Selectieve angst voor vreemden

17-04-2024 20:32 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons kind van vier laat vrij heftig gedrag zien bij aanraking door personen die ze niet goed kent. Zo is kind een keer volledig in paniek geraakt omdat de gastouder van de jongste met haar handen op de schouder kind wegleidde bij de woonkamer (ruimte was net opgeruimd). Ze bedoelde het goed, was vriendelijk maar wel duidelijk. Kind raakte helemaal over de rooie. Ander voorbeeld, tijdens verjaardag wurmt kind zich tussen tafel en bank door. Een gast pakte een arm om te voorkomen dat kind zou vallen. Weer enorme paniek dat zich uit in ontroostbaar huilen en zich aan me vastklampen.

Nu is mijn eerste gedachte, die mensen hoeven kind helemaal niet aan te raken. Maar in de praktijk gebeurd dit soms toch. Ik kan het niet altijd voorkomen. Het zijn ook geen totale vreemden. Beide personen heeft ze weleens eerder gezien. Zeker de gastouder.

In de titel heb ik haar angst selectief genoemd omdat kind dit gedrag dus niet altijd en bij iedereen laat zien.

Wie herkent dit gedrag? En heeft tips om hiermee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
18-04-2024 15:45
Ach hou toch op. Dit gaat niet over snowflakes. Blijkbaar zijn er meer kinderen die bijzonder kunnen reageren op vreemden.

Mensen denken altijd meteen dat het kind nooit een grens van de ouders krijgt als ze heftig reageren, echt complete bullshit.
De gastouder is geen vreemde. En familie op een verjaardag ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
18-04-2024 01:43
Ik zou ontzettend trots zijn op mijn vierjarige ( hij is nu tien) als hij dit gedrag zou laten zien. Niet fixen! :)
Stel je voor dat jij bij je schouders wordt gepakt en ergens wordt weg geleid? Geeft toch een rotgevoel en mijn hartslag zou ook omhoog gaan als het bij mij zou gebeuren.
Of stel je voor dat jij tussen twee stoelen doorloopt en iemand pakt je bij de arm?
De redenen van de mensen in kwestie doen er niet toe...
Het enige wat je kunt doen is met je dochter de blinde paniek bespreken en met de volwassene die het op dat moment verkeerd doet, dat hij of zij dat niet moet doen. Als ik dit onverhoopt zou doen, zou ik mijn excuses aanbieden aan het kind...
Je kunt ook overdrijven natuurlijk. Het lijkt mij nuttiger om een kind te leren dat fysiek contact niet per definitie eng en verkeerd is. Dat is het niet: mensen (ja ook volwassenen) zijn gemaakt voor fysiek contact en het kan heel veel voordelen opleveren.

Belangrijk (en moeilijk) is het om kinderen te leren welke vormen van fysiek contact goed (normaal) en welke niet. Dat is lastig, maar wel een betere weg dan je kind te leren dat elke vorm van ongevraagd fysiek contact fout is.

In het geval van TO zou ik het graag kind eens vragen na zo'n voorval. Geen garanties, maar wie weet kan kind het prima verwoorden.
Er kunnen namelijk diverse redenen zijn:
- Schrik (kind zag de aanraking niet aankomen en schrok)
- Schaamte of schrik door de correctie
- iets anders

Ik weet niet of er meer voorvallen dan de twee beschreven zijn geweest? Op basis van twee voorvallen is het lastig conclusies trekken bij de meeste vierjarigen (het is een leeftijd waarop kinderen sowieso redelijk heftig kunnen reageren).
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
18-04-2024 15:49
En wat moet een gastouder dan doen, in een situatie zoals TO beschrijft? Het is toch niet normaal dat een kind daar zo van slag van raakt? Naar mijn mening doet de gastouder niks geks.
Nu ga je er vanuit dat iemand iets fout deed. Zowel gastouder als kind deed niks verkeerd.

Kind maakte duidelijk wat ze van binnen voelde. Op een manier die onprettig is voor volwassenen ja.

Ze gaat echt wel leren dit beter te reguleren. Vanzelf ook. Omdat ze ouder wordt en het beter kan plaatsen wat er met haar gebeurt. En de ouders proberen haar daarbij te helpen

Gastouder is pedagogisch professional en kan proberen er rekening mee te houden en kind verbaal corrigeren, maar als kind valt of op het punt staat met modderschoenen naar binnen te rennen, zal ze toch moeten vastpakken en dan doet ze het niet fout.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
18-04-2024 16:03
Je kunt ook overdrijven natuurlijk. Het lijkt mij nuttiger om een kind te leren dat fysiek contact niet per definitie eng en verkeerd is. Dat is het niet: mensen (ja ook volwassenen) zijn gemaakt voor fysiek contact en het kan heel veel voordelen opleveren.
Het is niet elk fysiek contact. Ik lees nergens dat haar ouders haar niet kunnen optillen, wassen of aankleden.

Het is specifiek onverwachte aanraking door een relatief vreemde. Dat is voor iedereen vervelend.

Als jouw baas je bij je schouders pakt en de kamer uit dirigeert, vind je dat ook vervelend.

Haar reactie is wel bijzonder. De meeste kinderen (en volwassenen) reageren niet zo heftig
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
18-04-2024 16:28
Het is niet elk fysiek contact. Ik lees nergens dat haar ouders haar niet kunnen optillen, wassen of aankleden.

Het is specifiek onverwachte aanraking door een relatief vreemde. Dat is voor iedereen vervelend.

Als jouw baas je bij je schouders pakt en de kamer uit dirigeert, vind je dat ook vervelend.

Haar reactie is wel bijzonder. De meeste kinderen (en volwassenen) reageren niet zo heftig
Dat schrijf ik ook: dat het kind kan schrikken van het onverwachte. Maar ik vind het vreemd om dan trots op je kind te zijn (dat was namelijk de post waarop ik reageerde).

De meeste volwassenen zijn geen half uur ontroostbaar als ze door een bekende bij de schouder gepakt worden.

Beetje flauwe opmerking, maar je kunt kinderen en volwassenen niet op alle vlakken met elkaar vergelijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
18-04-2024 15:51
De gastouder is geen vreemde. En familie op een verjaardag ook niet.
En toch kunnen die mensen prima niet dichtbij genoeg staan om onverwachte aanrakingen prettig te vinden.
Ook dat is echt niet raar en komt heel vaak voor.

Luister dan gewoon naar kind/puber/volwassene en blijf van ze af als niet moet ivm gevaarlijke situaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weleens een kind van die leeftijd nog net voor een rijdende auto weggetrokken.
Een wildvreemd kind ook nog. Rende zo de straat op.

Ik begin nu toch aan mezelf te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weleens een kind van de weg getrokken, een vreemde peuter vastgepakt die in een diep zwembad wilde rennen, in een restaurant een kind weggezet dat een rechaud wilde aaien.
Ik denk nooit, ik doe eerst. Blijf ik ook doen. Maar dat zo'n kind me dan in de armen valt uit dankbaarheid, dat verwacht ik dan weer niet. Als zo'n kind wist dat het levensgevaarlijk was, dan zou dat kind het tenslotte niet doen. Het probeert dingen uit, daar is het een kind voor.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
18-04-2024 14:30
In het kader van het zijn net mensen: kinderen zijn niet allemaal hetzelfde. Ik vind het voor jou heel fijn dat jouw kind dat niet deed, maar andere kinderen doen dat wel.

Kan je nog steeds tegen ze praten hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-04-2024 20:03
En toch kunnen die mensen prima niet dichtbij genoeg staan om onverwachte aanrakingen prettig te vinden.
Ook dat is echt niet raar en komt heel vaak voor.

Luister dan gewoon naar kind/puber/volwassene en blijf van ze af als niet moet ivm gevaarlijke situaties.
Dus je mag alleen een kind aanraken als het in een gevaarlijke situatie terecht komt én je heel dichtbij diegene staat?
Dus als juf straks een schouderklopje geeft of ze moet iemand een hand geven om zich voor te stellen oid zijn de kinderen tegenwoordig helemaal van de leg? Ik vind het niet normaal sorry😅.
Natuurlijk mag een kind aangeven als het iets niet fijn vind, maar overdrijven is ook een vak hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
18-04-2024 16:45
Dat schrijf ik ook: dat het kind kan schrikken van het onverwachte. Maar ik vind het vreemd om dan trots op je kind te zijn (dat was namelijk de post waarop ik reageerde).

De meeste volwassenen zijn geen half uur ontroostbaar als ze door een bekende bij de schouder gepakt worden.

Beetje flauwe opmerking, maar je kunt kinderen en volwassenen niet op alle vlakken met elkaar vergelijken.

Ik denk juist dat de meeste volwassenen heel veel langer dan een half uur van slag zouden zijn wanneer ze door iemand die bijna 2x zo groot en sterk is dan zij ‘zomaar’ worden aangeraakt, laat staan fysiek ergens naartoe worden gedirigeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
18-04-2024 22:57
Dus je mag alleen een kind aanraken als het in een gevaarlijke situatie terecht komt én je heel dichtbij diegene staat?
Dus als juf straks een schouderklopje geeft of ze moet iemand een hand geven om zich voor te stellen oid zijn de kinderen tegenwoordig helemaal van de leg? Ik vind het niet normaal sorry😅.
Natuurlijk mag een kind aangeven als het iets niet fijn vind, maar overdrijven is ook een vak hoor.
Dit kind geeft dat dus precies aan. Daar hebben we het toch over?
En eerlijk: waarom is nodig verder dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-04-2024 23:04
Dit kind geeft dat dus precies aan. Daar hebben we het toch over?
En eerlijk: waarom is nodig verder dan?
Mwa, ik vind dit niet aangeven. Ik vind in totale paniek raken wanneer iets heel normaals gebeurt heel vreemd en niet persee normaal.
Ik denk dat dit kind gewoon niet graag gecorrigeerd word. Ook omdat TO schrijft dat gastouder duidelijk was. Wellicht is kind dat niet gewend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
18-04-2024 23:08
Mwa, ik vind dit niet aangeven. Ik vind in totale paniek raken wanneer iets heel normaals gebeurt heel vreemd en niet persee normaal.

Het is inderdaad vrij uitzonderlijk gedrag want de meeste kinderen reageren niet zo.
Deze toevallig wel. Nou en?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
18-04-2024 23:24
Het is inderdaad vrij uitzonderlijk gedrag want de meeste kinderen reageren niet zo.
Deze toevallig wel. Nou en?
Mwaoh, als het maar twee keer is gebeurd, vind ik het ook niet echt uitzonderlijk. Enig drama op zijn tijd is de meeste kleuters niet vreemd ;-D.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
18-04-2024 23:01
Ik denk juist dat de meeste volwassenen heel veel langer dan een half uur van slag zouden zijn wanneer ze door iemand die bijna 2x zo groot en sterk is dan zij ‘zomaar’ worden aangeraakt, laat staan fysiek ergens naartoe worden gedirigeerd.
Nee, net zo goed als ik ook niet gillend op mijn rug 30 min de longen uit mijn lijf krijs als ik mijn zin niet krijg op het werk. Dat is mijn punt exact: je kunt volwassenen en kinderen niet met elkaar vergelijken. Op heel veel punten zijn ze gelijk, maar niet op alles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
18-04-2024 23:33
Nee, net zo goed als ik ook niet gillend op mijn rug 30 min de longen uit mijn lijf krijs als ik mijn zin niet krijg op het werk. Dat is mijn punt exact: je kunt volwassenen en kinderen niet met elkaar vergelijken. Op heel veel punten zijn ze gelijk, maar niet op alles.

Gelukkig uit je als volwassene je gevoelens doorgaans anders. Maar je hebt die gevoelens net zo goed en bent er vaak langer zoet mee dan menig kleuter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
18-04-2024 22:50
Kan je nog steeds tegen ze praten hoor!
Ik weet niet of je dat vaker hoort, maar het is nogal lastig praten/discussiëren met jou als je op deze manier communiceert.

Ik zeg toch nergens dat je niet met kinderen kan praten en dat fysiek overweldigen in alle situaties de enige manier is? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
18-04-2024 23:01
Ik denk juist dat de meeste volwassenen heel veel langer dan een half uur van slag zouden zijn wanneer ze door iemand die bijna 2x zo groot en sterk is dan zij ‘zomaar’ worden aangeraakt, laat staan fysiek ergens naartoe worden gedirigeerd.

Mijn god/allah/boeddha, ‘iemand die 2x zo groot en sterk is’. Je doet net alsof het een monster met afschrikwekkende klauwen, giftanden en vuurspuwende ogen is zeg.

Je hebt het over een mens. Een volwassen mens, een mens wat kind al overal ziet en hoort. Thuis, op school, in de winkel, op straat.
Je praat bekant je kind een trauma aan als je het zo benaderd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
En je ziet niet het verschil of iemand jou vastpakt die veel groter en sterker is dan jij of iemand van je eigen kaliber?
We hebben allemaal onze mond vol over hoe mannen zich horen te gedragen naar vrouwen mede omdat ze fysiek zoveel sterker zijn, maar voor kinderen geldt dat dan ineens niet.

Er is niks mis met een kind dat van slag raakt van zulke dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
19-04-2024 07:17
En je ziet niet het verschil of iemand jou vastpakt die veel groter en sterker is dan jij of iemand van je eigen kaliber?
We hebben allemaal onze mond vol over hoe mannen zich horen te gedragen naar vrouwen mede omdat ze fysiek zoveel sterker zijn, maar voor kinderen geldt dat dan ineens niet.

Er is niks mis met een kind dat van slag raakt van zulke dingen.
Ik zou het ook niet normaal noemen. Ik heb nog nooit een kind gezien dat volledig in paniek raakt in zo’n situatie. Ja alleen kinderen die niet gewend zijn om gecorrigeerd worden (al dan niet door een ander).
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
19-04-2024 07:17
En je ziet niet het verschil of iemand jou vastpakt die veel groter en sterker is dan jij of iemand van je eigen kaliber?
We hebben allemaal onze mond vol over hoe mannen zich horen te gedragen naar vrouwen mede omdat ze fysiek zoveel sterker zijn, maar voor kinderen geldt dat dan ineens niet.

Er is niks mis met een kind dat van slag raakt van zulke dingen.

Joh, een gastouder die het kind even bij de schouders begeleid naar een andere plek. Een tante die het kind bij bijna val tegen houdt. Een juf die haar hand uitsteekt om een hand te schudden. Een moeder die even 2 kinderen uit elkaar haalt die hysterisch allebei hetzelfde stuk speelgoed claimen.

Ja, ik vind er wel wat van als kinderen daar een half uur over van slag zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is duidelijk. Ben je ook mooi klaar mee als kind (of bijbehorende ouder); mensen die er iets van vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
19-04-2024 07:31
Dat is duidelijk. Ben je ook mooi klaar mee als kind (of bijbehorende ouder); mensen die er iets van vinden.

Weer een reden om een half uur of langer over van slag te zijn?
Haal je schouders op, klaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
19-04-2024 07:29
Joh, een gastouder die het kind even bij de schouders begeleid naar een andere plek. Een tante die het kind bij bijna val tegen houdt. Een juf die haar hand uitsteekt om een hand te schudden. Een moeder die even 2 kinderen uit elkaar haalt die hysterisch allebei hetzelfde stuk speelgoed claimen.

Ja, ik vind er wel wat van als kinderen daar een half uur over van slag zijn.
Inderdaad allemaal hele normale dingen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven