speeldates

29-09-2010 14:32 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (3jr) heeft een aller-aller-allerbeste vriendje. Ze kennen elkaar van het kinderdagverblijf, waar ze 3 dagen per week bij elkaar in de groep zitten. Al twee jaar lang zijn die twee ontzettend dol op elkaar en ze spelen altijd erg leuk samen. Zelfs de leidsters op het kdv hebben gezegd dat ze het niet zo vaak meemaken dat twee kinderen zooooo dol op elkaar zijn. En dat het zo langdurig is schijnt ook vrij bijzonder te zijn.

Aangezien het vriendje van mijn dochter ook bij ons in de buurt woont, dacht ik dat het leuk zou zijn als die twee ook af en toe bij elkaar thuis gaan spelen. Dus heb ik contact gezocht met zijn moeder en ik heb haar (samen met haar zoontje) bij ons thuis uitgenodigd, in eerste instantie voor koffie/ thee/ etc. Zij was er niet zo happig op, maar op een bepaald moment (na een paar maanden) toch gelukt om een afspraak te maken. De kinderen helemaal door de dolle heen, hebben ontzettend leuk met elkaar zitten spelen terwijl wij aan de koffie zaten. Het klikte totaal niet tussen mij en haar, maar goed, gezien het feit dat de kinderen zo blij van elkaar werden dacht ik dat doen we nog een keer. Weer een paar maanden later (eerder lukte niet) werden we bij hen op de koffie uitgenodigd. Kinderen weer door de dolle heen, wij "gezellig" aan de koffie. Maar het klikte zo mogelijk nog minder goed dan de eerste keer, dus dat wordt toch een opgave, als er elke keer zo'n 2 uur lang zo een ongemakkelijke situatie ontstaat. Ik probeerde daarna dus erop aan te sturen dat de kinderen bij elkaar zouden kunnen spelen zonder dat ik of zijn moeder daar per se bij aanwezig moeten zijn. Maar aan haar reactie te merken, wil ze dat helemaal niet. Sowieso niet dat mijn dochter bij haar zou komen spelen (want dan zou ze met haar man moeten overleggen of hij dan ook thuis kan zijn ???!!!), maar ook niet dat haar zoontje bij ons komt spelen. Dan wil ze gewoon meekomen en erbij blijven.

Ligt dat aan mij of is dat toch een beetje vreemd? En waar zou dat aan kunnen liggen? Moet ik hier nog energie in stoppen of wordt het nooit wat? Wie heeft hier ervaring mee?
Tama, mijn dochter heeft ook een allerbeste vriendin van het kdv. ook zij woont om de hoek en ze spelen regelmatig met elkaar.

alhoewel haar moeder en ik het goed kunnen vinden met elkaar, blijven we nooit voor koffie/thee. Ik lever dochter af bij vriendinnetje en moeder en ik ga weer. Na een paar uur kom ik mijn dochter weer halen en dan blijf ik wel even een half uurtje om te kletsen, maar dat is ook meer omdat mijn dochter niet mee naar huis wil. Omgekeerd gebeurd hetzelfde.

Misschien kun je zo'n constructie afspreken. En de moeder van vriendjes-vriendinnetjes van je dochter hoeven toch niet perse allemaal te blijven voor koffie etc?
nee, precies! Dat is ook mijn idee, dat zij haar zoontje langs brengt en dan weer weg gaat. (of dat ik mijn dochter bij haar breng en weer weg ga). De kinderen kunnen lekker samen spelen en worden dan na een paar uur opgehaald. Maar dat wil ze dus niet. Dat vind ik heel vreemd. Met andere vriendjes en vriendinnetjes (en moeders) is dat nooit een probleem. Ik snap niet waar dat vandaan komt.
Tja, als het zo moet laat dan maar gaan is dan je gedachte denk ik?

Over een tijdje komt het buitenspelen aan de orde (in de wijk en niet in de tuin) en dan zoeken ze elkaar vanzelf wel op. En wie weet komen ze wel in de dezelfde groep straks op school.

Voor nu en met deze leeftijd zou ik denken die 3 dagen kdv is genoeg en als het stand houdt dan komt het vanzelf wel goed.
Tja, het is wat vreemd, maar so be it. Wellicht gaat het beter zoals Gravinnetje zegt als ze buiten kunnen spelen / naar school gaan. Niks aan te doen en niet te forceren.
quote:Gravinnetje schreef op 29 september 2010 @ 14:42:

Tja, als het zo moet laat dan maar gaan is dan je gedachte denk ik?

.ja, ik neig er ondertussen ook naar. Vind het alleen zo jammer, als je ziet hoe blij de kinderen van elkaar worden (en hoe makkelijk en lief ze samen zijn), dan snap ik niet dat je dat niet verder zou willen stimuleren.
Misschien vindt zij jou (ook?) een beetje eng, en wil ze haar kind niet alleen bij je achterlaten
quote:AlettaJacobs schreef op 29 september 2010 @ 14:47:

Misschien vindt zij jou (ook?) een beetje eng, en wil ze haar kind niet alleen bij je achterlaten Nou, dat heb ik zelf ook bedacht!! Serieus, hoor! Maar goed, van die 4 uur koffie drinken samen heb ik ook ontdekt dat zij de hele wereld een beetje onveilig vindt, dus is het helemaal niet zo'n gek idee dat ze mij ook eng zou vinden.
Andere mensen, andere behoeftes Tama...
Heel vreemd... Komt een beetje over alsof ze twee kinderen teveel vindt, én haar eigen kind niet durft toe te vertrouwen aan een ander. Misschien is zij zo'n angstige perfectionistise hyper-hyper-hyper moeder die het zichzelf veel te moeilijk maakt?

Verder zal ik mij niet te druk maken over dit feit, net zoals de vorige antwoorden, het was leuk, maar er komen nog genoeg kansen/vriendjes!
maar hoe kan ik dat veranderen? Heel hard schreeuwen: IK BEN NIET ENG HOOR!! zal waarschijnlijk geen effect hebben.
quote:Tama schreef op 29 september 2010 @ 14:50:

[...]

Nou, dat heb ik zelf ook bedacht!! Serieus, hoor! Maar goed, van die 4 uur koffie drinken samen heb ik ook ontdekt dat zij de hele wereld een beetje onveilig vindt, dus is het helemaal niet zo'n gek idee dat ze mij ook eng zou vinden.Dan heb je, denk ik, je antwoord. Die speeldates zullen hem dus wel niet worden. Too bad.
quote:plukjepulk schreef op 29 september 2010 @ 14:50:

Heel vreemd... Komt een beetje over alsof ze twee kinderen teveel vindt, én haar eigen kind niet durft toe te vertrouwen aan een ander. !

Hahaha goed gezien hoor, ze zei dat ze geen tweede kind wil omdat ze het heel zwaar vindt om een kind op te voeden.

Maar dan zou ik denken geniet van die paar uurtjes dat je je kind niet bij je hebt, toch?
quote:Tama schreef op 29 september 2010 @ 14:51:

maar hoe kan ik dat veranderen? Heel hard schreeuwen: IK BEN NIET ENG HOOR!! zal waarschijnlijk geen effect hebben.Wat dacht je van respecteren? Anders wordt het wel wat eng.
quote:Tama schreef op 29 september 2010 @ 14:51:

maar hoe kan ik dat veranderen? Heel hard schreeuwen: IK BEN NIET ENG HOOR!! zal waarschijnlijk geen effect hebben.Dat verander je niet. Ze kijkt heel anders naar die speelsituatie dan jij. Je zou er eens met haar over kunnen praten, maar ik geef je weinig kans. Vooral omdat jullie elkaar al niet zo liggen
quote:Schattekop schreef op 29 september 2010 @ 14:53:

[...]

Wat dacht je van respecteren? Anders wordt het wel wat eng.Klopt. Ik zal nog één poging wagen, mijn man denkt namelijk dat ze niet weet hoe het allemaal werkt met speeldates en zo. Dus misschien proberen te vertellen hoe het gaat als andere kinderen bij ons komen spelen. Misschien dat dat helpt. En anders jammer maar helaas.
Ik begrijp je goede bedoelingen Tama, maar dit is waarschijnlijk een geval waar jij persoonlijk niets aan kan veranderen...
tja...ik vrees ook het ergste.
Begrijp wel wat je bedoeld Tama. Mijn dochter en haar vriendinnetje worden ook zo blij als ze elkaar zien...

Ik zou echter niet alles uit de kast halen om ze met elkaar te laten spelen. Het moet voor jou toch ook een beetje 'werkbaar' zijn zeg maar....

Ik zou het ook beetje zielig vinden voor het vriendje. hij zal het uiteraard prima hebben bij zijn moeder, maar het is ook leuk om bij anderen te spelen...
Als haar kind straks naar school gaat zal ze wel een beetje 'sociaal getraind' worden, dan kan ze er eigenlijk niet omheen zonder haar zoontje niet buiten te sluiten. Dan zal zij te maken krijgen met speelafpraakjes én feestjes.
quote:Tama schreef op 29 september 2010 @ 14:53:

[...]

Hahaha goed gezien hoor, ze zei dat ze geen tweede kind wil omdat ze het heel zwaar vindt om een kind op te voeden.

Maar dan zou ik denken geniet van die paar uurtjes dat je je kind niet bij je hebt, toch?Dat zou ik ook denken, maar waarschijnlijk durft ze het niet los te laten... Heel jammer maar ik denk dat je niet meer kunt doen dan je tot nu toe hebt gedaan. De kinderen zien elkaar drie dagen per week en zoals gezegd, als het zo goed klikt zal het op die manier wel beklijven, zeker als jullie bij elkaar in de buurt wonen.
Ik snap die moeder ergens wel hoor. Mijn dochter betekend alles voor me, zoals dat bij elke moeder zo is denk ik. Zij heeft niet heel veel vriendinnetjes maar wel een paar heel goede. gelukkig kan ik het met hun moeders ook goed vinden en dus spreken we regelmatig (met zijn allen) wat af en kunnen de kinderen lekker spelen. Maar ik kan mij zomaar voorstellen dat als ik een moeder zou treffen die ik, om wat voor reden dan ook, niet zou mogen ik mijn dochter daar niet zomaar alleen zou laten spelen. Voordat dat gebeurd wil ik wel zeker weten dat dat goed zou gaan en als ik dat gevoel niet zou krijgen tja.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Misschien vindt ze het voor zichzelf te druk, met twee kinderen en is ze bang dat als ze haar kind bij de jouwe laat spelen ze dan ook verplicht is het terug te doen.
Speeldates....wat een vreselijk woord zeg!

Maar dat terzijde....

Ik snap die vrouw wel moet ik zeggen.

Ik zou mijn drie jarige ook niet bij iemand laten die ik niet mocht.

Zou ik niet zien zitten.

Ik vind het nu ze 5 is al niet geweldig als ze bij iemand gaat spelen waar ik totaal geen klik met de moeder heb maar ja, nu doe ik er niets meer aan.

Toen ze 3 was had ik het ook tegen gehouden.

Ze zien elkaar drie keer per week op het kdv.Dat lijkt me echt genoeg.

Ik zie mijn vriendinnen ook niet meerdere malen per week...
Heel eerlijk gezegd zou ik hetzelfde hebben: als ik de ouders van een kind niet mocht of er anderszins bedenkingen bij zou hebben, zou ik mijn dochter daar niet alleen laten spelen. Hoe leuk die vriendschap ook zou zijn. Misschien zou ik stiekem zelfs met lede ogen naar die vriendschap kijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven