Puber rooft kasten en vriezer leeg
zondag 1 december 2019 om 19:43
Iemand advies om hiermee om te gaan? Zodra we even onze kont keren wordt er ongegeneerd uit de voorraad kast of vriezer gesnaaid.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.
Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.
Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.

zondag 1 december 2019 om 21:09
Dat er iets mis gaat heb ik ook niemand hier zien ontkennen. De vraag is: wat doe je eraan?TsumTsum schreef: ↑01-12-2019 21:06Dat is dan weer wel nieuw voor mij dat er pubers zijn die het hele huis af zoeken op zoek naar eten (en andere spullen) die verstopt zijn. Of zelfs kluizen open maken en andere dingen van slot halen. Bij mij thuis lag het speciale eten wat ergens voor bewaard moest blijven in een andere kast. En mijn moeder gaf altijd aan of we bepaalde dingen in de koelkast niet mochten pakken en dat was voldoende.
Naar mijn idee gaat er dan toch echt iets mis als je puber zo ver gaat.

zondag 1 december 2019 om 21:16
Mijn vriendin is normaal en heeft een heel leuke dochter.TsumTsum schreef: ↑01-12-2019 21:06Dat is dan weer wel nieuw voor mij dat er pubers zijn die het hele huis af zoeken op zoek naar eten (en andere spullen) die verstopt zijn. Of zelfs kluizen open maken en andere dingen van slot halen. Bij mij thuis lag het speciale eten wat ergens voor bewaard moest blijven in een andere kast. En mijn moeder gaf altijd aan of we bepaalde dingen in de koelkast niet mochten pakken en dat was voldoende.
Naar mijn idee gaat er dan toch echt iets mis als je puber zo ver gaat.
Dat meisje veranderde in de puberteit een paar jaar in een soort hooligan, met als bijgedrag dat sprinkhanen gedrag. Echt aso, nam nieuwe schoenen van moeder mee naar feesten en kwam er gierend mee thuis dat ze stuk waren, pakte alles wat ze wilde hebben van iedereen.
Dus op verschillende plekken, waaronder jongste zusjes kamer want daar stond een spaarpot, sloten aangebracht, kluis geïnstalleerd etc.
Kind werd weer zichzelf na een paar jaar en zo is de schade beperkt gebleven.
Je kunt dan de oorlog aangaan of voor praktisch kiezen en in je kind blijven geloven. Dat meisje studeert nu en het gedrag is helemaal weer bijgetrokken, weer het zonnetje in huis.
zondag 1 december 2019 om 21:17
Nee heb genoeg te besteden dus daar gaat het niet om. Maar vind het onbeschoft dat de kinderen Zo maar de voorraadkast leeghalen. Ze kunnen er toch om vragen? Ik ben zo niet opgevoed en zo ga ik mijn kinderen ook niet opvoeden. Als ze op school die zak chips kopen, tja dat hou je niet tegen. Heb zelf ook heus wel pakken koeken gekocht op school. Maar echt niet dat ik thuis alle stroopwafels op ging eten die mn moeder voor het hele gezin gekocht had. Dat had ik dan heus wel te horen gekregen.
De oudste hier is 9 en vraagt altijd netjes of ze iets mag, ook fruit.

zondag 1 december 2019 om 21:18
Oh, ik krijg toch zo'n lekkere trek van dit topic!
Misschien kan je eens
1) Met haar een lijst maken van de dingen die ze wel altijd mag pakken (brood, fruit, tosti, gebakken ei, etc), dingen die ze bijvoorbeeld 2x per dag mag pakken (chips, koek) en dingen die altijd gevraagd moeten worden (alles wat niet op de andere twee lijsten voorkomt, zoals kroketten).
2) Lijst aan de binnenkant van de deur van de snoepkast hangen.
3 ) Kijken hoe lang het goed gaat. Lang meestal goed: beleid doorzettten. Niet goed? Punt 4
4) Niets van koek, chips etc meer kopen. Daar heb je je dan jezelf ook mee, da's jammer dan. Voor de visite die spontaan komt is dan dan ook niks, tja.., verhaal uitleggen en er samen om lachen. En voor de visite die zich meer dan een uur van te voren aankondigd zorg je dat een pak cakemix in de kast hebt.
5) Bijvoorbeeld na 2 weken weer inkopen en uitleggen dat weer serieus te veel gesnaaid = veel langer niks in huis.

Misschien kan je eens
1) Met haar een lijst maken van de dingen die ze wel altijd mag pakken (brood, fruit, tosti, gebakken ei, etc), dingen die ze bijvoorbeeld 2x per dag mag pakken (chips, koek) en dingen die altijd gevraagd moeten worden (alles wat niet op de andere twee lijsten voorkomt, zoals kroketten).
2) Lijst aan de binnenkant van de deur van de snoepkast hangen.
3 ) Kijken hoe lang het goed gaat. Lang meestal goed: beleid doorzettten. Niet goed? Punt 4
4) Niets van koek, chips etc meer kopen. Daar heb je je dan jezelf ook mee, da's jammer dan. Voor de visite die spontaan komt is dan dan ook niks, tja.., verhaal uitleggen en er samen om lachen. En voor de visite die zich meer dan een uur van te voren aankondigd zorg je dat een pak cakemix in de kast hebt.
5) Bijvoorbeeld na 2 weken weer inkopen en uitleggen dat weer serieus te veel gesnaaid = veel langer niks in huis.

zondag 1 december 2019 om 21:25
Je weet dat pubers veel eten?icequeen2000 schreef: ↑01-12-2019 21:23als ze zoveel eet, heeft ze dan geen overgewicht?? vind dat ze wel veel eet naast gewone maaltijden?
Heel veel eten. Zeg maar type bodemloze put en dat alles wat ongezond écht veel lekkerder is?

zondag 1 december 2019 om 21:39
Ik hoefde het thuis nooit eerst te vragen of ik een koekje mocht, een broodje mocht maken, iets te drinken mocht pakken. Mijn ouders gingen er van uit dat ik het fatsoen had om ook wat voor de anderen in huis over te laten. Mijn broers aten wel weer als bootwerkers maar nooit ten koste van een ander zover ik mij kan herinneren. Als ze het niet zeker wisten vroegen ze eerst heb jij al gehad?
Dat jullie dochter dat fatsoen niet heeft, lijkt mij zeer ergerlijk om met zo iemand onder een dak te moeten leven.
Heb je haar weleens echt gestraft voor dit gedrag? Zakgeld ingehouden?
Met de juiste aanpak kun je dit gedrag best in de kiem smoren denk ik hoor.
Dat jullie dochter dat fatsoen niet heeft, lijkt mij zeer ergerlijk om met zo iemand onder een dak te moeten leven.
anoniem_63c1249a1cf4b wijzigde dit bericht op 01-12-2019 21:56
1.68% gewijzigd

zondag 1 december 2019 om 21:49
tulpje21 schreef: ↑01-12-2019 21:17Nee heb genoeg te besteden dus daar gaat het niet om. Maar vind het onbeschoft dat de kinderen Zo maar de voorraadkast leeghalen. Ze kunnen er toch om vragen? Ik ben zo niet opgevoed en zo ga ik mijn kinderen ook niet opvoeden. Als ze op school die zak chips kopen, tja dat hou je niet tegen. Heb zelf ook heus wel pakken koeken gekocht op school. Maar echt niet dat ik thuis alle stroopwafels op ging eten die mn moeder voor het hele gezin gekocht had. Dat had ik dan heus wel te horen gekregen.
Jij kunt je duidelijk nog niets voorstellen bij het hebben van pubers. Ze zijn niet altijd meer met jou thuis natuurlijk want school is ineens niet meer dagelijks van 8:30 tot 15:00. Ze zijn op de gekste tijden thuis, dus ook wanneer jij er niet bent. Hoe wil je dat vragen dan gaan organiseren? Dat je vijftienjarige belt of hij iets mag? Naar je werk, naar jou terwijl je met een vriendin in de sauna zit, ik noem maar wat. Of eten ze dan maar niks zolang jij niet thuis bent.
Handiger is misschien om ze te leren of aan te wennen wat wel en wat niet kan of mag. Dat ze zelf een goede relatie met eten krijgen ipv dat hun moeder hun externe geweten is en blijft.
zondag 1 december 2019 om 21:51
Je weet ook dat er steeds meer pubers met psychische problemen zijn? Pubers die overgewicht hebben en/of een veel te hoog vetpercentage?ClaireSophie schreef: ↑01-12-2019 21:25Je weet dat pubers veel eten?
Heel veel eten. Zeg maar type bodemloze put en dat alles wat ongezond écht veel lekkerder is?
zondag 1 december 2019 om 21:54

zondag 1 december 2019 om 21:58
zondag 1 december 2019 om 22:00
Is die implanon niet de reden dat ze zich nooit verzadigd voelt en ook nog s nachts trek heeft? Ik had bij alle anticonceptiepillen die ik heb gehad ook een enorm onverzadigbare honger, wat ik ook at ik had altijd honger. Onder andere daardoor ben ik toen ook flink aangekomen. Nu met de mirena is dat een stuk minder maar ik moet nog steeds oppassen dat ik niet teveel eet. 'hormonaal op orde' zou ik het daarom ook niet per se noemen als de implanon de oorzaak blijkt te zijn van het probleem. Grote probleem met een implanon is dat je hem er niet even uit kan halen om te kijken of dat toevallig de oorzaak blijkt te zijn van haar hongergevoel. Gecombineerd met haar puberzijn waarin ze waarschijnlijk daardoor al meer honger heeft kan ik me voorstellen dat dat echt een flink hongergevoel kan opleveren.GCE1981 schreef: ↑01-12-2019 20:38Ze valt prima in slaap, wordt in de nacht wakker om te gaan plassen en op pad richting de badkamer (want ja ik heb het wel eens gevraagd) bedenkt ze dat ze wel zin heeft in iets.
We praten echt geregeld en anders mijn man wel.
Het is ook echt niet enkel in de nacht, ook gewoon overdag als we er niet zijn. Terwijl als ze mij een appje zou sturen dat ze weet dat kan 99,9% is dat ik zeg; is goed joh
En nee ze is niet te dik, wel wat gevuld om zo te zeggen, puberspek. En ze kotst ook niet haar eten weer uit. Ze is verder kern gezond en ziet er ook fantastisch uit. Hormonaal is alles sinds een jaar op orde, ze had voorheen heel ernstig PMS, maar nu al tijd een implanon en dat doet haar goed.
zondag 1 december 2019 om 22:19
Als ze dat bij mij doen dan komt er niets meer in huis. Er is genoeg in huis, maar je gaat niet zomaar de kasten leegvreten.. Dat vraag je netjes. Fruit en andere gezonde dingen hoeft niet gevraagd te worden, maar de afdeling koek, snoep, diepvriessnacks en andere snaai dat vraag je maar. Ik heb geen oneindige voorraad..
zondag 1 december 2019 om 22:23
tulpje21 schreef: ↑01-12-2019 21:17Nee heb genoeg te besteden dus daar gaat het niet om. Maar vind het onbeschoft dat de kinderen Zo maar de voorraadkast leeghalen. Ze kunnen er toch om vragen? Ik ben zo niet opgevoed en zo ga ik mijn kinderen ook niet opvoeden. Als ze op school die zak chips kopen, tja dat hou je niet tegen. Heb zelf ook heus wel pakken koeken gekocht op school. Maar echt niet dat ik thuis alle stroopwafels op ging eten die mn moeder voor het hele gezin gekocht had. Dat had ik dan heus wel te horen gekregen.
Die van mij is 19 en ze hoeft al heel lang niet meer te vragen. Eigenlijk is vragen hier thuis afgeschaft vanaf de brugklas. Als je honger hebt moet je eten, zo simpel is het gewoon. Ze moet het wel melden. Dat wil zeggen: als ze een half uur voor het avondeten nog een tosti wil eten, schil ik gewoon een aardappel minder. Heeft ze later op de avond weer trek, maakt ze iets. Als dat erg lekker ruikt wil mijn man nog wel eens zeggen dat hij ook wel wat lust. Als ze bij een vriendin blijft en helemaal niet mee eet, wil ik dat ook graag weten.
Maar het is allang niet meer papa en mama en kindje-dat-verzorgd-moet-worden. Bovendien ben ik zelf vaak zat aan het werk en dan eten we pas tegen zeven uur, soms nog later.
De enige regel die hier geldt is: als je iets opmaakt gooi je de lege verpakking weg en schrijf je het op het boodschappenlijstje. Lon liet heel lang lege verpakkingen liggen. Ik eet het spul niet. In haar kinderjaren ruimde ik dat dan vaak op, maar toen ze een jaar of 14 was, was ik daar klaar mee. Dus gezegd dat ze dat zelf moest doen. Na een paar weken greep ze mis. Wanneer ik boodschappen ging doen? Eh.. gisteren gedaan dus voorlopig niet, hoezo? Nouja, omdat er dus alleen lege verpakkingen lagen. Toen heb ik haar er fijntjes op gewezen dat er in mijn ogen genoeg lag dus dat ik dat niet aangevuld had. Ik had gezegd; ruim het op en schrijf het op de lijst. Als je dat niet doet heb je pech. Ze heeft toen drie weken geen koek en snoep gehad. Sindsdien ruimt ze alles keurig op.
(Lees; toen we de oude bank wegdeden bleken er nog genoeg lege verpakkingen tussen de kussens te wonen).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 1 december 2019 om 22:25
Ik vind het wel normaal dat tieners zelf dingen mogen pakken, ik vind het niet normaal om álles wat er ligt aan koek/chips/snacks/broodbeleg op te eten zodat anderen niks meer hebben. Ik zou het ook niet normaal vinden als mijn man dat bijvoorbeeld zou doen, of ikzelf. Tenzij je heel schraperig inkoopt (maar ik kan me niet voorstellen dat dát het probleem is) lijkt me dat ten eerste ongezond en ten tweede vind ik het asociaal naar anderen toe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 1 december 2019 om 22:26
Dit dacht ik ook. Dat kind heeft ergens zijn manieren vandaan gehaald. De ouders moeten het goede voorbeeld zijn. Anders komt het nooit goed. Nu ze nog in huis is kan je fatsoen meegeven. Als ze straks op kamers gaat dan heb je er helemaal geen grip op. Sommige mensen stellen voor om de dochter van TO als een dier te behandelen met de kasten en koelkasten op slot. Dit is 100% slecht advies. Je sub communiceert dan zulke nare dingen naar het kind dat je het probleem dan erger maakt voor het kind zelf.Moreina schreef: ↑01-12-2019 21:39Ik hoefde het thuis nooit eerst te vragen of ik een koekje mocht, een broodje mocht maken, iets te drinken mocht pakken. Mijn ouders gingen er van uit dat ik het fatsoen had om ook wat voor de anderen in huis over te laten. Mijn broers aten wel weer als bootwerkers maar nooit ten koste van een ander zover ik mij kan herinneren. Als ze het niet zeker wisten vroegen ze eerst heb jij al gehad?

zondag 1 december 2019 om 22:35
Ik word soms ook echt pissig: dan berg (verstop) ik iets op een onlogische plek, omdat ik het wil bewaren en dan is het op. En dan zoon die aankomt met een:"Oh, ik wist niet dat het bewaard moest blijven...". Nee, zeg, ik leg het voor de lol weg
.
Ik eet heel af en toe een boterham met dure hagelslag. Ik doe echt maanden met zo'n pakje. De kinderen beleggen er ongeveer 6 boterhammen mee. Dat is nu dus mijn hagelslag en ze blijven er af! Ik weet nog niet of het werkt.
Ik ben trouwens wel blij te lezen dat er ook in andere huishoudens gesnaaid wordt
. Mijn kinderen konden zich altijd heel goed beheersen met snaai en snoep..maar tegenwoordig....
Ik eet heel af en toe een boterham met dure hagelslag. Ik doe echt maanden met zo'n pakje. De kinderen beleggen er ongeveer 6 boterhammen mee. Dat is nu dus mijn hagelslag en ze blijven er af! Ik weet nog niet of het werkt.
Ik ben trouwens wel blij te lezen dat er ook in andere huishoudens gesnaaid wordt

maandag 2 december 2019 om 08:03
Ik zou mijn eigen chips in mijn linnenkast bewaren achter een slot. Alleen melk, broccoli en kaas mag hij vrijelijk pakken.
Nee ik deed dat nooit. Dat werd niet op prijs gesteld hoewel het pak melk er meestal wel aan moest geloven 's avonds.
Nee ik deed dat nooit. Dat werd niet op prijs gesteld hoewel het pak melk er meestal wel aan moest geloven 's avonds.
retrostar wijzigde dit bericht op 02-12-2019 08:06
34.07% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 2 december 2019 om 08:10