scoliose

11-10-2008 14:31 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het is voor het eerst dat ik hier een vraag stel. Het gaat om mijn dochter van 9 jaar.Sinds een paar weken heb ik een verharding op haar rug opgemerkt, ongeveer ter hoogte van het schouderblad, maar weet niet hoe lang ze daar al last van heeft. Ze heeft er geen pijn aan. Ik ben vandaag naar de dokter geweest, er zijn foto's gemaakt en hebben een verwijzing voor een orthopeed gekregen. De dokter had er echter al over dat het ws. scoliose is, in die mate dat het waarschijnlijk geopereerd moet worden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Graag hoor van iemand hoe dat bij jullie is gegaan. Ik maak me best wel zorgen.

Alvast dank voor je reactie.
Hoi ef2000,

Ik heb scoliose, maar mijn bocht is niet zo groot dat ik geopereerd hoef te worden. Helaas heb ik wel veel last (rug, schouders, borstbeen, ribben). Ik zou willen dat er bij mij in een eerder stadium iets aan gedaan was...

Behalve opereren zijn er allerlei soorten braces (corsetten), waarmee de bocht gecorrigeerd kan worden, zolang je dochter nog in de groei is. Wacht eerst rustig af wat de orthopeed zegt.

Voor informatie en ervaringen kun je eens kijken op www.scoliose.nl en www.scoliose.info

Het beste met je dochter!
Hallo zoe73,

Dank voor je reactie. We hebben komende week een afspraak met de orthopeed. De dokter die de foto's heeft gezien had het over een afwijking van bijna 80 graden, dus dat is best veel. Dochter en ik zien een beetje op tegen het orthopeed-bezoek, maar willen toch ook wel graag weten hoe het verder zal gaan. www.scoliose.nl heb ik al opgezocht, maar www.scoliose.inof kende ik nog niet, dus op die site ga ik zeker op naar nog meer informatie. Nogmaals dank voor je reactie.
hallo!

vroeger is er bij mij ook al scoliose geconstateerd, alleen konden ze daar nog niet veel aan doen omdat ik zwaar onder de medicijnen zat vanwege epilepsie, ze hoopten dat ik er over heen zou groeien maar helaas in mijn pubertijd is het sneller achteruit gegaan.Het wordt in procenten gemeten hoe ver de rug naar 1 richtig groeit, vanaf 33 procent wordt dit een operatie, ik zat hier net onder nl. 30 procent, dus heb ik geen operatie ondergaan,maar heb wel mensendieck gehad en heb tijdens mijn groei een corset moeten dragen.

Toevallig is mijn nichtje vorige week geopereerd, in begin had ze erg last van(zij zat op 60! procent)omdat haar organen ineens ruimte kregen, maar nu gaat het stukken beter, ze is 5 centimeter groter.

Ik zou het goed in de gaten houden,ook al heb ik geen operatie gehad, ik merk dat ik een niet al te sterke rug heb, kan bijvoorbeeld niet lang staan, en kan ook niet alle beroepen uitoefenen
Dank voor je reactie. We hebben vanmiddag een afspraak met de orthopeed, hopelijk weten we dan snel meer.
Ik ben vanmiddag bij de orthopeed geweest. Ze heeft 2 draaien in haar rug, 1 van 55 % en 1 van 60 %, dus dat is minder dan we in 1e instantie dachten. Hij zegt dat het wel geopereerd moet worden en dat het hoogstwaarschijnlijk 2 operaties worden. Na de operatie zal ze 6 maanden een corset moeten dragen, en daarna tot aan de puberteit (?) steunend verband. Ik hoop dat ik na deze informatie nog meer reacties krijg van iemand die dit ook hebben meegemaakt. Ik vind het heel erg naar voor mijn dochter dat ze al zulke zware ingrepen moet ondergaan, en dat het daarna nog niet afgelopen is. Ik ben door alle stress bijv. vergeten te vragen of zo'n corset dag en nacht om moet, hoe het gaat met sport zoals bijv. zwemmen en ik heb ook verzuimd te vragen hoe groot de lidtekens zullen zijn. ze zou 1 keer vanaf de borst en 1 x van de rug geopereerd moeten worden. Graag een reactie. Alvast dank van een bezorgde moeder.
Hallo,

Na enige tijd hebben we toch weer een nieuwtje. We zijn inmiddels bij 2 orthopeden geweest, de een is dus van mening dat er 2 operaties nodig zijn, zoals hierboven. De ander is van mening dat 1 operatie zal volstaan. deze laatste dokter denkt dat een brace/corset voor max. 6 maanden voldoende is, en daarna regelmatig rontgenfoto's, afhankelijk van het herstel wordt er dan verder gekeken. Er moet ook een MRI van haar rug gemaakt worden. Heeft er iemand ervaring met het maken van een MRI bij kinderen van ongeveer 8-10 jaar? Mijn zoon van 3 jaar kreeg een roesje tijdens een MRI (deze was voor iets anders). Ik hoop alsnog iets van iemand te horen.

Alvast bedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven