Studeren: wel of geen kind?

15-02-2009 16:47 445 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

IK ben benieuwd of er meiden zijn die studeren, maar ook een kind hebben of zwanger zijn of dat misschien willen worden.

Ik ben 22, studeer nog en woon samen.

Als het onderwerp baby's ergens valt krijg ik er weer zin in. Steeds besluiten we dan samen heel verstandig dat ik eerst mijn opleiding moet afmaken, maar toch komt het onderwerp steeds terug. Mijn vriend heeft al wel een baan en zou er eigenlijk ook wel zin in hebben.

Heeft iemand tips, ervaringen?
quote:Zwieber schreef op 17 februari 2009 @ 15:44:

Spinster: 2 uur per dag aan het huishouden???? Het zal wel brandschoon zijn dan! Waar haaaaaaaal je de tijd vandaan?

hier hetzelfde idee!

*kijkt nog eens om zich heen, toch zo maar even stofzuigen*
haha.. zou me trouwens ook niet lukken hoor. die twee uurtjes.. zou niet weten hoe ik aan de tijd zou komen!
quote:Tsara schreef op 17 februari 2009 @ 15:45:

[...]

Omdat ik denk dat ik er dan geen tijd en energie voor heb om te studeren, te werken én een kind te hebben. Maar wie weet, lukt het straks wel. Dan hou ik mijn baan natuurlijk.Mijn ervaring leert dat dit soort dingen niet te plannen zijn. Je weet niet hoe je je voelt na de zwangerschap. Misschien wil je juist wel blijven werken, misschien wil je het liefst stoppen. Ik zou zeggen, besluit niet nu al als het nog niet hoeft, maar kijk aan hoe je je dan voelt. Stoppen kan altijd nog maar aan een baan komen terwijl je wél wil is moeilijker.
Spinster: ik ben ook een voorstander van zelfstandig zijn, maar er zijn hórdes vrouwen van in de 30 die óók volslagen afhankelijk zijn van hun man, die veranderen in moederkloeken nadat er gebaard is en de loopbaan aan de wilgen hangen. Ook niet mijn keus, maar feit is dat het veel voorkomt.

Daarbij is een periode afhankelijk zijn van je partner helemaal niet erg, ik ben ook een tijd afhankelijk geweest voordat we kinderen hadden en mijn man al werkte en ik nog studeerde. Alles ging bij ons vanaf dat we samenwoonden op de grote hoop namelijk. Feitelijk bracht hij meer in dan ik, maar het was gewoon 'ons' geld.

Andersom is het ook voorgekomen, hij heeft ook een tijd thuis gezeten met kind toen ik full-time werkte.

En dat is allemaal niet erg. Jarenlang afhankelijk blijven van je partner lijkt me niet slim, maar dat roept niemand hier geloof ik.
quote:Tsara schreef op 17 februari 2009 @ 15:42:

[...]

Oh begrijp me niet verkeerd. Ik werk nú wel, alleen straks als de kleine er is waarschijnlijk niet.Nou dat had ik dan ook verkeerd begrepen. Het zou schelen als mensen hier geen halve verhalen vertellen, waarover we dan urenlang vergaderen en dan op pagina 15 komen met "oh en bij de weg, ik werk wel gewoon daarnaast hoor, dus begrijp me niet verkeerd"
quote:Zwieber schreef op 17 februari 2009 @ 15:44:

Spinster: 2 uur per dag aan het huishouden???? Het zal wel brandschoon zijn dan! Waar haaaaaaaal je de tijd vandaan?

Valt wel mee hoor Zwieb. Ik ben van nature vrij chaotisch, dus elke dag een kwartiertje opruimen is hier sowieso nodig om de volgende dag niet je nek te breken.

En het is een gemiddelde waar ik alles in mee reken, dus o.a.:

- boodschappen

- koken

- afwassen

- stofzuigen/dweilen/doekje over dingen heen

- badkamer grote beurt

- toilet

- keuken grote beurt

- woon/slaapgedeeltes schoon

- wassen incl. ophangen en opvouwen

- bed verschonen

- etc. etc,

Kortom alle dagelijkse en niet dagelijkse klussen bij elkaar opgeteld, kom ik denk ik uit op een daggemiddelde van 2 uurtjes. Vind je dat echt veel?

Ik ben echt niet overdreven netjes namelijk....

Edit: nog veen benadrukken dat dit er dus ook bij hoort. Waar ik de tijd vandaan haal? Ik heb gewoon 40 uur p.w. werkzaamheden (wat laat ik dat lekker in het vage hé? ), ik heb een leuk sociaal leven, ik heb veel hobby's (vreselijk woord) maar ik kijk dan weer nauwelijks tv
quote:Spinster schreef op 17 februari 2009 @ 15:47:

[...]

Nou dat had ik dan ook verkeerd begrepen. Het zou schelen als mensen hier geen halve verhalen vertellen, waarover we dan urenlang vergaderen en dan op pagina 15 komen met "oh en bij de weg, ik werk wel gewoon daarnaast hoor, dus begrijp me niet verkeerd" Maar dat doet er toch helemaal niet toe? Of ik nu werk of niet? Het gaat er toch om dat ik studeer en straks een kind heb?
@spinster. Als ik elke dag een kwartier wat doe is het veel! Ik ga dolgelukkig zijn met de huishoudster die hier komt vrijdag. Eindelijk weer eentje! Ik hoop dat ze het goed doet.
quote:Zwieber schreef op 17 februari 2009 @ 15:47:

[...]

Mijn ervaring leert dat dit soort dingen niet te plannen zijn. Je weet niet hoe je je voelt na de zwangerschap. Misschien wil je juist wel blijven werken, misschien wil je het liefst stoppen. Ik zou zeggen, besluit niet nu al als het nog niet hoeft, maar kijk aan hoe je je dan voelt. Stoppen kan altijd nog maar aan een baan komen terwijl je wél wil is moeilijker.Je hebt ook gelijk. Daarom zeg ik ook waarschijnlijk. We zullen zien!
kun je die ff doorsturen naar hier zwieb, als ze een beetje goed is.. ik ben al een half jaar op zoek naar iemand.. maar nog zonder succes
quote:Quirijn schreef op 17 februari 2009 @ 15:58:

kun je die ff doorsturen naar hier zwieb, als ze een beetje goed is.. ik ben al een half jaar op zoek naar iemand.. maar nog zonder succesAls ze goed is gaat ze eerst naar mijn ouders. Als je wil ben je daarna de volgende.
Zwieber, dan kom ik liever niet bij jou thuis, tenzij manlief het wél doet

Hier ook wel een uur hoor, en dan beiden een klein uurtje.

Afwassen, doekje door de plee, over het aanrecht, tafel in woonkamer, speelgoed en kleren opruimen, wat was ophangen/in de machine doen/opvouwen, vuilnis wegbrengen, kleren klaarleggen voor de volgende dag, eventueel een snelle stofzuig, dat is toch wel wat er elke avond gebeurt. Soms zijn we in 30 minuten klaar, (doen alletwee een aantal klussen) soms zijn we een uurtje bezig.

1x per week even alles een beurt en bedden verschonen en je zit op 2 uur per dag.
quote:Zwieber schreef op 17 februari 2009 @ 15:56:

@spinster. Als ik elke dag een kwartier wat doe is het veel! Ik ga dolgelukkig zijn met de huishoudster die hier komt vrijdag. Eindelijk weer eentje! Ik hoop dat ze het goed doet.Dus in 15 min per dag doe jij je boodschappen, kook jij een maaltijd, doe jij de afwas ervan, haal jij eens een doekje over je aanrecht en toilet + doe jij je 'weekkendklussen' (lees: overig)?

In dat geval wil ik JOU wel als schoonmaakster
haha
quote:Eowynn_ schreef op 17 februari 2009 @ 16:00:

Zwieber, dan kom ik liever niet bij jou thuis, tenzij manlief het wél doet

Hier ook wel een uur hoor, en dan beiden een klein uurtje.

Afwassen, doekje door de plee, over het aanrecht, tafel in woonkamer, speelgoed en kleren opruimen, wat was ophangen/in de machine doen/opvouwen, vuilnis wegbrengen, kleren klaarleggen voor de volgende dag, eventueel een snelle stofzuig, dat is toch wel wat er elke avond gebeurt. Soms zijn we in 30 minuten klaar, (doen alletwee een aantal klussen) soms zijn we een uurtje bezig.

1x per week even alles een beurt en bedden verschonen en je zit op 2 uur per dag.Ah ja, even ter aanvulling, kwartiertje is door de weeks, dus koken en vaatwasser inruimen. In het weekend doen we wel meer natuurlijk. Oh en wasjes draaien heb ik niet meegeteld, dat is zo hups erin en eruit. Boodschappen doen is ook zo gedaan. Hmmmmm, okay ik kom dan eigenlijk wel op meer dan een kwartier ja.
quote:Spinster schreef op 17 februari 2009 @ 16:02:

[...]

Dus in 15 min per dag doe jij je boodschappen, kook jij een maaltijd, doe jij de afwas ervan, haal jij eens een doekje over je aanrecht en toilet + doe jij je 'weekkendklussen' (lees: overig)?

In dat geval wil ik JOU wel als schoonmaakster Zie aanvulling. Had het toch wat onderschat bij nader inzien.
hoe kook je in een kwartier??? hoe?
en hoe kan ik dat ook leren?
quote:Quirijn schreef op 17 februari 2009 @ 16:05:

hoe kook je in een kwartier??? hoe?Is toch helemaal niet moeilijk? Pasta is zo klaar, tacospul is zo klaar, rijst met iets is zo klaar, veel grillen, en spul kopen wat al gedaan is dus de sperziebonen onthoofd in de winkel koken en soms voor twee dagen kopen en daarna even opwarmen.
Oh en hét geheim is: multitasken en goed timen. 3 pannen tegelijk op het vuur en iets in de oven, kwa tijd allemaal op elkaar afgestemd. (en intussen wil ik nog wel eens de vaatwasser uitruimen)
Nou, om even on topic te blijven:

@ Bibi-Kiwi, doe vooral wat jou het beste lijkt. Mocht je ooit vragen hebben dan hoor ik het wel! Succes met je studie.
ik multitask altijd wel heel goed door tijdens het douchen de cabine schoon te maken!

misschien moet ik het met het koken ook es gaan proberen!
Kook jij in de winkel Zwieb? En je mag er nog komen?
haha
Nee maar de winkel is aan de overkant Eow. Alles is heerlijk op loopafstand hier. En winkelen doen we hier om half tien 's avonds de dag eerder. Als er geen mens is en je de winkel in en uit zoeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven