Reacties omgeving op geslacht kind

03-04-2021 22:17 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat kun je zeggen als mensen zeggen:

“Zo spijtig voor je, had dit keer een meisje zo leuk geleken”
“Gaan jullie nu voor een vierde?”
“Drie jongens.. Pff het zal wel drukke boel zijn”
Enz.

Mijn omgeving is zichtbaar teleurgesteld toen het (weer) een jongetje was. Geloven mij niet dat ik net zo blij ben met een jongetje dan met een meisje.

Hij is nu al bijna 1 en toch hoor ik die opmerkingen nog weleens of dat ze me zielig vinden. Pas nog de buurvrouw: “en ga je straks voor een meisje?”
Ja joh, alsof ze op bestelling zijn. En alsof het dan niet welkom is als het een jongen is. Ja tuurlijk ben ik benieuwd hoe het zou zijn om een dochter te hebben. Maar het staat los van hoeveel ik van mijn zoons houdt!
Jufjoke schreef:
03-04-2021 22:44
Eigenlijk blijft dát me nog het meest verbazen: dat mensen schijnbaar toch denken dat ze werkelijk alles ongegeneerd tegen je kunnen en mogen zeggen. Vragen zulke mensen zich nooit af of iets wel gepast is om te zeggen? Nee, blijkbaar niet. Maar goed, dat zou me niet meer moeten verbazen inmiddels. Hoe vaak ik zelf niet heb gehoord: je hebt er maar één? Vind je dat niet zielig? :facepalm:
Soms denk ik wel eens dat het een soort leedvermaak is. Dom en onsympathiek.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
03-04-2021 22:46
Nou daar heeft iemand hoofdpijn van gekregen om zoiets ‘lolligs’ op zijn/haar kaartje van Greetz te zetten. Wat een idee. Zoiets kreeg ik bij de geboorte van zoon ook: ‘volgende keer beter, hihihi’. Echt, why? Een of andere doos van het werk van man. Enige kaart die niet is bewaard maar gelijk bij het oud papier is gekwakt.
Hier in de schoonfamilie... ik begrijp er niks van. Groot gelijk dat je die direct hebt weggegooid.
Heerlijk juist, alleen maar jongens in de patriarchaat, heel fijn en veilig voor hen. Moet er niet aan denken om daar nog meisjes in los te laten.

Zoiets werkt vast.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
03-04-2021 22:46
:-[

Daar gaat de argumentatie dat ze ermee weg kan komen.
Sinds wanneer heb je daar een excuus voor nodig? Alsof het je wat kan schelen wat zulke domme dozen van je denken/vinden/ over ‘voelen’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Oh en ook ja dan zie je ze later weinig want ze trekken altijd meer naar de familie van de vrouw . Ligt er maar aan wat voor schoonmoeder je bent denk ik dan .
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
03-04-2021 22:49
Soms denk ik wel eens dat het een soort leedvermaak is. Dom en onsympathiek.
Ja, is ook. Vaak werkt een dom antwoord het beste.
'nee, mevrouw, dat hij alleen is vinden we niet zo zielig. Over het kolenhok twijfelen we nog een beetje. Maar daar mag hij eigenlijk ook altijd na een dag of twee weer uit, dus ja, wat is zielig.'
Yildizlar schreef:
03-04-2021 22:51
Oh en ook ja dan zie je ze later weinig want ze trekken altijd meer naar de familie van de vrouw . Ligt er maar aan wat voor schoonmoeder je bent denk ik dan .
Ja dan zeggen ze een jongen verlies je aan een andere vrouw en een dochter krijg je later terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waar mensen de brutaliteit vandaan halen om zulke opmerkingen te geven, over het geslacht, aantal, war dan ook van iemands kinderen...

Buiten dat is mijn eerste reactie juist wow, waanzinnig toch, 3 knullen! Maar ben dan ook een jongensmoeder van (helaas) maar 1 zoon en zou niet anders willen ;-).
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 14:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
03-04-2021 22:53
Ja dan zeggen ze een jongen verlies je aan een andere vrouw en een dochter krijg je later terug.
Ooo ja vreselijk! Hier ook gehoord. Meisjes trekken later meer naar hun moeder. Nou, leuk en fijn om te weten alvast.
Alle reacties Link kopieren
MinnieP schreef:
03-04-2021 22:53
Ik snap niet waar mensen de brutaliteit vandaan halen om zulke opmerkingen te geven, over het geslacht, aantal, war dan ook van iemands kinderen...

Buiten dat is mijn eerste reactie juist wow, waanzinnig toch, 3 knullen! Maar ben dan ook een jongensmoeder van (helaas) maar 1 zoon en zou niet anders willen ;-).
Maar ook jij hebt dan dus bepaalde ideeën over jongens en meisjes....
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Oh ja. De ‘zieligheidstroef’. Of van oude dozen 70+: ‘Je moet hem wat harder laten worden anders blijft hij aan je rokken hangen’ :-? (Zoon was destijds vier en knalde tegen een boom op met zijn fiets). Soms wildvreemde oudere mannen: ‘Ja dat is een echt moederskindje. Die blijft nog wel hangen onder moeders vleugels’ (kind is 10).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-04-2021 22:48
Ik wilde heel graag een meisje en ik ben allesbehalve stereotiep.
Ik heb mezelf erom veracht, maar die voorkeur was er.
Ik denk dat veel vrouwen wel een beeld voor zich zien hoe het is als ze moeder zijn. En dat beeld vergeten als ze het echt zijn.
net zoals veel vrouwen een beeld hebben van hun toekomstige partner En dan later wel eens denken als ze naar hem kijken: Ik wilde toch een lange slanke zwartharige man, Hoe kom ik aan die rooie sproetige, en dat al 25 jaar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
jasmijn91 schreef:
03-04-2021 22:55
Ooo ja vreselijk! Hier ook gehoord. Meisjes trekken later meer naar hun moeder. Nou, leuk en fijn om te weten alvast.
Mijn ervaring (als dochter en schoondochter zijnde, zelf heb ik geen dochter) is dat dit gezegde een self fulfilling prophecy is, omdat moeders vaak harder trekken aan hun volwassen dochters dan aan hun volwassen zoons.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
03-04-2021 22:53
Ja dan zeggen ze een jongen verlies je aan een andere vrouw en een dochter krijg je later terug.
Dit werd mij laatst verteld door een zelfbenoemde ‘meisjesmama’. Direct nadat ze dit zei, brak de pleuris uit onder de drie dametjes. Ik keek haar aan en zei glashard: ‘Ja, dat zit je dan niet mee... Nee ik heb wel al ideetjes wat ik dan met die zeeën van tijd kan doen’
Nee heb je, ja kun je krijgen
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 14:10
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook altijd af wat een 'jongensmoeder' dan is. Als mensen je zien als typische jongensmoeder of typische meisjesmoeder, wat doe je dan? En hoe gedragen moeders die beide geslachten hebben zich dan? Ik vind het maar raar allemaal, dat soort gedachten.

Ik had bij beide zwangerschappen geen voorkeur maar heb al zolang ik wist dat ik kinderen wilde (ergens vanaf de puberteit) gedacht dat ik later een blond jongetje als kind zou krijgen. Die kreeg ik ook als eerste, wat ik eigenlijk nog steeds bijzonder vind, want mijn man is heel donker. Mijn 2e kind is ook heel donker, maar mijn 1e is qua uiterlijk precies zoals ik het altijd bedacht had.

Qua innerlijk heb ik er nooit over nagedacht, iedereen is uniek, lijkt me niet dat geslacht je karakter bepaald, dus ik had daarom echt geen voorkeur. Maar toen ik wist dat het een jongetje was, ging ik er volledig vanuit dat het een blond jochie zou zijn. Ik bedacht pas maanden na de geboorte dat dat zo maar anders had kunnen zijn met mijn donkere man.
lemoos2 schreef:
03-04-2021 22:59
Dit werd mij laatst verteld door een zelfbenoemde ‘meisjesmama’. Direct nadat ze dit zei, brak de pleuris uit onder de drie dametjes. Ik keek haar aan en zei glashard: ‘Ja, dat zit je dan niet mee... Nee ik heb wel al ideetjes wat ik dan met die zeeën van tijd kan doen’
Haha heerlijk !
Alle reacties Link kopieren
Ach, mijn schoonmoeder zei toen ik een maand of 7 zwanger was dat ze hoopte dat het geen meisje zou zijn. Dat was het dus wel.

Bij de (een stuk oudere) kinderen van zwager en schoonzus kregen de 2 jongens een ijsje en het meisje niet.
lemoos2 schreef:
03-04-2021 22:51
Sinds wanneer heb je daar een excuus voor nodig? Alsof het je wat kan schelen wat zulke domme dozen van je denken/vinden/ over ‘voelen’.
Als het je niks zou schelen dan zou er niet gezocht moeten worden naar een zogenaamde gevatte opmerking. Een wedstrijdje dissen doen terwijl je allang niet meer op de middelbare school zit. :facepalm:
MinnieP schreef:
03-04-2021 22:53
Ik snap niet waar mensen de brutaliteit vandaan halen om zulke opmerkingen te geven, over het geslacht, aantal, war dan ook van iemands kinderen...

Buiten dat is mijn eerste reactie juist wow, waanzinnig toch, 3 knullen! Maar ben dan ook een jongensmoeder van (helaas) maar 1 zoon en zou niet anders willen ;-).
Ja hoor.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 14:09
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
03-04-2021 23:02
Als het je niks zou schelen dan zou er niet gezocht moeten worden naar een zogenaamde gevatte opmerking. Een wedstrijdje dissen doen terwijl je allang niet meer op de middelbare school zit. :facepalm:
Dat staat er niet. Er staat: wat kan het je schelen wat ZIJ daarvan denken hoe je reageert op dat domme gewauwel.

Ik heb niet zoveel op met die stilzwijgende types die dan een ‘betekenisvolle stilte’ laten vallen. Ik lach liever.
Nee heb je, ja kun je krijgen
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 14:09
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
03-04-2021 23:01
Ach, mijn schoonmoeder zei toen ik een maand of 7 zwanger was dat ze hoopte dat het geen meisje zou zijn. Dat was het dus wel.

Bij de (een stuk oudere) kinderen van zwager en schoonzus kregen de 2 jongens een ijsje en het meisje niet.
o_o
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven