Slecht etende kinderen

07-03-2019 13:22 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Ik zit een beetje in over het eetgedrag van mijn kinderen. Vooropgesteld; het is niet dramaaaatisch, maar echt goed is het ook niet..
Graag ontvang ik tips en advies en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen..

Ik weet dat kinderen en zeker jonge kinderen niet altijd de beste eters zijn en dat hoeven die van mij ook niet te worden, maar ze zijn best wel moeilijk met héél veel dingen.. ze zijn nu 2 en bijna 4.
Brood en fruit gaat op zich goed dus daar ben ik ook echt wel tevreden over.
Het warme eten is het probleem. Ze lusten/eten maar heel weinig dingen. Chicken tonight achtige dingen of spaghetti/macaroni gaan nog soms, (groenten en kip gaan aan de kant ook nog) maar de rest is bijna allemaal drama. Ze eten het gewoon niet, schuiven het weg. Uiteraard hoeven ze niet alles te lusten maar nu wordt het wel erg beperkt.. Alles met aardappel wordt m niet, soep niet, stamppot, broodje met iets, en noem het maar op. Alleen doperwten eten ze qua groente, meer niet. We krijgen het er gewoon niet in, in welke vorm dan ook..
een keer een boterham na de tijd bij slecht eten vind ik ook niet erg maar het moet niet de standaard worden..
ze slapen gewoon beter als ze iets meer hebben gegeten... Ook vind ik appelmoes helemaal niet erg, maar dan eten ze alleen maar dat en niet het eten.
Hebben jullie tips? nogmaals ik weet dat het nog veel erger kan, en ik ben blij met wat ze wél eten, maar voor hun zelf is het ook wat makkelijker als ze iets meer lusten. Ik heb al eens een soortgelijk topic geopend maar ik kreeg vooral boze reacties dat ik me vooral niet moest aanstellen, terwijl ik 4 dagen per week worstel met dit gedoe..
Misschien heeft iemand ditzelfde ook en nog tips voor ons.
Groetjes, marjan.
Marjan23 schreef: ↑
07-03-2019 16:49
Rauwkost als paprika en komkommer en tomaatjes gelukkig wel.
Ooooooooh. Als ze rauwkost en erwtjes eten, dan is het binnen krijgen van de benodigde groenten toch helemaal geen probleem?
Ze zijn nog jong. De meeste kinderen kost het tijd om normaal met de pot mee te eten. Tot die tijd pas je gewoon een beetje aan wat er op tafel komt.
hier ook gehad. Ik zette ook vaak tomaatjes, paprika reepjes, komkommer wortelts etc op tafel, dat vonden ze ook lekker. Ook bij het eten stond het op tafel.

En 1 x per week zelf laten kiezen wat ze eten kan ook helpen

en het gaat over.. blijven aanbieden.
Ik vond dit wel verhelderd

https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-g ... -prima-is/
Zion van 10 eet heeeel slecht warm eten, maar is dol op bruin brood, fruit,zuivel, en Brinta .
rosings schreef: ↑
08-03-2019 11:12
Ik vond dit wel verhelderd

https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-g ... -prima-is/
Top artikel, idd erg verhelderend. Dankje voor het delen!
Bij mij hoeft ie niet alles te lusten maar wel alles proeven. Hij eet alleen geen tomaat en paprika.
Als we iets nieuws eten moet ie eerst proeven geen gezeur van dat moet ik niet... Ik zeg altijd wat nou als je nooit mac donalds had geproefd ;-)

Maar ik denk dat ik mazzel heb.
Marjan23 schreef: ↑
07-03-2019 14:38
klopt.. maar als ik mijn zoon vraag wat ie wil eten savonds, is het standaard; frikadel! :lol:

Ik denk dat er ook voor ons nog kansen liggen hoor... ik probeer zelf niet vaak nieuwe gerechten omdat ik weet dat de kinderen dat niet snel proberen..

Mijn zoon roept heel vaak; lus ik niet, vinnik niet lekker..
Nee dat snap ik , dat je niet alles lekker vind maar je zult toch zo af en toe avond eten moeten binnenkrijgen...
Nou dan geef je 'm toch een fikandelletje? Niks mis mee. En wat hij er dan bij wil. Bloemkool, worteltjes.. Kan hij niets kiezen dan ook geen fikandel.
Wil hij die wel, dan ook een groente kiezen. Lijkt me echt niet zo moeilijk.

Btw als iemand aan jou vraagt wat je eet, noem je dan ook het vlees /eiwit als eerste? Hier krijg je op die vraag een antwoord als bloemkool, mais, wortels, spinazie etc.
Daarna gaan we kijken wat daar voor vlees vis of ei lekker bij is.
SjakS schreef: ↑
07-03-2019 15:45
Mijn kinderen maken vaak de dienst uit aan tafel. Ze mogen eigenlijk altijd kiezen wat ze willen eten. Dat vind ik juist leuk. Ik mocht nooit wat kiezen. Ik laat ze wel gezonde dingen kiezen.
Hier ook :D IIg dat zoon klein was :D
Gewoon omdat ik inspiratie loos ben, of een te veel aan inspiratie heb.
Als ik het moet verzinnen wordt het te uitgebreid of heel wat anders. Dus zo maak ik het mijzelf makkelijker :D
Blijven aanbieden, dan komt het vanzelf goed. En geen snacks twee uur of dichterbij het avondeten. Als ze echt trek hebben eventueel een paar snoeptomaatjes of worteltjes.
Echt laat het los. Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar t werkt echt het beste. Hier ook een slechte eter s avonds. Ik maak me er niet druk om. Eet je? Prima. Eet je niet? Ook prima. Ze krijgt niets anders ook niet s nachts of in de ochtend en dat weet ze heel goed. Het is hier in ieder geval nooit strijd aan tafel en dat was heel eerlijk eigenlijk hetgeen waar ik mij het meest aan ergerde.
Mik* schreef: ↑
07-03-2019 16:34
Sperziebonen (en andere peulvruchten) moet je écht niet rauw eten, daar zit een gifstof in die wordt afgebroken als je het kookt! Voor volwassenen is het niet gezond (ook omdat je de voedingsstoffen niet uit rauwe bonen kunt halen), maar die kunnen vrij veel van die gifstof hebben zonder er ziek van te worden. TO heeft peuters, en die kunnen er echt ziek van worden. Ik kan het niet meer vinden maar ik heb ooit opgezocht of ik mijn ratten rauwe sperziebonen mocht geven en toen kwam ik bij een horrorverhaal van een meisje van 3 die het eten van rauwe sperziebonen ternauwernood overleefd had (na helemaal slap op de SEH beland te zijn).
Wist ik niet. Bedankt voor de tip.
Naniene schreef: ↑
08-03-2019 17:25
Echt laat het los. Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar t werkt echt het beste. Hier ook een slechte eter s avonds. Ik maak me er niet druk om. Eet je? Prima. Eet je niet? Ook prima. Ze krijgt niets anders ook niet s nachts of in de ochtend en dat weet ze heel goed. Het is hier in ieder geval nooit strijd aan tafel en dat was heel eerlijk eigenlijk hetgeen waar ik mij het meest aan ergerde.
Waarom krijgt ze niets anders? Heeft ze geen honger?
Hier aten ze geen avondeten/groente, met of zonder alternatief. Dan had ik dus liever dat ze fruit aten, rauwe paprika of een blikje doperwt/wortel.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 23:22
0.74% gewijzigd
Deze strijd ben ik nooit aangegaan. De kinderen krijgen wat ik voorschotel. Lust je het niet, dan eet je maar een boterham. Tussendoor kinderen rauwkost geven helpt hier ook. Dus voor de tv was stukjes komkommer, tomaat, paprika en wortels. Dat gaat er dan ineens wel in!
Maar heb je ook verschillende variaties geprobeerd? Zodra ik de pasta maak, of ik de paprika en de rest heel klein snijd, ze halen het eruit. Dus toen heb ik wortelen gekookt, gepureerd en door de saus gemaakt. Ze hadden niks door en ik geef er stukken komkommer bij. Groenten was hier ook een dingetje om eerlijk te zijn en dat gaat nu beter. Soms doet de oudste, is vorige maand 5 geworden. Wat lastiger met eten, ik lust het niet of ik wil het niet. Maar dan heeft hij het nog niet geporteerd. Ik wil wel dat ze proberen, maar dan maak ik er een hapje van. Diverse dingen op een lepel. En dan vind hij het lekker, dan vraagt hij weleens mama wil je een lekker hapje maken? Terwijl als je hem een stuk broccoli geeft als voorbeeld dan is het meteen nee.

En als laatste, misschien toch wat meer loslaten. Niet zo zeer op hameren wat ze allemaal niet eten maar kijken wat ze wel willen eten? En misschien helpt het met het tellen van de hapjes? Heb nu wel dat ik zeg nog 5 hapjes dan ben je klaar, en dan gaan ze wel mee doen. Heel veel succes!
Ik vind het ook al bijzonder dat al die kinderen wel pastasaus eten. Ik maakte voor de kinderen kale pasta met gerapte kaas, en dan kregen ze er reepjes paprika of komkommer bij. Ook in restaurants zie ik kinderen vooral kale pasta of met een druppel saus eten. Daar krijg je dus geen lading groente door gepureerd.
Hapjes tellen, vliegtuigjes, hapje voor mama, hapje voor oma, boos worden, omkopen, dat hielp allemaal echt niet.
MinkeDeWit schreef: ↑
08-03-2019 22:44
Waarom krijgt ze niets anders? Heeft ze geen honger?
Hier aten ze geen avondeten/groente, met of zonder alternatief. Dan had ik dus liever dat ze fruit aten, rauwe paprika of een blikje doperwt/wortel.
Blijkbaar niet, als ze honger heeft eet ze echt wel. Ze vraagt ook niet om wat anders. Ze eet dus vooral fruit en brood. Af en toe wat rauwe groenten. Het is ook niet dat ze van lekkere dingen veel eet ofzo dus ik heb niet het idee dat het daaraan ligt. Tussendoor eet ze ook niet veel. Gaat vast vanzelf weer over.
MinkeDeWit schreef: ↑
08-03-2019 23:51
Ik vind het ook al bijzonder dat al die kinderen wel pastasaus eten. Ik maakte voor de kinderen kale pasta met gerapte kaas, en dan kregen ze er reepjes paprika of komkommer bij. Ook in restaurants zie ik kinderen vooral kale pasta of met een druppel saus eten. Daar krijg je dus geen lading groente door gepureerd.
Hapjes tellen, vliegtuigjes, hapje voor mama, hapje voor oma, boos worden, omkopen, dat hielp allemaal echt niet.
Zo lees ik hier altijd dat alle kinderen vanaf een jaar of 1 rauwkost eten. Daar moesten die van mij, die inderdaad wel pastasaus aten, dan weer jarenlang helemaal niks van hebben.
Rosalind schreef: ↑
09-03-2019 10:17
Zo lees ik hier altijd dat alle kinderen vanaf een jaar of 1 rauwkost eten. Daar moesten die van mij, die inderdaad wel pastasaus aten, dan weer jarenlang helemaal niks van hebben.
Ik heb twee goede rauwkosteters die niks moeten hebben van pastasaus, of van soep. Dus groente verstoppen heeft hier nooit gekund, maar gelukkig lusten ze het wel.
MissMaran schreef: ↑
07-03-2019 16:22
Eten wat de pot schaft, geef zelf het goede voorbeeld, geen tussendoortjes na school en niet ipv avondeten een boterham of lekker toetje en volhouden, gewoon elke avond een andere groente op tafel en netjes aan tafel blijven tot iedereen klaar is of je het nou wel of niet eet en niet bezwijken onder gejengel en toch een keer brood maken.
Ik geef je een paar maanden en ze eten.
Helemaal mee eens. Als ouder weet jij wat nodig is voor een goede ontwikkeling. Kinderen begrijpen dat nog niet en kiezen alleen maar voor 'lekker'.
Eten doe je niet om jezelf te plezieren, je hebt eten nodig. Even doorzetten en piepen en krijsen negeren. Als kinderen weten dat ze het niet gaan 'winnen' gaan ze zelf aanvoelen dat het veel energie kost en niets oplevert.
En wanneer je hier je winst gaat pakken, echt dat is zo lekker! En ook ik heb een hele moeilijke eter in peutertijd (en dan spring ik dus van de week een gat in de lucht als er weer geheel vrijwillig groente naar binnen gaat zonder geklaag) en was ook zelf een moeilijke eter.

Succes!
MissMaran schreef: ↑
07-03-2019 16:22
Eten wat de pot schaft, geef zelf het goede voorbeeld, geen tussendoortjes na school en niet ipv avondeten een boterham of lekker toetje en volhouden, gewoon elke avond een andere groente op tafel en netjes aan tafel blijven tot iedereen klaar is of je het nou wel of niet eet en niet bezwijken onder gejengel en toch een keer brood maken.
Ik geef je een paar maanden en ze eten.
Ik vind toetje geen beloning voor goed gedrag en wordt hier dus altijd een beetje yoghurt aangeboden. Verder precies zoals je zegt. Gaat steeds beter.
Naniene schreef: ↑
08-03-2019 17:25
Wat doe je dan als ze s nachts aan je bed staat met honger? Gaat ze dan gewoon weer slapen als je dat zegt?

Ik vind het zielig. Zeker als ze nog zo jong zijn. Ik eet zelf ook als ik honger heb s nachts, want dan kan ik echt niet slapen. Mijn kind krijgt dus gewoon wat anders als ze niet eet s avonds.

Maar mocht het een keer gebeuren dat ze honger heeft s nachts, krijgt ze altijd eten. Het is geen strafkamp hier.
Dropdrop schreef: ↑
09-03-2019 17:38
Wat doe je dan als ze s nachts aan je bed staat met honger? Gaat ze dan gewoon weer slapen als je dat zegt?

Ik vind het zielig. Zeker als ze nog zo jong zijn. Ik eet zelf ook als ik honger heb s nachts, want dan kan ik echt niet slapen. Mijn kind krijgt dus gewoon wat anders als ze niet eet s avonds.

Maar mocht het een keer gebeuren dat ze honger heeft s nachts, krijgt ze altijd eten. Het is geen strafkamp hier.
Dochter is pas 1,5 maar ze wordt eigenlijk nooit wakker snachts dus het zal best meevallen met die honger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven