Stiefkind ontmoeten

04-07-2008 11:22 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik ga nl op korte termijn de 7 jarige dochter van mijn vriend ontmoeten. Ik wil dit echt supergraag maar zie er ook heel erg tegenop. Dit omdat ik weet dat zij het absoluut niet leuk gaat vinden. Ze heeft in de 4 jaar dat ze uit elkaar zijn nog nooit een andere vrouw of man ontmoet en ze is echt papa's kleine prinsesje. Ook is ze heel gevoelig en wijs voor haar leeftijd.

Ben dus bang dat ze me geen kans gaat geven en dat dit uiteindelijk de relatie met mijn vriend gaat verpesten. Weet dat ze het zal moeten accepteren maar wat als ze dit niet doet. Mijn vraag is dan ook hoe ik hier het beste mee kan omgaan want wil gewoon een goede band met haar opbouwen.
quote:AngieG schreef op 04 juli 2008 @ 13:53:

[...]

Ja hoop echt dat t mee zal vallen. Zal aan het begin zeker moeilijk worden maar hoop dat ze me net als bij jou na een aantal keer wel aardig gaat vinden.Je hebt de leeftijd niet mee, ben ik bang. Vijf jaar is nog altijd wat makkelijker dan 7, dan worden ze steeds wereldwijzer. Maar goed, voorlopig zou ik eerst eens uitzoeken hoe serieus jouw vriend is met jou.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 04 juli 2008 @ 13:54:

[...]

Heeft zij dit ook uitgesproken of is het waar hij bang voor is?Nee dit is waar hij bang voor is. Heb al voorgesteld om zijn ex te ontmoeten zodat zij ook weet met wie haar kind te maken krijgt maar weet niet of ze dat wilt. Maar ja las je niks probeert weet je ook niks en wil het niet op de lange baan blijven schuiven. Hij kan z'n leven niet door z'n ex en kind laten bepalen en dat vindt hij zelf ook maar ja t initiatief ontbreekt.
quote:Supersmollie1 schreef op 04 juli 2008 @ 13:56:

[...]

Je hebt de leeftijd niet mee, ben ik bang. Vijf jaar is nog altijd wat makkelijker dan 7, dan worden ze steeds wereldwijzer. Maar goed, voorlopig zou ik eerst eens uitzoeken hoe serieus jouw vriend is met jou.

Nee was ik ook al bang voor, 7 is een moeilijke leeftijd in dit geval!!

Dat heb ik al uitgezocht en dat is het probleem niet gelukkig!!
Ex ontmoeten zou ik nog maar even mee wachten, zou ik ook van ex af laten hangen in eerste instantie. Denk dat die voorlopig nog niet echt op jou zit te wachten.

Hij moet wel even met haar gaan praten ja. Moet haar vertellen dat jij er bent en dat hij wil dat je op (korte) termijn dochter gaat ontmoeten. Bij haar neerleggen of zij jou eerst een keer wil zien of niet. Hij moet eigenlijk 2 dingen doen. Aan de ene kant haar de regie geven, dus de keuze of ze jou vooraf wel of niet wil zien. Aan de andere kant geen opening laten over of jij kind wel of niet gaat ontmoeten. Want dat ga je. PUNT. Maar goed, ik begrijp dat hij een beetje slapjes is met dit soort dingen. Dus... lastig voor jou. Heel frustrerend, maar een oplossing heb ik er niet voor. Hij is hierin toch de cruciale factor en zolang hij geen initiatief toont en niet op zijn strepen gaat staan ben jij daar het slachtoffer van.
quote:AngieG schreef op 04 juli 2008 @ 14:00:

[...]

Nee was ik ook al bang voor, 7 is een moeilijke leeftijd in dit geval!!

Dat heb ik al uitgezocht en dat is het probleem niet gelukkig!!Neeeeee, voorlopig heb je eerst hele andere problemen denk ik.
Als zijn dochter nog niet op de hoogte is gesteld van het feit dat jij zijn nieuwe vriendin bent, is het misschien juist handig daar gebruik van te maken: als het meisje bij hem is, kom jij 'toevallig' (is jouw vriend uiteraard van op de hoogte) even iets brengen of halen. Zie jij het meisje, zij ziet jou, stel je je aan haar voor met je naam (niet dat jij haar 'stiefmama' gaat 'worden'), laat je haar verderspelen of wat ze aan het doen is, klets jij even met je vriend, zegt misschien iets grappigs tussendoor tegen het meisje, en gaat na een paar minuutjes er weer vandoor. Zeg je haar nog even vriendelijk gedag en 'tot ziens, hoor!!'

Ik kan me goed voorstellen dat er wel meer vrouwen (oma, moeder/zus/tante van je vriend, bevriende stellen) over de vloer komen die even komen aanwaaien, en zo ook jij.

Heb jij het meisje even gezien, zij heeft enig idee van jouw bestaan, niemand hoeft gespannen te zijn van zo'n kort bezoekje, en van daaruit kun je zien hoe het loopt, wat jouw gevoel jou zegt, en hoe je vriend en zijn dochter het vonden.

Vandaaruit beslissen het nog even in de ijskast te zetten, het contact tussen jou en het meisje, of het contact beetje bij beetje op te bouwen.

Overhaast zulke dingen niet, is mijn ervaring.
quote:Supersmollie1 schreef op 04 juli 2008 @ 14:03:

Ex ontmoeten zou ik nog maar even mee wachten, zou ik ook van ex af laten hangen in eerste instantie. Denk dat die voorlopig nog niet echt op jou zit te wachten.

Hij moet wel even met haar gaan praten ja. Moet haar vertellen dat jij er bent en dat hij wil dat je op (korte) termijn dochter gaat ontmoeten. Bij haar neerleggen of zij jou eerst een keer wil zien of niet. Hij moet eigenlijk 2 dingen doen. Aan de ene kant haar de regie geven, dus de keuze of ze jou vooraf wel of niet wil zien. Aan de andere kant geen opening laten over of jij kind wel of niet gaat ontmoeten. Want dat ga je. PUNT. Maar goed, ik begrijp dat hij een beetje slapjes is met dit soort dingen. Dus... lastig voor jou. Heel frustrerend, maar een oplossing heb ik er niet voor. Hij is hierin toch de cruciale factor en zolang hij geen initiatief toont en niet op zijn strepen gaat staan ben jij daar het slachtoffer van.Thanx voor je support!! Ja idd het moet gewoon gebeuren, klaar uit!! En hij is degene die er voor moet zorgen en ga hem nu gewoon voor het blok zetten want heb nou lang genoeg gewacht en geduld gehad!! Ik zit hier dagelijks mee want heb het idee dat we zo niet verder komen in onze relatie.
quote:ZaraZara100 schreef op 04 juli 2008 @ 14:09:

Als zijn dochter nog niet op de hoogte is gesteld van het feit dat jij zijn nieuwe vriendin bent, is het misschien juist handig daar gebruik van te maken: als het meisje bij hem is, kom jij 'toevallig' (is jouw vriend uiteraard van op de hoogte) even iets brengen of halen. Zie jij het meisje, zij ziet jou, stel je je aan haar voor met je naam (niet dat jij haar 'stiefmama' gaat 'worden'), laat je haar verderspelen of wat ze aan het doen is, klets jij even met je vriend, zegt misschien iets grappigs tussendoor tegen het meisje, en gaat na een paar minuutjes er weer vandoor. Zeg je haar nog even vriendelijk gedag en 'tot ziens, hoor!!'

Ik kan me goed voorstellen dat er wel meer vrouwen (oma, moeder/zus/tante van je vriend, bevriende stellen) over de vloer komen die even komen aanwaaien, en zo ook jij.

Heb jij het meisje even gezien, zij heeft enig idee van jouw bestaan, niemand hoeft gespannen te zijn van zo'n kort bezoekje, en van daaruit kun je zien hoe het loopt, wat jouw gevoel jou zegt, en hoe je vriend en zijn dochter het vonden.

Vandaaruit beslissen het nog even in de ijskast te zetten, het contact tussen jou en het meisje, of het contact beetje bij beetje op te bouwen.

Overhaast zulke dingen niet, is mijn ervaring.Ja misschien is het dan ook niet zo beladen en geforceerd want dan ziet ze me ook niet direct als bedreiging. Ga het echt met m'n vriend overleggen!!
Vind de suggestie van Zara geen slechte. Voorwaarde is wel dat alle "grote mensen" dan ook wel echt ontspannen zijn. Kinderen pikken echt elk spoortje van spanning op, vergis je daar niet in. (Zelf stiefkinderen en als ik met ze alleen ben en er geen zin in heb kun je er donder op zeggen dat er gezeur komt, ga ik er relaxt in zo'n middag hebben we echt de leukste middag van ons leven.)

Anyway, succes ermee. Wil je niet bang maken, maar dit wordt een lastige en een langdurige ben ik bang. Iets te veel van dit soort verhalen in mijn omgeving...
quote:Supersmollie1 schreef op 04 juli 2008 @ 14:15:

Vind de suggestie van Zara geen slechte. Voorwaarde is wel dat alle "grote mensen" dan ook wel echt ontspannen zijn. Kinderen pikken echt elk spoortje van spanning op, vergis je daar niet in. (Zelf stiefkinderen en als ik met ze alleen ben en er geen zin in heb kun je er donder op zeggen dat er gezeur komt, ga ik er relaxt in zo'n middag hebben we echt de leukste middag van ons leven.)

Anyway, succes ermee. Wil je niet bang maken, maar dit wordt een lastige en een langdurige ben ik bang. Iets te veel van dit soort verhalen in mijn omgeving...Ja ben ik ook bang voor want de "ellende"moet nog beginnen maar heel erg bedankt voor je steun!! Ben blij dat het bij jou goed is gekomen!!
Ellende? Plak er toch niet meteen een stempel op! Het kan toch ook heel erg meevallen.

Ik leerde mijn "stiefdochter" ook kennen toen ze zeven was en we vonden het allebei erg spannend. Het was ook heel spannend, ze wist al langere tijd dat ik bestond en we hadden eindelijk toestemming van haar moeder om elkaar te ontmoeten. Onze kennismaking was wel wat dichter op de echtscheiding dan bij jou, dus ze zal me gerust het een en ander kwalijk hebben genomen (ik heb vast geen positieve introductie door haar moeder gekregen).

We zijn wat gaan doen met z´n allen (er zijn nog meer kinderen bij betrokken) en gedurende de dag kwamen we allebei wat losser en ging het soepeler. Haar vader en ik hadden afgesproken dat ik nog niet zou blijven slapen als zijn kinderen er waren, maar na een paar weken gaven ze allebei al aan dat het veel logischer was als ik wel gewoon zou blijven. Dus dat hebben we toen ook gedaan.

Binnen een paar maanden gingen we twee weken met vakantie met z´n allen en ook al was dat de minst ontspannen vakantie ooit (je moet toch enorm aan elkaar wennen), het blijven bijzondere herinneringen.

Ik denk dat de leeftijd geen nadeel is, in tegendeel. Er valt met een kind van zeven jaar best wel te praten en dingen uit te leggen enzo. Dat is bij peuters en kleuters wel anders hoor!

Succes in elk geval, het valt vast wel mee. Laat je het nog even weten?
Hoi hoi,

Pff wat een reacties allemaal al he! Leve het viva forum!

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Ik heb sinds 1.5 jaar een relatie met een man die twee kinderen heeft. Wij hebben de kennismaking anders gedaan.

Zo ongeveer na een maand of 8 denk ik, zijn ze al een keertje bij mij geweest. Zo maar even "als kennis van hun pa", om iets op te halen. Daarna nog eens en heeft toen wel eens tegen de kinderen gezegd, dat hij mij wel heel leuk vond. Weer een poosje later (denk een maandje of 1,5) , heeft hij gemeld dat hij een nieuwe vriendin had en dat ik dat was. Nou dat was het eigenlijk. Dat ging eigenlijk super. Vergeet alleen niet dat je niet je zelf helemaal gaat geven, om jezelf leuk gevonden te gaan worden. Dat kost mega veel energie en gaat je opbreken. Ik vloog als het ware voor hun als ze bij mij kwamen, maar waardering kreeg ik niet, dat heeft het resultaat gegeven, dat ze ook hier verwonnen zijn tot en met en dat ik ze nu liever zie gaan dan komen en het echt tussen mij en mijn vriend in staat. Jammer! Als een vader zijn kinderen dan 1 x per twee weken heeft, is het te overzien. Mijn vriend heeft ze drie dagen in de week en dan mis ik hem onwijs. Bescherm jezelf dus!!!!!!!!!! Suc6.

quote:AngieG schreef op 04 juli 2008 @ 11:22:

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik ga nl op korte termijn de 7 jarige dochter van mijn vriend ontmoeten. Ik wil dit echt supergraag maar zie er ook heel erg tegenop. Dit omdat ik weet dat zij het absoluut niet leuk gaat vinden. Ze heeft in de 4 jaar dat ze uit elkaar zijn nog nooit een andere vrouw of man ontmoet en ze is echt papa's kleine prinsesje. Ook is ze heel gevoelig en wijs voor haar leeftijd.

Ben dus bang dat ze me geen kans gaat geven en dat dit uiteindelijk de relatie met mijn vriend gaat verpesten. Weet dat ze het zal moeten accepteren maar wat als ze dit niet doet. Mijn vraag is dan ook hoe ik hier het beste mee kan omgaan want wil gewoon een goede band met haar opbouwen.
quote:FullHouse schreef op 05 juli 2008 @ 14:58:

Ellende? Plak er toch niet meteen een stempel op! Het kan toch ook heel erg meevallen.

Ik leerde mijn "stiefdochter" ook kennen toen ze zeven was en we vonden het allebei erg spannend. Het was ook heel spannend, ze wist al langere tijd dat ik bestond en we hadden eindelijk toestemming van haar moeder om elkaar te ontmoeten. Onze kennismaking was wel wat dichter op de echtscheiding dan bij jou, dus ze zal me gerust het een en ander kwalijk hebben genomen (ik heb vast geen positieve introductie door haar moeder gekregen).

We zijn wat gaan doen met z´n allen (er zijn nog meer kinderen bij betrokken) en gedurende de dag kwamen we allebei wat losser en ging het soepeler. Haar vader en ik hadden afgesproken dat ik nog niet zou blijven slapen als zijn kinderen er waren, maar na een paar weken gaven ze allebei al aan dat het veel logischer was als ik wel gewoon zou blijven. Dus dat hebben we toen ook gedaan.

Binnen een paar maanden gingen we twee weken met vakantie met z´n allen en ook al was dat de minst ontspannen vakantie ooit (je moet toch enorm aan elkaar wennen), het blijven bijzondere herinneringen.

Ik denk dat de leeftijd geen nadeel is, in tegendeel. Er valt met een kind van zeven jaar best wel te praten en dingen uit te leggen enzo. Dat is bij peuters en kleuters wel anders hoor!

Succes in elk geval, het valt vast wel mee. Laat je het nog even weten?Dank je voor je reactie. Ik hoop echt dat het mee zal vallen. En ik zal zeker laten weten hoe het is gegaan!!
quote:jackie30 schreef op 06 juli 2008 @ 18:35:

Hoi hoi,

Pff wat een reacties allemaal al he! Leve het viva forum!

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Ik heb sinds 1.5 jaar een relatie met een man die twee kinderen heeft. Wij hebben de kennismaking anders gedaan.

Zo ongeveer na een maand of 8 denk ik, zijn ze al een keertje bij mij geweest. Zo maar even "als kennis van hun pa", om iets op te halen. Daarna nog eens en heeft toen wel eens tegen de kinderen gezegd, dat hij mij wel heel leuk vond. Weer een poosje later (denk een maandje of 1,5) , heeft hij gemeld dat hij een nieuwe vriendin had en dat ik dat was. Nou dat was het eigenlijk. Dat ging eigenlijk super. Vergeet alleen niet dat je niet je zelf helemaal gaat geven, om jezelf leuk gevonden te gaan worden. Dat kost mega veel energie en gaat je opbreken. Ik vloog als het ware voor hun als ze bij mij kwamen, maar waardering kreeg ik niet, dat heeft het resultaat gegeven, dat ze ook hier verwonnen zijn tot en met en dat ik ze nu liever zie gaan dan komen en het echt tussen mij en mijn vriend in staat. Jammer! Als een vader zijn kinderen dan 1 x per twee weken heeft, is het te overzien. Mijn vriend heeft ze drie dagen in de week en dan mis ik hem onwijs. Bescherm jezelf dus!!!!!!!!!! Suc6.

[...]

Ja snap wat je bedoeld, denk ook dat ik er alles aan zou doen om het haar naar de zin te maken. En dat aardig en leuk gevonden worden kost idd enorm veel energie en het moet wel leuk blijven ook voor mij. Thanks!
Er zijn al een heleboel handige tips en verstandige reacties gegeven, maar wat ik er nog aan toe wilde voegen: ga juist alsjeblieft niet proberen om zo aardig en leuk mogelijk gevonden te willen worden. Dat werkt toch niet, en werkt op de lange termijn alleen maar tegen je: want op een gegeven moment is het niet vol te houden of gaan kinderen er misbruik van maken.

Probeer, hoe lastig het ook is,gewoon jezelf te blijven. Als je insteek is dat ze je niet meteen aardig hoeft te vinden, best boos mag zijn en het uiteindelijk vast wel een keer goed komt is het voor alle partijen een stuk relaxter. Lastig, ik weet het, maar ik denk dat je er op de lange termijn veel meer mee op schiet dan met meteen aardig gevonden willen worden.

Als ze boos reageert of je een trut vindt scheelt het misschien ook om te bedenken dat ze op elke nieuwe vriendin zo zou reageren en het dus echt niet persoonlijk bedoeld is. Ze is nog maar 7
quote:Mille schreef op 07 juli 2008 @ 09:23:

Er zijn al een heleboel handige tips en verstandige reacties gegeven, maar wat ik er nog aan toe wilde voegen: ga juist alsjeblieft niet proberen om zo aardig en leuk mogelijk gevonden te willen worden. Dat werkt toch niet, en werkt op de lange termijn alleen maar tegen je: want op een gegeven moment is het niet vol te houden of gaan kinderen er misbruik van maken.

Probeer, hoe lastig het ook is,gewoon jezelf te blijven. Als je insteek is dat ze je niet meteen aardig hoeft te vinden, best boos mag zijn en het uiteindelijk vast wel een keer goed komt is het voor alle partijen een stuk relaxter. Lastig, ik weet het, maar ik denk dat je er op de lange termijn veel meer mee op schiet dan met meteen aardig gevonden willen worden.

Als ze boos reageert of je een trut vindt scheelt het misschien ook om te bedenken dat ze op elke nieuwe vriendin zo zou reageren en het dus echt niet persoonlijk bedoeld is. Ze is nog maar 7

'

Nee daar heb je gelijk in. Probeer zoveel mogelijk mezelf te zijn maar word wel moeilijk. Het blijft een beetje geforceerd allemaal. Het zal moeilijk zijn in het begin maar uiteindelijk zal ze me hopelijk best leuk gaan vinden. En ze hoeft me niet te adoreren zolang we maar normaal met elkaar kunnen omgaan want anders brengt het te veel spanning met zich mee en dat is voor niemand goed.
Hoi Angie, heb je inmiddels al een datum? Ben namelijk best benieuwd hoe het uiteindelijk gaat.

Heb je je vriend al gezegd, dat ie iets daadkrachtiger moet zijn?
quote:CL2 schreef op 07 juli 2008 @ 10:50:

Hoi Angie, heb je inmiddels al een datum? Ben namelijk best benieuwd hoe het uiteindelijk gaat.

Heb je je vriend al gezegd, dat ie iets daadkrachtiger moet zijn?

Nee nog niet helaas. Heb het hem al gezegd dat het issue niet meer is of ik haar ga ontmoeten maar wanneer. Maar hij is echt slap hierin en ik ga niet meer af zitten wachten dus vanavond wil ik gewoon iets concreets horen.

Ik zal zeker laten weten hoe het uiteindelijk is gegaan!!!
Heb het er weer met m'n vriend over gehad en hij is bang om zijn dochter verdriet te doen. Heb gezegd dat ik dat volledig begrijp maar dat hij zijn leven niet kan laten bepalen door een 7 jarige!! Dit is hij ook volledig met me eens maar ja makkelijker gezegd dan gedaan. En nu ben ik zo bang dat als zij het echt niet trekt onze relatie dit niet overleeft. Wil er alles aan doen om het voor iedereen zo goed mogelijk te laten verlopen maar daar is nou eenmaal geen manier voor. Straks komt het er op neer dat zijn dochter mijn toekomst bepaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven