Pubers en grenzen
zaterdag 26 april 2025 om 08:47
Ik wil jullie graag wat voorleggen.
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.
Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.
Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:49
16.99% gewijzigd
zaterdag 26 april 2025 om 09:39
Geef hem tot tijd X de tijd om het zelf te vertellen en jij belt op tijd X moeder.Vindjedatecht schreef: ↑26-04-2025 09:37Het vriendje logeert hier, ze slapen nu nog.
Ik twijfel zelf nog of ik wil dat het vriendje het zelf zegt, met het risico dat hij dus niks verteld thuis, of dat ik haar zometeen zal inlichten. Ik had vannacht ook al wel bij hem aangegeven dat ik wil dat zijn moeder het weet.
Mijn zoon vertelde wel uit zichzelf dat hij (ik kreeg even niet mee of dat vriendje het ook gedaan heeft) heeft gerookt. Hij vond een pakje op straaten heeft wat trekjes genomen van een sigaret, zei hij.
En welkom in de slopende wereld van een puberouder

En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
zaterdag 26 april 2025 om 09:39
TO, drink je zelf? En ziet je kind dat?
Ik drink geen alcohol en mijn kinderen weten dus niet beter dan dat alcohol 'niet normaal' is.
Nu heb ik daarbij ook mazzel dat mijn kinderen niet zo avontuurlijk en grenzenzoekend zijn, dus mss maakt het niet uit, maar mss is het het overwegen waard.
Ik drink geen alcohol en mijn kinderen weten dus niet beter dan dat alcohol 'niet normaal' is.
Nu heb ik daarbij ook mazzel dat mijn kinderen niet zo avontuurlijk en grenzenzoekend zijn, dus mss maakt het niet uit, maar mss is het het overwegen waard.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 26 april 2025 om 09:42
Vindjedatecht schreef: ↑26-04-2025 09:37Het vriendje logeert hier, ze slapen nu nog.
Ik twijfel zelf nog of ik wil dat het vriendje het zelf zegt, met het risico dat hij dus niks verteld thuis, of dat ik haar zometeen zal inlichten. Ik had vannacht ook al wel bij hem aangegeven dat ik wil dat zijn moeder het weet.
Mijn zoon vertelde wel uit zichzelf dat hij (ik kreeg even niet mee of dat vriendje het ook gedaan heeft) heeft gerookt. Hij vond een pakje op straaten heeft wat trekjes genomen van een sigaret, zei hij.
Dat kan onderdeel van de afspraak zijn. Jij krijgt de kans door zelf te vertellen, en vanavond neem ik contact op met je ouders hierover.
Mijn collega van groep acht doet dat soms ook. Ze geeft de leerlingen de kans het zelf te vertellen en verstuurt de berichtjes daarover uitgesteld. Ouders krijgen dan om 21:00 uur en Parro-bericht over een voorval.
zaterdag 26 april 2025 om 09:43
zaterdag 26 april 2025 om 09:44
Ik zou zeker de moeder inlichten, hoewel mijn ervaring is dat er ook ouders zijn die het geen probleem vinden om hun 16-jarige kind en 14/15/16-jarige vriendjes rijkelijk te voorzien van drank op een feestje.
Straffen heb ik nooit gedaan maar altijd wel duidelijk aangegeven dat ik het onverstandig vond en dat het niet voor niets verboden is.
Straffen heb ik nooit gedaan maar altijd wel duidelijk aangegeven dat ik het onverstandig vond en dat het niet voor niets verboden is.
Bizar inderdaad dat sommige ouders dit aan hun kind, en aan het kind van een ander geven.Lucy schreef: ↑26-04-2025 09:37Ik zou vriendje vertellen dat je zijn ouders gaat inlichten. Dat je hem best de kans wil geven om het zelf te vertellen. Ik zou niet appen, maar bellen of langsgaan.
Met dochter heb ik altijd gezegd dat ik tegen drinken voor haar 18e ben, maar dat ik het vele malen belangrijker vindt dat als ze het wel doet, en ze voelt zich ergens niet veilig, ze me durft te bellen. Wat ik moeilijk vind, is dat andere ouders zonder overleg wel alcohol kopen voor hun kroost en vrienden en mijn dochter (zonder mijn toestemming) toestaan te drinken. En dit geldt voor bijna haar hele vriendenkring: wij zijn geloof ik ongeveer de enige die voor haar verjaardagsfeest geen alcohol hebben ingeslagen (en dus namen haar vriendinnen het stiekem mee...).
Ze is altijd eerlijk, drinkt meestal 1 of max 2 wijntjes. Heeft moeite met controleverlies, dus dat is ons geluk. En we gedogen het maar: liever eerlijk dan liegen. Maar ik vind het wel een ding.
Overigens: als alcohol nu al interessant is, zou ik ook alvast gaan uitleggen wat de gevolgen van vapen is. Dat is ongekend populair onder jongeren. Populairder dan roken.
(En met 13 al naar de stad?? Als in: uitgaan? Of koopavond?)
Ze zijn gisteravond de stad in geweest. Bijna alle vrienden mochten de stad in.
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:25
15.42% gewijzigd
Solomio schreef: ↑26-04-2025 09:39TO, drink je zelf? En ziet je kind dat?
Er zijn natuurlijk meerdere factoren van invloed, maar het is algemeen bekend dat kinderen van jongs af aan ouders nadoen.
Dus ja, dit is echt een ding.
Ik drink ook niet (meer), en zoon ziet soms op vakantie dronken mensen. Hij vindt daar echt iets van, en ik ga dat niet normaliseren.
Ik dronk vanaf mijn veertiende, maar destijds was het risico niet voldoende bekend bij ons. Niemand had het nog over hersenontwikkeling, kanker etc.
•
Hoeft niet eens groepsdruk te zijn. Ik heb een kind wat echt op zoek was naar kicks. Helaas.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
zaterdag 26 april 2025 om 09:46
Ik drink zelf nooit alcohol!Solomio schreef: ↑26-04-2025 09:39TO, drink je zelf? En ziet je kind dat?
Helaas is die van mij enorm grenzenzoekend.
zaterdag 26 april 2025 om 09:47
De mijne ook. Sprak mensen ook aan bij de kassa die alcohol op de band zette enzo (echt heel gênant). En toen werd ie puber en ging werkelijk alle redelijkheid en verstandigheid die hij als kind wel had zijn lijf uit. En dan kan je voorleven wat je wil, maar verlies je het toch.Frizz schreef: ↑26-04-2025 09:44Er zijn natuurlijk meerdere factoren van invloed, maar het is algemeen bekend dat kinderen van jongs af aan ouders nadoen.
Dus ja, dit is echt een ding.
Ik drink ook niet (meer), en zoon ziet soms op vakantie dronken mensen. Hij vindt daar echt iets van, en ik ga dat niet normaliseren.
Ik dronk vanaf mijn veertiende, maar destijds was het risico niet voldoende bekend bij ons. Niemand had het nog over hersenontwikkeling, kanker etc.
zaterdag 26 april 2025 om 09:47
Vindjedatecht schreef: ↑26-04-2025 09:44Bizar inderdaad dat sommige ouders dit aan hun kind, en aan het kind van een ander geven.
Vapen heeft mijn zoon laatst dus ook al een keer gedaan en eerlijk aan mij verteld. Hij is momenteel zo aan het experimenteren, vind dat ook echt wel heel lastig.
Ze zijn gisteravond de stad in geweest. Bijna alle vrienden mochten de stad in. Ze moesten eigenlijk om 23 uur thuis zijn, later is dat al opgeschoven naar 0:00 uur (met ook goedkeuring van de moeder van het vriendje) uiteindelijk belde mijn zoon om 0:20 dat ze eraan zouden komen. Ik heb ze opgehaald, want dat vind ik veel te laat om over straat te gaan. Door de drukte in de stad heb ik ze uiteindelijk om 0:45 op kunnen pikken.
Meen je dit nu echt, dat ‘bijna alle vrienden’ dit mochten?
Compleet niet leeftijdsadequaat en ook flink onverantwoord, vind ik.
Tijd om gezonde grenzen te gaan stellen, ook mbt risicovol gedrag.
•
zaterdag 26 april 2025 om 09:48
Moiren schreef: ↑26-04-2025 09:47De mijne ook. Sprak mensen ook aan bij de kassa die alcohol op de band zette enzo (echt heel gênant). En toen werd ie puber en ging werkelijk alle redelijkheid en verstandigheid die hij als kind wel had zijn lijf uit. En dan kan je voorleven wat je wil, maar verlies je het toch.
Hee wat gek, ik kan jouw bericht ineens helemaal niet goed lezen!

Hou op Moi. I don’t wanna know.
•
zaterdag 26 april 2025 om 09:49
Toch is dit wel vaak zo. En dan zijn de ouders vaak ook nog hoogopgeleide ouders met een baan enzo die serieus aandacht aan hun kinderen geven. Bizar maar waar.
zaterdag 26 april 2025 om 09:50
Ja serieus, ze waren met een grote vriendengroep. De wat oudere jongens hebben hun voorzien van alcohol.
Hier gaan jongeren elk weekend tot 22-22:30 uur naar buiten. Ik vind dat ook heel laat, maar ik krijg wel het gevoel dat ik zo’n beetje de enige ouder ben die dat laat vindt.
zaterdag 26 april 2025 om 09:50
Ik wou dat ik het van te voren geweten had. Het was zo bizar onverwachts, zo out of character, het is echt hel geweest. Dag in dag uit strijd over grenzen.
zaterdag 26 april 2025 om 09:53
Dit is dus ook het geval. Sommige ouders van vrienden van mijn zoon zijn inderdaad hoogopgeleid. Dus dat zegt uiteindelijk tegenwoordig ook niet meer zoveel.
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:27
5.41% gewijzigd
zaterdag 26 april 2025 om 09:55
Er is een reden dat alcohol verboden is voor 18 jaar. En ook is bewezen dat verbieden de beste manier is.
Je hebt hem uitgelegd dat alcohol op je 13e geen goed idee is. Heb je ook verteld dat het verboden is?
Hij heeft zich niet aan de afspraken gehouden. Mijn kind zou voorlopig niet de stad in mogen want blijkbaar kun je hem niet vertrouwen wat dit betreft.
En ja, ik zou de ouder(s) van de vriend inlichten. Dan kunnen zij zelf beslissen wat zij ermee doen.
Je hebt hem uitgelegd dat alcohol op je 13e geen goed idee is. Heb je ook verteld dat het verboden is?
Hij heeft zich niet aan de afspraken gehouden. Mijn kind zou voorlopig niet de stad in mogen want blijkbaar kun je hem niet vertrouwen wat dit betreft.
En ja, ik zou de ouder(s) van de vriend inlichten. Dan kunnen zij zelf beslissen wat zij ermee doen.
zaterdag 26 april 2025 om 09:56
Ik kan je bericht dus ook niet meer zien. Ik maak uit je tekst op dat je kind dus uit het niets ineens zo veranderd is destijds, of heb ik het mis? Die van mij is in een paar maandjes tijd ineens enorm veranderd. Ik moet dus continu weer opnieuw kijken waar ik de grens moet leggen.
zaterdag 26 april 2025 om 09:57
Ik heb hem gewezen op de gevaren, op het feit dat het ook verboden is. Ik heb zolang met hem hierover gesproken. Ook over de gevaren van vapen overigens.Nova schreef: ↑26-04-2025 09:55Er is een reden dat alcohol verboden is voor 18 jaar. En ook is bewezen dat verbieden de beste manier is.
zaterdag 26 april 2025 om 09:58
Vindjedatecht schreef: ↑26-04-2025 09:50Ja serieus, ze waren met een grote vriendengroep. De wat oudere jongens hebben hun voorzien van alcohol.
Hier gaan jongeren elk weekend tot 22-22:30 uur naar buiten. Ik vind dat ook heel laat, maar ik krijg wel het gevoel dat ik zo’n beetje de enige ouder ben die dat laat vindt.
Wat bizar. Toevallig ken ik meerdere gezinnen met kinderen in die leeftijd en dat gebeurt daar echt niet.
En uitgaan op deze leeftijd; wat doe je ook handhaving en politie aan? Dat is echt onverantwoord.
•
zaterdag 26 april 2025 om 09:59
Ik schreef dit:Vindjedatecht schreef: ↑26-04-2025 09:56Ik kan je bericht dus ook niet meer zien. Ik maak uit je tekst op dat je kind dus uit het niets ineens zo veranderd is destijds, of heb ik het mis? Die van mij is in een paar maandjes tijd ineens enorm veranderd. Ik moet dus continu weer opnieuw kijken waar ik de grens moet leggen.
De mijne ook. Sprak mensen ook aan bij de kassa die alcohol op de band zette enzo (echt heel gênant). En toen werd ie puber en ging werkelijk alle redelijkheid en verstandigheid die hij als kind wel had zijn lijf uit. En dan kan je voorleven wat je wil, maar verlies je het toch.
Het was altijd een heel bedachtzaam kind. Zeer gevoelig voor argumentatie en bewijs. En ineens niet meer.
Had ik toen geweten dat het uiteindelijk wel goed zou komen, dan had ik me heel wat minder zorgen gemaakt en heel wat uren meer geslapen dan nu het geval was.
zaterdag 26 april 2025 om 10:00
Zo’n puber als ik zelf was zou ik dat als moeder wel verdienen, vrees ik.
Ik heb bij jou en zoon altijd nog dat idyllische beeld van samen boeken lezen in een leuk koffietentje. Daar hou ik me aan vast!
•

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in