Slecht etende kinderen
donderdag 7 maart 2019 om 13:22
Dag,
Ik zit een beetje in over het eetgedrag van mijn kinderen. Vooropgesteld; het is niet dramaaaatisch, maar echt goed is het ook niet..
Graag ontvang ik tips en advies en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen..
Ik weet dat kinderen en zeker jonge kinderen niet altijd de beste eters zijn en dat hoeven die van mij ook niet te worden, maar ze zijn best wel moeilijk met héél veel dingen.. ze zijn nu 2 en bijna 4.
Brood en fruit gaat op zich goed dus daar ben ik ook echt wel tevreden over.
Het warme eten is het probleem. Ze lusten/eten maar heel weinig dingen. Chicken tonight achtige dingen of spaghetti/macaroni gaan nog soms, (groenten en kip gaan aan de kant ook nog) maar de rest is bijna allemaal drama. Ze eten het gewoon niet, schuiven het weg. Uiteraard hoeven ze niet alles te lusten maar nu wordt het wel erg beperkt.. Alles met aardappel wordt m niet, soep niet, stamppot, broodje met iets, en noem het maar op. Alleen doperwten eten ze qua groente, meer niet. We krijgen het er gewoon niet in, in welke vorm dan ook..
een keer een boterham na de tijd bij slecht eten vind ik ook niet erg maar het moet niet de standaard worden..
ze slapen gewoon beter als ze iets meer hebben gegeten... Ook vind ik appelmoes helemaal niet erg, maar dan eten ze alleen maar dat en niet het eten.
Hebben jullie tips? nogmaals ik weet dat het nog veel erger kan, en ik ben blij met wat ze wél eten, maar voor hun zelf is het ook wat makkelijker als ze iets meer lusten. Ik heb al eens een soortgelijk topic geopend maar ik kreeg vooral boze reacties dat ik me vooral niet moest aanstellen, terwijl ik 4 dagen per week worstel met dit gedoe..
Misschien heeft iemand ditzelfde ook en nog tips voor ons.
Groetjes, marjan.
Ik zit een beetje in over het eetgedrag van mijn kinderen. Vooropgesteld; het is niet dramaaaatisch, maar echt goed is het ook niet..
Graag ontvang ik tips en advies en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen..
Ik weet dat kinderen en zeker jonge kinderen niet altijd de beste eters zijn en dat hoeven die van mij ook niet te worden, maar ze zijn best wel moeilijk met héél veel dingen.. ze zijn nu 2 en bijna 4.
Brood en fruit gaat op zich goed dus daar ben ik ook echt wel tevreden over.
Het warme eten is het probleem. Ze lusten/eten maar heel weinig dingen. Chicken tonight achtige dingen of spaghetti/macaroni gaan nog soms, (groenten en kip gaan aan de kant ook nog) maar de rest is bijna allemaal drama. Ze eten het gewoon niet, schuiven het weg. Uiteraard hoeven ze niet alles te lusten maar nu wordt het wel erg beperkt.. Alles met aardappel wordt m niet, soep niet, stamppot, broodje met iets, en noem het maar op. Alleen doperwten eten ze qua groente, meer niet. We krijgen het er gewoon niet in, in welke vorm dan ook..
een keer een boterham na de tijd bij slecht eten vind ik ook niet erg maar het moet niet de standaard worden..
ze slapen gewoon beter als ze iets meer hebben gegeten... Ook vind ik appelmoes helemaal niet erg, maar dan eten ze alleen maar dat en niet het eten.
Hebben jullie tips? nogmaals ik weet dat het nog veel erger kan, en ik ben blij met wat ze wél eten, maar voor hun zelf is het ook wat makkelijker als ze iets meer lusten. Ik heb al eens een soortgelijk topic geopend maar ik kreeg vooral boze reacties dat ik me vooral niet moest aanstellen, terwijl ik 4 dagen per week worstel met dit gedoe..
Misschien heeft iemand ditzelfde ook en nog tips voor ons.
Groetjes, marjan.
donderdag 7 maart 2019 om 16:09
Toch zou ik eens beginnen om wat vaker iets te koken wat ze wel lusten. Dan maar 2x rijst en 2x pasta per week.
Pasta de ene keer met (gepureerde) rode saus en de andere keer met een saus van spinazie bv.
Eten jullie krieltjes met broccoli? Dan voor hen erwtjes ipv broccoli. En misschien een gekookt ei ipv schitzel voor hen?
En dan beetje bij beetje tijdens overige maaltijden andere dingen introduceren.
Soep willen ze niet maar ook geen dikke gepureerde soep (pompoen bv) als ze er stukjes stokbrood in mogen dopen?
Verder zou ik zeer geregeld fruit geven en kijken of ze rauwkost (snoeptomaatjes, komkommer, paprika, worteltjes etc) lusten. Al aten mijn kinderen dat laatste pas toen ze wat ouder waren.
donderdag 7 maart 2019 om 16:19
Laten helpen met koken inderdaad. Misschien een beetje grapjes maken dat het een sport voor ze wordt om stiekem te snoepen tijdens het koken.
Mijn dochter eet dingen als kidneybonen, liever uit het vergiet nadat ze ze zelf heeft afgespoeld, dan wanneer het op haar bord ligt. Dan zit de spanning er niet op van 'nu móet iedereen eten' en gaat het met handen tegelijk naar binnen.
Wat ook kan helpen is andere/gekke namen verzinnen voor dingen. Mijn dochter heeft heel lang geen hap willen nemen als je kikkererwten bij de naam noemde, maar als je het 'balletjes' noemde, at ze het wel.
Mijn dochter eet dingen als kidneybonen, liever uit het vergiet nadat ze ze zelf heeft afgespoeld, dan wanneer het op haar bord ligt. Dan zit de spanning er niet op van 'nu móet iedereen eten' en gaat het met handen tegelijk naar binnen.
Wat ook kan helpen is andere/gekke namen verzinnen voor dingen. Mijn dochter heeft heel lang geen hap willen nemen als je kikkererwten bij de naam noemde, maar als je het 'balletjes' noemde, at ze het wel.
donderdag 7 maart 2019 om 16:22
Eten wat de pot schaft, geef zelf het goede voorbeeld, geen tussendoortjes na school en niet ipv avondeten een boterham of lekker toetje en volhouden, gewoon elke avond een andere groente op tafel en netjes aan tafel blijven tot iedereen klaar is of je het nou wel of niet eet en niet bezwijken onder gejengel en toch een keer brood maken.
Ik geef je een paar maanden en ze eten.
donderdag 7 maart 2019 om 16:34
Sperziebonen (en andere peulvruchten) moet je écht niet rauw eten, daar zit een gifstof in die wordt afgebroken als je het kookt! Voor volwassenen is het niet gezond (ook omdat je de voedingsstoffen niet uit rauwe bonen kunt halen), maar die kunnen vrij veel van die gifstof hebben zonder er ziek van te worden. TO heeft peuters, en die kunnen er echt ziek van worden. Ik kan het niet meer vinden maar ik heb ooit opgezocht of ik mijn ratten rauwe sperziebonen mocht geven en toen kwam ik bij een horrorverhaal van een meisje van 3 die het eten van rauwe sperziebonen ternauwernood overleefd had (na helemaal slap op de SEH beland te zijn).
donderdag 7 maart 2019 om 16:40
Lullige vraag misschien maar, kún jij wel koken? Als ze chicken tonight wel eten dan vraag ik me af in hoeverre jouw eten lekker is.
Mijn nicht "kookt" ook altijd en haar kinderen lustten ook nooit wat. Ik zou daar eens gaan koken Maak je niet druk de koters eten toch niets... Pan schoon leeg en de "koters" twee keer opgeschept.
Dus, hoe eten ze bij anderen?
Mijn nicht "kookt" ook altijd en haar kinderen lustten ook nooit wat. Ik zou daar eens gaan koken Maak je niet druk de koters eten toch niets... Pan schoon leeg en de "koters" twee keer opgeschept.
Dus, hoe eten ze bij anderen?
donderdag 7 maart 2019 om 16:47
Hier geen strijd over het eten. Zoals hier al geschreven werd, wij bepalen wat er gegeten wordt, zij bepalen hoeveel ze eten. Ik schep op, maar vraag bij iedere schep of ze meer willen.
Ik hou echt wel eens rekening met de kinderen, en ze hebben allebei 1 ding dat ze echt echt echt niet lusten, dan wil ik daar met liefde iets anders voor maken. Maar in de regel eten we gewoon wat er op tafel staat.
Een toetje is trouwens gewoon onderdeel van de maaltijd en geen beloning voor het "goede" eten. Ik vind zuivel in welke vorm dan ook een aanvulling en dat krijgen ze dus ook.
Ik hou echt wel eens rekening met de kinderen, en ze hebben allebei 1 ding dat ze echt echt echt niet lusten, dan wil ik daar met liefde iets anders voor maken. Maar in de regel eten we gewoon wat er op tafel staat.
Een toetje is trouwens gewoon onderdeel van de maaltijd en geen beloning voor het "goede" eten. Ik vind zuivel in welke vorm dan ook een aanvulling en dat krijgen ze dus ook.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 7 maart 2019 om 20:23
misschien kun je er nog een spelletje van maken, samen groentes uit kiezen en op briefjes schrijven in een pot doen en dan mogen ze een kaartje eruit trekken en word er een maaltijd met die groente gemaakt. Of de groentes nummeren en dan een dobbelsteen laten rollen ofzo. Jij noemt een kleur en laat je kind dan in de supermarkt een groente uit kiezen met die kleur. Of kleuren een nummer geven dan dobbelen, en dan groente uitzoeken met die kleur. maak er wat leuks van en betrek ze erbij misschien dat ze er dan meer intressen hebben om te proeven en proberen
donderdag 7 maart 2019 om 20:37
Als ze rauwkost eten dan zou ik dat sowieso elke avond op tafel zetten. Lusten ze pasta (macaroni lusten ze, las ik al) met rode saus? Ik heb lange tijd heeeeeel vaak volkorenpasta met rode saus gegeten. En die saus maakte ik dan met liters tegelijk van verse tomaten, blikken tomaten, paprika, ui, wortel, pompoen, bleekselderij, courgette etc. Lekker laten pruttelen en dan de staafmixer erop. Zo kregen ze tenminste nog groentes binnen.
Oudste verdroeg door zijn autisme veel ‘structuren’ niet en had ondergewicht dus hem niet laten avondeten vond ik geen optie.
En heel saai, dan maar heel vaak hetzelfde eten als ze dat wel eten. En eventueel zelf dan iets anders nemen en kijken of ze daarvan willen proeven.
Oudste verdroeg door zijn autisme veel ‘structuren’ niet en had ondergewicht dus hem niet laten avondeten vond ik geen optie.
En heel saai, dan maar heel vaak hetzelfde eten als ze dat wel eten. En eventueel zelf dan iets anders nemen en kijken of ze daarvan willen proeven.
donderdag 7 maart 2019 om 20:41
Je kan nog proberen ze te tricken. Die van mij is best een goede eter, maar denkt met regelmaat dat ze iets niet lust. Courgette: iiieeeuw. Uuuuhl. Lust ik niet. Toen heb ik een keer gezegd: nee, maar déze komt uit onze eigen tuin! En zowaar. Ze lust nkg steeds geen courgette, behalve uit eigen tuin. Paar maand later een of andere andere (niet zelfgekweekte) groente: uuuuuhl! Toen geprobeerd: nee, maar déze komt van onze eigen Jumbo, die lust je wel! En weer.
Ze gaat echt nevernooitniet alleen op vakantie als het zo blijft, maar het werkte wel
Ik heb ook wel eens spruitjes (uuuhl!) gepureerd en een ovenschotel van gemaakt: we eten "taartje". Of een vlaggetje in een gevulde groente (iieeuw!) geprikt: we eten bootjes.
Ik heb ook wel eens spruitjes (uuuhl!) gepureerd en een ovenschotel van gemaakt: we eten "taartje". Of een vlaggetje in een gevulde groente (iieeuw!) geprikt: we eten bootjes.
donderdag 7 maart 2019 om 20:57
Ja en dan verkleed je jezelf elke dag als een andere groente en doe je een dansje op straat terwijl je roept ik ben een wortel! En als het dan op tafel staat en ze spugen het uit ga je met je dobbelsteen weer dobbelen om de kleur op de groente afdeling en begin je gewoon weer opnieuw!lexi-may schreef: ↑07-03-2019 20:23misschien kun je er nog een spelletje van maken, samen groentes uit kiezen en op briefjes schrijven in een pot doen en dan mogen ze een kaartje eruit trekken en word er een maaltijd met die groente gemaakt. Of de groentes nummeren en dan een dobbelsteen laten rollen ofzo. Jij noemt een kleur en laat je kind dan in de supermarkt een groente uit kiezen met die kleur. Of kleuren een nummer geven dan dobbelen, en dan groente uitzoeken met die kleur. maak er wat leuks van en betrek ze erbij misschien dat ze er dan meer intressen hebben om te proeven en proberen
donderdag 7 maart 2019 om 21:01
MissMaran schreef: ↑07-03-2019 16:22Eten wat de pot schaft, geef zelf het goede voorbeeld, geen tussendoortjes na school en niet ipv avondeten een boterham of lekker toetje en volhouden, gewoon elke avond een andere groente op tafel en netjes aan tafel blijven tot iedereen klaar is of je het nou wel of niet eet en niet bezwijken onder gejengel en toch een keer brood maken.
donderdag 7 maart 2019 om 21:33
Mijn ervaring is dat het leuk klinkt maar dat dat bij ons niet werkte.MissMaran schreef: ↑07-03-2019 16:22Eten wat de pot schaft, geef zelf het goede voorbeeld, geen tussendoortjes na school en niet ipv avondeten een boterham of lekker toetje en volhouden, gewoon elke avond een andere groente op tafel en netjes aan tafel blijven tot iedereen klaar is of je het nou wel of niet eet en niet bezwijken onder gejengel en toch een keer brood maken.
Kind heeft jaren lang meerdere malen per week niet gegeten en al helemaal geen groenten of vlees. Alternatief werd niet geboden maar het leereffect was 0. Kwam 's morgens met schreeuwende honger uit bed (kwam in ketose, wat sommige dieet goeroes geweldig zullen vinden maar voor een 2/3 jarige toch een afrader is) maar at alsnog geen hap.
Tips om beter te laten eten heb ik dus ook niet echt. Na 7 jaar heb alternatieven bieden worden er nu 3 soorten groenten echt gegeten en nog eens 3 in mini porties getolereerd.
(Jammere is dat er in eerste instantie ook geen snoep/ koek/ pannenkoeken) werden gegeten maar dat dat probleem wel is opgelost. Ondanks dat ik dat wel een alternatief bood....
donderdag 7 maart 2019 om 21:43
Bij mijn oudste heb ik al die trucjes tot in den treurde geprobeerd. Ze heeft zelfs een aantal dagen bij opa en oma gelogeerd die haar wel zouden leren eten. Uiteindelijk ben ik dus heel blij met mijn aanpak. Loslaten, alternatieven bieden die ze wel at (komkommer, blikje wortels, fruitsalade en brood), en uiteindelijk zijn ze allebei vanzelf normaal gaan eten. Heeft wel even geduurd, maar zonder strijd of dwang.
donderdag 7 maart 2019 om 22:10
Als ze dat eten, evenals erwtjes en wortel wat maak je je dan druk? Als er iéts makkelijk (extra) te serveren is is het dat wel zeg.
Waarom ben je niet tevreden? Ik begrijp dat echt oprecht niet. Wat verwacht je van je peuters?
•
donderdag 7 maart 2019 om 22:13
Loslaten.
Eet regelmatig wat ze wel lusten, duw er af en toe een gezond sapje of kauwvitamine in en laat voor de rest maar lekker zitten. Hoe meer strijd hoe langer dit duurt, en na een paar jaar gaan ze opeens veel beter eten (hier ook gebeurd met mijn inmiddels bijna 7-jarige).
Je kunt bij je vierjarige nog proberen om niets meer te geven, ook niet als ze honger krijgt, haar kun je het uitleggen. Maar persoonlijk vind ik dat niet kinnen bij een 2 jarige, dus die zou ik sowieso lekker bijvoeren, en als je er zelf gemak van hebt je 4 jarige ook gewoon.
Maak je niet druk, zo gruwelijk veel kinderen hebben jaren beroerd gegeten en lusten als volwassene alles en zijn gezond.
Eet regelmatig wat ze wel lusten, duw er af en toe een gezond sapje of kauwvitamine in en laat voor de rest maar lekker zitten. Hoe meer strijd hoe langer dit duurt, en na een paar jaar gaan ze opeens veel beter eten (hier ook gebeurd met mijn inmiddels bijna 7-jarige).
Je kunt bij je vierjarige nog proberen om niets meer te geven, ook niet als ze honger krijgt, haar kun je het uitleggen. Maar persoonlijk vind ik dat niet kinnen bij een 2 jarige, dus die zou ik sowieso lekker bijvoeren, en als je er zelf gemak van hebt je 4 jarige ook gewoon.
Maak je niet druk, zo gruwelijk veel kinderen hebben jaren beroerd gegeten en lusten als volwassene alles en zijn gezond.
vrijdag 8 maart 2019 om 09:01
Wij hebben dit ook een tijd gehad. Wij hebben toen een tijd lang ongeveer elke drie dagen een gerecht gemaakt waar ze zeker goed van aten. De andere twee dagen aten we dan andere gerechten die we zelf lekker vonden of waarvan we dachten dat ze ze misschien ook goed zouden kunnen eten. En als er niet goed gegeten werd, dan kregen ze als toetje yoghurt met een banaan erdoor. Dat aten ze allebei altijd goed. Dus dan gingen ze niet met honger naar bed en voelden wij geen stress als er letterlijk niks van het hoofdgerecht gegeten werd. Ze zijn nu 5 en 3 en eten inmiddels een stuk beter.
Bij ons werkte het snoepen van rauwe paprika en tomaatjes voor het eten ook goed.
Bij ons werkte het snoepen van rauwe paprika en tomaatjes voor het eten ook goed.
vrijdag 8 maart 2019 om 09:41
Sind ik kinderen heb eten we zo’n dagen per week pasta, rijst, soep met brood. Dag 7 aardappels. Mijn kinderen houden niet van aardappels. Tja, het is zo. Ik pas me aan, liever pasta en rijst , dan gedoe aan tafel. Mijn kinderen 8 en 10 jaar nu, eten wel steeds beter. Vooral omdat we geen gedoe meer hebben, want toen ze peuters waren, was er altijd gedoe en was ik die moeder die vond dat ze te weinig aten. Geloof me, daar eten ze niet beter van.