Puber rooft kasten en vriezer leeg
zondag 1 december 2019 om 19:43
Iemand advies om hiermee om te gaan? Zodra we even onze kont keren wordt er ongegeneerd uit de voorraad kast of vriezer gesnaaid.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.
Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.
Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
maandag 2 december 2019 om 11:00
Had ik ook gedaan.
Hier gelukkig niet meegemaakt.
Als we wat hadden, kochten we vlak voor het weekend en in beperkte aantal. Want op = op.
Een voorraadkast met slot is ook een optie.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

maandag 2 december 2019 om 11:04
Dat kind zit in de grootste groeispurt van haar leven. Oke 's nachts chips gaan eten is raar, maar misschien is het iets hormonaals. Misschien eet ze overdag toch niet genoeg of de juiste dingen. Dat je overdag een zak chips niet kunt weerstaan is niet zo gek. Iedereen is anders. Er is niks mis met een persoon die zulke dingen niet in huis kan halen. Die heeft echt niet per se een slechtere relatie met eten dan iemand die een week met een pak koek kan doen.
En al heeft ze dat wel. Dan zal ze daar waarschijnlijk ook zelf de rest van haar leven op moeten letten. Dan help je haar echt niet door haar zogenaamde discipline aan te leren door haar de zak chips te verbieden terwijl ze weet dat hij in de la ligt. Dan help je haar door de la vol te leggen met gezonde producten, en door haar vooral niet het gevoel te geven dat ze afwijkt.
En al heeft ze dat wel. Dan zal ze daar waarschijnlijk ook zelf de rest van haar leven op moeten letten. Dan help je haar echt niet door haar zogenaamde discipline aan te leren door haar de zak chips te verbieden terwijl ze weet dat hij in de la ligt. Dan help je haar door de la vol te leggen met gezonde producten, en door haar vooral niet het gevoel te geven dat ze afwijkt.
maandag 2 december 2019 om 11:10
Nou dit.Doorenvogels55 schreef: ↑02-12-2019 10:55Ach het zijn pubers. Is dit nu zo erg. Wat kost een zak chips? Laat hem.
Als het enige 'probleem' met je puber is dat hij/zij snaait, dan zie ik het probleem niet.
En echt: volwassenen die chips in hun auto gaan leggen...?!
maandag 2 december 2019 om 11:13
Nou, ik eet überhaupt zelden chips, maar ik kan me wel voorstellen dat als amper nog iets lekkers in huis kan halen omdat één gezinslid alles opeet en nooit rekening houdt met een ander, je wel een keer iets ergens neerlegt waar hij of zij er gewoon niet bij kan. Of dat nou de auto is of je kledingkast of waar dan ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 2 december 2019 om 11:22
mijn broer en zus aten altijd de koelkast leeg als ze thuiskwamen van hun stapavond zaterdagnacht waardoor wij zondagochtend niks te eten hadden. (lang geleden, guldentijd en winkels dicht op zondag)
mijn moeder verstopte daarom op zaterdagavond het goede brood, kaas etc en legde er een goedkoop brood en stuk kaas neer waarmee ze tosti's konden maken.
ik heb ze er nooit over gehoord en wij hadden weer eten op zondag ....
de rest van snoep etc werd 1x per week gehaald en als het op was hadden we pech.
mijn moeder verstopte daarom op zaterdagavond het goede brood, kaas etc en legde er een goedkoop brood en stuk kaas neer waarmee ze tosti's konden maken.
ik heb ze er nooit over gehoord en wij hadden weer eten op zondag ....
de rest van snoep etc werd 1x per week gehaald en als het op was hadden we pech.
En doooooor!
maandag 2 december 2019 om 11:23
Och, wij doen dat ook nog steeds hoor. Niet per se; "mag ik een koekje?" maar meer "ik heb honger, vind je het goed als ik een appel pak?" Ik woon er niet meer, het is dus niet mijn huis, dus ik vraag het gewoon. Ook vroeger diende we gewoon te vragen, als we tussendoor honger hadden. Tuurlijk mochten we fruit of een boterham eten als we met honger thuis kwamen (maar ik kreeg vier boterhammen mee, plus een liga oid, dus dat was meestal voldoende) maar snaaien was echt niet de bedoeling, en deden we ook gewoon niet!

maandag 2 december 2019 om 11:29
Ik hoefde als kind zijnde al nooit te vragen om een snoepje of koekje met als gevolg dat het niks bijzonders was en ik ook geen snoeper ben geworden. Als pubers zijnde mochten wij ook pakken wat we wilden behalve alcoholische drank door de week.
Bij mijn zoon hebben we precies hetzelfde gedaan en hij is ook geen snoeper geworden.
Bij mijn zoon hebben we precies hetzelfde gedaan en hij is ook geen snoeper geworden.

maandag 2 december 2019 om 12:05
Ik geloof hier dus niet in. Wij hadden thuis nooit snoep. Ik ben een enorme snoeperd. Wij hebben nu nooit snoep in huis. Twee kinderen die het ook totaal niet interessant vinden, 1 die altijd op jacht is naar snoep/zoetigheid.Blondie456 schreef: ↑02-12-2019 11:29Ik hoefde als kind zijnde al nooit te vragen om een snoepje of koekje met als gevolg dat het niks bijzonders was en ik ook geen snoeper ben geworden. Als pubers zijnde mochten wij ook pakken wat we wilden behalve alcoholische drank door de week.
Ontopic: Wij hebben dus geen chips/snoep enz in huis. Wel een puber die heel veel eet. Een kilo volle kwark per dag als tussendoortje met een halve pot jam, al het warme eten dat over is van de vorige dag als lunch, 4 zakjes havermout tussendoor, een paar bananen en ga zo nog maar even door. Is in de nacht ook op zoek naar eten en nadat puber 2 maaltijden tijdens het avond eten op heeft, staat regelmatig de bezorger van thuisbezorgd.nl 2 uur later weer voor de deur.
Nee, geen overgewicht, wel enorm sportief en dus in de groei.
Het kost een vermogen, maar ik snap ook wel dat je na een half brood op een dag, wel klaar bent met brood. Ik doe wel bijna dagelijks boodschappen. Puber is niet te beroerd om dat regelmatig ook voor ons te doen. We hebben wel de afspraak dat bijv. Er de volgende ochtend nog wel brood moet zijn als ontbijt voor de rest van het gezin.

maandag 2 december 2019 om 12:05
Ik vind het echt idioot hoeveel die pubers hier mogen snaaien van de ouders.
Eieren en pannenkoeken bakken buiten de maaltijden om? Hele broden tosti's maken? Idioterie.
Gewoon drie goede maaltijden per dag, een paar koekjes, een soepje... dat was 't wel bij ons thuis.
Chips alleen in het weekend.
Heel apart. TO, als ze jouw autoriteit niet respecteert (en dus achter je rug om eten pakt wat niet mag en erover liegt) dan moet je daar maar wat aan doen en het eten achter slot en grendel. Waarom is dit zo moeilijk?
Eieren en pannenkoeken bakken buiten de maaltijden om? Hele broden tosti's maken? Idioterie.
Gewoon drie goede maaltijden per dag, een paar koekjes, een soepje... dat was 't wel bij ons thuis.
Heel apart. TO, als ze jouw autoriteit niet respecteert (en dus achter je rug om eten pakt wat niet mag en erover liegt) dan moet je daar maar wat aan doen en het eten achter slot en grendel. Waarom is dit zo moeilijk?
maandag 2 december 2019 om 12:18
Ja, zo calvinistisch was het bij mij thuis in de jaren ‘70 ook.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑02-12-2019 12:05
Niet dat ik daar nou echt gelukkig van ben geworden.
Ik kan de dag niet beginnen zonder een goed ontbijt; dochter kan ‘s morgens nauwelijks iets door haar keel krijgen.
Ik heb jaren lopen soebatten dat ze goed moest ontbijten, dat het belangrijk is dat haar motortje voeding kreeg na de nacht en je kent alle cliché’s wel.
Inmiddels heb ik dat helemaal losgelaten Blijkbaar zijn al die oude inzichten die er bij mij ingeramd zitten ook niet zo kloppend als ik altijd dacht.
Veel snaaien doet ze in periodes en dan weer tijden niet, kan zeker wel hormonaal zijn.
Ik maak me er niet druk om.

maandag 2 december 2019 om 12:56
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑02-12-2019 12:05Ik vind het echt idioot hoeveel die pubers hier mogen snaaien van de ouders.
Wat is buiten de maaltijden om? In schoolweken boterhammen mee worden ze soms ook zat. Dan nemen ze er soms vier mee ipv zes en bij thuiskomst (bv14:00) eten ze dan nog even een broodje met gebakken ei. Nou en?
maandag 2 december 2019 om 13:01
Haha, ik moet zó aan mijn moeder en broertjes denken. Mijn moeder wist op een gegeven moment niet meer waar ze snaaierijen en voorraden paaseitjes ofzo moest verstoppen. Uiteindelijk verstopte ze achter de keukenplinten en de in de kruipruimte en nóg vonden ze het.

maandag 2 december 2019 om 13:02
Jij hebt zelf pubers?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑02-12-2019 12:05Ik vind het echt idioot hoeveel die pubers hier mogen snaaien van de ouders.

maandag 2 december 2019 om 13:04
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑02-12-2019 12:05Ik vind het echt idioot hoeveel die pubers hier mogen snaaien van de ouders.
Ja schandalig, van de pot gerukt. rare kinderen, beetje eieren bakken.

maandag 2 december 2019 om 13:08
Mevrouw75 schreef: ↑02-12-2019 13:01Haha, ik moet zó aan mijn moeder en broertjes denken. Mijn moeder wist op een gegeven moment niet meer waar ze snaaierijen en voorraden paaseitjes ofzo moest verstoppen. Uiteindelijk verstopte ze achter de keukenplinten en de in de kruipruimte en nóg vonden ze het.
Toch vind ik dit best erg. Hier zou dat echt een grens over zijn. Ik haal gerust nu al chocolaatjes voor kerst en die maakt niemand open totdat ik dat doe of zeg.
Zo laten ze ook altijd genoeg brood over om de volgende dag met zijn allen te kunnen ontbijten. En niemand eet het laatste ei op zonder overleg. Zodat ik altijd een ei heb voor gehaktballen.

maandag 2 december 2019 om 13:16
Andersom schreef: ↑02-12-2019 13:08Toch vind ik dit best erg. Hier zou dat echt een grens over zijn. Ik haal gerust nu al chocolaatjes voor kerst en die maakt niemand open totdat ik dat doe of zeg.
Zo laten ze ook altijd genoeg brood over om de volgende dag met zijn allen te kunnen ontbijten. En niemand eet het laatste ei op zonder overleg. Zodat ik altijd een ei heb voor gehaktballen.
O dat hoeft van mij niet eens in overleg, maar ga of nieuwe halen of geef even door dat er iets op is.
maandag 2 december 2019 om 13:18
Eens. Ik vind het wel ernstig dat iemand zo weinig zelfbeheersing heeft om van dingen af te blijven die hij of zij overduidelijk niet open mag maken dat diegene kennelijk echt het hele huis afstroopt en dingen die achter de plinten zijn verstopt nog vindt.
Don't waste your time on jealousy,
maandag 2 december 2019 om 13:23
Hier twee pubers maar die enorme honger ken ik (nog) niet.
Ze eten gewoon 3 maaltijden per dag en pakken bij thuiskomst uit school iets van een koekje/snoeppot. Dat hoeven ze niet te vragen, dat mag elke dag. En 's avonds bij de thee nemen we ook iets lekkers.
Hebben ze tussendoor honger dan nemen ze fruit of een plak ontbijtkoek oid.
Maar terwijl ik onderhand al eten sta te koken en dat zij dan nog flink gaan snaaien, vind ik echt niet goed. Dan neem je maar even iets kleins (crackertje ofzo).
Het zijn beiden namelijk geen hele goede warm-eters en ik wil wel dat ze een normale maaltijd (en meestal is dat al een kleinere portie dan je zou verwachten bij hun leeftijd) en dus ook vitamines en groenten eten. Want fruit eten ze tegenwoordig nog maar zelden. Meenemen naar school is stom en thuis hebben ze er weinig zin in, dan hebben ze liever iets lekkers.
En natuurlijk halen ze in tussenuren wel es een zak chips of frikandelbroodjes oid. Prima, deed ik zelf vroeger ook.
Ze eten gewoon 3 maaltijden per dag en pakken bij thuiskomst uit school iets van een koekje/snoeppot. Dat hoeven ze niet te vragen, dat mag elke dag. En 's avonds bij de thee nemen we ook iets lekkers.
Hebben ze tussendoor honger dan nemen ze fruit of een plak ontbijtkoek oid.
Maar terwijl ik onderhand al eten sta te koken en dat zij dan nog flink gaan snaaien, vind ik echt niet goed. Dan neem je maar even iets kleins (crackertje ofzo).
Het zijn beiden namelijk geen hele goede warm-eters en ik wil wel dat ze een normale maaltijd (en meestal is dat al een kleinere portie dan je zou verwachten bij hun leeftijd) en dus ook vitamines en groenten eten. Want fruit eten ze tegenwoordig nog maar zelden. Meenemen naar school is stom en thuis hebben ze er weinig zin in, dan hebben ze liever iets lekkers.
En natuurlijk halen ze in tussenuren wel es een zak chips of frikandelbroodjes oid. Prima, deed ik zelf vroeger ook.

maandag 2 december 2019 om 13:33
Jij hebt geen pubers zeker?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑02-12-2019 12:05Ik vind het echt idioot hoeveel die pubers hier mogen snaaien van de ouders.
Die blijven eten en dat is prima. Ik heb een koelkast vol en ze weten prima wat op mag en wat voor het avondeten is. Ik heb een voorraadkast, daar moeten ze om vragen, en een kast voor dagelijks gebruik. Daar liggen crackers, sultana’s, noten, dat werk. En soms chips of chocola of zoals nu pepernoten. Die kast mag leeg, maar wordt pas weer gevuld als ik boodschappen doe. Broodbeleg idem. Prima hoor, tosti’s kaas enzo, maar als de kaas op is moet je wachten tot ik boodschappen doe.
Nooit gedoe mee en ze houden rekening met elkaar, en of iedereen wel iets gehad heeft. Maar dat vele eten, prima. Ik heb twee kinderen die tegen ondergewicht aanzitten, als die extra yoghurt, tosti, ei, kwark of fruit willen, prima. Ik zorg gewoon dat de voorraad chips, snoep en koek kleiner is dan de gezondere keuzes en dat werkt. En ‘mogen eten’, ik bepaal niet hoeveel honger ze hebben dus hoe kan ik in godsnaam zeggen dat ze geen extra boterham met ei mogen eten?

maandag 2 december 2019 om 13:34
Hier net zo. En als ze weten dat broer of zus nog geen chips heeft gehad bewaren ze wat.Andersom schreef: ↑02-12-2019 13:08Toch vind ik dit best erg. Hier zou dat echt een grens over zijn. Ik haal gerust nu al chocolaatjes voor kerst en die maakt niemand open totdat ik dat doe of zeg.
maandag 2 december 2019 om 13:36
Maar heb je dan nooit zó’n ontzettende honger gehad?
Ik vind het nogal wat om over zelfbeheersing te spreken. Die jongen is topsporter geworden.
Het was trouwens ook weer niet zo’n ding dat daar heel heftig over gedaan werd, het werd zelfs een beetje een spelletje.

maandag 2 december 2019 om 13:37
Dat verstoppen, ik doe het ook wel. Maar meer omdat ik ook weleens iets lekkers wil zonder dat meteen met iedereen te delen. Dat ik weet dat ik een avond alleen thuis ben en een reep chocola heb gekocht ofzo, die ‘verstop’ ik dan ook. Omdat anders heus niemand hem zal opeten, maar dikke kans dat iemand hem vindt en ik een appje krijg met ‘mogen we deze?’ als ze uit school komen. En soms wil ik dat gesprek gewoon niet. Maar ze zullen het hier niet opeten zonder vragen als het niet in de algemene kast ligt.