Slaaphouding baby geeft problemen, tips?

22-11-2011 08:41 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, na weer een paar zeer onrustige weken, waarin baby en ik steeds niet langer dan 2 uur slapen (hij is nu 7 mnd), heb ik volgens mij door wat er mis gaat.

Dit is de favoriete in-slaap-val-houding

En dat zie je dan misschien wel op de foto (want zulke dikke lippen heeft hij normaal niet ) hij maakt sabbelbewegingen tegen zijn hand aan. Als ik hem naar bed breng en hij is moe, dan valt hij vrij snel zo in slaap, en dan gaan de armen naar opzij. Maar als hij na 1 slaapcyclus wakker wordt, dan moet hij zichzelf weer in slaap krijgen en dan wil hij dus met de knuistjes in/tegen elkaar. Maar zijn armen houden dat niet lang vol, dus op het moment dat ze opzij zakken schrikt hij wakker. Beetje hetzelfde als wanneer je een baby inbakert, maar dan andersom. Hij probeert het nog een paar keer, maar steeds schrikt hij wakker > gevolg, hij begint keihard te gillen. Ik werd hierdoor steeds bang vanwege dat ik dacht dat het epilepsie was (zie vorig topic Klik hier) en nou ja, ik werd er echt ontzettend onzeker van. Wel voeden, niet voeden, wel bij ons in bed, niet bij ons in bed, en niks hielp.

Maar vannacht kreeg ik heel goed door wat er mis ging. Het enige wat dan helpt als hij zo overstuur is was aan de borst leggen, maar dat heeft hij natuurlijk niet echt nodig, die voeding zo vaak, dat is meer troost en dat hij dan ook die sabbelbeweging maakt en in slaap valt. Ik heb dus toen ik het door kreeg vannacht hem een paar keer op zijn zij gelegd, en dan kan hij dus wel met de knuistjes tegen de mond in slaap vallen, en dan draait hij in de diepe slaap weer naar de rug, met de armen wijd. Maar goed, dan zou ik dus elke keer vlak voor hij overstuur raakt en wakker wordt, hem op zijn zij moeten leggen, en dat werkt ook niet.

Herkent iemand dit en heb je DE gouden tip voor me?
Stressed is just desserts spelled backwards
Slaapzakje zonder mouwen zou al wat kunnen helpen misschien.

Wat een schattige foto
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Wat goed dat je erachter gekomen bent zeg! Ik denk dat het hem wat makkelijker kan maken door een slaapzak zonder mouwen aan te trekken. Verder is er al veel gezegd waar ik me bij aansluit. Succes!
Hoi Maleficent,

een soortgelijk probleem had (heb) ik met mijn dochter. Als ze op haar rug lag zwaaide ze vreselijk met haar armpjes en vond zo geen rust. Maar dit gebeurde alleen als ze al sliep en ergens van wakker werd. Dus nu doe ik het zo: ik breng haar naar bed en leg haar op haar rug, ze valt in slaap en als ze wakker wordt 's nachts, draai ik haar zo snel mogelijk op haar buik. Als ik geluk heb, slaapt ze zo direct verder. (helaas lang niet altijd, dus onze nachten zijn ook erg gebroken :(

Ze is trouwens net 1 geworden.
Schwipschwap, misschien is het een idee om haar op haar buik te leggen voor ze wakker wordt?

Nu lijkt het net of ik een enorme pleitbezorger ben van buikslapen, maar ik was zo blij toen ik eenmaal doorhad dat dochter wél op haar buik wilde/kon slapen, dat ik dat iedereen gun
Is het heel koud op het kamertje?

Je zou het dekentje er af kunnen laten, dan ligt hij niet meer klem en kan hij misschien zelf rollen/bewegen/armpjes goed doen.

Nu zijn onderlijfje vast ligt onder de deken is dat niet zo makkelijk!
Hier heb ik iets soortgelijks weleens met de beentjes van B. Wanneer hij op zijn rug in slaap valt, heeft hij zijn beentjes meestal opgetrokken en die laat hij dan vallen, waardoor hij weer wakker schrikt. Omdat ik er altijd bij ben wanneer hij in slaap valt, doe ik wanneer hij in die houding ligt, zijn beentjes vasthouden en langzaam ondersteunen wanneer hij ze 'laat vallen'.
Mijn dochter deed dit ook, schrok wakker van haar eigen bewegende armen.....wat bij ons enigzins hielp is zorgen dat ze niet meer met haar armen kon bewegen. Dus dekentje hoger optrekken, tot over de armpjes en goed omslaan om het matrasje (echt vastzetten is gevaarlijk, maar stevig instoppen zeg maar.) het kan zijn dat je dan een dunner slaapzakje moet/kunt gebruiken.
quote:Ka32 schreef op 22 november 2011 @ 09:39:

Schwipschwap, misschien is het een idee om haar op haar buik te leggen voor ze wakker wordt?

Nu lijkt het net of ik een enorme pleitbezorger ben van buikslapen, maar ik was zo blij toen ik eenmaal doorhad dat dochter wél op haar buik wilde/kon slapen, dat ik dat iedereen gun Hmm dat heb ik nog nooit geprobeerd....is misschien wel een idee. Maar ik zou er wel van balen als ze dan daarvan wakker wordt (ik ben altijd vreselijk blij als ze eenmaal slaapt )
quote:Maleficent schreef op 22 november 2011 @ 08:57:

[...]

Dat wel, maar hij is nu ook al weer een stukje ouder.

Hij zou nu speentjes voor 6+ maanden moeten denk ik?

Ik doelde meer op het sabbeldeel van de speen: je hebt dental (met plat stuk aan de onderkant), dental massief (niet in te knijpen), ovaal/rond etc. Soms is het de vorm van de speen waardoor ze hem uitspugen.

Anders toch misschien op zijn buik leggen? Muffin sliep ook meteen een stuk beter toen ze met haar billen omhoog kon liggen.

nu slaapt ze op haar buik of haar zij, maar nooit op haar rug.
Probeer het eens op zijn buik. Veel baby's vinden dat sowieso veel lekkerder slapen. Mijn dochter ging vanaf 7 maanden zelf op haar buikje slapen en volgens CB was het geen probleem zolang ze maar goed zelf hun hoofdje kunnen optillen. Maar dat kunnen ze eigenlijk altijd wel op die leeftijd.
Misschien een handdoek onder het matrasje zodat hij iets hoger komt te liggen en dan makkelijker zijn armen kan bewegen ? Moeilijk, ik zou het zeker aan de fysio voorleggen.

Mijn zoon lag ook in de babysleep vanwege een voorkeurshouding, die hebben we er met fysio eruit gekregen.
Zijligkussen mag alleen onder toezicht!
Hier ook een buikslaper. Zo sterk dat ze met 3 maanden al ging omrollen om op haar buik te gaan liggen.

Schwipschwap, lukt het niet om haar meteen op haar buik weg te leggen 's avonds? Hie was het wat oefenen maar al snel sliep ze ook in op haar buik. Dan hoef je haar niet meer om te draaien
Lisa, ik zeg alleen dat mijn zoon daar in gelegen heeft, op aanraden van de fysio en kinderarts trouwens.

Ga je dan naast het bedje staan als het kindje er in ligt om toezicht te houden ?
Kokolientje. Mij is het juist door door de fysio afgeraden voor tijdens de nacht. Alleen overdag in de box mochten we er gebruik van maken. Maar vanaf 7 maanden worden ze sowieso al snel te beweeglijk om gebruik te kunnen maken van het zijligkussen.
Aha, dat is waar we lieten hem er 's nachts ook niet in slapen.

Raakte een beetje aangebrand sorry

Weer on-topic, wat een liefje is je zoon Male.
Ik rol een handdoek op en leg die dan tegen het ruggetje aan zodat het kindje niet terug kan rollen...zoiets als de babysleep maar dan gratis..
Buikslapen zou ik niet aanraden, ook al is het kindje sterk genoeg om zijn hoofd o te tillen. Buikslapers slapen dieper waardoor ze het niet kunnen merken dat ze verkeerd liggen of dat het mondje afgesloten wordt.
Ah, hij slaapt met Snuffie, die heeft mijn Mmetje ook

On topic: ik zou ook eens even kijken of een Avent/Difrax/Bibi speen nu wel goed gaat.
quote:Miss.Moneypenny schreef op 22 november 2011 @ 11:20:

Ah, hij slaapt met Snuffie, die heeft mijn Mmetje ook

On topic: ik zou ook eens even kijken of een Avent/Difrax/Bibi speen nu wel goed gaat.die ga ik ook maar weer eens halen.
quote:lisa077 schreef op 22 november 2011 @ 10:07:

Zijligkussen mag alleen onder toezicht!

waarom?

komen daar als jij de kamer uit bent monstertjes uit die je kindje opeten of heeft dat een andere reden?
En doooooor!
Onze dochter wou alleen bibi speentjes dus ik zou ook zoiets proberen. Er was een tijd dat we er ook uit moesten om de speen weer in haar mond te doen maar zodra ze dat zelf kunnen is het ideaal. Wij hadden ook vaak een speendoekje eraan met van die labeltjes, die legde ze op de een of andere manier vaak over haar gezocht (net als de knuffel op de foto). Gaf volgens mij ook een soort beschermd gevoel. Verder vond ik de tip van de opgerolde doekjes naast de armen ook goed, net als een slaapzakje zonder mouwen.

Ps. Wat een schattige foto!
Wat een schatje!

Als ik het zo zie zou hij denk ik lekkerder liggen op zijn buik, dan kan hij ook lekker op zijn handje sabbelen zonder dat zijn arm moe wordt. Mijn kinderen sliepen vanaf die leeftijd ook op hun buik omdat ze met geen mogelijkheid meer op hun rug bleven liggen.
Ik heb net een 'mam' speen gehaald, van een ander model en heel zacht siliconenspul. En nu zit hij net weer op bij mijn man want hij kon niet slapen, verkouden, dus ik heb de speen net geprobeerd. Hij heeft er iets langer op liggen sabbelen voor hij hem uitspuugde dan normaal, dus wie weet

Heb ook de armen van de slaapzakjes afgeritst.
Als hij bij mij in bed ligt dan slaapt hij dus heerlijk op zijn zij.

Dat heb ik nu in de gaten.

Dus ik ga de kinderfysio vragen hoe ik hem veilig op zijn zij kan laten slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven