School en beleid gezonde/ongezonde voeding
vrijdag 1 september 2017 om 13:16
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
vrijdag 1 september 2017 om 23:27

vrijdag 1 september 2017 om 23:28
Dat fruitwater is ontzettend slecht voor de tanden.Bollie08 schreef: ↑01-09-2017 23:27Bso en kdv biedt ook alleen nog maar water thee of melk aan. Water maken we soms met komkommer schijfjes of beetje fruit. Ik hoor de kids er nooit over.. en maken graag fruit creaties voor een smaakje.. maar net zo makkelijk gewoon normaal water.. maar net wat ze gewend zijn.
vrijdag 1 september 2017 om 23:31
Daarom mogen we dit ook niet langer dan een half uur laten trekken.. doen niet zomaar wat.
Wat denk je van al die flessen waarin mensen uren fruit laten trekken.. dat is inderdaad heel slecht!

vrijdag 1 september 2017 om 23:34
Ik vind het allemaal wat hysterisch tegenwoordig.
Ik ben blij dat mijn kind gewoon limonade kreeg en dus dronk.
Fruit heeft hij altijd geweigerd, nog steeds, dus kreeg hij een cracker of ontbijtkoek.
Er komen steeds meer jonge kinderen met een eetstoornis. Die gezondheidsmanie slaat ontzettend door.
Ik ben blij dat mijn kind gewoon limonade kreeg en dus dronk.
Fruit heeft hij altijd geweigerd, nog steeds, dus kreeg hij een cracker of ontbijtkoek.
Er komen steeds meer jonge kinderen met een eetstoornis. Die gezondheidsmanie slaat ontzettend door.

vrijdag 1 september 2017 om 23:35
.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 23:24Krijg je als ouders straf als je toch koek mee blijft geven?
Verplicht elke week luizen kammen.
Verplicht Sinterklaasknutsels komen maken.
Verplicht kerstversiering ophangen en opruimen.
En als je dat dan niet doet? Wat dan?
.
Melden bij veilig thuis natuurlijk.

vrijdag 1 september 2017 om 23:36

vrijdag 1 september 2017 om 23:37
.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 23:35Ik las gisteren trouwens een artikel dat volgens onderzoeken koolhydraten gevaarlijker zijn dat verzadigde vetten. Ik ben benieuwd wanneer de boterham in de ban gedaan wordt op scholen.
.
Operatie broodbuik enzo.

vrijdag 1 september 2017 om 23:41
.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 23:39Brood wordt uw dood!
Eet groen en je zal het langer doen!
Zoiets ofzo.
.
De boekjes verkopen zichzelf niet hè, daar horen een paar catchy oneliners bij.

vrijdag 1 september 2017 om 23:48
Ik vraag me altijd af wat voor school dat dan is, als bijna de hele populatie obese is. Dat moet wel, want anders zou ik niet weten waarom je zulke extreme maatregelen zou nemen.Hetvrijewoord schreef: ↑01-09-2017 23:41.
.
De boekjes verkopen zichzelf niet hè, daar horen een paar catchy oneliners bij.

vrijdag 1 september 2017 om 23:49
Ja ieder kind een capsule met alle voedingsstoffen en water. Daar was een aantal jaar geleden toch sprake van dat dat de toekomst werd? Daar lijkt deze school zich vast in te kunnen vinden.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 23:35Ik las gisteren trouwens een artikel dat volgens onderzoeken koolhydraten gevaarlijker zijn dat verzadigde vetten. Ik ben benieuwd wanneer de boterham in de ban gedaan wordt op scholen.
vrijdag 1 september 2017 om 23:53
Is het allemaal zo verandert? Zo'n 20 jaar terug kon je buitenom schoolmelk ook chocomelk of fristi krijgen. Geen regels over wat wel en niet mee mag en de traktaties waren eigenlijk altijd ongezond
toch heb ik niet het idee dat iemand er slechter van geworden is? Volgens mij at ik vanaf groep 7 alleen thuis en dan frituurde ik weleens of ik maakte eieren voor op brood.
Het lijkt me allemaal zo'n hype dat je nu geen keuze meer hebt en het gezond moet?

Het lijkt me allemaal zo'n hype dat je nu geen keuze meer hebt en het gezond moet?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
zaterdag 2 september 2017 om 00:26
Een paar maanden geleden stond er, naar ik meen, op deze pijler een topic over fruit op school. Meen me herinneren dat meloen niet mocht en nog een paar andere fruit soorten want dat was 'duur' fruit en daar zouden kinderen moeite mee kunnen hebben. Snoeptomaatjes en groenten die zo uit het vuistje gegeten kunnen worden mochten ook niet meer.
Dit Topic lijkt wel erg veel op dat bewuste fruittopic. Alleen nu geen fruit maar dan water.
Nederland betuttelingsland ten voeten uit.
Dit Topic lijkt wel erg veel op dat bewuste fruittopic. Alleen nu geen fruit maar dan water.

zaterdag 2 september 2017 om 00:32
Prima dat school 'gezonder' eten wil promoten. Maar zullen we dan wel eerst even een duidelijke lijn vast stellen over wat wel en niet gezond is?!
Overigens, ik wil gerust m'n kinderen iedere dag groente of fruit meegeven voor hun 10 uurtje, als school dan ook een deel van m'n rekening wil ophoesten. Want allemaal leuk en aardig, als ik zie wat m'n kinderen aan groente en fruit kunnen wegwerken per dag (!!!) dan word het een hele dure grap alles bij elkaar. En dan kunnen mensen zeggen (want ja dat argument hebben we ook al gehad) geef het dan mee naar school, dan hoef je ze het thuis niet te geven,...
Ja, het is wellicht gezonder dan koek of chips, en oh dat lusten ze hier ook echt wel heel graag, maar als ik ze de keuze voorschotel, dan kiezen ze voor groente of fruit. Geen van beiden draaien hun hand om voor een kratje mandarijnen of een tros bananen, of een zak appels. Per persoon (!!!)
Dus soms, krijgen ze voor hun 10 uurtje een boterham met kaas mee. Ik weet van scholen, dat ze zulke 10 uurtjes gewoon compleet afkeuren. Dat mogen ze voor de lunch om 12 uur bewaren. Lijkt me ook niet ok.
Overigens, dienen scholen dan naast gezonde voeding dan ook sporten te promoten vind ik. Want je kan nog zo gezond eten, een hoop kinderen worden evengoed de rest van de tijd achter een scherm gezet, want "Dan zijn ze lekker rustig" ... En als je kijkt naar wat er op school aan tijd besteed word aan gym of schoolzwemmen... Nou ja, dat laatste word al bijna niet meer gegeven... Gym word ook steeds minder. 1 uur per week op sommige scholen.
Al dat vingertje wijzen met betrekking tot gezond eten is 1 ding... Maar er is veel meer, wat we onze kinderen kunnen aanbieden/aanleren, ook op school.
Overigens, ik wil gerust m'n kinderen iedere dag groente of fruit meegeven voor hun 10 uurtje, als school dan ook een deel van m'n rekening wil ophoesten. Want allemaal leuk en aardig, als ik zie wat m'n kinderen aan groente en fruit kunnen wegwerken per dag (!!!) dan word het een hele dure grap alles bij elkaar. En dan kunnen mensen zeggen (want ja dat argument hebben we ook al gehad) geef het dan mee naar school, dan hoef je ze het thuis niet te geven,...
Ja, het is wellicht gezonder dan koek of chips, en oh dat lusten ze hier ook echt wel heel graag, maar als ik ze de keuze voorschotel, dan kiezen ze voor groente of fruit. Geen van beiden draaien hun hand om voor een kratje mandarijnen of een tros bananen, of een zak appels. Per persoon (!!!)
Dus soms, krijgen ze voor hun 10 uurtje een boterham met kaas mee. Ik weet van scholen, dat ze zulke 10 uurtjes gewoon compleet afkeuren. Dat mogen ze voor de lunch om 12 uur bewaren. Lijkt me ook niet ok.
Overigens, dienen scholen dan naast gezonde voeding dan ook sporten te promoten vind ik. Want je kan nog zo gezond eten, een hoop kinderen worden evengoed de rest van de tijd achter een scherm gezet, want "Dan zijn ze lekker rustig" ... En als je kijkt naar wat er op school aan tijd besteed word aan gym of schoolzwemmen... Nou ja, dat laatste word al bijna niet meer gegeven... Gym word ook steeds minder. 1 uur per week op sommige scholen.
Al dat vingertje wijzen met betrekking tot gezond eten is 1 ding... Maar er is veel meer, wat we onze kinderen kunnen aanbieden/aanleren, ook op school.

zaterdag 2 september 2017 om 00:34
Toch eigenlijk ook te idioot voor woorden. Moeten we dan allemaal rekening gaan houden met de bestedings capaciteit van een ander, als het gaat om het fruit dat we onze kinderen meegeven?Kleppeboxx schreef: ↑02-09-2017 00:26Een paar maanden geleden stond er, naar ik meen, op deze pijler een topic over fruit op school. Meen me herinneren dat meloen niet mocht en nog een paar andere fruit soorten want dat was 'duur' fruit en daar zouden kinderen moeite mee kunnen hebben. Snoeptomaatjes en groenten die zo uit het vuistje gegeten kunnen worden mochten ook niet meer.
zaterdag 2 september 2017 om 01:38
Deze bemoeienis komt voort uit de reactie die de vader geeft: Water is voor honden , ik mag geen liga meegeven (nee duh, die is mierzoet en boordevol suiker). Helaas worden ouders die verantwoord voeden de dupe hiervan. Die een boterham met pasta als extra verwenpakket mee geven omdat hun kind al 6 van de 7 dagen verantwoord eet.
We moeten water drinken, Water niet lusten is een non probleem. Je kunt je kind leren dat te drinken.
Net als dat je je kind kunt leren om gezond te eten. Als je maar eens in de maand patat eet, dan mist je kind dat niet wekelijks. Als je elke dag groenten geeft, dan mist het iets als het geen groenten krijgt. Zelfs als het kind geen groenten lust.
Voorbeeld doet leven, De ouders moeten worden aangepakt. Niet de kinderen die het al goed doen. Dan creëer je allen maar de indruk dat eten vies of gevaarlijk is en dat moet je niet willen.
We moeten water drinken, Water niet lusten is een non probleem. Je kunt je kind leren dat te drinken.
Net als dat je je kind kunt leren om gezond te eten. Als je maar eens in de maand patat eet, dan mist je kind dat niet wekelijks. Als je elke dag groenten geeft, dan mist het iets als het geen groenten krijgt. Zelfs als het kind geen groenten lust.
Voorbeeld doet leven, De ouders moeten worden aangepakt. Niet de kinderen die het al goed doen. Dan creëer je allen maar de indruk dat eten vies of gevaarlijk is en dat moet je niet willen.
Toekomstmuziek is muziek die nog gecomponeerd moet worden.
zaterdag 2 september 2017 om 02:11
Vandaag via mijn werk een klas voor mijn neus met een aantal kinderen die behoorlijk overgewicht hadden. Een meisje was bijna obesed.. Moeders die haar kwam halen was dat ook... Ook een paar te dikke jongens en die zijn ieder jaar afkomstig uit een, hoe zal ik het zeggen, land met hoofdzakelijk Moslims.. Die jongens worden extreem volgepropt met zoetigheid!
Water is gezond. Ik drink ook alleen maar water, thee of koffie of karnemelk. Helaas zie ik steeds meer kinderen aan de energydrinks lurken.
Water is gezond. Ik drink ook alleen maar water, thee of koffie of karnemelk. Helaas zie ik steeds meer kinderen aan de energydrinks lurken.
zaterdag 2 september 2017 om 09:03
Jij hebt duidelijk niet het hele topic gelezen.
Ik ook niet, maar ik heb wel al 3 mensen gelezen van wie een kind zichzelf liever dooddorstte of -hongerde dan iets te eten of drinken dat het niet lustte.
Daarbij: limonade is niet het probleem, het goede voorbeeld ook lang niet altijd.
Toen ik 45 jaar geleden op de lagere school zat werden gezonde traktaties een ding. Kaas en worst enzo.
Dat betekent dat dit dus al zeker 45 jaar een item is en blijkbaar heeft het niet het gewenste resultaat.
Mensen leren omgaan met de zgn ongezonde dingen werkt m.i. vele malen beter dan ze van buiten af geboden en verboden op te leggen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 2 september 2017 om 09:06
paggy schreef: ↑01-09-2017 23:17Ik vind het ver gaan. Laat ouders het zelf bepalen. En wordt er echt overdreven ( cola,chocoladerepen enz.) spreek die ouders er dan op aan.
Waar ik helemaal niet goed van word: Mijn kind krijgt niets mee naar school terwijl anderen een snoepje in hun broodtrommel hebben. Hoe leg ik dit uit. Nou succes de komende jaren! Pietje krijgt meer cadeaus van Sinterklaas, Truusje gaat elke week naar Mc donalds en de buurman koopt een grotere auto. Tja....that's life!
Prima uit te leggen toch?
zaterdag 2 september 2017 om 09:07
Ik drink uitsluitend water, thee en koffie.Louise70 schreef: ↑02-09-2017 02:11Vandaag via mijn werk een klas voor mijn neus met een aantal kinderen die behoorlijk overgewicht hadden. Een meisje was bijna obesed.. Moeders die haar kwam halen was dat ook... Ook een paar te dikke jongens en die zijn ieder jaar afkomstig uit een, hoe zal ik het zeggen, land met hoofdzakelijk Moslims.. Die jongens worden extreem volgepropt met zoetigheid!
Mijn ene kind drinkt vrijwel alleen water, omdat ie het te veel werk vindt om er eerst limonadesiroop in te doen, mijn andere kind drinkt liever niets dan dat ie water zou drinken.
Hij is wel de dunste van ons 3, dus al die limonade is niet mijn grootste zorg bij hem.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 2 september 2017 om 09:10
Mijn zoon had een jongen in de klas met een spierziekte, waarbij spierweefsel werd afgebroken.
Die jongen moest extra calorieën binnen krijgen om dat lijf een beetje in stand te houden, dus die kreeg altijd wat chips of ander calorierijk eten mee.
Dat is prima uit te leggen, maar toch zullen sommige kinderen daar jaloers op zijn.
En ook als er verder geen noodzaak is krijgt het ene kind 'lekkerder' dingen mee dan het andere. Wen er maar aan.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 2 september 2017 om 09:17
Solomio schreef: ↑02-09-2017 09:10Mijn zoon had een jongen in de klas met een spierziekte, waarbij spierweefsel werd afgebroken.
Die jongen moest extra calorieën binnen krijgen om dat lijf een beetje in stand te houden, dus die kreeg altijd wat chips of ander calorierijk eten mee.
Dat is prima uit te leggen, maar toch zullen sommige kinderen daar jaloers op zijn.
En ook als er verder geen noodzaak is krijgt het ene kind 'lekkerder' dingen mee dan het andere. Wen er maar aan.
Ja precies, maar leg dat verder niet bij de school neer.

zaterdag 2 september 2017 om 09:23
En zo waren er ook kindjes op het kinderdagverblijf waar ik werkte die geen diksap en melk dronken en liever de hele dag niks dronken dan dat te moeten drinken. (Wat ze thuis wel dronken? Geen idee) Moet je dan serieus rekening houden met de uitzonderingen? 9 van de 10 kinderen is gewoon verwend en gewend aan suiker.
Ik vond water jaren geleden ook echt vies, en ik werd er misselijk van. Kwestie van gewenning nu drink ik de hele dag door water naast af en toe een kop koffie of thee. Er zal niet een heel groot percentage kinderen zijn die in het ziekenhuis belanden omdat ze weigeren water te drinken. Dat zijn extreme gevallen. Ik vind het dus alleen maar positief. En nee er is echt geen tijd om kinderen tussen 3 en bed tijd nog even net zo ongezond te laten eten als tussen 9 uur 's ochtends en bedtijd. Dus die uren op school kunnen echt wel het verschil maken voor kinderen die echt de hele dag vol suiker worden gestopt, en die zijn er echt een hele hoop.
Ik vond water jaren geleden ook echt vies, en ik werd er misselijk van. Kwestie van gewenning nu drink ik de hele dag door water naast af en toe een kop koffie of thee. Er zal niet een heel groot percentage kinderen zijn die in het ziekenhuis belanden omdat ze weigeren water te drinken. Dat zijn extreme gevallen. Ik vind het dus alleen maar positief. En nee er is echt geen tijd om kinderen tussen 3 en bed tijd nog even net zo ongezond te laten eten als tussen 9 uur 's ochtends en bedtijd. Dus die uren op school kunnen echt wel het verschil maken voor kinderen die echt de hele dag vol suiker worden gestopt, en die zijn er echt een hele hoop.
zaterdag 2 september 2017 om 09:25
Nou en? Het zijn toch jouw kinderen niet?
Dat gezeur en dat gebemoei, laat mensen gewoon lekker zelf bepalen wat ze voor hun eigen kinderen toelaatbaar vinden. Man, man, man, de hele maatschappij wordt een soort real live Vivaforum.
Am Yisrael Chai!