Seksueel gedrag
maandag 10 februari 2020 om 13:23
Kijk even terug naar je eerste post over dit onderwerp. ‘Aan te rekenen’ is je eigen woordkeus. Die komt niet voor mijn rekening.2east schreef: ↑10-02-2020 13:14Er zit nogaleen verschil tussen "aan te rekenen" die jij opschrijft en "verantwoordelijk".
Als ouder ben je verantwoordelijk. Punt.
Dat er ook, omgevingsfactoren meespelen, en hou ouder het kind, hoe meer factoren, is een feit. Punt.
Daarover geen discussie.
Ik ben alleen van mening dat datvje als ouder(s) zijnde wel degelijk invloed hebt op de manier waarop deze omgevingsfactoren bij je kind binnen komen. Als ouders geef je waarden en normen mee. Direct in opvoeding, door er over te vertellen en aan te leren en veel meer nog door als ouder het voorbeeld te zijn dat je voor je kind kan en/of wil zijn, dus in gedrag. Dàt (en dat wijzen studies ook uit) is van zeer grote invloed op de ontwikkeling van je kind. Omgevingsfactoren zijn minder belangrijk dan veel mensen denken.
Jouw zoon mag een goed stel hersen hebben, en hij mag hard werken. Maar hoe komt hij aan de moraliteit, de disipline en de omstandigheden om dat goede stel hersen op deze manuir te gebruiken? Daar ben jij als ouder in belangrijke mate verantwoordelijk voor. Misschien nog wel meer dan jij je bewust bent.
Dat zie je ook bij negatief gedrag. Ouders hebben ergens in hun opvoeding iets gemist, bewust of onbewust, (vaak onbewust!!!)waardoor negatief gedrag zich heeft kunnen ontwikkelen. De juiste aandacht kan ook veel van dat negatieve gedrag "repareren". En dan hebben we het wel over normale opvoedkundige en geestelijk gezonde situaties. Bij psycho-sociale en medische afwijkingen is het (uiteraard) een ander verhaal.
En natuurlijk realiseer ik me dat ik invloed heb op mijn kinderen. Vandaar dat ik schreef dat mijn zoons hoge cijfers niet volledig voor mijn rekening komen. Daar gaat het nou net om in het hele verhaal.
Buiten de ouders zijn er meer invloeden op kinderen. Dat valt gewoon niet te ontkennen. En daarmee kun je ook niet al het gedrag van een kind de ouders aanrekenen.
Toevoeging; dat begint al heel jong. Ouders hebben natuurlijk invloed op het eet- en slaapgedrag van hun kinderen, maar het is onzin om te doen alsof het de verantwoordelijkheid van de ouders is als een kind makkelijk of juist moeilijk eet.
eze wijzigde dit bericht op 10-02-2020 13:28
7.30% gewijzigd

maandag 10 februari 2020 om 13:23
Kinderen van die leeftijd zijn zich echt wel bewust van wie het sterke kind is, wie het kleinste kind is, etc. Natuurlijk maken ze daar geen misbruik van zoals volwassenen dat doen maar het speelt op kinderniveau echt wel mee.
Ik schrik hoe het hier gebagatelliseerd word door sommigen. Natuurlijk kan het wederzijds experimenteren zijn maar daar op voorhand al vanuit gaan vind ik weer het andere uiterste. Als rukken en aanranding door volwassenen bedachte dingen zijn, is aan elkaars geslachtsdelen zitten dat toch ook. In welk spelletje is dat logisch? Hoe is dat bijvoorbeeld onderdeel van gewoon doktertje spelen?
maandag 10 februari 2020 om 13:26
Ik denk dat we het wel ongeveer met elkaar eens zijn. Ik ontken ook zeker de omgevingsfactoren niet. Denk alleen wel dat veel ouders meer invloed hébben dan ze dènken te hebben.Eze schreef: ↑10-02-2020 13:23Kijk even terug naar je eerste post over dit onderwerp. ‘Aan te rekenen’ is je eigen woordkeus. Die komt niet voor mijn rekening.
En natuurlijk realiseer ik me dat ik invloed heb op mijn kinderen. Vandaar dat ik schreef dat mijn zoons hoge cijfers niet volledig voor mijn rekening komen. Daar gaat het nou net om in het hele verhaal.
Buiten de ouders zijn er meer invloeden op kinderen. Dat valt gewoon niet te ontkennen.
jouw leven is een keuze

maandag 10 februari 2020 om 13:34
Doktertje spelen doen echt niet alle kinderen . Mijn kinderen hebben het nog nooit gedaan. ( ik ook niet )Ze zeiden het wel als een kind een keer zijn piemel had laten zien. Daar nooit een probleem van gemaakt, want ze vonden het zelf maar gek en grappig gedrag, want meer was het ook niet. Doktertje spelen is in mijn optiek dan ook “ kijken en vergelijken “. We hebben de kinderen dan ook altijd meegegeven dat hun geslachtsdelen van henzelf zijnde dat niemand daar aan mag zitten. Behalve tot op een bepaalde leeftijd, papa of mama om te helpen douchen ofzo.YellowLemon schreef: ↑10-02-2020 13:23Kinderen van die leeftijd zijn zich echt wel bewust van wie het sterke kind is, wie het kleinste kind is, etc. Natuurlijk maken ze daar geen misbruik van zoals volwassenen dat doen maar het speelt op kinderniveau echt wel mee.
Ik schrik hoe het hier gebagatelliseerd word door sommigen. Natuurlijk kan het wederzijds experimenteren zijn maar daar op voorhand al vanuit gaan vind ik weer het andere uiterste. Als rukken en aanranding door volwassenen bedachte dingen zijn, is aan elkaars geslachtsdelen zitten dat toch ook. In welk spelletje is dat logisch? Hoe is dat bijvoorbeeld onderdeel van gewoon doktertje spelen?
En wat machtsmisbruik betreft; kinderen zo jong als 2 en 3 kunnen al intimideren en weten feilloos hun plekje binnen de groep en wat voor rol zij hebben binnen die groep.
anoniem_392700 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 13:35
0.53% gewijzigd

maandag 10 februari 2020 om 13:34
gewetensontwikkeling gaat pas plaatsvinden vanaf een jaar of 8/10 en is pas in de pubertijd uitontwikkeld. Jammer dat kinderen worden gezien als manipulatieve machtswellustelingen terwijl het maar gewoon kinderen zijn. En kinderen ontdekken hun lichaam en dat doen ze onder andere in contact met andere kinderen. Ga hier spastisch over doen dan krijgen we een hele rare generatieCeester schreef: ↑10-02-2020 11:31Tuurlijk wel! Mijn zoon is zes en die weet precies hoe de hazen lopen op sociaal gebied. Hij is best strategisch en kan liegen dat het gedrukt staat. Gelukkig is er weinig aanleiding voor hem om deze ' kwaliteiten' in te moeten zetten op een verkeerde manier. Maar ik denk dat als wij strengere ouders zouden zijn, het wel daartoe zou kunnen komen.
Hij zat een keer in bad met twee meiden en hun jongere broertje en de geslachtsdelen werden uitgebreid bekeken met behulp van een duikbril die ze om de beurt opzetten. ( Meiden twee en vier jaar ouder dan zoon, jongere broertje aan het spelen met een plastic bootje)
Ik vond het op zich vrij normaal en gezond wat ze deden, maar op een gegeven moment duurde het wel erg lang ( ik kon horen wat ze zeiden) en was ik bang dat er aanraking over en weer zou gaan plaatsvinden. ( Het zijn kinderen van vrienden) dus ik besloot er een einde aan te gaan maken. Oudste meisje totaal in de stress dat ik het niet aan haar ouders mocht vertellen etc en er was dus niks zonder toestemming gebeurd! Hun moeder is wel relaxed, dus haar heb ik het verteld zodat ze weet wat haar dochters bezighoudt. Hun vader weet het nu nog steeds niet.... ( Wel dat ze met zijn allen in bad gingen;))

maandag 10 februari 2020 om 13:36
ze hebben het jou niet verteld, dat is wat andersCalypso- schreef: ↑10-02-2020 13:34Doktertje spelen doen echt niet alle kinderen . Mijn kinderen hebben het nog nooit gedaan. ( ik ook niet )Ze zeiden het wel als een kind een keer zijn piemel had laten zien. Daar nooit een probleem van gemaakt, want ze vonden het zelf maar gek en grappig gedrag, want meer was het ook niet. Doktertje spelen is in mijn optiek dan ook “ kijken en vergelijken “. We hebben de kinderen dan ook altijd meegegeven dat hun geslachtsdelen van henzelf zijnde dat niemand daar aan mag zitten. Behalve tot op een bepaalde leeftijd, papa of mama om te helpen douchen ofzo.
En wat machtsmisbruik betreft; kinderen zo jong als 2 en 3 kunnen al intimideren en weten feilloos hun plekje binnen de groep en wat voor rol zij hebben binnen die groep.

maandag 10 februari 2020 om 13:41
arm 7 jarig kind, seksuele handelingen en medescholieren in elkaar slaan zal hij niet zelf verzonnen hebben. Dit kan je ook melden bij veilig thuis. Want de kans bestaat dat hij echt in een onveilige thuis situatie zit.
Jouw zoon heeft gelukkig zijn grenzen aangegeven en dit aan jou verteld. En jij hebt hem serieus genomen. Maak het verder niet groter dan dat het is. Het laatste wat je wilt is dat hij er een trauma van oploopt.
Jouw zoon heeft gelukkig zijn grenzen aangegeven en dit aan jou verteld. En jij hebt hem serieus genomen. Maak het verder niet groter dan dat het is. Het laatste wat je wilt is dat hij er een trauma van oploopt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

maandag 10 februari 2020 om 14:09
Veilig thuis is al ingelicht. Er zijn enorme zorgen over dat joch. Maar ik hou me daar niet mee bezig, wil me bezig houden met mijn zoon..dat is mijn priohamerhaai schreef: ↑10-02-2020 13:41arm 7 jarig kind, seksuele handelingen en medescholieren in elkaar slaan zal hij niet zelf verzonnen hebben. Dit kan je ook melden bij veilig thuis. Want de kans bestaat dat hij echt in een onveilige thuis situatie zit.

maandag 10 februari 2020 om 14:19
https://www.seksuelevorming.nl/onderwij ... g-6-9-jaar
In deze leeftijdsfase gaan kinderen steeds meer vragen stellen over seksualiteit. Vanaf 7 jaar gaan ze begrijpen dat geslachtsdelen ook een seksuele functie hebben. De meerderheid van de 7- en 8-jarigen weet dat je geslachtsgemeenschap moet hebben om zwanger te worden. Vanaf 9 jaar weten kinderen vaak wel dat je ook om andere redenen seks kunt hebben. De meesten weten ook dat je verkering kunt hebben met iemand van hetzelfde geslacht.
Ook in deze levensfase stimuleren kinderen hun geslachtsdelen. Zij kunnen dan soms ook een orgasme krijgen of opgewonden raken. Kinderen van 6 jaar en ouder spelen nog steeds wel eens een seksueel (rollen)spel. Nieuwsgierigheid is hierbij de belangrijkste drijfveer. Meestal worden de geslachtsdelen alleen bekeken of aangeraakt. De meeste seksuele ervaringen met andere kinderen zijn vrijwillig. Meestal vinden deze contacten plaats met één ander kind, van hetzelfde geslacht, omdat kinderen nou eenmaal meer met hun eigen seksegenoten spelen. Dat hoeft niet te betekenen dat een kind een homoseksuele oriëntatie of identiteit zal ontwikkelen.
In deze leeftijdsfase gaan kinderen steeds meer vragen stellen over seksualiteit. Vanaf 7 jaar gaan ze begrijpen dat geslachtsdelen ook een seksuele functie hebben. De meerderheid van de 7- en 8-jarigen weet dat je geslachtsgemeenschap moet hebben om zwanger te worden. Vanaf 9 jaar weten kinderen vaak wel dat je ook om andere redenen seks kunt hebben. De meesten weten ook dat je verkering kunt hebben met iemand van hetzelfde geslacht.
Ook in deze levensfase stimuleren kinderen hun geslachtsdelen. Zij kunnen dan soms ook een orgasme krijgen of opgewonden raken. Kinderen van 6 jaar en ouder spelen nog steeds wel eens een seksueel (rollen)spel. Nieuwsgierigheid is hierbij de belangrijkste drijfveer. Meestal worden de geslachtsdelen alleen bekeken of aangeraakt. De meeste seksuele ervaringen met andere kinderen zijn vrijwillig. Meestal vinden deze contacten plaats met één ander kind, van hetzelfde geslacht, omdat kinderen nou eenmaal meer met hun eigen seksegenoten spelen. Dat hoeft niet te betekenen dat een kind een homoseksuele oriëntatie of identiteit zal ontwikkelen.
maandag 10 februari 2020 om 14:22
Hoe weet jij dat?Woestijnroos schreef: ↑10-02-2020 14:09Veilig thuis is al ingelicht. Er zijn enorme zorgen over dat joch. Maar ik hou me daar niet mee bezig, wil me bezig houden met mijn zoon..dat is mijn prio

maandag 10 februari 2020 om 14:46
ach ja, die had ik allang gedeeld. Maar sommigen hebben een vertekend beeld over seksualiteit en denken dat hun eigen kinderen hier niet mee bezig zijn.*2020* schreef: ↑10-02-2020 14:19https://www.seksuelevorming.nl/onderwij ... g-6-9-jaar

maandag 10 februari 2020 om 15:03
Niet bewust met een verborgen agenda, maar ze manipuleren en intimideren zeer zeker . Het is aan de omgeving om dat in goede banen te leiden. Kinderen van deze leeftijd zijn egocentrisch. Ze kunnen nog niet delen en denken dat de wereld om hen draait. Ze beschikken nog niet over de juiste vaardigheden en taalgebruik om dingen duidelijk te maken en bij sommigen moet je andere kinderen echt beschermen.
Ik heb een kinderen zo jong als 2 jaar op mijn groep die letterlijk op de vuist gaan met andere kinderen als hun speelgoed onschuldig wordt afgepakt en naar mij spugen als ze worden gecorrigeerd. En dit zijn kinderen die niet opgroeien in probleem gezinnen.
maandag 10 februari 2020 om 15:14
hoe weet je dat?Woestijnroos schreef: ↑10-02-2020 14:09Veilig thuis is al ingelicht. Er zijn enorme zorgen over dat joch. Maar ik hou me daar niet mee bezig, wil me bezig houden met mijn zoon..dat is mijn prio
Stressed is just desserts spelled backwards

maandag 10 februari 2020 om 16:15
lees nog even dat stukje dat hier eerder gepost is. Ook eraan zitten is heel normaal. Kinderen gaan dingen geheim houden als ze het idee hebben dat het verboden is. Dat kan als ouders krampachtig omgaan met seksualiteit of als er iets ernstigs is met het kind (misbruik bijv.)

maandag 10 februari 2020 om 16:16
natuurlijk niet. Waarom denk jij dit over kinderen? heb je zelf kinderen? want ik vind dit nogal zorgelijk als je zo als opvoeder tegen kinderen aankijkt. Agressie en ander ongeremd gedrag is heel normaal, en ja natuurlijk moet je dat corrigeren. Maar het is geen manipulatie en intimidatie.Calypso- schreef: ↑10-02-2020 15:03Niet bewust met een verborgen agenda, maar ze manipuleren en intimideren zeer zeker . Het is aan de omgeving om dat in goede banen te leiden. Kinderen van deze leeftijd zijn egocentrisch. Ze kunnen nog niet delen en denken dat de wereld om hen draait. Ze beschikken nog niet over de juiste vaardigheden en taalgebruik om dingen duidelijk te maken en bij sommigen moet je andere kinderen echt beschermen.
Ik heb een kinderen zo jong als 2 jaar op mijn groep die letterlijk op de vuist gaan met andere kinderen als hun speelgoed onschuldig wordt afgepakt en naar mij spugen als ze worden gecorrigeerd. En dit zijn kinderen die niet opgroeien in probleem gezinnen.
maandag 10 februari 2020 om 16:18
Of hetzelfde is het 6-jarig jongetje ook overkomen met een ander leeftijdsgenootje en toen is hem verteld er nooit iets over te zeggen.S-Meds schreef: ↑10-02-2020 16:15lees nog even dat stukje dat hier eerder gepost is. Ook eraan zitten is heel normaal. Kinderen gaan dingen geheim houden als ze het idee hebben dat het verboden is. Dat kan als ouders krampachtig omgaan met seksualiteit of als er iets ernstigs is met het kind (misbruik bijv.)

maandag 10 februari 2020 om 16:20
Kinderen manipuleren wel degelijk. En ook dat is heel normaal gedrag . Het is op een creatieve manier je zin proberen te krijgen. Wat daar nou zo zorgelijk aan is, dat ik dat gedrag herken en benoem, ontgaat mij dan ook volledig.S-Meds schreef: ↑10-02-2020 16:16natuurlijk niet. Waarom denk jij dit over kinderen? heb je zelf kinderen? want ik vind dit nogal zorgelijk als je zo als opvoeder tegen kinderen aankijkt. Agressie en ander ongeremd gedrag is heel normaal, en ja natuurlijk moet je dat corrigeren. Maar het is geen manipulatie en intimidatie.

maandag 10 februari 2020 om 16:24
Ik denk dat je mijn reactie toch beter moet lezen.S-Meds schreef: ↑10-02-2020 16:16natuurlijk niet. Waarom denk jij dit over kinderen? heb je zelf kinderen? want ik vind dit nogal zorgelijk als je zo als opvoeder tegen kinderen aankijkt. Agressie en ander ongeremd gedrag is heel normaal, en ja natuurlijk moet je dat corrigeren. Maar het is geen manipulatie en intimidatie.