Reflux, ervaringsdeskundigen?

23-01-2009 13:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mn zoontje van 3 weken heeft gisteren de diagnose gekregen van Reflux. Hij ligt niet graag op zn rug, slikt en borrelt een beetje en spugt kleine hoeveelheden, zelfs uren na een voeding. Ik kan 'm niet vaak weg leggen in zn bedje, dat houdt ie niet zo heel erg lang vol, soms wel in een keer weer.

Heb huisarts gebeld met vraag hierover, die heeft ons doorgestuurd naar kinderarts en die heeft er het label reflux op geplakt.

Ik vind het lastig om te accepteren waar dit op is gebaseerd. Ik denk dan: kan het niet gewoon zijn dat ie te veel melk krijgt, of dat er slijm in zn keel zit (hij is heel erg verkouden in zn neus)

Nu krijgt ie medicijnen en dat vind ik zo zielig. Hij kan er ook buikkrampen van krijgen, dan krijg je voor het ene kwaaltje een ander terug.

Ze zei ook nog dat als ik de fles had gegeven, de voeding verdikt zou kunnen worden en dat er dan geen medicijnen nodig zijn. Waarop ik zei: dan stoppen we toch met de bv en gaan we over op de fles. Ze adviseerde om dit niet te doen omdat ze echt heel erg voor bv zijn.

Heeft iemand ervaring met Reflux en de medicijnen of bijwerkingen?

Groetjes
Niet alles goed gelezen, maar mijn zoontje had de eerste maanden ook reflux. Het duurde een tijdje voordat we erachter kwamen, tot die tijd veel slaapgebrek door een kindje dat we tot anderhalf uur na de voeding niet weg konden leggen, dan had ie pijn. En een uur later kwam ie al weer voor de volgende voeding. Hij spuugde ook maar kleine beetjes op, maar wel constant; een soort dikke, zure massa.

Uiteindelijk Zantac voorgeschreven gekregen, dit hielp heel goed en rond het half jaar was hij er al weer overheen gegroeid. Baalde wel dat we pas na 3 maanden wisten wat er aan de hand was...
Oja, ik heb hem dus uiteindelijk ook veel op zijn buikje laten slapen, dat hielp erg goed (maar is natuurlijk niet aan te raden ivm wiegedood).
Fijn topic

Dinsdag ga ik met mijn dochtertje van 5 maanden naar de kinderarts voor reflux onderzoek.

Ze spuugt bij het minste of geringste, zoals optillen uit haar bedje, verschonen, spelen in de box en ze heeft een grote hekel aan liggen op haar rug. Verder twee ouders met chronisch slaaptekort omdat ze gemiddeld vier keer per nacht wakker is. Overdag slaapt ze ook niet veel, veelal hazenslaapjes.

We hebben ook haar voeding verdikt met johannesbrooddinges maar dat werkte niet goed. Ze lag echt te gillen van de pijn. Twee keer op de huisartsenpost gezeten omdat we dachten dat ze een oorontsteking had. Zodra we haar neerlegde ging ze los. Echt heel zielig.

Ik ben benieuwd of ze een ph-meting gaan doen. Ik hoop wel dat als ze zich snel beter gaat voelen, want ze zit nu echt een beetje in de knoop met zichzelf
Hai,

Wij hebben ook tijden lang lopen tobben met een spugende dochter. Ze had er gelukkig geen pijn bij, maar het was wel vervelend omdat het vooral heel veel was en bijvoorbeeld ook na een uur slapen kwam daarna dan nog een hele fles melk eruit.

Omdat ze goed op gewicht bleef, vond het cb het geen probleem en kwamen ze niet verder dan de suggestie van johannesbroodpitmeel. We hebben heel wat lopen mixen maar het hielp eigenlijk achteraf gezien helemaal niks. De kinderarts (waar we opnieuw terecht kwamen toen ze wel wat minder leek aan te komen) zag het vooral als 'gedrag', eigenlijk niet de moeite nemen om omhoogkomende melk weer weg te slikken, ook omdat ze van het spugen zelf weinig last had.

Maar hij suggereerde ook om over te stappen op Nutrilon AR en dat heeft echt veel verschil gemaakt. Het spugen is sindsdien nagenoeg opgehouden - alleen als ze ziek is komt het nog terug. Die tip hadden we liever maanden eerder gehad, vandaar dat ik hem hier ook nog even neerzet. Succes allemaal met spugende babies - de wasmiddelenfabrikanten zullen blij met ons zijn
Hallooo, herkenbaar jouw verhaal. Mijn zoon heeft reflux en krijgt Zantac. Ik geloof wel dat het goed helpt, maar hij blijft zo ontzettend veel spugen. En hij moet altijd heel veel wegslikken als hij ligt, hij is er maar druk mee.

Ik geef volledige bv, is dat te combineren met Nutrilon AR of is dat echt kunstvoeding?
Panda, alle niet-borstvoeding is kunstvoeding.

Combineren van borst met kunstvoeding is een optie, eentje die helaas bij weinig mensen bekend blijkt.

Het wordt vaak als 'alles of niets' gezien als het om borstvoeding gaat. Maar als het alternatief helemaal stoppen is, is combinatie meestal een veel betere optie. Zo profiteert het kind toch nog van antistoffen en andere gezonde stoffen in borstvoeding. Elke slok is meegenomen!

Borstvoeding is afgestemd op vraag en aanbod, dus in principe is het goed mogelijk bijvoorbeeld drie keer borst op een dag te geven en de rest kunst, en alle andere variaties.

Maar niet voor elke vrouw is dat zo simpel, het is vaak wel zoeken naar een goede balans. Wel zeker de moeite meer dan waard!

Anyway. Panda, leg jij je zoontje al wat schuin, hoofd wat hoger?

xx lisa.
Lisa, jouw eerste zin is natuurlijk de waarheid als een koe . Laat ik het anders formuleren: is Nutrilon AR volledige voeding, of is het een bestandsdeel dat ik bijvoorbeeld ook door afgekolvde melk zou kunnen mengen (net als het johannesbroodspul)?

Om jouw vraag te beantwoorden: zijn bed staat een klein beetje schuin. Maar hij spuugt vooral veel als hij wakker is: in de box, in de wipstoel, op schoot, hangend op mijn schouder (inderdaad zoals iemand hier zei, de wasmiddelenfabrikant is er blij mee ). Soms is halverwege de dag zijn shirtje zo nat dat ik hem schone kleren aan doe.
Zolang geen echte klachten als pijn, zou ik het toch zo laten Panda. Volledige borstvoeding is te verkiezen boven afwisselen met kunstvoeding, zelfs met een heel klein beetje 'andere voeding' zoals johannesmeel.

Nutrilon AR is volledige kunstvoeding voor zover ik er nog in thuis ben.

Nutriton is een goedje dat je bij kunt mengen waardoor kunstmelk dikker wordt.

Afgekolfde melk is vrijwel niet te binden. Soms lukt het met Biobim (natuurvoedingswinkel). Maar zolang goed groeien en geen klachten, zou ik het spugen accepteren als iets dat lastig is en zuur ruikt enzo, maar dat ooit over gaat. En zoals ik deed in die tijd, altijd met zo'n hydrofielluier over je schouder lopen, haha. En in de box leggen. En in de wagen. En in bed. Ik had stapels van die dingen en gebruik ze nu trouwens nog voor vanalles en nog wat.

xx lisa.
Hai Panda,

Nutrilon AR is inderdaad een variant volledige flesvoeding (voor hevig spugende babies), en niet iets dat je aan de voeding toevoegt. Misschien zou je een keer een flesje tussendoor kunnen geven om te kijken hoe het valt, maar ik heb zelf geen ervaring met borstvoeding dus over het combineren van beide kan ik niks zinnigs zeggen.

Nutriton is de johannesbroodpitmeeltoevoeging waarmee wij ons een bult hebben gemixt maar wat eigenlijk niks deed. Die zou ik je dus niet aanraden, hoewel je dit dus wel kan mixen met borstvoeding (afgekolfd), het is namelijk alleen een verdikkende toevoeging, dus je zou het natuurlijk ook kunnen uitproberen. De biobim pap toevoegen was bij ons geen succes voor het spugen overigens, dus het hele papstadium hebben we maar overgeslagen (inmiddels eet ze gewoon brood).
quote:summers schreef op 26 januari 2009 @ 09:19:

He Crini,

Wat een heftig verhaal zeg, en dat schattige kopje met die sonde erin..

Sientje2, dat vind ik nouook, zo lastig te zeggen bij die kleintjes.

Met die van mij gaat het nu goed met de medicijnen afgelopen 24 uur.

Ik heb ook een afkeer tegen medicijnen, maar aan de andere kant is hij nu wel veel meer tevreden dus dat geeft me wel weer een gerust gevoel.

Ook heb ik gelezen dat de medicijnen zonder recept te krijgen zijn. Dan kunnen ze nooit heel erg schadelijk zijn denk ik dan..

Dat is geen sonde maar een 'snorretje' waar jongste zoon (op de foto) zuurstof door krijgt. Hij heeft geen reflux maar wel net 2,5 week in het ziekenhuis gelegen, eerst in het streekziekenhuis en later in het AMC aan de beademing op de Kinder-IC, want hij had een een of ander rotvirus opgelopen waar hij maar niet beter van werd en helemaal door uitgeput raakte. Tja, die kinderen van ons (ik heb er 4) die houden ons wel bezig

Hij is nu 6 weken en een week thuis en het gaat heel erg goed met hem (en met de rest trouwens ook)!
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven