Slaaf van de speen

22-08-2009 18:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter van 4,5 maand slaapt met een speen. Ze gebruikt hem tenminste als inslaper. Alleen de laatste paar dagen veegt ze hem aldoor uit haar mond met als gevolg dat ik bij elk slaapje tig keer naar boven moet om de speen erin te duwen, zo vaak dat ze het op den duur zelfs grappig begint te vinden en hard gaat lachen.

Hoe doen jullie dit? Is het een idee om te proberen haar met inslapen de speen af te wennen? En zo ja, hoe doe je zoiets? gewoon cold turkey?
Als het kan zou ik haar nu proberen er af te krijgen en inderdaad cold turkey. Zoon is bijna twee en zich er veel meer van bewust en afwennen is echt een ramp.
Ja Gizz,

Bij een tweejarige zal het nog moeilijker gaan.

Misschien ga ik het straks proberen. Ik zie het ook niet echt zitten om een paar jaar lang in dienst van die speen te zijn.
Ik zou ook nu maar stoppen met de speen dan. En inderdaad cold turkey.

Zal misschien even wat lastig zijn, maar lang niet zo vervelend als wanneer ze groter zijn en het inderdaad beter beseffen.

Mijn zoon had tot zijn derde een speen en het 'afleren' was een ramp, en hij vraagt zelfs nu (10 maanden later) soms nog naar een speen als hij eens slecht in slaap kan komen bijvoorbeeld.

Succes!
Ja bedankt. Las al op een ander forum van iemand die het cold turkey heeft gedaan. Eerste dag 20 min huilen, tweede dag 10 min en derde dag was het klaar.

Zou het zo makkelijk zijn? We zullen het zien.
Ach nee, het schaap heeft nog enorme zuigbehoefte. Ik zou het niet nu al afwennen maar pas als de zuigbehoefte weg is. Meestal rond de 6 maanden en 1 jaar.

Dat spenenspel hoort er gewoon bij, gaat ook weer over als ze zelf kunnen pakken.
Kind is 4,5 maand nu al druk maken om de speen af te gaan bouwen?! Laat lekker zuigen.
Ik ga het gewoon proberen en gaat het niet nou dan blijft ze maar lekker zuigen.

Maar het wordt op den duur idd een spenenspel.
Het is al heel lang geleden voor mij dat gedoe met die spenen, maar ik kan me dit nog wel herinneren. Je moet inderdaad even doorzetten, maar ik weet nog wel dat ik in wanhoop dacht dat misschien twee elastiekjes door die gaatjes in die Bibi speen en dan om zijn oren een oplossing zouden zijn.

Niet gedaan hoor! Baby is nu een vrolijke gezonde puber.
quote:PearlGirl schreef op 22 augustus 2009 @ 19:50:

Het is al heel lang geleden voor mij dat gedoe met die spenen, maar ik kan me dit nog wel herinneren. Je moet inderdaad even doorzetten, maar ik weet nog wel dat ik in wanhoop dacht dat misschien twee elastiekjes door die gaatjes in die Bibi speen en dan om zijn oren een oplossing zouden zijn. . Zijn die gaatjes daar niet voor dan? (Gaat een schaar pakken...)
daarvoor heb je tegenwoordig toch "knuffel je speen" schijnt goed te helpen bij zoekgeraake spenen, ik weet alleen niet vanaf welke leeftijd dit kan...
quote:PearlGirl schreef op 22 augustus 2009 @ 19:50:

Het is al heel lang geleden voor mij dat gedoe met die spenen, maar ik kan me dit nog wel herinneren. Je moet inderdaad even doorzetten, maar ik weet nog wel dat ik in wanhoop dacht dat misschien twee elastiekjes door die gaatjes in die Bibi speen en dan om zijn oren een oplossing zouden zijn.

Niet gedaan hoor! Baby is nu een vrolijke gezonde puber.

Hahaha ik dacht zelf aan superlijm.

Nou je ziet wat voor doorzetter ik ben, kon het even niet over mn hart verkrijgen want ze was zo moe. Ze ging slapen met speentje.....
de eerste zes maanden hebben ze echt nog zuigbehoefte dus nu cold turkey de speen afnemen lijkt me geen goed idee.

het word vanzelf minder/beter/makkelijker
quote:Yamuna schreef op 22 augustus 2009 @ 22:04:

de eerste zes maanden hebben ze echt nog zuigbehoefte dus nu cold turkey de speen afnemen lijkt me geen goed idee.

het word vanzelf minder/beter/makkelijkerIk vind dat je het op zn minst kan proberen. Misschien is het in een avond gedaan, dat bespaart je een hoop ellende. Mocht de kleine er echt behoefte aan houden dan je altijd alsnog besluiten om er niet mee te stoppen.
Nog niet afpakken. Kind heeft waarschijnlijk nog wel een tijdje veel zuigbehoefte. Nog even volhouden en wat speentjes erbij kopen en die in haar bed leggen. Over een paar maandjes kan ze die rotkrengen zelf in haar mond stoppen :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hier heeft de knuffel je speel enorm veel rust gebracht. Vanaf 6 maanden speelde zoon hetzelfde spelletje. Vooral 's nachts vond ik het niet leuk meer, ook al sliep hij meteen weer, ik niet altijd...

De Knuffel-je-Speen (o.a. bij Prenatal) is een soort kegeltje van pluche waar de speen in zit. De speen kan door het gewicht van de Knuffel niet ver weg gegooid worden (okee, inmiddels is zoon 14 maanden en kan de Knuf al aan de andere kant van de kamer belanden). Ook kan hij niet (makkelijk) door de spijlen van het bedje. En door de grootte is de speen makkelijk tereug te vinden.

Bij hielp het vanaf het eerste slaapje met de Knuf. Ik zou het eens proberen. Ik vind 4,5 maand ook wel erg jong om het speentje al te pakken.
Het ging vannacht goed met speen. Ze vroeg er pas om 6 uur in de ochtend om en was dus niet eerder wakker geweest, dus ik heb niks te klagen.

Ik begrijp van de meesten hier dat de behoefte na 6 mnd minder wordt dus we wachten wel even af.
Hoi Tiaraatje,

Oudste was toen hij 7 maanden was, in 1 x van de speen af. Hij spuugde (lanceerde hem) steeds uit toen ik hem er in stopte. Toen kreeg ik het vermoeden dat hij er niet meer echt behoefte aan had. Ik heb de speen uit zijn bed gevist en hij heeft er nooit meer om gevraagd. Hoop dat het bij zoon 2 net zo makkelijk gaat!

Groetjes!
Ik de speen van dochter aan een (zelfgemaakt) speenkoord vastzitten, en die met een bretel-klip aan haar knuffel vastgeklipt. Knuffel bij de hand, speen bij de hand, kan niet uit bed vallen: ideaal! Afleren komt wel een keer hoor, ik vind het met 4,5 maand ook wel erg vroeg ivm zuigbehoefte.

Succes!
Ik laat mijn zoontje als hij de speen de hele tijd uit maait even (lees twee/drie minuten) huilen om de speen. Meestal is hij daarna er wat voorzichiger op (ook 4 maanden oud). Soms is hij ook gewoon zo onrustig en dan zijn we jammer maar helaas....slaaf van de speen .

's nachts heeft hij hem niet nodig dus het gaat alleen om de slaapjes overdag. Denk dat dat scheelt.....
quote:tiaraatje schreef op 22 augustus 2009 @ 18:37:

Hallo,

Hoe doen jullie dit? Is het een idee om te proberen haar met inslapen de speen af te wennen? En zo ja, hoe doe je zoiets? gewoon cold turkey?

Euh, wij gaan er gewoon tig keer uit op een nacht. Zoontje is nu 7 maanden en het wordt gelukkig wat minder. Maar nu draait hij 's nachts op zijn buik en gaat dan huilen .

Ik vind het eigenlijk een beetje zielig om een baby zo snel van de speen te halen. Ze halen er kennelijk een beetje geborgenheid en troost ofzo uit. De mijne kan zo lief slapen terwijl hij tevreden aan zijn speentje zuigt .

Wij zijn dus speenslaven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven