Puber (tje) gaat zuipen

05-02-2020 12:13 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 12 is ernstig aan het puberen sinds kort. Heeft een vriendengroep van jongens en meisjes waar veel nieuwe kinderen bij zijn. We houden hem goed in de gaten omdat hij ineens wel erg veel vrijheid wilde op zijn leeftijd. We hebben duidelijke afspraken en daar houdt hij zich ook aan. Toch weet ik niet altijd wat hij doet met die groep. Ergens vertrouw ik hem niet helemaal en ik kijk soms in zijn telefoon. Vanmorgen zag ik een groepsapp die zuipen heet. Ze spreken af voor vanmiddag en nemen geld mee voor een drankje. Zoon reageerde niet op het verzoek maar gaat wel vanmiddag naar ze toe.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
Wel fijn dat TO eerst om hulp schreeuwt en nu niets meer laat horen... :facepalm:
impala schreef:
05-02-2020 15:41
Sommige kinderen zijn nieuwsgieriger dan anderen. En die mooie flessen in die glazen kast, waar je eigenlijk niet aan mag komen, daarvan wil je wel eens weten wat er nou voor spannends in zit. Niet dat je dan elke woensdagmiddag gaat 'zuipen', maar dat je dat eens wil uitvinden en gaat uitproberen als je ouders er niet zijn, lijkt mij heel normaal gedrag voor een 12 jarige.
‘Die mooie flessen in de kast...’

Ze zijn dan 12/13/14 en geen 3 meer, op het punt om schoonmaakmiddel te drinken omdat de fles zo mooi is. Daarbij, ik ken geen huishoudens met tig flessen drank in de kast. Willen de koters hier stiekem drinken dan zullen ze op dit moment de dichte fles witte of de dichte fles rode wijn moeten openmaken. Er staan hier nooit halflege flessen en al helemaal niet in een speciale kast. Ik dacht dat tegenwoordig zo’n drankkast alleen bij 60plussers met een lichte neiging tot alcoholisme nog in huis staat.

Je beeld van 12 jarigen is vreemd. Hier een dik drama omdat ze beiden bij een bevriend stel een beetje tiramisu hadden gegeten, na twee happen laten staan wegens ‘niet lekker’ en toen ze er achter kwamen dat er een vingerhoedje alcohol door de complete bak voor 10 personen zat waren ze alletwee bang dat ze dronken werden :proud:
Als ik dat had geweten hadden ze het overigens ook niet gemogen, maar aangezien dat stel het ook aan hun eigen veel kleinere kinderen gaf was ik er van uit gegaan dat het de alcoholvrije versie was.

Maar goed, ja ze zullen vast tegen me liegen. Dat lijkt me heel gezond. Maar 12 jarigen die de drankkast plunderen, dat vind ik bepaald niet doorsnee en 12 jarigen die het bedenken om te gaan zuipen, daarvan ga ik er domweg van uit dat er ergens iets niet lekker gaat.

Oudste kind is hier 14 en ik krijg nu wel verhalen van klasgenoten die (zeggen dat ze) bier drinken en dat ook mogen. Hier is het domweg verboden, net als autorijden, totdat ze volwassen zijn.
Wat uiteraard heus niet uitsluit dat ze dat verbod een keer overtreden, daar zijn het pubers voor. Maar godzijdank dat het niet meer zoals 20 jaar geleden normaal is om op je 13e je eerste mixje te krijgen en op je 15e in een zuipkeet te hangen.
Ik had het dan ook over 30-40 jaar geleden, toen iedereen nog drank in huis had en de flessen ook graag uitgestald werden.
Maar mijn eigenlijke punt, dat kinderen nieuwsgierig zijn en alles willen proberen, is volgens mij in al die tijd niet veranderd. Daarom stond de bleek meestal (wel) buiten bereik, ook al gebeurde het nog te vaak dat kinderen die fles wel te pakken kregen.
impala wijzigde dit bericht op 07-02-2020 09:07
10.79% gewijzigd
.
impala schreef:
07-02-2020 09:05
Ik had het dan ook over 30-40 jaar geleden, toen iedereen nog drank in huis had. Maar nijn eigenlijke punt, dat kinderen nieuwsgierig zijn is volgens mij in al die tijd niet veranderd. Daarom stond de bleek meestal ook (wel) buiten bereik, ook al gebeurde het nog te vaak dat kinderen die fles wel te pakken kregen.
Ik ben ook van die tijd maar herken mij absoluut niet in jouw schrijfsels...gelukkig niet eigenlijk
Enjoyyourlife schreef:
07-02-2020 09:06
Ik ben ook van die tijd maar herken mij absoluut niet in jouw schrijfsels...gelukkig niet eigenlijk
Je doet alsof ik en mijn vriendinnetjes er een gewoonte van maakten. Ik heb het over een keer proberen.
impala wijzigde dit bericht op 07-02-2020 09:09
4.43% gewijzigd
.
Bij de meeste kinderen werkt verbieden en er over hebben wel. Er is altijd een groep waar dat niet bij werkt. Klopt.

Maar dat betekende toch niet dat je dan je 12 jarige kind daar niet op moet aanspreken en duidelijke strakke afspraken over gaat maken/ neerleggen als ouder.
Want ze doen het toch wel stiekem?

Dat is dus helemaal vaak niet zo en dan maar niets doen slaat natuurlijk nergens op.
Luci_Morgenster schreef:
07-02-2020 09:09
Bij de meeste kinderen werkt verbieden en er over hebben wel. Er is altijd een groep waar dat niet bij werkt. Klopt.

Maar dat betekende toch niet dat je dan je 12 jarige kind daar niet op kan aanspreken en afsparken over kan maken, want ze doen het toch wel stiekem?

Dat is dus helemaal vaak niet zo en dan maar niets doen slaat natuurlijk nergens op.
Zeg ik dat dan?
Natuurlijk is het verboden en zou je straf krijgen als je ouders het merkten.
Ik zeg alleen dat veel kinderen dat geen reden vinden om iets niet te doen. Omdat hun nieuwsgierigheid sterker is.
.
impala schreef:
07-02-2020 09:11
Zeg ik dat dan?
Natuurlijk is het verboden. Ik zeg alleen dat veel kinderen dat geen reden vinden om iets niet te doen.
Niet veel kinderen hoor. Juist niet de meeste kinderen. Die 'ze doen het toch wel kinderen' groep is echt kleiner dan de 12 jarige die wel luistert naar hun ouders.
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 08:38

Je beeld van 12 jarigen is vreemd. Hier een dik drama omdat ze beiden bij een bevriend stel een beetje tiramisu hadden gegeten, na twee happen laten staan wegens ‘niet lekker’ en toen ze er achter kwamen dat er een vingerhoedje alcohol door de complete bak voor 10 personen zat waren ze alletwee bang dat ze dronken werden :proud:
Als ik dat had geweten hadden ze het overigens ook niet gemogen, maar aangezien dat stel het ook aan hun eigen veel kleinere kinderen gaf was ik er van uit gegaan dat het de alcoholvrije versie was.
Wat 'n drama zeg! Wij zaten vroeger aan de vruchtenbowl en de crepes suzette waren mijn favoriete nagerecht als kind.
impala schreef:
07-02-2020 09:09
Je doet alsof ik en mijn vriendinnetjes er een gewoonte van maakten. Ik heb het over een keer proberen.
Je klinkt heel laconiek voor mij.
Maar ik weet van mijzelf dat ik er nog niet 1x aan heb gedacht en met mij al mijn vriendinnetjes.
Wij hadden hele andere zaken om over na te denken...eerste verliefdheidskriebels, jongens plagen, springtouwen :proud:
Luci_Morgenster schreef:
07-02-2020 09:13
Niet veel kinderen hoor. Juist niet de meeste kinderen. Die 'ze doen het toch wel kinderen' groep is echt kleiner dan de 12 jarige die wel luistert naar hun ouders.
De 'ze doen het toch wel '- ouders zijn gewoon een beetje gemakzuchtig, als je het mij vraagt. Toestaan en de popi ouder uithangen is makkelijker dan opvoeden.
Nou inderdaad zeg. Dik drama vanwege een stukje tiramisu? Waar haalden die kinderen het idee vandaan dat ze daar bijna dood aan zouden gaan dronken van zouden worden?
impala wijzigde dit bericht op 07-02-2020 09:31
11.18% gewijzigd
.
Ja, voortschrijdend inzicht naar aanleiding van wetenschappelijke bevindingen is natuurlijk vreselijk..

Net als dat de onderzoeken naar het verbieden van bepaalde dingen en blijkt dat het verbieden en uitleggen waarom, voor grootste deel gewoon goed werkt, gewoon gelul zijn.

Niks mis met drank in toetjes of zuupfeestjes op vrijdag als je 12 bent. Want ze doen het toch allemaal wel stiekem. :roll:

En dan in een volgend ander topic weer massaal huilen over de kinderen/ jeugd van tegenwoordig. Want ze worden niet meer opgevoed. :-D :-D

Het is bijna grappig. :-D :-D
Th∅rdis schreef:
07-02-2020 08:38
‘Die mooie flessen in de kast...’

Ze zijn dan 12/13/14 en geen 3 meer, op het punt om schoonmaakmiddel te drinken omdat de fles zo mooi is. Daarbij, ik ken geen huishoudens met tig flessen drank in de kast.
Je kunt er wat van vinden, maar veel mensen hebben toch wel whisky, cognac, gin, wodka, port of diverse likeuren in huis.
rumforviva schreef:
07-02-2020 09:21
Je kunt er wat van vinden, maar veel mensen hebben toch wel whisky, cognac, gin, wodka, port of diverse likeuren in huis.
Bij ons kwamen deze flessen pas in beeld op tafel toen de kids 18 waren, niet eerder.
Nu zijn wij wel jonge ouders en drinken weinig alcohol, maar toch vind ik het een voorbeeld om ze niet ten toon te stellen voor de kinderen.
Ik vind alleen dat "tje" achter puber al vreselijk...... Hij is 12 en een puber! Heb jij vroeger nooit in die foute kroeg na schooltijd een biertje gedronken toen je eigenlijk nog te jong was?

Hoe meer je verbied, hoe meer je puber zal proberen!
rumforviva schreef:
07-02-2020 09:21
Dat wilde ik ook net schrijven. Dat zij ze niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zat mensen zijn die dat wel in huis hebben en dat zijn echt niet allemaal oudere mensen. Veel mensen vinden het nu eenmaal lekker.
Thordis, ik zie het drama al voor me.
Zo eet je een toetje en zo ben je alcoholist, zo is het vast met Drew Barrymore ook gegaan toendertijd.
redbulletje schreef:
07-02-2020 09:14
Wat 'n drama zeg! Wij zaten vroeger aan de vruchtenbowl en de crepes suzette waren mijn favoriete nagerecht als kind.
Ja, vroeger werd daar niet naar gekeken. Ik kreeg als kind zijnde een advocaatje met slagroom bij opa en oma. Dat heb ik bij mijn eigen kinderen niet gedaan. Wel mochten ze al wel wat drinken voordat ze 16 waren.
Enjoyyourlife schreef:
07-02-2020 09:26
Bij ons kwamen deze flessen pas in beeld op tafel toen de kids 18 waren, niet eerder.
Nu zijn wij wel jonge ouders en drinken weinig alcohol, maar toch vind ik het een voorbeeld om ze niet ten toon te stellen voor de kinderen.
Bij ons stonden die in het drankmeubel waar ook de glazen staan. En sommige dingen in de koelkast.
Toen gingen ze ook nog niet zo stiekem met alcohol om, ik mocht gewoon proeven, trok een vieze bek en dat was genoeg.
Wij hebben ook wel een fles of 10 in de kast staan. Veel daarvan drinken we zelf niet, dus dat blijft lang staan, want zo vaak hebben we geen visite die dat wel drinkt.

Ik ben ook benieuwd hoe het is afgelopen!
redbulletje schreef:
07-02-2020 09:36
Bij ons stonden die in het drankmeubel waar ook de glazen staan. En sommige dingen in de koelkast.
Toen gingen ze ook nog niet zo stiekem met alcohol om, ik mocht gewoon proeven, trok een vieze bek en dat was genoeg.
Hier hetzelfde. Mag ik proeven, ja hoor, maar als je het wel lekker vindt, heb je pech tot je 18 bent, hahaha. Ik was net 12 geloof ik.
En het één vond ik inderdaad mega smerig (maar dat vond ik al enorm stinken dus volgens mij niet eens echt geproefd, zoals bier en wijn) en het ander vond ik wel gelijk lekker (baileys en nog iets) maar no way dat ik het ooit stiekem heb gedronken. Had ook geen vrienden die dat wel deden. Of, ik bedoel meer; nooit gemerkt dat die dat deden, en zelf dus nooit aangeboden gekregen of zo.
Ik heb in de kast een fles Aperol spritz en een fles Port volgens mij ... zal er eens streepjes op gaan zetten voor de zekerheid.
Maar geloof niet dat mijn dochter er interesse in heeft. Ik drink niet vaak, maar als ik eens een glaasje drink ga ik er ook niet geheimzinnig over doen.
Gelukkig is het zo dat we overal open over kunnen praten. Niet dat dat voorkomt dat ze fouten maakt, maar zonder fouten ook geen groei.

Maar het blijft een feit dat sommige pubers je op snelheid kunnen nemen met sommige thema's en dat de ene mee interesse in risicozaken heeft dan de andere.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Enjoyyourlife schreef:
07-02-2020 09:26
Ik denk juist dat kinderen moeten zien hoe je met verstand drinkt (als je er van houdt dan hè). Mijn ouders hadden altijd alcohol in huis, maar zij dronken zeker niet dagelijks, en ook zelden meer dan 2 drankjes, het waren geen zuipers. Dat stiekeme gedoe begrijp ik niets van.
rumforviva schreef:
07-02-2020 10:47
Ik denk juist dat kinderen moeten zien hoe je met verstand drinkt (als je er van houdt dan hè). Mijn ouders hadden altijd alcohol in huis, maar zij dronken zeker niet dagelijks, en ook zelden meer dan 2 drankjes, het waren geen zuipers. Dat stiekeme gedoe begrijp ik niets van.
Dit idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven