"Corrigerende tik"

25-04-2009 13:17 95 berichten
Vraagstelling.

Waarom vind men het acceptabel als een ouder zijn of haar kind een klap geeft, maar het niet vind kunnen als een man een vrouw een klap geeft? (ik heb het niet over afrossen)

Beiden komt voor uit hetzelfde. Uiting van machteloosheid. Een ander doet niet wat degene die de tik uitdeelt wil.

Is het niet beiden misbruik maken van sterkere positie?

Sterker nog, is het niet zo dat een kind nog veel minder verweer heeft dan een volwassene? Een vrouw kan DENKEN dat ze afhankelijk is. Een kind IS afhankelijk van een ouder. Dus een graatje erger imo.

Brand los

*rent hard weg richting stad om onnozele aankopen te doen*
Alle reacties Link kopieren
quote:krokusje schreef op 25 april 2009 @ 14:28:

[...]

Ik sla met de vlakke hand natuurlijk he. Ik zou nooit mijn knokkels gebruiken. En ook nooit op plekken waar anderen het kunnen zien, dan zou ik maar praatjes krijgen...

Goh, wat grappig.

Stel je niet aan zeg. Kijk, door je toonzetting in dit stukje hang je er een partij drama aan die er helemaal niet is. Ik kan me werkelijk niet druk maken om de tik die ik mijn zoon weleens op zijn luier gegeven heb. Een tik die me weliswaar licht schuldig laat voelen, want een tik geven hoort immers niet en dat doen goede ouders niet....

Nu voel je je nog 'licht schuldig'? Net was het nog 'heul heul schuldig'.

En wat je nu doet is precies wat ik in mijn vorige post ook al bedoelde. Je kunt er rationele argumenten voor geven, op afdingen door te zeggen dat je je heul schuldig voelde, er op afdingen dat de ander er niet zo'n drama van moet maken, er op afdingen dat het maar op de luier was, er grappen over maken, of je mate van schuldigheid naar gelang hoe de wind waait invullen... mij overtuig je niet.

Maar je doet kennelijk wel heel hard je best om jezelf te overtuigen dat het heus zo erg allemaal niet is en dat je er zelfs gegronde redenen voor hebt. Waarom zou je dat toch doen?
Ik vind het wel aardig om te zien dat ik bij mijn zoon veel meer indruk maak, wanneer ik hem leuke dingen als sanctie onthoudt, dan wanneer ik hem een draai om zijn oren zou geven. Dat laatste is ie namelijk zo weer vergeten, maar als ie een week niet mag gamen of buiten spelen, dan dreunt dat nog weken na in dat koppie.
quote:traincha2 schreef op 25 april 2009 @ 14:38:

Ik vind het wel aardig om te zien dat ik bij mijn zoon veel meer indruk maak, wanneer ik hem leuke dingen als sanctie onthoudt, dan wanneer ik hem een draai om zijn oren zou geven. Dat laatste is ie namelijk zo weer vergeten, maar als ie een week niet mag gamen of buiten spelen, dan dreunt dat nog weken na in dat koppie.En ik vind een straf van een week over het algemeen veel erger dan een tik.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:domnaiefmutsje schreef op 25 april 2009 @ 14:30:

[...]

Ik denk dat het komt omdat een tik uit machteloosheid komt en je meer respect afdwingt bij een kind door normaal op te voeden. Niet dat je kind dan helemaal geen respect meer heeft voor de ouder die dit wel doet, maar geen respect voor slaan op zich. Hooguit angst.

Nou ik ben niet bang voor mijn ouders, ondanks dat ik wel eens een tik heb gehad. En het is ook niet zo dat ik iets "stouts" niet deed omdat ik bang was een tik te krijgen. Op den duur leer je wat je wel mag doen en wat niet. En dat is dan niet gebasseerd op: kan ik dit doen of krijg ik anders straf.

Ik rijd niet harder met de auto dan de maximale snelheid. Dat is niet omdat ik anders een bon krijg, maar dat is omdat ik weet dat ik niet harder mag rijden dan de maximale snelheid.
@spinster. Ik probeer mezelf niet goed te praten en te overtuigen. Ik heb mijn zoon weleens een tik gegeven. Heb me daar in bepaalde mate schuldig om gevoeld, maar kan me absoluut niet druk maken om de tik. Wat voor lading jij er ook aan probeert te hangen.

Laten we het erop houden dat ik een keer een tik uit frustratie echt geen drama vind.
quote:domnaiefmutsje schreef op 25 april 2009 @ 14:34:

[...]

Sorry hoor, maar dat vind ik echt heel erg fout. Laten schrikken tegen iets heets of anders geks doen om te voorkomen dat er iets gebeurt. Angst kweken heet dat.

Ik begrijp dat verschil in opvoeden heel goed, ouders/ kinderen vs partners. Alleen opvoeden doe je niet door middel van geweld. welke vorm dan ook en hoe "onschuldig' dan ook

Niets aan over gehouden uit het verleden vind ik geen excuus om het dan maar toe te mogen passen.

Mijn vriend was echt een stuk slechter af geweest als hij een keer helemaal vast geplakt had gezeten aan die gloeiend hete kachel hoor. Misschien was het inderdaad angst kweken, maar is het erg om een kind een beetje "angstig" te maken voor bepaalde zaken? Ik denk het niet. Als ze zo jong zijn zien ze nergens gevaar in. Dan maar angst kweken voor een hete kachel, een vijver of het gasfornuis, als dat ze ervan weerhoudt er op of in te springen mag je daar heel blij mee zijn. Je weet wat voor afschuwelijke ongelukken er dagelijks in en om het huis gebeuren.

Bovendien heeft mijn vriend, 40 jaar na dato, er echt geen angst voor kachels aan over gehouden hoor.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
@Sprintster: Ik vind Krokusje helemaal niet zoeken naar excuses zodat ze het voor zichzelf kan rechtvaardigen. Ze komt op mij vrij zeker over. Je schuldig voelen betekent niet dat je een verkeerde beslissing hebt genomen, vind ik.
Kleine is 9 maanden en ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat ik haar zou slaan of een corrigerende tik zou geven. Als ze nu iets doet wat ik niet wil of wat ze niet mag of wat gevaarlijk is, dan haal ik haar handjes weg of verleg haar aandacht. Maar dat poezelige velletje moedwillig pijn doen? Ik word er nu al verdrietig van.

ik heb vroeger wel billekoek gehad, op de blote billen zelfs, een paar harde tikken, van vaders, maar dat gebeurde dan 's avonds als we overdag iets ergs hadden gedaan. Da's toch eigenlijk bespottelijk als je erover nadenkt? Dat je als weldenkende man in alle rust je kind gaat slaan?

Mijn moeder gooide in woede en frustratie en onmacht haar toffels naar ons en sloeg heel veneinig (venijnig?). en ik heb er niks van overgehouden. Maar om die reden dan goedpraten dat ik mijn eigen kleine zou slaan of een tik zou geven? Ik moet er echt niet aan denken.
quote:Solomio schreef op 25 april 2009 @ 14:42:

[...]

En ik vind een straf van een week over het algemeen veel erger dan een tik.Waarom?
quote:Gavia schreef op 25 april 2009 @ 14:50:

@Sprintster: Ik vind Krokusje helemaal niet zoeken naar excuses zodat ze het voor zichzelf kan rechtvaardigen. Ze komt op mij vrij zeker over. Je schuldig voelen betekent niet dat je een verkeerde beslissing hebt genomen, vind ik.Sprintster

In ratio komt Krokusje op mij ook zeker over, in die zin dat ze haar ratio gebruikt om haar gevoelens te rationaliseren. Haar gevoelens met betrekking tot het slaan lijken namelijk helemaal niet zo eenduidig te zijn.
En nu denk ik opeens: waarom zou er een zijn verschil tussen slaan en een tik? Een soort elitair van slaan is voor tokkies en een tik is voor verstandige mensen?

Die tik geef je toch niet als je de eerste keer al corrigeerd? Als je je kind tien keer toestaat hetzelfde vervelende te doen, dan ben je toch 9 keer laks geweest door toen niets effectievers te erzinnen om het gedrag te stoppen?

Of denk ik er anders over als Kleine straks 3 is?
Pfffffffffffffffffffffff here we go again........

@Dom Naïef Mutsje, wat ik me nou eigenlijk afvraag,

waarom open je dit topic? Er zijn al talloze topics geweest met dit onderwerp, waarin de meningen letterlijk tegenover elkaar staan.

Mensen die er ZWAAR op tegen zijn en die alle "schuldige" ouders rijp vinden om uit de ouderlijke macht te laten zetten.

En de mensen die zich "schuldig" maken aan dit misdrijf en zich met hand en tand gaan lopen verdedigen.

Uiteindelijk begrijpt niemand elkaar en is die WIL om elkaar te begrijpen of te laten verklaren er gewoonweg niet en uit zich dit uiteindelijk in een FORUMREL!!!

Is dat waarom je jezelf dom en naïef noemt, omdat je dit "Echt"

niet opzettelijk doet??

Man/vrouw, vrouw/vrouw, man/man relaties zijn toch van een heel ander kaliber dan een ouder/kind relatie?

Op de gang zetten, of naar een kamer sturen doe je niet met je man of vrouw en wel met je kind, is dit ook onacceptabel?

En als jij je man straft met pikstraf (vond m wel grappig btw)

maak je ook misbruik van macht.

En als je je kind naar zijn/haar kamer stuurt is dat toch ook een vorm van machteloosheid? Je kan het ook niet meer aan met woorden.

Ach weet je, nu ga ik toch weer op in en daar had ik toch eigenlijk niet zo'n zin in.

Ik wens je veel plezier in je eigen geopende REL topic want die kant gaat het uiteindelijk op.

Succes
quote:minirenata schreef op 25 april 2009 @ 14:56:

Die tik geef je toch niet als je de eerste keer al corrigeerd? Als je je kind tien keer toestaat hetzelfde vervelende te doen, dan ben je toch 9 keer laks geweest door toen niets effectievers te erzinnen om het gedrag te stoppen?

Of denk ik er anders over als Kleine straks 3 is?Nee, dan heb je je kind het al 9 keer verboden, aandacht afgeleid, kind weggehaald, boos geworden enz. enz. Dan is dat kind op zoek naar een grens. En een tik geeft iig duidelijk een grens aan.

David Dunning
quote:krokusje schreef op 25 april 2009 @ 14:45:

@spinster. Ik probeer mezelf niet goed te praten en te overtuigen. Ik heb mijn zoon weleens een tik gegeven. Heb me daar in bepaalde mate schuldig om gevoeld, maar kan me absoluut niet druk maken om de tik. Wat voor lading jij er ook aan probeert te hangen.

Die lading hang ik in het bijzonder er niet aan, maar alle mensen die denken in belangen van het kind. Denk aan jeugdzorg, huisartsen, RvdK, kinderrechters, politie, leerkrachten, pedagogen, wetenschappers, etc.

Laten we het erop houden dat ik een keer een tik uit frustratie echt geen drama vind.

Het begint altijd met 'een tik'.
quote:Spinster schreef op 25 april 2009 @ 14:55:

[...]

Sprintster

In ratio komt Krokusje op mij ook zeker over, in die zin dat ze haar ratio gebruikt om haar gevoelens te rationaliseren. Haar gevoelens met betrekking tot het slaan lijken namelijk helemaal niet zo eenduidig te zijn.

Sorry, niet goed gelezen

Misschien zorgt dat nare gevoel er ook voor dat zij niet stelselmatig haar kinderen slaat/een tik geeft. Maar je kunt in mijn ogen een beslissing nemen waar je je naar over voelt, maar waar je toch achter staat.
quote:Solomio schreef op 25 april 2009 @ 14:59:

[...]

Nee, dan heb je je kind het al 9 keer verboden, aandacht afgeleid, kind weggehaald, boos geworden enz. enz. Dan is dat kind op zoek naar een grens. En een tik geeft iig duidelijk een grens aan.Ga je ook nog even antwoord geven op mijn vraag?
quote:kidon schreef op 25 april 2009 @ 14:57:

Ik wens je veel plezier in je eigen geopende REL topic want die kant gaat het uiteindelijk op.Als dat dat a. vindt en b. je daar aan ergert, dan begrijp ik niet waarom je überhaupt reageert. Van mij mag het hoor, maar logisch kun je het niet noemen. Tenzij je natuurlijk c. de rel toch wel leuk vindt en het stiekem niet wilt missen.
@ minirenata, ik heb ook wel petsen op mijn blote kont gehad. Inderdaad te zot voor woorden als je erover nadenkt. Zou ik ook nooit in mijn hoofd halen om dat zelf te doen.

Vind ik trouwens ook wat anders dan een corrigerende tik. Het is eigenlijk gewoon een vorm van lijfstraf. Zeker als je 's avonds nog een keer die billenkoek krijgt voor iets wat je 's middags hebt uitgevreten.
quote:Spinster schreef op 25 april 2009 @ 14:59:

[...]

heb jij dan werkelijk nog nooit je kind een tik gegeven? Nog nooit een pets op de luier? Dat vind ik oprecht knap hoor.

Ik vind dat ik hier nu genoeg over gezegd heb. Dat ik de ene keer licht schuldig zeg, en de volgende keer heul schuldig. Soit. Ik lees niet iedere keer mijn post terug als ik opnieuw reageer. Ik vind het vervelend dat jij nu de suggestie probeert te wekken dat mijn tik uit frustratie weleens een voorbode kan zijn van kindermishandeling. Want zo komt je zinsnede op mij over. Als dat totaal niet je bedoeling was, neem me dan vooral niet kwalijk.
quote:traincha2 schreef op 25 april 2009 @ 15:00:

[...]

Ga je ook nog even antwoord geven op mijn vraag?

Had je vraag niet gezien.

Tja, ik vind een straf van een week erg lang en voor kinderen nauwelijks te overzien (afhankelijk van hun leeftijd). En ik ga ervanuit dat een straf (of een beloning) het meeste effect heeft als die direct volgt op het gedrag.

David Dunning
quote:Gavia schreef op 25 april 2009 @ 15:00:

[...]

Sorry, niet goed gelezen

Misschien zorgt dat nare gevoel er ook voor dat zij niet stelselmatig haar kinderen slaat/een tik geeft. Maar je kunt in mijn ogen een beslissing nemen waar je je naar over voelt, maar waar je toch achter staat.Haha, stelselmatig mijn kind een tik geven. Gelukkig niet zeg. Dan zou het wel richting kindermishandeling gaan. De straf die hier op dit moment het meest gebruikt wordt is "de stoel in de hoek" en "je mag geen piet piraat kijken". Vaak werken die goed.
quote:[message=3138707,noline]Spinster

Als dat dat a. vindt en b. je daar aan ergert, dan begrijp ik niet waarom je überhaupt reageert. Van mij mag het hoor, maar logisch kun je het niet noemen. Tenzij je natuurlijk c. de rel toch wel leuk vindt en het stiekem niet wilt missen.

Ja A, ik merk dat op, en B ik erger me inderdaad aan steeds relatief dezelfde Topics, waarvan we weten dat er geen wederzijds begrip is of zal ontstaan.

Dus C, ik vraag me af wat de intentie is om zo'n topic te openen met zo''n beladen onderwerp, waarvan we allemaal weten dat het eindigt in een Rel.

Normaal gesproken reageer ik ook nooit in dit soort topics omdat ik weet dat het zinloos is. Maar nu vroeg ik het mij voor de varndering eens "hardop" af.

Ben benieuwd.....
Is het niet zo dat het, pakweg, 20, 30, 40 jaar geleden acceptabel (of gebruikelijker) was om een kind soms een tik te geven om iets bij te brengen? Ik denk dat hier genoeg dames zijn die vroeger een tik hebben gehad (waaronder ikzelf). En de generaties voor mij hebben ook echt hun tikken wel gehad. Mijn ouders, grootouders.

Zijn die nou allemaal zo beroerd opgegroeid? Geen idee hoor, misschien hadden gezinnen met 8 of 10 kinderen gewoon geen tijd om steeds te peuterpolderen en alle "nee's" te verklaren en uit te leggen, maar is de jongste generatie nou beter af omdat het steeds minder voorkomt (? is dat zo?) dat kinderen af en toe een tik krijgen?

Jongeren (en kinderen) worden, in mijn ogen, alleen maar brutaler. Kan niet zeggen dat ik die zoveel beter opgevoed vind dan mijn generatie of de generaties daarvoor.

Zomaar even een zijsprongetje hoor. Ik weet niet of hier verbanden liggen, maar ik zou niet durven beweren dat kinderen tegenwoordig beter opgevoed worden dan "vroeger".
quote:krokusje schreef op 25 april 2009 @ 15:09:

[...]

Haha, stelselmatig mijn kind een tik geven. Gelukkig niet zeg. Dan zou het wel richting kindermishandeling gaan. De straf die hier op dit moment het meest gebruikt wordt is "de stoel in de hoek" en "je mag geen piet piraat kijken". Vaak werken die goed.Nee precies, we moeten het wel in het juiste persfectief blijven zien!
Trouwens, bij mij is ook een keer de kabel uit de tv getrokken, omdat ik straf had. Dat was mijn ogen zeer onterecht (dat vind ik nu nog steeds) en uiteindelijk heb ik mijn excuses aangeboden om weer tv te kunnen kijken en niet omdat ik dat nou echt meende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven