Speelhoek woonkamer

25-11-2020 12:34 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand een speelhoek in de woonkamer?

Wil eentje creëren voor dreumes. Of is dat te vroeg voor een kindje van 21 maanden?
Box staat er nog wel. Maar niet voor heel lang meer.

Heeft iemand nog leuke tips voor tafeltjes en stoeltjes?
Ik heb een volwassen kastje waar alles in opgeborgen wordt zodat het savonds uit zich is. Die staat wel in de hoek achter de bank waar lekker ruimte is om te spelen. Voor het slapen gaan ruimen we dan samen op.

Het enige wat wel altijd open staat is het speelkeukentje. En dat vind ik ten eerste sowieso een aanrader en ten tweede ook gewoon leuk staan :)
ik vond de trofast kasten van Ikea ideaal. daarin kun je veel speelgoed makkelijk opruimen, snel uit het zicht. Of het nu om duplo, stiften/potloden of knuffels gaat, alles gaat er in en de kinderen kunnen het er zelf in doen of uit halen.

daarnaast vond ik het fijn om veel tafelruimte voor ze te hebben. Om aan te kleuren, of om lego te bouwen, of te knutselen. Het is fijn om extra ruimte te hebben zodat ze bouwwerken kunnen laten staan om later weer verder te gaan met spelen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ja wij hebben ook een keukentje en de houten speelgarage die kunnen gwn in de woonkamer blijven. Kan je ook moeilijk opbergen natuurlijk.
21 maanden en nog een box? Die was hier na 8-9 maanden al de deur uit. Je kind moet zelf zijn/haar grenzen opzoeken vind ik.

Voor de rest: tafeltje, stoeltje, Ikea-keukentje. Dat doet het vaak al heel goed. Krukje bij de lage tafel in de woonkamer kan ook al. Of een plank over de volle breedte van de muur wellicht?
FitsSprits schreef:
25-11-2020 12:41
21 maanden en nog een box? Die was hier na 8-9 maanden al de deur uit. Je kind moet zelf zijn/haar grenzen opzoeken vind ik.

Voor de rest: tafeltje, stoeltje, Ikea-keukentje. Dat doet het vaak al heel goed. Krukje bij de lage tafel in de woonkamer kan ook al. Of een plank over de volle breedte van de muur wellicht?
Ja, vind jij en een ander heeft een totaal ander kind en andere manier van omgaan met dat kind.
Kan dit gewoon wat minder de hele tijd?
Noenoecasa schreef:
Ja wij hebben ook een keukentje en de houten speelgarage die kunnen gwn in de woonkamer blijven. Kan je ook moeilijk opbergen natuurlijk.
Tuurlijk kan dat, zet dit in dat hoekje en een tafel met een stoeltje. Kijk eens op Pinterest, zat leuke ideen met ikeaspullen voor een leuke speelhoek.
Te vroeg? Nee hoor, dat kan prima op die leeftijd. Heel origineel hadden wij ook een tafeltje met twee stoeltjes (Ikea), een keukentje en wat bakken met Duplo e.d.
Wij hebben 2 STUVA opbergers van IKEA, met van die uitschuiflades. Daarbij ook het tafeltje van Stuva, met 2 stoeltjes waar ze aan kunnen kleuren, stickers plakken e.d.
Dit idee, maar iets anders in de uitvoering Afbeelding

Groot los speelgoed staat daar vlakbij, keukentje, speelhuis van ZoefZoef dieren en een Pukylino voor jongste dochter, maar ik moet zeggen dat wij een grote hoekerker hebben van zo'n 12 vierkante meter, wat volledig is omgedoopt tot speelhoek. Niet afgebakend met een hekje oid, maar juist doordat het echt zo'n hoek is met een speelkleed, is de rest van de kamer ons domein.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 12:51
13.85% gewijzigd
Wij hadden al het speelgoed in plastic kratten. Waarvan er 2 precies onder de salontafel paste. Om de zoveel tijd wisselde ik de kratten en waren ze weer als een kind zo blij met het nieuwe speelgoed. Verder stond er ook het ikea keukentje. Daar hebben ze ook veel mee gespeeld. Wij vond het nooit erg als er speelgoed te zien was. Zeker niet als ze een dag druk gebouwd hadden aan bv een treinbaan. Het is ook hun huis.
Jahoor hebben we! Kan prima op die leeftijd! Wij hebben een leuke kist waar al het speelgoed in zit. En een keukentje. (2 kids overigens van 4 en eentje die ongeveer even oud is als jullie dreumes)
FitsSprits schreef:

Hij zit er alleen in als ik ga douchen. Vind dat fijn. En dan speelt die gwn met wat speelgoed of boekjes.
Of als ik het huis ga dweilen.. zit die er ook eens in.
gruffalo schreef:
ik vond de trofast kasten van Ikea ideaal. daarin kun je veel speelgoed makkelijk opruimen, snel uit het zicht. Of het nu om duplo, stiften/potloden of knuffels gaat, alles gaat er in en de kinderen kunnen het er zelf in doen of uit halen.

daarnaast vond ik het fijn om veel tafelruimte voor ze te hebben. Om aan te kleuren, of om lego te bouwen, of te knutselen. Het is fijn om extra ruimte te hebben zodat ze bouwwerken kunnen laten staan om later weer verder te gaan met spelen.

Ohh jaaa die trofastkasten!! Ga er eens naar kijken.
Mijn oudste heeft ook wel tot 2 jaar in de box gezeten. Zij vond dat ook gewoon fijn, haar eigen plekje. De jongste klauterde er al uit met 10 maanden. Het was dus veiliger om haar gewoon los te laten in de kamer.
Chantilly21_2 schreef:
25-11-2020 12:49
Wij hebben 2 STUVA opbergers van IKEA, met van die uitschuiflades. Daarbij ook het tafeltje van Stuva, met 2 stoeltjes waar ze aan kunnen kleuren, stickers plakken e.d.
Dit idee, maar iets anders in de uitvoering
Ik vind dat niet te vroeg hoor en ik zou lekker naar de Ikea gaan voor inspiratie of op pinterest zoeken. Keukentje misschien nog erbij of een leuk speeltentje als het past.
KamilleT schreef:
25-11-2020 12:55
Mijn oudste heeft ook wel tot 2 jaar in de box gezeten. Zij vond dat ook gewoon fijn, haar eigen plekje. De jongste klauterde er al uit met 10 maanden. Het was dus veiliger om haar gewoon los te laten in de kamer.
Ja prima toch.
Die van ons klimt er ook echt niet uit.
Uit onze box kon je een aantal spijlen weghalen; is daarna nog heel lang een leuk klauter/verstophuisje geweest (wij hadden tweedehands zo'n afgeronde driehoekige- ben het merk vergeten maar is heel bekend.
Chantilly21_2 schreef:
Dit idee, maar iets anders in de uitvoering Afbeelding
IKEA heeft inderdaad heel handig spul (en hoi Chantilly :hello:). Die stuva vond ik ook tof, uiteindelijk hier de kallax vakkenkast met een paar bakken en deurtjes. Bakken voor duplo etc, en op een van de deurtjes kan zoontje meteen leren klokkijken ;-). Verder een kinder-tafeltje en -stoeltje.
happiness = reality - expectations
Wij hebben van alles gehad beneden. Een houten glijbaan, een keukentje, ook een tijdje een soort speelhuisje (het was eigenlijk een peuterbed in de vorm van een pipowagentje, maar dan met kussentjes om op te zitten). Als kast hadden we gewoon een Expedit met bakken in dezelfde kleur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Chantilly21_2 schreef:
Dit idee, maar iets anders in de uitvoering
Heel leuk dit! Maar is dit in zo in z'n geheel te koop? Ik zie hem zo niet op de IKEA site.
Onze huiskamer is een grote speelhoek, oudste is 12 en was laatst aan het huilen omdat we haar deel van de speelhoek hadden opgeruimd.
Eerst hadden we:
-klein tafeltje met stoeltjes (weg)
-, een poppenhuis en een hele toestand eromheen (weg)
-kast vol knutselspullen (spullen naar haar kamer en nu met gewone spullen erin)
Al maanden terug maar ineens drong het door.
Ze wilde die spullen terug.
Jongste heeft een hele berg lego waar druk mee gespeeld wordt op een voor mij leuk kleed (zwart wit, ooit gekocht bij de h&m).
Plus witte stapelbare bakken en een kastje met plankjes waar bewaarde legobouwsels op kunnen.
Ik hou me maar voor dat het ooit ophoudt.
Al was ik laatst in een huis waar twee pubers wonen en daar hadden ze echt sinds kort paal en perk gesteld aan de lego. Alleen nog maar 1 tafel en een aantal kastjes.
Mijn man werd niet goed, wij dachten dat het met groep 8 wel klaar was.
Dus iets leuks en moois ervan maken is inderdaad een goed idee :-D
O ja, een groot poppenhuis hebben wij ook nog gehad. En een lage kast met Playmobil/Sylvanian Families-huizen erop. En ook nog een tijdje een winkeltje van Haba. Het keukentje en het winkeltje hebben ook nog een hele tijd boven gestaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ik heb precies een kleine hoek waar wat leuks van gemaakt kan worden.
Dus ga wat rondkijken enz.
Dreumes verveelt zich ook al heel snel hier.. dus hoop dat die ook wat meer alleen gaat spelen als die ook echt een eigen plekje heeft.

Iemand ervaringen met een kindje dat zich gauw verveelt.
Ik ga al gauw dan met hem naar buiten twee keer per dag. Maar nu is het zodra hij wakker word zegt die meteen: buiten buiten. En ja op koude donkere ochtenden heb ik echt even de tijd nodig om rustig wakker te worden. Even samen gezellig ontbijten.
blijmetmij schreef:
25-11-2020 13:11
Uit onze box kon je een aantal spijlen weghalen; is daarna nog heel lang een leuk klauter/verstophuisje geweest (wij hadden tweedehands zo'n afgeronde driehoekige- ben het merk vergeten maar is heel bekend.
Tripus van Bopita. Ik had dezelfde.

OT: de Trofastkasten. Een oogzweer maar wel heel makkelijk om ‘zelf opruimen’ te bevorderen. En je sorteert al meuk uit: bak voor Lego, bak voor playmobil, bak voor kleurpotloden, enz. Als ik een half uurtje moest overbruggen voor vertrek dan kon ik de bak met Ontieglijk Veel Kleine Frutsels (Lego) gewoon hoger in de kast plaatsen waar zoon niet bij kon.

Stoeltje/tafeltje: ik zou eens kijken bij Ikea of rondvragen. Ik had mijn oude tafeltje en stoeltje, mijn moeder bewaart echt alles. Datzelfde tafeltje en stoeltje is in gebruik bij een collega van man nadat het dienst heeft gedaan bij twee andere collega’s.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven