Speen wegdoen, hoe?

13-05-2011 12:52 28 berichten
Hai allemaal,

Mijn zoontje word 2.5 jaar volgende maand en ik vind het toch eigenlijk wel tijd worden dat de speen de deur uitgaat.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen, met de minste drama's etc.

Hij heeft de speen alleen met slapen en als hij heel verdrietig is heel eventjes. Maar is er op die momenten echt verknocht aan...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds het voorste deel van de speen afgeknipt. Mijn zoon was er ook helemaal verknocht aan en dan wil je er op een gegeven moment gewoon vanaf. Doordat het voorste deel ontbrak kon hij niet meer zuigen en viel de speen steeds uit zijn mond. Op een gegeven moment heeft hij het opgegeven, lag de speen vergeten in een hoek en waren we speenvrij :-) Succes!

Dochters duimden... dat was veeeel lastiger om af te leren...
Horen, zien en .... reageren
Wij hebben gezegd tegen zoon dat hij te groot werd voor n speen...ik heb alle spenen verzameld

en in n zakje op de kast gegooid en hij heeft er gewoon nooit meer om

gevraagd dus was helemaal geen drama sowieso.ik werk op n creche waar de ouders

de kids vaak de speen aan sint mee geven ofzo dat zou ik weer niet doen vooral omdat

die periode dan te druk is voor ze al die spanningen vd feestdagen en dan ook ineens je speen

kwijt zijn.

Succes
Mijn zoontje beet ze steeds stuk en op een gegeven moment heb ik gezegd dat er geen spenen meer waren. Hij probeerde het wel, maar ik heb voet bij stuk gehouden. Het gekke was dat hij daarna zonder morren en huilen ging slapen en er nooit meer om heeft gevraagd.

Hij was toen bijna 3.
WIj hebben hem verteld dat hij er nu te groot voor werd (hij was 3) en hebben de speen meegegeven aan de baby van een vriendin die op bezoek kwam.

Toen ben ik met hem naar de speelgoedwinkel gegaan en mocht hij een knuffel uitzoeken.

Een avond heeft hij het moeilijk gehad (hij kreeg hem ook alleen maar bij het slapen) maar verder eigenlijk helemaal niet.
Het is handig om een duidelijk moment te kiezen (Jarig/Sinterklaas/vakantie) en daar naar toe te werken.
...
Mijn dochter was jarig, en op haar verjaardag zeiden we (meer uit een grapje) dat ze nou eigenlijk ook wel te groot was om nog met een speen te lopen. Ze liep zo naar de keuken en gooide haar speen in de prullebak.

quote:Mil_Spec schreef op 13 mei 2011 @ 13:13:

Mijn dochter was jarig, en op haar verjaardag zeiden we (meer uit een grapje) dat ze nou eigenlijk ook wel te groot was om nog met een speen te lopen. Ze liep zo naar de keuken en gooide haar speen in de prullebak.

Ideaal, zo wil ik het ook!!!
Cold turkey! Gewoon weggegooid en gezegd je bent nu al groot lieverd! Geen drama gehad, jongste zoon duimt pfff das pas ellende!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:lilalinda schreef op 13 mei 2011 @ 13:07:

Het is handig om een duidelijk moment te kiezen (Jarig/Sinterklaas/vakantie) en daar naar toe te werken.of op kraamvisite gaan en "aan de baby laten geven"
Hier heeft oudste hem ingeleverd op zijn derde verjaardag. Hij vond zichzelf te groot voor een middagslaap (sloeg hem wel eens over, maar sliep ook nog regelmatig), wij hebben toen gezegd dat hij dan ook te groot was voor zijn speen. Ingeleverd, geen probleem meer.

Middelste is nu bijna 3,5, maar die duimt. Op de creche heeft zij voor Koninginnedag nagellak op haar nagels gekregen. De eerste avond was het paniek dat ze haar handen niet wilde wassen, want dan zou de nagellak eraf gaan. Uiteindelijk hebben we haar wel zover gekregen dat ze haar handen wast en doucht, maar ik heb haar nog niet bewust weer zien duimen.

Jongste mag nog wel even.
Mijn dochter begon de speen kapot te kauwen.

Ze kreeg een laatste speen,met de mededeling dat als deze kapot is/gaat,dan gooien we hem weg.

Toen ie stuk was,hebben we hem samen in de prullenbak gegooid.

En toen was het ook klaar.

Zo hebben we haar er naar toegewerkt,kunnen voorbereiden.

Succes!!
quote:lilalinda schreef op 13 mei 2011 @ 13:07:

Het is handig om een duidelijk moment te kiezen (Jarig/Sinterklaas/vakantie) en daar naar toe te werken.

Dat lijkt me nou niet handig. Dat zijn alle spannende tijden, dat kan een drama worden als je dan ook nog eens de speen wegdoet.

Zoon is net een maandje 2 en we zien wel. Hij slaapt er alleen mee, dus ik laat het nog even zo. Komt tijd komt raad.

M.
Gezegd dat hij er te oud voor werd (hij werd 3) en dat de spenentovenaar hem op kwam halen in ruil voor een leuk kadootje. ´s avonds de speen in de vensterbank gelegd en de volgende ochtend lag daar een leuk kadootje. Nooit meer om de speen gezeurd.
We hebben 'm na de nodige aankondigingen en besprekingen in overleg met dochter weg gedaan. Ze was toen denk ik 3. De eerste nacht was een drama, alle drie geen oog dicht gedaan. Maar goed, we hebben volgehouden, en de tweede nacht ging al een stuk beter. De derde nacht stopte ze haar duim in haar mond en die zit er nu, twee jaren later, nog steeds in. Zucht.
Een vriendin van mij is met haar kindje en man naar de speelgoedzaak gegaan en heeft daar iets gepakt dat ze al heeel lang wilde hebben. Toen ze bij de kassa kwamen zei ze dat ze alleen met de speen kon betalen. Man van vriendin had eerder even betaald en verkoper ingelicht. Werkte prima!
Mijn oppas kindje heeft hem aan holle bolle gijs gegeven in de Efteling. Erg effectief (want speen is echt weg, dat hebben ze zelf gezien) en je kunt er naar toe bouwen... (want het is iets leuks).
Wij hebben het boekje van Difrax aangeschaft over de fopspenenfee. In 15 dagen tijd met leuke opdrachten en stickers van je speen af. Op dag 11 heeft dochterlief haar laatste speen doorgeknipt (ok, het eerste halfuur was ze stil, daarna 2.5 uur gekrijst en daarna was het over). Heel sporadisch noemt ze hem nog wel, op momenten dat ze heel moe of verdrietig is, maar dit hadden we nooit gedacht. In 11 dagen een verschrikkelijk speenverslaafd kind speenaf! Dochterlief is trouwens bijna 3.

Op het dagverblijf hebben we hem samen met de juf in de vuilnisbak gegooid en dat vond ze ook prima.
We hebben alle spenen vanmiddag verzameld en verteld dat hij er te groot voor was geworden. Ze zouden nu naar de babytjes gaan die ze nodig hebben. Hij heeft ze zelf in een zakje gedaan voor de baby's. Heeft met de laatste speen (z'n favo) wel moeite gehad, maar was geen drama. Vanavond bij het naar bed gaan vroeg hij er nog wel naar, hebben we hem afgeleid met liedje en knuffels, toen is hij zonder morren gaan slapen.

Valt me tot nu toe dus echt mee!
Met 1,5 jaar al weggegooid. Ik kreeg zelf de zenuwen van dat ding. Altijd maar de angst dat ik hem vergat of kwijtraakte. Gewoon op een avond (ze kreeg hem ook alleen met slapen of op moeilijke momenten) niet meer gegeven. Ik was bang voor grote drama's en we sliepen al zo slecht, maar de eerste avond sliep ze meteen en de tweede heeft ze een half uurtje gepiept. Nooit meer naar getaald.
Hier ging het ook vrij makkelijk. Gezegd dat hij er te groot voor was en dat hij nu maar moest proberen te slapen zonder speen. Eerst een sip gezicht, toen gerust gesteld dat hij mocht roepen als hij niet kon slapen....niet meer gehoord.

Ik denk dat je met uitleg al een heel eind komt....
quote:mjdh schreef op 13 mei 2011 @ 13:58:

[...]

Dat lijkt me nou niet handig. Dat zijn alle spannende tijden, dat kan een drama worden als je dan ook nog eens de speen wegdoet.

.Mijn koelbloedige kinderen zijn niet snel van slag van dat soort zaken
Hier wilde ik dat de beslissing vanuit het kind zelf zou komen.

Vantevoren dochter erop voorbereid: warm gemaakt voor een stuk groot speelgoed, gezegd dat dat iets is voor kinderen die geen speentje meer hebben. Oma heeft toen dochter het (afgesproken) aanbod gedaan dat zij bereid is de speen met haar te ruilen voor dat speelgoed.

Ons speelgoed-speen-verhaal regelmatig herhaald richting kind. Op een dag gaf ze uit zichzelf aan dat ze wilde ruilen met oma. We hebben meteen die dag een echt contract op papier gemaakt, officieel met handtekening van kind erop, waarop de ruil vastgelegd werd.

Toen het (al ergens in huis klaarstaande) speelgoed gepresenteerd, en samen met dochter de speen met het contract in een envelop gedaan, en deze is toen door haar zelf in de brievenbus gegooid, op weg naar oma.

Klaar, 5-7 nachten nog even doorbijten en toen waren we er vanaf.

In het begin zij zei ze nog wel eens 'speen' bij het naar bed gaan, maar daar hebben we altijd heel enthousiast 'naam speelgoed' op geantwoord.
Ik heb de speen opgestuurd naar de "baby" zwarte pieten, was eigen idee van mijn dochtertje. Maar ja, dat was in november... Een blanco enveloppe met haar speen erin door haar zelf in de rode TNT brievenbus laten doen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven