Sinterklaas en je kind

22-10-2009 16:54 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja de goed heilig man is weer bijna in het land en ons mannetje van drie en half is al een beetje besmet met het sinterklaas virus.

Nou vroeg meneer gisteren ineens aan mij van "hoe komt Sinterklaas nou binnen bij ons?". Tja daar stond ik dan....ehhhhh Sinterklaas heeft een speciale sleutel en zo komt hij binnen zei ik maar. Daar was hij dus wel tevreden mee en ik voelde me opgelucht dat ik me er mooi heb weten uit te redden.

Wat ik me nou afvraag is hoe hebben jullie het opgelost toen jullie kinderen het vroegen?

Ik neem aan dat oudere kindjes niet voor 1 gat zijn te vangen :-)
Onze kinderen verzonnen gewoon zelf een 'logische' verklaring voor de vragen die ze hadden, haha, ik hoefde ze alleen maar te beamen met; Ja, dat denk ik ook! En alles heeft de revu al gepasseerd hoor, van de speciale sleutel, tot gewoon alles door de brievenbus, als ze nog geloven, en zelfs als ze twijfelen, dan praten ze net zo lang tot het weer aannemelijk klinkt in hun oortjes, zeker als pakjesavond dichtbij komt en de sint overal opduikt (school, op het werk van pa en ma, bij de sportvereninging, en de winkels), zetten ze zo weer die twijfels opzij en zijn ze toch weer onder de indruk...

Ik heb me, toen ze nog echt de geloof-leeftijd hadden, altijd een beetje dommig opgesteld als er moeilijke vragen kwamen. "Tja, ik weet het ook niet precies hoor, wat denk jij?" Werkte ook prima!

Toen ze de leeftijd kregen dat ik zo iets had van; als ze het nu vragen, zeg ik het ook meteen!, repte ze met geen woord over twijfel!!! Ze zitten nu in groep 6 en afgelopen voorjaar, hebben ze per ongeluk foto;s van een oom die zich verkleedde als sinterklaas(dus eerst een foto met de witte jurk, toen die rode, toen de baard, de mijter,enz)op de computer bij familie voorbij zien komen, toen hebben we er over gepraat, en zeiden ze dat ze allang dachten dat de sint niet bestond! Hahaha! En even later, dan toch die vraag he, dus die ene auto, heb ik die dan niet van sinterklaas?

Het familielid was er erg mee aan(ze had een nieuw programma op de comp geinstaleerd die alle foto's die opgeslagen waren, 1 voor 1 over het scherm liet gaan, als ie in sluimerstand stond), maar ik was blij toe dat de kogel nu door de kerk was!

Dit jaar laat ik ze voor elkaar 'stiekum' een kadootje kopen voor elkaar, zodat ze meteen de spanning voelen van kadootjes kopen voor elkaar, en weten dat er kadootjes komen, maar niet weten van wie en wat!

Leuk, heb er al helemaal zin in!
quote:Olijfje_ schreef op 22 oktober 2009 @ 17:25:

Vinyl

Dat is ook juist zo schattig aan kinderen. Ik heb ook nog een foto van vroeger waar zus en ik allebei met rode wangen voor de tv zitten, naar de aankomst van Sinterklaas te kijken.

(enne...Olief en ik kijken ieder jaar, kijken ook naar de Club van Sinterklaas en zetten ook 1 of 2 x onze schoen (alleen zo gemeen dat hij maat 45 heeft en ik 36)

Als ik thuis ben kijk ik ook altijd. Heerlijk die verwachtingsvolle kinderkoppies en er gaan áltijd wat mis

Ben een keer zwartepiet geweest bij de intocht in A'dam. Super!

Hmmm.. misschien toch maar weer eens kijken of ik dat ergens kan gaan doen. Wel heel gaaf!
Vroeger kwam bij ons de Sint door de verwarming, bij gebrek aan een open haard. En dat hebben we jarenlang geslikt incl je schoen zetten bij de verwarming

Sint had een toverpaard voor op het dak en over geld dachten we blijkbaar niet na

Mijn vader zag ook altijd zwarte piet op het dak en als we dan keken was hij nét weg en hadden we hem nét gemist en ook dat spelletje konden we meerdere malen herhalen.

En als mijn vader zich ineens ging scheren op sinterklaasavond kwamen ineens de kado's bij de voordeur. Die link hebben we ook nooit gelegd haha.

Maw maak er iets leuks van want kinderen herinneren zich het echt wel en het is toch een leuk ouderwets kinderfeest wat we niet mogen verliezen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Zo vertelde mijn moeder ook dat ze het zo jammer vond dat haar vader altijd nét weg was als de zak met kadootjes voor de deur stond, hij was altijd net kolen halen. Vond ze zo zielig voor hem...
Ik ben op mijn werk ooit eens Zwarte Piet geweest voor de speciale Sintmiddag van kinderen van collega's. En dat was zooo leuk, vooral die kindertjes die net op de rand van wel/niet geloven. Een van mijn collega's die ook Piet was had een dochtertje van een jaar of 7 dat het hele jaar al riep dat ze niet meer in Sinterklaas geloofde maar toen ze de Pieten en daarna Sinterklaas zag...je zag het geloof weer terugkomen! Ze keek vol ontzag naar de Sint, en stond heel verlegen een liedje voor hem te zingen. Zo leuk. En dat haar eigen papa dus ook een Piet was, dat zag ze dus ook helemaal niet.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Trouwens, in één van de boeken van Rien Poortvliet (ik denk het Brieschend Paard) staat een heel stuk getekend en geschreven over het zomerverblijf van de Sint in Madrid, compleet met oefenbak met daken voor het paard
.
quote:Nijntje schreef op 22 oktober 2009 @ 17:08:

Mijn oudste dochter is bijna 9. Ik ben benieuwd of ze deze Sinterklaas nog doorkomt als gelovige.... Ik neem aan dat de kinderen in groep 5 voor een deel al weten hoe de vork in de steel zit.

Volgens mij trekken ze bij ons in groep 5 al lootjes.

Voor de gelovige kinderen onder het mom van: Sinterklaas heeft het heel druk, dus daarom helpen deze kinderen hem door voor elkaar iets te maken.

quote:Olijfje_ schreef op 22 oktober 2009 @ 17:44:

Trouwens, in één van de boeken van Rien Poortvliet (ik denk het Brieschend Paard) staat een heel stuk getekend en geschreven over het zomerverblijf van de Sint in Madrid, compleet met oefenbak met daken voor het paard

Gewéldig!

Overigens zien kinderen ook meer dan er is. Wij mochten niet naar buiten door de gordijnen kijken, want dan zou de sint niet komen.

(buurman zou zak voor de deur zetten en op de deur bonzen).

Mijn broertje deed het toch, en jawel, hij had écht zwarte pieten zien wegrennen!

quote:Olijfje_ schreef op 22 oktober 2009 @ 17:42:

Ik ben op mijn werk ooit eens Zwarte Piet geweest voor de speciale Sintmiddag van kinderen van collega's. En dat was zooo leuk, vooral die kindertjes die net op de rand van wel/niet geloven. Een van mijn collega's die ook Piet was had een dochtertje van een jaar of 7 dat het hele jaar al riep dat ze niet meer in Sinterklaas geloofde maar toen ze de Pieten en daarna Sinterklaas zag...je zag het geloof weer terugkomen! Ze keek vol ontzag naar de Sint, en stond heel verlegen een liedje voor hem te zingen. Zo leuk. En dat haar eigen papa dus ook een Piet was, dat zag ze dus ook helemaal niet.Nog een leuke toevoeging: omdat collega-Sint te schijterig was om op een paard te klimmen, zijn we met een cabrio van een andere collega weggereden aan het eind ("pap, kijk eens wat Sint een gave auto heeft!!" ) en moesten verplicht een kwartier wegblijven (want kindertjes moesten na het uitzwaaien weer velig naar binnen worden geloodst en dan konden we via de goederen-toevoer deur weer naar binnen rijden). We hebben dus een kwartier door het dorp gescheurd in die open cabrio. Zie je het voor je? Een Sint en 5 Pieten in een cabrio? Ik had buikpijn van het lachen.
Wat schattig, al die verhalen! Ik ken het fenomeen Sinterklaas via mijn oma, en ik verheug mij nu al op de komende jaren dat wij het met ons kind kunnen vieren.

Je hebt inderdaad van die vroegwijze kinderen die op hun 6e al feilloos aanvoelen dat Sinterklaas/Kerstman maar een dubieus verschijnsel is. Ik niet hoor, ik was een echte sul.
quote:Gavia schreef op 22 oktober 2009 @ 17:47:

[...]

Volgens mij trekken ze bij ons in groep 5 al lootjes.

Voor de gelovige kinderen onder het mom van: Sinterklaas heeft het heel druk, dus daarom helpen deze kinderen hem door voor elkaar iets te maken.

Haha, ja, dat werkt natuurlijk perfect. Vooral als ik hier lees hoe dat gaat. Kinderen kunnen de waarheid perfect voor zichzelf verbloemen, als ze maar graag genoeg WILLEN geloven.

Wij gaan binnenkort verhuizen en mijn man zit nu al te bekokstoven hoe hij dan moet verdwijnen met een smoes om vervolgens aan te bellen en de kadootjes op de stoep te zetten en dan achterom weer heel nonchalant binnen komen wandelen.

Ik denk dat we alvast een deal met de nieuwe buren moeten maken. zij hebben ook kleine kinderen namelijk.
Ik vind het ook heel erg leuk dat er de laatste jaren toch weer flink meer Sint wordt gevierd. Het hoort er zo bij, het is zo lekker Hollands. Hoewel ze in België (daar woont mijn zus) ook flink aan de Sint zijn maar daar is het minder met kadootjes, wel snoep uitdelen enzo. En ik had vroeger een vakantievriendinnetje uit Duinkerken (NW-Frankrijk) en daar reed de Sint op 6 december wel door de stad op zijn paard en deelde ook snoep uit.
Door de CV.

Maar bij ons ging altijd de bel (als papa onder de douche stond of net even weg was) en dan stond er een postzak vol kado's voor de deur.

Hoe ze toch onder de boom kwamen weet ik nog steeds niet.
Hier is het nog niet aan de orde. Dochter is 20 maanden en heeft er nog helemaal geen weet van. Hier heeft zelfs Sinterklaas vermomd als postbode het cadeau van dit jaar al afgeleverd. Wat bij mij thuis werd verteld toen wij nog geloofden was dat mijn moeder een raampje open liet boven zodat hij zo naar binnen kon om de cadeautjes in de schoenen te stoppen ( ook bij gebrek aan open haard). Ik denk dat ik er ook zoiets van maak als het aan de orde komt.
Hier een gróóót Sinterklaas fan. Ik heb nog geen kinderen, en ook in de familie zijn er (nog) geen neefjes of nichtjes. Wel ben ik al een jaar of 17 zwarte piet bij een intocht. Zoooo leuk is dat altijd! Een paar duizend kinderen op de kade die staan te zingen, echt ontzettend leuk om te doen. Bij ons is de intocht vrij uitgebreid, incl. dansjes en een verhaal waar de kinderen bij worden betrokken. Meestal klim ik over de dranghekken heen en ga ik in de achterste rij kijkers wat leuks met de kinderen doen. Zo heb ik een paar jaar terug van een 4-jarige de kabouter-plop dans geleerd! Hilarisch: 'Neeheeee, zwarte pieehieeet, je moet ZOOO!'

Ik merk wel dat de kinderen steeds brutaler worden. Steeds vaker pakken graaien kinderen zelf al in de zak naar snoep of krijg je een grote mond. Inmiddels ben ik wel redelijk getraind in bizare vragen en opmerkingen Ouders kunnen er trouwens ook wat van 'MIJN kind heeft nog niks' waarna er een kindje naar voren wordt geschoven, met bolle zakken van de pepernoten, kruimels tot in zijn/haar haren, flink kauwend en bijna groen zien van de hoeveelheid die ze al hebben gekregen.

Vorig jaar kwam ik wel in een lastig pakket toen ik even naar het toilet ging tijdens de intocht. (duurt bij ons een paar uur, en ik had een blaasontsteking. Wij hebben een vast restaurant waar we heen kunnen in dit soort gevallen) In het halletje ervoor stonden een paar kinderen op hun moeder te wachten. Toen ze zagen dat ik zwarte piet naar de WC ging, kreeg ik eerst een boel vragen. Uiteraard vriendelijk beantwoord, maar ook gezegd dat 'ik nu toch wel even naar de WC wou'. Waarna ze snoeihard door het restaurant riepen: 'ER ZIT EEN ZWARTE PIET OP DE WC!!! Mevrouuuuhouuuw, er zit een zwarte piet op de wc!!!' Moeder ging het nog sussen 'Ach welnee, die zijn hiervoor op het plein, blabla' Maarja, dan moet je er toch uit... én je handen wassen... eeehhhhhmmmm..... Tsja...... De blik van de moeder toen ik trouwens wel uit het hokje kwam was wel erg leuk trouwens

Wat een erg mooi boek is voor jonge kinderen over Sinterklaas is 'Sinterklaas' van Charlotte Dematons. Heeft in 2007 de gouden penseel gewonnen.

Wat ik trouwens eens heb gezien, en ik werkelijk briljant vond; in augustus reed er een knalrode sportwagen door de stad, op klaarlichte dag. Op de bijrijders stoel zat... jawel, Sinterklaas. Kindjes met de mond open, niemand begreep het. Totdat iemand vroeg 'Sinterklaas, wat doet u hier nou'? 'Mijn pieten houden iedereen in de gaten, en af en toe kom ik zelf even polshoogte nemen.' Normaal ben ik niet zo van Sinterklazen voor de intocht, maar dit was zo'n bizar moment, en hij was écht in zijn rol, dat het heeel erg leuk was.

Mijn zusje is ooit heilig er van overtuigd geweest dat ze de 'jas' van Sinterklaas heeft gezien toen de pakjes voor de deur stonden. 'jaaaaa, ik zie hem!!! Hij gaat net de hoek om!!!' Het bleek de rode jas te zijn geweest van de buurman, die op weg was naar de snackbar...
Onze buren hielpen ook mee met het instand houden van het geloof. Zo strooide iedereen op afspraak om de beurt bij elkaar door het open raam. Toen mijn vader aan de beurt was bij de buren stond het raam wel open, maar de luxaflex was dicht.

Dat was niet zo'n succes.

Verder kon mijn moeder ook gewoon strooien uit haar broekzak zonder dat wij door hadden dat mijn moeder dat deed.
Leuke verhalen allemaal en zo herkenbaar met vroeger. Ik zelf was er redelijk snel achtergekomen dat Sinterklaas niet bestond. Ik was al vijf jaar oud toen ik erachter kwam. Mijn zus was later een jaar of acht.

Even een udate over mijn zoontje.

Hij heeft het even gecheckt bij Sinterklaas of het ook zo is. We hebben van Sinterklaas een vingerpoppetje. Dus gisteren moest mijn man het vingerpoppetje van Sinterklaas om zijn vinger doen en Sinterklaas spelen. Toen vroeg hij maar gelijk hoe hij binnenkwam en of het waar is dat hij een speciale sleutel heeft :-). Gelukkig had ik het verhaal al aan mijn man verteld dus kon hij daarop in spelen. Daarna kwam hij naar me toe stormen om te vertellen dat het inderdaad een speciale sleutel was. Nu is de sleutel door hem omgetoverd tot toversleutel van Sinterklaas.
.
quote:Nijntje schreef op 22 oktober 2009 @ 17:08:

Mijn oudste dochter is bijna 9. Ik ben benieuwd of ze deze Sinterklaas nog doorkomt als gelovige.... Ik neem aan dat de kinderen in groep 5 voor een deel al weten hoe de vork in de steel zit.

Mijn middelste van bijna 10 gelooft ook nog en zit in groep 7. Haha..

Ik ga het hem een dezer dagen vertellen.

Ik ben echt benieuwd hoe hij zal reageren. Misschien met een: 'ja dat dacht ik al', of met hele theorieen die aantonen dat ik ongelijk heb.
Ik denk dat laatste ;)

Hanneke, ja mooi boek is dat he? Hebben wij hier thuis ook.
quote:hanneke000 schreef op 22 oktober 2009 @ 19:13:

Ik merk wel dat de kinderen steeds brutaler worden. Steeds vaker pakken graaien kinderen zelf al in de zak naar snoep of krijg je een grote mond. Inmiddels ben ik wel redelijk getraind in bizare vragen en opmerkingen Ouders kunnen er trouwens ook wat van 'MIJN kind heeft nog niks' waarna er een kindje naar voren wordt geschoven, met bolle zakken van de pepernoten, kruimels tot in zijn/haar haren, flink kauwend en bijna groen zien van de hoeveelheid die ze al hebben gekregen.Heeeeel herkenbaar! Ik ben ook al jaren Piet bij de plaatselijke intocht, maar het wordt steeds erger. "Kindertjes die vragen, worden overgeslagen!" (en soms wordt het "kindertjes" vervangen door "ouders"), en dan loop ik demonstratief door naar de volgende (liefst verlegen uitziend en wat achteraan staand). Alles leuk en aardig, maar deze kleine groep hoeft het niet voor de rest te verpesten. Jammer eigenlijk hoor!
Heerlijk al die verhalen!

Bij ons in de familie vierden wij het de afgelopen jaren vooral met veel eten en veel drinken, waarbij mijn vader het niet kon laten voor ieder van ons een verschrikkelijk flauw gedicht te schrijven over wat we nu weer allemaal gepresteerd hadden het afgelopen jaar;-)

Maar mijn zusje heeft nu een kleintje en ik ben zwanger dus over een paar jaar gaan we weer helemaal terug naar zakken kadootjes voor de deur zetten!

Zoveel zin in!
Ja leuk he Suy, ik ben nu ook zwanger en verheug me echt op de sint-vieringen die komen gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven