Speelhoek woonkamer

25-11-2020 12:34 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand een speelhoek in de woonkamer?

Wil eentje creëren voor dreumes. Of is dat te vroeg voor een kindje van 21 maanden?
Box staat er nog wel. Maar niet voor heel lang meer.

Heeft iemand nog leuke tips voor tafeltjes en stoeltjes?
Noenoecasa schreef:
25-11-2020 12:55
Ohh jaaa die trofastkasten!! Ga er eens naar kijken.
Die ja. Ik vind ze niet mooi, maar ze zijn praktisch gezien ideaal. De enige betaalbare kast met bakken die je eruit kunt halen die niet te diep zijn. Wij hebben eerst zo'n Stuva lade gehad en daarna een Kallax, maar die zijn echt totaal niet handig voor het kleinere spul. Dingen zoals kleine autootjes, plastic dieren en later Playmobil, Lego, etc. Hoe ouder je kind wordt, hoe meer ondiepe bakken een must worden. Dus uiteindelijk zijn we toch voor Trofast gegaan en dan in een hoekje zodanig achter de bank dat die kast niet zo erg opvalt. We hebben er een letterlijke hoek van gemaakt door dwars op de kast een op maat gemaakte witte plank aan de muur te hangen op dezelfde hoogte als de Trofast kast. Wit Ikea stoeltje erbij en het is in mijn ogen de ideale speelplek.
ik had een trofast staan met 6 bakken, een tafel en stoeltje van Ikea, ook nog een tijd een keukentje, bakken vol speelgoed. Die hoek zag er ernstig ontploft uit, maar heb altijd zoiets gehad van ooit is het voorbij.
Kind is nu zo goed als 11, speelt niet meer. En nu is alles weg, de tafel en stoel hebben we weggedaan, de trofast is verkocht (gaan ook verhuizen, geen plek in het nieuwe huis voor dat ding) en haar speelgoed zit opgeslagen in bakken (en daar kijkt ze ook niet meer naar om)
Zitten jullie dreumessen allemaal netjes op die stoeltjes? Mijn dochter echt geen seconde.

De grootste hit ooit was een vierkante lage speeltafel (oude salontafel leuk geverfd), die rondom vrijstond, waar ze als peuter zittend op de grond van alles en nog wat speelde.

En voor een dreumes is een speelkleed toch veel fijner?
Ook wij begonnen met het ikea stuva tafeltje en stoeltjes. Daarbij een grote hoge kast van steigerhout laten maken, met onderin een grote lade en daar boven planken (achter deuren). Met al dat grote spul was dat heel handig. De kleine zooi (kraaltjes etc) zit in bakjes. Playmobil bewaren we in de dozen, opgestapeld in de la.
De stuva is nu weg, in plaats daarvan hebben we zelf met steigerhout een groot bureau gemaakt (passend bij de kast) met daarbij een houten bankje. Nu kunnen ze met 3 of 4 kinderen daar zitten spelen (handig nu ze ook afspreken). Nadeel van groot bureau: binnen 3 sec. is het een ontplofte zooi met blaadjes, stiften, potloden, stempels, kleurboeken, nog meer tekeningen, etc.
Er tegenover staat nog het ikea keukentje en een barbiehuis. Daarvan hoop ik dat het over niet al te lange tijd weg en naar boven kan.

Trofast kwam er uit principe niet in, hoe handig ook. Vooral die trapversie, wat een intens lelijk ding.
Dropdrop schreef:
25-11-2020 14:28
Zitten jullie dreumessen allemaal netjes op die stoeltjes? Mijn dochter echt geen seconde.

De grootste hit ooit was een vierkante lage speeltafel (oude salontafel leuk geverfd), die rondom vrijstond, waar ze als peuter zittend op de grond van alles en nog wat speelde.

Als dreumes inderdaad nog niet zoveel, maar zeker vanaf een jaar of 2 wel. Maar het verschilt bij mij ook per kind, het ene kind speelt liever op de grond of staand aan de salontafel, het andere op een stoeltje of aan de eettafel. Of alles door elkaar. Met een dreumes kun je er inderdaad ook voor kiezen om vooralsnog je te richten op de opbergruimte en nog niet op een tafeltje en stoeltje. Maar ik zou dan wel iets kiezen wat flexibel is en waar je wel nog later een zitplekje bij kan maken als je dat later graag wilt. Dat je dan niet weer hele andere meubels moet aanschaffen.
gruffalo schreef:
25-11-2020 12:41
ik vond de trofast kasten van Ikea ideaal. daarin kun je veel speelgoed makkelijk opruimen, snel uit het zicht. Of het nu om duplo, stiften/potloden of knuffels gaat, alles gaat er in en de kinderen kunnen het er zelf in doen of uit halen.

daarnaast vond ik het fijn om veel tafelruimte voor ze te hebben. Om aan te kleuren, of om lego te bouwen, of te knutselen. Het is fijn om extra ruimte te hebben zodat ze bouwwerken kunnen laten staan om later weer verder te gaan met spelen.

Inderdaad, is heel fijn zo'n eigen tafelruimte waar de knutselwerkjes en Duplo mogen staan. Wij hebben een speelmeubel laten maken door een timmerman. Dochter heeft die gekregen toen ze 1,5 jaar oud was.
Leuke ideetjes allemaal!

Wij hebben indd ook een speelkleed. Die kan ook gwn in de speelhoek.
Chantilly21_2 schreef:
25-11-2020 12:49
Wij hebben 2 STUVA opbergers van IKEA, met van die uitschuiflades. Daarbij ook het tafeltje van Stuva, met 2 stoeltjes waar ze aan kunnen kleuren, stickers plakken e.d.
Dit idee, maar iets anders in de uitvoering Afbeelding

Groot los speelgoed staat daar vlakbij, keukentje, speelhuis van ZoefZoef dieren en een Pukylino voor jongste dochter, maar ik moet zeggen dat wij een grote hoekerker hebben van zo'n 12 vierkante meter, wat volledig is omgedoopt tot speelhoek. Niet afgebakend met een hekje oid, maar juist doordat het echt zo'n hoek is met een speelkleed, is de rest van de kamer ons domein.
Dit ziet er mooi uit. Mijn zoon heeft een Stuva lade met ombouw op zijn kamer maar ik vind de lade erg zwaar.
Wij hadden twee Kallax vakkenkasten met onderin stoffen bakken en bovenin losse spullen in de speelhoek. Nu zijn de kinderen ouder en doen de Kallax kasten dienst als boekenkast op hun slaapkamers.
Verder hadden we een tafeltje met twee stoeltjes in de speelhoek, een keukentje en een speelkleed. Vrij standaard dus :)
Wij hebben de 30cm diepe ivar kasten (geverfd) aan de muur gehangen. Zonder de stelling kast dus. Daarnaast een tafeltje en stoeltje. Kind haalt zelf haar speelgoed uit de kasten, het zit in bakken in de kast. S avonds zit alles zo weer achter de deurtjes en uit het zicht.
Ik ben net verhuisd en heb nu een heel klein hoekje gemaakt met een Trofast kast, een zacht kleed en er komt nog een speelgoedkist. Zo vreselijk vind ik die Trofast niet eens (vroeger had je ze alleen in eiken met groen/oranje bakken, maar ik heb gewoon een witte), en ze zijn echt heel fijn voor kind om zelf dingen uit te pakken en soms zelfs weer op te ruimen (ze is bijna 2).
Mijn illusie is niet dat het speelgoed in die hoek blijft, als ze speelt ontploft het nog steeds gewoon regematig. Maar ze vindt het zelf fijn om zo’n eigen plekje te hebben, en als ze naar bed gaat heb ik met een paar minuten de boel weg.
Wij hadden een tafeltje met stoeltjes en nadat daar in 3 maanden een keer aan was gezeten opgeruimd. Hier klimmen ze op de triptrap en zitten aan de grote tafel bij tekenen, puzzelen etc. Of staan bij salontafel.

Wij hebben een grote speelgoedkist en keukentje (ikea, zonder bovenstuk staan). Boven hebben we op speelzolder een kallaxkast staan.

Bij mijn broer hebben ze die constructie met die lade en plank en zitplekken. Maar als wij daar zijn, zie ik daar neefje eigenlijk nooit zitten.
Kijk bij deze leeftijd naar motorisch uitdagende dingen; op een stoeltje aan een tafeltje zitten priegelen is niet echt een ding voor peuters en kleuters. Een parcours uitzetten met kussens etc in de woonkamer is leuker, wiebel of schommel dingen, een levensgrote zitzak, knikkerbaan, kamertentje...
Grote vloerpuzzel, een tijdelijk "kasteel" van een grote doos met een raampje en een deurtje er uit gesneden, waarbij ze zelf met stiften mogen "versieren", ze willen vooral ruimte en uitdaging: eigen grenzen verleggen. Dat doe je bijna nooit aan tafel op een stoeltje, en met play doh kan natuurlijk gewoon aan de eettafel.

De motoriek met een kinderschaar kan je als ouder wel willen oefenen met gekleurde vouwblaadjes, maar mijn zoon wilde graag voelen hoe verschillende materialen knipten. Dus die ging gewoon de tuin in om blaadjes, takjes en gras te knippen. Een melkpak aan repen knippen (het gaat niet om wat het "wordt" maar om het lerend doen) kan ook op de grond.
Hier echt nooit een tafeltje met stoeltjes gehad. Wel losse stoeltjes, de kinder variant van de vlinder stoel, die ze aan de salontafel konden zetten.

Daarnaast allerhande opbersystemen gehad, waarvan de Kallax (of Expedit) het beste is bevallen (die met 8 vakken). Zeker nu je daar ook met diverse systemen halve vakken van kan maken, en je kan mixen met deurtjes en manden.

Het Ikea keukentje heeft ook jaren in de kamer gestaan. Samen met loopfietsjes en mooie bouwwerken van lego en kapla.

Ik probeerde altijd wel zo veel mogelijk op te ruimen zodat ik in de avond niet in de speelgoed zat, maar sommige grote bouwwerken bleven wel staan als de kinderen dat graag wilden. Of verhuisden naar hun kamer.

Wat ik overigens ook deed was aan het einde van de dag al het speelgoed dat bezaait door de kamer lag (vond ik overdag echt niet erg) met een binnenbezem naar de speelgoed kast vegen en het dan opruimen. Dat vegen vonden mijn kinderen erg leuk om te doen.
Surebaby schreef:
25-11-2020 13:30

Ik hou me maar voor dat het ooit ophoudt.
Al was ik laatst in een huis waar twee pubers wonen en daar hadden ze echt sinds kort paal en perk gesteld aan de lego. Alleen nog maar 1 tafel en een aantal kastjes.
Mijn man werd niet goed, wij dachten dat het met groep 8 wel klaar was.
Dus iets leuks en moois ervan maken is inderdaad een goed idee :-D
ik heb twee dochters, nu 16 en 18. Ze hebben altijd erg van tekenen en knutselen gehouden. Ik heb nu nog steeds een kast met allemaal knutselpapier, potloden, klei enzovoort. De knutsels zijn wel anders geworden (bijvoorbeeld cosplay kleding en prachtige schilderijen) maar nog steeds hebben we een knutselkast ;-D
The past may be in tatters
But today is all that matters
Kan prima - hebben wij al vanaf 9 maanden, geloof ik! Hier hebben we van oude fruitkistjes zelf een open kast gemaakt (a la montessori) dus veel zichtbaar speelgoed, maar het ziet er wel vrolijk uit.
blijmetmij schreef:
25-11-2020 16:44
Kijk bij deze leeftijd naar motorisch uitdagende dingen; op een stoeltje aan een tafeltje zitten priegelen is niet echt een ding voor peuters en kleuters. Een parcours uitzetten met kussens etc in de woonkamer is leuker, wiebel of schommel dingen, een levensgrote zitzak, knikkerbaan, kamertentje...
Grote vloerpuzzel, een tijdelijk "kasteel" van een grote doos met een raampje en een deurtje er uit gesneden, waarbij ze zelf met stiften mogen "versieren", ze willen vooral ruimte en uitdaging: eigen grenzen verleggen. Dat doe je bijna nooit aan tafel op een stoeltje, en met play doh kan natuurlijk gewoon aan de eettafel.

De motoriek met een kinderschaar kan je als ouder wel willen oefenen met gekleurde vouwblaadjes, maar mijn zoon wilde graag voelen hoe verschillende materialen knipten. Dus die ging gewoon de tuin in om blaadjes, takjes en gras te knippen. Een melkpak aan repen knippen (het gaat niet om wat het "wordt" maar om het lerend doen) kan ook op de grond.
Ja ik verwacht ook niet dat dreumes hier meteen netjes aan een tafeltje gaat Zitten.. hij vind het wel leuk om te stempelen en stickers plakken. Kan dan ook daar.
En met de autotjes op de tafel rijden.

Een leuke vloerpuzzel is ook een goeie.

Pinterest staat vol met afgestylde speelhoeken en speelkamers. 🤣
Noenoecasa schreef:
25-11-2020 17:39
Pinterest staat vol met afgestylde speelhoeken en speelkamers. 🤣
En zo ziet het er in de praktijk bij je thuis dus nooit uit. Dan staan er altijd 3 speelgoedjes, in precies dezelfde kleuren als de rest van de kamer, heel nonchalant uitgestald in die speelhoek. Dream on haha.

Verder zou ik niet de illusie hebben dat als je (nog) geen 'zit-kind' hebt het dat wel opeens wordt als je een tafeltje en stoeltje neerzet. Ik zou als ik jou was eerst kijken naar hoe je het speelgoed nu en in de toekomst handig opruimt en daarna naar flexibele mogelijkheden om ermee te spelen, zowel op de grond als op een kastje, staand aan een tafel of zittend aan een tafel(tje).
Afbeelding

Wij hebben zoiets gemaakt van de Trovast-kasten, maar dan met een withouten plank en een wit stoeltje. Erboven van die smalle houten planken met een randje (die eigenlijk bedoeld zijn om schilderijen in te zetten) met boekjes uitgestald. Mooie poster erboven en klaar.
Dropdrop schreef:

Hier nooit. Ik ben ook heel blij dat we geen tafeltje hadden. Hier een fijn speelkleed en Trofastkasten. Ik geef niet zo om interieur, dus mij stoorden ze totaal niet.
Ondertussen is de jongste 7 en hebben we al een tijd geen speelhoek (nou ja, eigenlijk was onze hele woonkamer gewoon speelhoek) meer. Dat betekent overigens niet dat onze woonkamer leeg is. Verre van .... Pubers maken zooi!

Knutselen gebeurde hier altijd aan de eettafel. Veel fijner, want veel meer ruimte en minder "afgezonderd".

Qua speelgoed had ik 1 stelregel: 's avonds ruimden we samen op. Overdag opruimen vond ik te veel moeite.
Dropdrop schreef:

Hier dus wel, zowel dreumes van 16 maanden als peuter van net 3 zitten vaak op hun stoeltje in de speelhoek. Kleuren, stickers pakken, gebeurd voornamelijk daar. Onze salontafels zijn niet echt geschikt, ruwe ondergrond en de speelhoek is 3 meter verderop en vrij zicht.
En een speelkleed ligt er dus ook voor beiden, waar vooral de treinbaan wordt opgebouwd.

TO, kijk dus ook naar wat je dreumes leuk vindt. Mijn kinderen zitten dus graag in de speelhoek, kleuren en stickeren aan de tafeltjes. Aan de grote tafel verven en kleien we, daar zit ik graag bij. Maar tekenen ed kunnen ze dus aan de lage tafeltjes, zonder echt toezicht.
-Nienke- schreef:
25-11-2020 19:06
Noenoecasa schreef:
25-11-2020 17:39
...

Een leuke vloerpuzzel is ook een goeie.
Kijk op de website ilovespeelgoed.nl

Hele mooie (vloer)puzzels, bv van Djeko.
Inmiddels hebben we een speelkamer en nog maar 1 kistje speelgoed in een kast beneden. Alles wat naar beneden wordt gebracht wordt verzameld in dat kistje en als het vol is ruimen we het weer op.

Toen we kleiner woonden hadden we in de woonkamer eem Stuva-kist met daarin 3 bakken. Autos, treinbaan, keukenspullen ofzoiets. Daarnaast een paar ondoorzichtige, stapelbare kisten voor duplo, smartmax, dieren, diversen. Boven de stuva een memobord om tekeningen op te hangen, en daarboven een hangend klein trofast kastje voor kleine onderdelen, lijm, stempels etc.

Hier geen zitters, stoeltjes &tafel hebben we daaron weggehaald. Knutselen en tekenen doen ze steevast zittend of liggend op de vloer. Alleen met klei of slijm spelen ze aan de eettafel.
Noenoecasa schreef:
25-11-2020 13:52

Dreumes verveelt zich ook al heel snel hier.. dus hoop dat die ook wat meer alleen gaat spelen als die ook echt een eigen plekje heeft.

Zet dat maar uit je hoofd.

Wij hadden het tafeltje en stoeltje van de kritter serie van Ikea. Leuk en goedkoop. Geen idee of ze die nu nog hebben
gyvu
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 22:23
99.31% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven