Slaaptijden per leeftijd

26-05-2011 10:08 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Als ik 's avonds op schooldagen om 20.30 voor de buis zit dan hoor ik vaak kinderen van de leeftijd van mijn oudste zoontje nog buiten spelen. Onze jongste gaat om 19.00 en onze oudste om 19.30 naar bed. Ze zijn 4 en 9 jaar.

Brengen wij onze kinderen absurd vroeg naar bed??????
Een tabel is leuk en aardig, maar het is alleen maar een richtlijn. Ik zou gewoon doen waar je merkt dat je kind zich prettig bij voelt. De een heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan de ander. Dat is met volwassenen ook zo. Dus dat het ene kind van 8 één of anderhalf uur later naar bed gaat dan het andere, lijkt me helemaal niet zo vreemd.

Ik heb op een tweeling gepast en zelfs daarbij had het ene kindje haar middagslaapje nog veel langer nodig dan de andere.

Commetaar op buitenspelen van de buren? Waar bemoeien ze zich mee? Het is toch jou kind?

Wel zou ik als het mijn kind was zeggen dat ze niet meer bij andere kindjes aan mogen bellen om te vragen of ze buiten komen spelen (wat iemand ook noemde). Precies omdat het wel een tijdstip is dat een kind ook al in bed zou kunnen liggen.

Maar goed, de mijne is pas 2,5 maand, dus we zullen zien hoeveel ze straks gaat slapen! (als ze op mij lijkt veel ).
Overigens ging ik vroeger toen ik 8 of 9 was ergens tussen half 8 en 8 uur naar bed volgens mij.
Zoon van 11 gaat rond kwart over 9 naar bed, dan nog even de dag doornemen en dan is het half 10 dat het licht uit gaat.

Ik hoef hem echt niet vroeger naar bed te sturen want dan slaapt hij om 11 uur nog niet. Laat buitenspelen vind ik trouwens niet goed, meestal half 8 naar binnen en alleen iets later als het heel mooi weer is en alle buurkinderen ook nog op straat zijn.
Hier liggen ze er ook zo vroeg in. Ze staan ook vroeg op: om 6.30 uur (scholen beginnen hier vroeg).

Ik vind het ook erg prettig om nog wat avond voor mezelf te hebben en ik las pas nog een artikel waarin beschreven stond dat de meeste kinderen structureel te weinig slapen en wat de gevolgen hiervan zijn (het is vrij ongezond en heeft op allerlei (hormonale) systemen in het lichaam invloed).
Ze zijn hier 2 en half en net 4. Als ze niet geslapen hebben 's middags, gaan ze 18.30 naar boven. (Anders om 19.00 / 19.15)

Die van 4 zit net op school, dus er zitten dagen bij, vooral aan het einde van de week, dat hij bekaf is. Dan gaat hij om 18.15 naar boven, voorlezen en 18.30 is ie vertrokken. Tot de volgende ochtend 07.00 uur.

Voor een 9 jarige zou ik 19.45 - 20.00 uur een mooie tijd vinden.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Zoon van net 12 gaat om 20.15 naar boven om zijn tanden te poetsen. In de praktijk ligt hij er meestal rond 21.00 in en mag dan nog even lezen of muziek luisteren. Hij ligt dan nog een tijd wakker, maar ik vind dit een prima bedtijd. In bed liggen is ook uitrusten, ook al slaap je niet. Bovendien is hij erg druk overdag en moet hij echt omschakelen en rustig worden, dat kan m.i. alleen als hij lekker relaxed op bed ligt. Beneden staat de tv aan en dat zijn teveel prikkels voor hem.
Bij dochter van 6 ligt het erg aan wat ze moet doen. Ze sport 3x per week, waarbij ze pas rond 18.30 thuis is, 2 van die avonden moet ze dan nog eten. Dan gaat ze dus later naar bed, maar om uiterlijk 20.00 is het licht uit. De avonden dat ze gewoon thuis is gaat ze om 19.00 naar bed en mag ze lezen. Officieel tot 19.30, maar nu het langer licht is leest ze ook weleens door, ze kan dat zelf redelijk goed inschatten. Als ze echt moe is gaat ze ook weleens gelijk slapen.

Zoon (bijna 4) gaat 2 keer per week om 19.30 en de rest rond 18.30. Die twee keer laat komt door het sporten van zijn zus, dat komt makkelijker uit met halen en brengen enz. Hij wordt nog voorgelezen en is daarna direct vertrokken.
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat mijn kinderen al vrij jong (2 jaar) niet meer overdag sliepen (was ik wel blij mee, want lekker makkelijk) en dan liggen ze dus ook automatisch wat vroeger in bed.
Dochter (4) gaat om 18.00 uur naar bed.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Vind dat je gelijk hebt hoor maar ik denk dat als ik het aan mijn kids overlaat dat het dan erg laat wordt, hahahahaha.

Die voelen zich prettig bij nou 22.00 uur denk?

Nee hoor, het gaat inderdaad om het kind. Vind het gewoon een beetje vreemd om zo laat nog kinderen te horen die 5 zijn dus jonger dan mijn kind en nog buiten lopen maarja dat moet ieder voor zich weten.

En dat commentaar op de kids die buiten spelen vind ik ook belachelijk. Tuurlijk erger ik mij ook wel eens als mijn jongste net in bed ligt en ze rennen schreeuwend door de steeg naast mijn huis heen maarja daar kan ik niks van zeggen want je mag tot 22.00 uur herrie maken en het zijn niet mijn kids.

Aanbellen is wat anders inderdaad en dat deden ze bij mij ook om 20.15 nog en dat vond ik wat laat.

Ik hoop voor jou veel inderdaad, hahahaha. Ik ben oook een slaapkop hoor.

quote:DTJ schreef op 26 mei 2011 @ 13:26:

Een tabel is leuk en aardig, maar het is alleen maar een richtlijn. Ik zou gewoon doen waar je merkt dat je kind zich prettig bij voelt. De een heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan de ander. Dat is met volwassenen ook zo. Dus dat het ene kind van 8 één of anderhalf uur later naar bed gaat dan het andere, lijkt me helemaal niet zo vreemd.

Ik heb op een tweeling gepast en zelfs daarbij had het ene kindje haar middagslaapje nog veel langer nodig dan de andere.

Commetaar op buitenspelen van de buren? Waar bemoeien ze zich mee? Het is toch jou kind?

Wel zou ik als het mijn kind was zeggen dat ze niet meer bij andere kindjes aan mogen bellen om te vragen of ze buiten komen spelen (wat iemand ook noemde). Precies omdat het wel een tijdstip is dat een kind ook al in bed zou kunnen liggen.

Maar goed, de mijne is pas 2,5 maand, dus we zullen zien hoeveel ze straks gaat slapen! (als ze op mij lijkt veel ).
quote:nouschi schreef op 26 mei 2011 @ 14:22:

Dochter (4) gaat om 18.00 uur naar bed.Dat is lekker vroeg, nou als ze het nodig heeft........
Mijn zoontje is overigens net 4 geworden en gaat dus net naar school en ligt 's middags vaak op de bank al te slapen terwijl hij er 190 ingaat dus tja. De oudste kan 's morgens ook slecht wakker worden terwijl hij er 20.00 in ligt dus het is denk ik inderdaad wel gewoon nodig.

Ben wel blij met jullie reacties want ik dacht dat het aan mij lag.
quote:aries38 schreef op 26 mei 2011 @ 14:40:

[...]

Dat is lekker vroeg, nou als ze het nodig heeft........Ja wel lekker maar ook weer vroeg wakker, dat is wat minder.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja dat is weer een nadeel. Die van mij was vanmorgen ook alweer 6.00 wakker .quote:nouschi schreef op 26 mei 2011 @ 14:46:

[...]

Ja wel lekker maar ook weer vroeg wakker, dat is wat minder.
Ik vind 19.30 uur voor een 9-jarige ook best vroeg, maar als ze er niet over zeuren zou ik het gewoon lekker blijven doen. Lees net ook dat je hem/haar volgende maand half uurtje later naar bed stuurt. Lijkt mij redelijk.

Mijn zoon van 13 gaat om 21.30 uur naar boven (is dan al gedoucht), dan tandenpoetsen en plassen en dan mag hij nog tot 22.00 uur even tv kijken op z'n kamer. Hij begint de laatste tijd te zeuren dat hij dat te vroeg vindt, dat kinderen uit z'n klas pas om 22.30 uur moeten gaan slapen. Vind ik veel te laat voor doordeweeks. Dus voorlopig gewoon 22.00 uur pitten !!
Ik zou niet weten hoe ik mijn dochter van bijna twee op werkdagen voor 19.00 uur in bed zou moeten krijgen. We komen dan meestal pas even na 18.00 uur thuis van het kinderdagverblijf en dan moet er nog gekookt en gegeten worden. Douchen doen we 's morgens, want van douchen en badderen wordt ze druk en dat is 's avonds niet handig

Het moment van naar bed gaan is bij ons belangrijker dan het tijdstip. Ze gaat meteen na het eten naar bed. Overigens zou ze nog urenlang opgewekt door kunnen spelen, maar het vaste moment (na het eten) maakt wel dat ze makkelijk naar bed gaat. Een vast tijdstip zou niet bijdragen aan makkelijk naar bed brengen, bijvoorbeeld als we niet zouden koken, maar restjes opwarmen in de magnetron en daardoor om 18.30 uur al klaar zijn en ze na het eten nog een uur zou mogen spelen, omdat ze pas om 19.30 naar bed 'moet'. Dan is het naar-bed-moment niet meer duidelijk (ze kan geen klokkijken) en gaat ze protesteren. Als we dus wél om 18.30 klaar zouden zijn met eten, gaat ze om 18.30 naar bed.
Ik vond het zelf ook al een beetje dus dan is dat een leuk verjaardagskado voor hem, de skelter heeft ie al gehad, hahahahaha.

Je hebt gelijk hoor, vind 21.30 ook een mooie tijd. je houd anders niks meer over aan je eigen avond. Wel slim trouwens om ze gewoon om een uur of 2100 naar boven te sturen en dan nog maar even lezen of zo dan rusten ze toch.

het gaat me allemaal veel te snel......

quote:breezerananas schreef op 26 mei 2011 @ 15:28:

Ik vind 19.30 uur voor een 9-jarige ook best vroeg, maar als ze er niet over zeuren zou ik het gewoon lekker blijven doen. Lees net ook dat je hem/haar volgende maand half uurtje later naar bed stuurt. Lijkt mij redelijk.

Mijn zoon van 13 gaat om 21.30 uur naar boven (is dan al gedoucht), dan tandenpoetsen en plassen en dan mag hij nog tot 22.00 uur even tv kijken op z'n kamer. Hij begint de laatste tijd te zeuren dat hij dat te vroeg vindt, dat kinderen uit z'n klas pas om 22.30 uur moeten gaan slapen. Vind ik veel te laat voor doordeweeks. Dus voorlopig gewoon 22.00 uur pitten !!
Precies Aries ( hee...dat rijmt). Ik wil ook nog wel even lekker met z'n tweetjes een gedeelte van de avond doorbrengen.

Zoon zit na het eten meestal tot uurtje of 21.00 uur op z'n kamer (huiswerk of playstation). Komt dan naar beneden omdat ik ook even wat tijd met z'n drietjes wil doorbrengen.

Soms heeft hij het 1e uur vrij van school en dan mag hij wel eens wat later naar bed, maar om 21.30 uur sowieso naar boven. Wij gaan ook rond 23.00 uur en anders kunnen we bijna meteen mee naar boven
Helemaal mee eens! Ik red het vaak niet hoor 23.00 dus dat wordt wat. Vrijdagavond ga ik altijd met mijn oudste x-factor kijken is altijd wel heel gezellig.quote:breezerananas schreef op 26 mei 2011 @ 16:20:

Precies Aries ( hee...dat rijmt). Ik wil ook nog wel even lekker met z'n tweetjes een gedeelte van de avond doorbrengen.

Zoon zit na het eten meestal tot uurtje of 21.00 uur op z'n kamer (huiswerk of playstation). Komt dan naar beneden omdat ik ook even wat tijd met z'n drietjes wil doorbrengen.

Soms heeft hij het 1e uur vrij van school en dan mag hij wel eens wat later naar bed, maar om 21.30 uur sowieso naar boven. Wij gaan ook rond 23.00 uur en anders kunnen we bijna meteen mee naar boven
Onze 7-jarige dochter gaat om 20:00 uur naar bed en mag dan nog een kwartier lezen.

Half 8 voor een (bijna) 9-jarige vind ik dan ook wel erg vroeg.

Maar wat natuurlijk net zo belangrijk is: hoe lang slapen ze 's ochtends door?

Dochter is een echte marmot, die zelfs als baby/peuter altijd doorsliep en nooit vroeg wakker werd. Ze haalt nu dus nog makkelijk zo'n 10 tot 11 uur slaap 's nachts.

Een vriendje van haar is altijd tussen half 6 en 6 uur al wakker en die gaat elke avond klokslag 19:00 uur naar bed.
Ben met je eens dat te vroeg ook niet goed is. Vandaar dat hij er een half uurtje bijkrijgt per juni. Dan los ik het mooi op met een half uurtje per jaar. Voor de kleine hou ik het nog maar even zo want die is net naar school en heeft het hard nodig.quote:Pauline65 schreef op 26 mei 2011 @ 16:34:

Onze 7-jarige dochter gaat om 20:00 uur naar bed en mag dan nog een kwartier lezen.

Half 8 voor een (bijna) 9-jarige vind ik dan ook wel erg vroeg.

Maar wat natuurlijk net zo belangrijk is: hoe lang slapen ze 's ochtends door?

Dochter is een echte marmot, die zelfs als baby/peuter altijd doorsliep en nooit vroeg wakker werd. Ze haalt nu dus nog makkelijk zo'n 10 tot 11 uur slaap 's nachts.

Een vriendje van haar is altijd tussen half 6 en 6 uur al wakker en die gaat elke avond klokslag 19:00 uur naar bed.
Zoals ik al eerder schreef liggen de 3 van mij er op tijd in maar het zijn ook echt marmotten en hebben het nodig, elke ochtend moet ik ze wakker maken voor school, nooit komen ze uitzichzelf. In het weekend worden ze rond 9;00 uur wakker.

Dus meestal zo'n 11 a 12 uur slaap per nacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven