Puber (tje) gaat zuipen
woensdag 5 februari 2020 om 12:13
Mijn zoon van 12 is ernstig aan het puberen sinds kort. Heeft een vriendengroep van jongens en meisjes waar veel nieuwe kinderen bij zijn. We houden hem goed in de gaten omdat hij ineens wel erg veel vrijheid wilde op zijn leeftijd. We hebben duidelijke afspraken en daar houdt hij zich ook aan. Toch weet ik niet altijd wat hij doet met die groep. Ergens vertrouw ik hem niet helemaal en ik kijk soms in zijn telefoon. Vanmorgen zag ik een groepsapp die zuipen heet. Ze spreken af voor vanmiddag en nemen geld mee voor een drankje. Zoon reageerde niet op het verzoek maar gaat wel vanmiddag naar ze toe.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
woensdag 5 februari 2020 om 13:26
Weet jij hoe slecht alcohol is voor de hersenen van een tiener? Echt heel schadelijk! Ik vind 12 ook nog echt enorm jong. 16 zou ik een wat ander verhaal vinden...nessemeisje schreef: ↑05-02-2020 12:18Laat hem voor nu maar ga wel een keer het gesprek met hem aan. Hij zal wel een keer iets stoms doen, geef hem die vrijheid. En als ie vanmiddag ziek is omdat ie teveel heeft gedronken zie je dat dan wel weer.
En stop met het lezen van zijn appjes. Gun die jongen wat privacy.
Ik zou het gesprek aangaan. Uitleggen dat je zijn telefoon af en toe checkt (ik neem aan dat jij ook zijn rekening betaalt?), en dat je deze berichtjes gelezen hebt. Dit gaat niet alleen om drinken, maar ook om weerbaar zijn, weten waar de grenzen liggen etc.
Vergeef je het jezelf als je zoon vandaag comateus in het ziekenhuis belandt, en mogelijk erger: het ziekenhuis niet eens meer haalt? Of eventueel een vriendje uit die bewuste groep? Hoe zou je het vinden als ouders van vriendjes weten dat ze dit van plan waren, jou niet hebben ingelicht en jouw zoon overlijdt door een alcoholintoxicatie?
woensdag 5 februari 2020 om 13:28
beetje intelligent kind snapt natuurlijk zelf ook dat hij de drank die hij gedronken heeft aan moet lengen zodat niemand het ziet. (of zegt dit meer over mij en mijn vrienden toen ik 15 was?)redbulletje schreef: ↑05-02-2020 13:19Gewoon uit de drankkast bij ouders die overdag aan 't werk zijn lijkt me.
woensdag 5 februari 2020 om 13:28
Taak aan ouders om heel duidelijk te maken dat zoon echt een eigen leven mag hebben, maar dat er grenzen zijn. En dat ouders de telefoon checken, juist om dit soort dingen.Letsgetlosttonight schreef: ↑05-02-2020 13:00Maar wat ga je doen dan? Als mijn moeder me daarop zou aanspreken zou ik juist gaan drinken puur om haar een lesje te leren dat ze niet in mn telefoon niet kijken.

woensdag 5 februari 2020 om 13:29
Haha ja; mijn dochter had, toen ze 13 was, een vriendinnetje gevraagd om een foto te maken van dochter met een flesje bier in haar hand.nessemeisje schreef: ↑05-02-2020 12:49Ja dat is ook mijn ervaring. Nichtje van 13 dat stoer aan het doen is met de Jip&Janneke champagne bij O&N. En dan appen naar haar vriendinnetjes dat ze aan de champie zat. Uhu..
Man en ik waren erbij trouwens; dochter poseerde alleen voor die foto maar heeft geen slok van dat bier gedronken.
Had ze trouwens ook niet moeten proberen!
Ik gok ook op stoerdoenerij dus bij kind van TO
woensdag 5 februari 2020 om 13:31
Je moeder een lesje leren als 12 jarige snotaap?Letsgetlosttonight schreef: ↑05-02-2020 13:00Maar wat ga je doen dan? Als mijn moeder me daarop zou aanspreken zou ik juist gaan drinken puur om haar een lesje te leren dat ze niet in mn telefoon niet kijken.
Mijn God, hoe verzin je het.

woensdag 5 februari 2020 om 13:31
In mijn jeugd gold nog geen alcoholverbod, maar ik denk dat het meer zou opvallen als het aangelengd was dan wanneer er gewoon een shotje minder in zat. Tenzij ouders van nu zo ver gaan dat ze streepjes op de fles zetten?florence13 schreef: ↑05-02-2020 13:28beetje intelligent kind snapt natuurlijk zelf ook dat hij de drank die hij gedronken heeft aan moet lengen zodat niemand het ziet. (of zegt dit meer over mij en mijn vrienden toen ik 15 was?)

woensdag 5 februari 2020 om 13:33
Deed ik ook eens bij een vriendinnetje thuis in de 6e van de lagere school. Is nu de 8e toch? Hartstikke spannend die verboden vrucht. En natuurlijk wisten mijn ouders daar niks van.redbulletje schreef: ↑05-02-2020 13:19Gewoon uit de drankkast bij ouders die overdag aan 't werk zijn lijkt me.
.
woensdag 5 februari 2020 om 13:35
ouders van een vriendinnetje vroeger waren not amused toen hun jenever opeens half water bleek.....redbulletje schreef: ↑05-02-2020 13:31In mijn jeugd gold nog geen alcoholverbod, maar ik denk dat het meer zou opvallen als het aangelengd was dan wanneer er gewoon een shotje minder in zat. Tenzij ouders van nu zo ver gaan dat ze streepjes op de fles zetten?![]()
De vooruitziende blik van dat vriendinnetje bleek wat korte termijn georienteerd zeg maar.
woensdag 5 februari 2020 om 13:43
Nee hoor, ik check ook de telefoon maar dat weet ze wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

woensdag 5 februari 2020 om 13:48
Ik spreek uit eigen ervaring.consuelabananahammok schreef: ↑05-02-2020 13:31Je moeder een lesje leren als 12 jarige snotaap?
woensdag 5 februari 2020 om 13:53
Dat deden wij ook aanlengen en ook nog denken dat ouders dat niet door haddenredbulletje schreef: ↑05-02-2020 13:31In mijn jeugd gold nog geen alcoholverbod, maar ik denk dat het meer zou opvallen als het aangelengd was dan wanneer er gewoon een shotje minder in zat. Tenzij ouders van nu zo ver gaan dat ze streepjes op de fles zetten?![]()

Ik vind 12 een prima leeftijd dat er een afspraak is dat je zijn telefoon af en toe checkt.
Zou hem het voordeel van de twijfel geven. Zuipuuuhhh kan vooral erg stoer klinken op die leeftijd.

woensdag 5 februari 2020 om 13:57
Ja...Zo'n relatie heb ik met mijn zoon.
Zo raar om alle pubers altijd op een hoop te gooien. Niet alle pubers liegen, ontsporen en doen waar ze zelf zin in hebben.
Ik heb twee verschillende zonen, waar ik niet dezelfde afspraken mee kan maken, met deze kan dat dus wel.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 14:11
4.37% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 14:04
Telefoon checken is prima, heb ik ook gedaan tot voor kort. Dochter is nu 15 en na wat uitglijders in het begin van de middelbare, bewijst ze de laatste tijd dat ze de verantwoordelijkheid wel aan kan. Komt spontaan met dingen als er iets niet in de haak is. Ze heeft nu bovendien een redelijk serieus vriendje en die dingen wil ik niet eens lezen 
Ik zou er niet geniepig over doen - gewoon uitleggen dat je de verantwoordelijkheid draagt en dat je dus af en toe kijkt. En wees niet naïef, je zal nooit alles zien - er is snap, discord, insta, ... je kan onmogelijk alles bijhouden. Dus samen blijven praten is het belangrijkste.
Het zou al helpen als je de kinderen waar hij mee hangt wat beter zou kennen om wat beter te peilen wat voor types het zijn. Dan kan je beter inschatten wat stoerdoenerij is en wat echte risico's zijn.

Ik zou er niet geniepig over doen - gewoon uitleggen dat je de verantwoordelijkheid draagt en dat je dus af en toe kijkt. En wees niet naïef, je zal nooit alles zien - er is snap, discord, insta, ... je kan onmogelijk alles bijhouden. Dus samen blijven praten is het belangrijkste.
Het zou al helpen als je de kinderen waar hij mee hangt wat beter zou kennen om wat beter te peilen wat voor types het zijn. Dan kan je beter inschatten wat stoerdoenerij is en wat echte risico's zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

woensdag 5 februari 2020 om 14:11
Ik check de telefoon van mijn 12 jarige dochter niet. Ik vind het echt verkeerd als je dat zonder overleg doet. Het lijkt me heel lastig om in deze tijd puber te zijn. Ouders kunnen zoveel controleren. Je kunt geen onvoldoende halen zonder dat je ouders het weten.
Ik heb geen Magister. Zo nu en dan kijk ik samen met mijn dochter mee.
Als ik denk dat er iets speelt wat ik moet weten dan zou ik tegen dochter zeggen dat ik op haar telefoon ga kijken. Samen met haar.
Het vertrouwen hebben van je ouders is zo belangrijk voor het zelfvertrouwen van een kind.
Ik heb geen Magister. Zo nu en dan kijk ik samen met mijn dochter mee.
Als ik denk dat er iets speelt wat ik moet weten dan zou ik tegen dochter zeggen dat ik op haar telefoon ga kijken. Samen met haar.
Het vertrouwen hebben van je ouders is zo belangrijk voor het zelfvertrouwen van een kind.
woensdag 5 februari 2020 om 14:15
Het is echt handig als je ouders je zien als een goudeerlijk kind. Dachten die van mij ook... Ik loog alleen iets slimmer dan veel anderen. Ik ken niet een kind dat nooit iets stiekem doet.Felidaes schreef: ↑05-02-2020 13:57Ja...Zo'n relatie heb ik met mijn zoon.
Zo raar om alle pubers altijd op een hoop te gooien. Niet alle pubers liegen, ontsporen en doen waar ze zelf zin in hebben.
Ik heb twee verschillende zonen, waar ik niet dezelfde afspraken mee kan maken, met deze kan dat dus wel.
impala wijzigde dit bericht op 05-02-2020 14:18
9.80% gewijzigd
.

woensdag 5 februari 2020 om 14:15
Echt zo totaal respectloosconsuelabananahammok schreef: ↑05-02-2020 13:31Je moeder een lesje leren als 12 jarige snotaap?

woensdag 5 februari 2020 om 14:19
Alcohol bemachtigen is echt niet moeilijk hoor.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
woensdag 5 februari 2020 om 14:34
nessemeisje schreef: ↑05-02-2020 12:49Ja dat is ook mijn ervaring. Nichtje van 13 dat stoer aan het doen is met de Jip&Janneke champagne bij O&N. En dan appen naar haar vriendinnetjes dat ze aan de champie zat. Uhu..

woensdag 5 februari 2020 om 14:42
Nou ik denk daar zeker niet anders over hoor. Toen onze kinderen (met 12) hun telefoon kregen hebben we het over gebruik/afspraken daarvan gemaakt.
1 daarvan was dat we in hun telefoon mochten kijken.
Is 1x nodig geweest (dochter werd lastig gevallen).
woensdag 5 februari 2020 om 14:54
Eignelijk kan ik dit gewoon haast niet geloven. Ik heb een 12- en 13-jarige en dit soort fratsen gebeuren gewoon écht niet. Uiteraard heb ik de inlogpin voor hun telefoons en ik kijk dan ook regelmatig in hun whatsapp en snapchat. En ja, er zijn heus wel eens dingen waar ik wat van zeg, maar da's echt op een heel ander niveau dan dit.
Wat Thørdis al zei, ik zou ze dus inderdaad over mijn schouder gooien en no way dat ze naar dit afspraakje zouden gaan.
Maar goed ik zal wel naief zijn en er zal wel van alles achter mijn rug gebeuren waar ik geen weet van heb
Wat Thørdis al zei, ik zou ze dus inderdaad over mijn schouder gooien en no way dat ze naar dit afspraakje zouden gaan.
Maar goed ik zal wel naief zijn en er zal wel van alles achter mijn rug gebeuren waar ik geen weet van heb

woensdag 5 februari 2020 om 15:26
Eens!Felidaes schreef: ↑05-02-2020 13:57Ja...Zo'n relatie heb ik met mijn zoon.
Hier ook zijn relatie.
En veel om hen heen ontsporen omdat de ouders er zo bovenop zitten... mij zegt dat voldoende.
Of dit ook aan het opleidingsniveau ligt? Ik denk dat dit zeker ook van invloed is.
Maar goed dat is wat ik zie.
De ene puber is de andere nu eenmaal niet...