen.
Ga desnoods 3 dagen naar Amsterdam, dan komen ze ook cultuur tegen
Is dit nu later?
maandag 17 november 2025 om 16:09
Wat geweldig voor zo'n meisje! Ik heb ook een 14 jarige en zou allereerst kijken hoe ze er zelf instaat. Ga het gesprek aan, wat lijkt haar dan zo leuk (ervan uitgaande dat ze enthousiast is), weet ze ook dat het een hele andere cultuur is en een ander klimaat etc?
Als ze daarna nog steeds enthousiast is, zou ik haar hard steunen om dit voor elkaar te krijgen. Wat een gave kans, de jungle ervaren en een heel ander land zien. Ik zie zelf de bezwaren en moeilijkheden niet zo (los van dingen als de financiën uiteraard).
Als ze daarna nog steeds enthousiast is, zou ik haar hard steunen om dit voor elkaar te krijgen. Wat een gave kans, de jungle ervaren en een heel ander land zien. Ik zie zelf de bezwaren en moeilijkheden niet zo (los van dingen als de financiën uiteraard).
maandag 17 november 2025 om 16:15
Het is oke om zoiets niet te willen. Ik word altijd een beetje kriegel van mensen die hun berezenheid zo op anderen projecteren. Ik had een keer een studiegenote die deed alsof ik niet helemaal 100 was dat ik het niet zag zitten om een tijdje op een soort buitenlanduitwisseling te gaan in Tsjechië, toen ik net 18 was.
Er zijn mensen die het top vinden, er zijn mensen die er niet aan moeten denken, dat is allebei oke.
Er zijn mensen die het top vinden, er zijn mensen die er niet aan moeten denken, dat is allebei oke.
maandag 17 november 2025 om 16:16
Indien het geld mogelijk is (en onzin dat 'broertje dat dan niet krijgt dus het niet eerlijk is', je kunt niet alles gelijk trekken - mijn broer ging vanwege het Gymnasium naar Rome en ik niet, shit happens), indien er onderbouwd uitgelegd kan worden hoe de begeleiding en de selectie van gastgezinnen en toezicht daarop eruit ziet, en als je een goed beeld krijgt van het programma daar en dat er veilig en ook educatief uit ziet, zou ik haar zeker laten gaan. Ik ben niet van de 'als je Nederland nooit verlaat ben je wereldvreemd'-groep, maar ik moet wel zeggen dat in volwassenheid bevoorrecht zijn geweest om wat reizen te hebben kunnen maken me wel echt veel waardevols bijgebracht heeft in mijn ontwikkeling. Ik zou eigenlijk meer moeite hebben met een zuipreis naar Albufeira als ze 18 is, dan dit.
maandag 17 november 2025 om 16:18
Principieel ben ik er geen voorstander van dat scholen reizen organiseren die a) heel duur zijn en b) waar maar een klein deel van de klas mee kan kan. Een schoolreis/kamp zou voor de hele klas moeten zijn. Bijvoorbeeld de Rome reis op het gymnasium waar je 6 jaar voor kan sparen en waarbij kinderen uit armere gezinnen ondersteuning krijgen van de school. Zoiets kan natuurlijk op het vmbo.
Dit soort reisjes die georganiseerd worden voor een klein deel van de leerlingen en flink aan de prijs zijn zou de school niet moeten faciliteren.
Dat gezegd hebben zou ik mijn kind wel mee laten gaan als dat de grote wens is. Ik vind het dan weliswaar onwenselijk voor de school om te organiseren, maar mijn kinderen hoeven niet onder die ideen te lijden
Uiteraard zou ik willen weten wat het programma is, hoe goed de begeleiding is en wat de kosten zijn. Als het goed georganiseerd is, te betalen is en mijn kind heel graag zou willen dan zou het mogen. Ik zou kind een deel zelf laten betalen, ook om te kijken hoe diep de wens is.
Mijn oudste twee zou ik met een gerust hart laten gaan. Kind 2 is nu 14 en kind 1 had ik met 14 ook wel laten gaan. Allebei op hun eigen manier behoorlijk zelfredzaam. Kind 3 is nog een stuk jonger maar ik betwijfel of die daar met 14 al aan toe is.
Dit soort reisjes die georganiseerd worden voor een klein deel van de leerlingen en flink aan de prijs zijn zou de school niet moeten faciliteren.
Dat gezegd hebben zou ik mijn kind wel mee laten gaan als dat de grote wens is. Ik vind het dan weliswaar onwenselijk voor de school om te organiseren, maar mijn kinderen hoeven niet onder die ideen te lijden
Uiteraard zou ik willen weten wat het programma is, hoe goed de begeleiding is en wat de kosten zijn. Als het goed georganiseerd is, te betalen is en mijn kind heel graag zou willen dan zou het mogen. Ik zou kind een deel zelf laten betalen, ook om te kijken hoe diep de wens is.
Mijn oudste twee zou ik met een gerust hart laten gaan. Kind 2 is nu 14 en kind 1 had ik met 14 ook wel laten gaan. Allebei op hun eigen manier behoorlijk zelfredzaam. Kind 3 is nog een stuk jonger maar ik betwijfel of die daar met 14 al aan toe is.
maandag 17 november 2025 om 16:25
Probleem is alleen dat het kind in kwestie het blijkbaar wel wil.Mijniebelle schreef: ↑17-11-2025 16:15Het is oke om zoiets niet te willen. Ik word altijd een beetje kriegel van mensen die hun berezenheid zo op anderen projecteren. Ik had een keer een studiegenote die deed alsof ik niet helemaal 100 was dat ik het niet zag zitten om een tijdje op een soort buitenlanduitwisseling te gaan in Tsjechië, toen ik net 18 was.
Voor de rest eens hoor. Ik snap ook werkelijk al dat gezaag hier niet van 'wat idioot dat jullie nog nooit naar het buitenland geweest zijn neem dat kind eerst eens mee naar de Ardennen'. Je kunt ook best een heel waardevol mens worden zonder alle landen van de wereld bezocht te hebben.
Ik vind alleen ook dat je je eigen beperkingen niet die van je kinderen moet laten worden. Prima als jij de behoefte niet voelt om vakantie te vieren in het buitenland, maar als je kind dat wel wil en hij krijgt de kans zonder dat jij er ook de grens over moet zou ik kind zeker die kans niet ontnemen.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 17-11-2025 16:39
15.08% gewijzigd
Graftak!
maandag 17 november 2025 om 16:29
Eens met dit.Ladylola2022 schreef: ↑17-11-2025 13:21Laat haar lekker gaan, mits het financieel niet uit kan, dan snap ik dat het niet door kan gaan.
De rest van je argumenten vind ik wel wat lullig, maar dat vind ik.
Dit gaat een ervaring zijn voor de rest van haar leven.
maandag 17 november 2025 om 16:41
Ik neem aan dat je "tenzij" bedoelt...Ladylola2022 schreef: ↑17-11-2025 13:21Laat haar lekker gaan, mits het financieel niet uit kan, dan snap ik dat het niet door kan gaan.
De rest van je argumenten vind ik wel wat lullig, maar dat vind ik.
Dit gaat een ervaring zijn voor de rest van haar leven.
TS, je praktische bezwaren (geld, veiligheid) snap ik, maar dat je het gebrek aan buitenlandervaring van jou en je man erbij betrekt niet zo.
Zoals Mijniebelle al opmerkte, het is prima om geen behoefte te hebben aan (verre) reizen maar misschien heeft je dochter dat wel.
maandag 17 november 2025 om 16:51
Goede tip!
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 17 november 2025 om 16:53
Iedereen hamert hier zo op dat geld, maar geld is helemaal geen issue volgens het reisbureau. De geselecteerde deelnemers worden geacht hun reissom zelf bij elkaar te verdienen, onder auspiciën van het reisbureau. Het is dan ook niet alsof de dochter van TO morgen aan de dag op het vliegtuig wordt gezet, er gaat een traject van zeker een jaar aan vooraf en als alles lukt kost het de ouders hooguit wat zakgeld voor onderweg.
Dat geselecteer en de bijbehorende sollicitatieprocedure vind ik trouwens wel een beetje meh, maar dat is een ander verhaal.
Dat geselecteer en de bijbehorende sollicitatieprocedure vind ik trouwens wel een beetje meh, maar dat is een ander verhaal.
Graftak!
maandag 17 november 2025 om 16:59
Wat een mooie kans!
Fairaway is een project van Crossyourborders, dat is wel een organisatie die veel ervaring heeft.
Zolang ze enthousiast is en snapt dat het voortraject erbij hoort, zou ik het absoluut niet tegenhouden.
Elke dag bellen zou ik niet doen. Naast dat het onbetaalbaar en veel gedoe is, krijgt iemand daar vaak alleen maar meer heimwee van en gaat dus minder 'op' in de ervaring van de reis.
Broertje krijgt ongetwijfeld op zijn middelbare school een andere leuke buitenlandse reis. Misschien niet overzees, maar dat kan dan wellicht op een vervolgopleiding als hij dat überhaupt wil.
Fairaway is een project van Crossyourborders, dat is wel een organisatie die veel ervaring heeft.
Zolang ze enthousiast is en snapt dat het voortraject erbij hoort, zou ik het absoluut niet tegenhouden.
Elke dag bellen zou ik niet doen. Naast dat het onbetaalbaar en veel gedoe is, krijgt iemand daar vaak alleen maar meer heimwee van en gaat dus minder 'op' in de ervaring van de reis.
Broertje krijgt ongetwijfeld op zijn middelbare school een andere leuke buitenlandse reis. Misschien niet overzees, maar dat kan dan wellicht op een vervolgopleiding als hij dat überhaupt wil.
maandag 17 november 2025 om 17:08
Wat een gave ervaring gaat dit zijn voor je dochter! Ja ze is wel erg jong maar ik neem aan dat school dit wel heel goed regelt. Daarnaast vind ik nog nooit gevlogen ook geen goed argument. Ik ging ook een keer op vakantie met een vriendin die nog nooit had gevlogen en ik merkte wel dat het wat meer stressvol was voor haar maar dat was geen probleem. Sindsdien heeft ze vaker gevolgen.
Ik zou haar dit dus wel gunnen, tenzij het financieel gewoon echt niet kan natuurlijk, helemaal omdat jullie als ouders niet zo van reizen naar het buitenland zijn. Vind dat altijd zo jammer voor mensen.
Kortom zeg niet meteen nee maar laat je goed informeren...
Helaas ging ik met school niet verder dan een dag Parijs, dag Dusseldorf of lang weekend Londen, was altijd jaloers op leeftijdsgenootjes die naar Spanje of Italie enzo gingen. Of op uit wisseling naar bijvoorbeeld de VS.
Ik zou haar dit dus wel gunnen, tenzij het financieel gewoon echt niet kan natuurlijk, helemaal omdat jullie als ouders niet zo van reizen naar het buitenland zijn. Vind dat altijd zo jammer voor mensen.
Kortom zeg niet meteen nee maar laat je goed informeren...
Helaas ging ik met school niet verder dan een dag Parijs, dag Dusseldorf of lang weekend Londen, was altijd jaloers op leeftijdsgenootjes die naar Spanje of Italie enzo gingen. Of op uit wisseling naar bijvoorbeeld de VS.
graze wijzigde dit bericht op 17-11-2025 17:10
14.60% gewijzigd
maandag 17 november 2025 om 17:08
maandag 17 november 2025 om 17:14
Ze worden de hele tijd ! begeleid.
Niks decadents aan, hoor : ze draaien mee met het leven van alledag ( plus uitstapjes ) .
https://www.crossyourborders.nl/reizen/in-het-kort
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 17 november 2025 om 17:18
Zoek anders eerst eens op wat het precies is.
Honey, you should see me in a crown
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in