Studeren: wel of geen kind?

15-02-2009 16:47 445 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

IK ben benieuwd of er meiden zijn die studeren, maar ook een kind hebben of zwanger zijn of dat misschien willen worden.

Ik ben 22, studeer nog en woon samen.

Als het onderwerp baby's ergens valt krijg ik er weer zin in. Steeds besluiten we dan samen heel verstandig dat ik eerst mijn opleiding moet afmaken, maar toch komt het onderwerp steeds terug. Mijn vriend heeft al wel een baan en zou er eigenlijk ook wel zin in hebben.

Heeft iemand tips, ervaringen?
En ik bedoel inderdaad niet alleen jij, maar ook Qurijn
En ik sprak ook Qurijn aan, dus ik bedoel niet alleen jouw reacties. Mijn excuses
Oh dubbel, hmm..je snapt me geloof ik ;)
e.
Tsara, het geeft toch in een discussie niet als je de mening niet deelt van een ander. En dit kan zelfs wel wat feller zijn. Notabene, ik voel me niet aangesproken over de reacties die er 5 a 6 pagina's lang gisteren en eergisteravond zijn geschreven, want daar was ik helemaal niet eens bij. Heb het snel snel doorgespit en dat ging ook niet altijd even vriendelijk.

Maar goed, als men mij verwijt onaardig te zijn geweest, hoor ik graag terug wat er dan zo onaardig was. Ik heb gewoon mijn (duidelijke) mening gegeven en die is ook niet verandert. Neemt verder niet weg dat ik geen minister president ben die de rest van studerend nederland wel eens kan vertellen wat iedereen moet doen. Het mag, het kan, het is legaal, dus by all means, ga je gang. Ik begrijp de keuze niet, krijg er ook een naief gevoel bij (in sommige situaties misschien zelfs onverantwoordelijk, maar dat hangt er een beetje vanaf), maar verder moeten de studentes vooral doen wat ze willen. Ik ben alleen met hele andere normen opgegroeid voor wat betreft vrouwen en studeren en werken en zelfstandig zijn, etc. Ik kan er verder ook niet zoveel aan doen dat dat nu eenmaal mijn referentiekader is.

Maar behalve wat pittig snerende opmerkingen tussen mij en Eowyn zie ik écjt niet dat ik onrespectvol zou zijn geweest naar forumsters. En als wel, dan hoor ik dat graag terug. Geef me de dag waarop ik het schreef en ik lees het graag met terugwerkende kracht kritisch terug. Wellicht steek ik er iets van op. En als mensen mij gefrustreerd noemen, hoor ik graag waarop ze dat basseren. Ik kan ook wel vanalles en nog wat gaan roepen. Hmmm, misschien is Cherry zelf wel gefrustreerd...dat slaat toch nergens op om zomaar van iemand te zeggen??? Als je dat meent te doen, zeg dan ten minste waarom.
quote:Cherry_ schreef op 18 februari 2009 @ 12:15:

[...]

Gebaseerd op jouw vreselijk felle reacties in dit topic , intiem. Alleen sommige meiden kunnen het wel normaal formuleren en voor anderen is het weer wat moeilijker ;)

@ cherry: Wat maakt Intiem in hemelsnaam gefrusteerd??? Een andere mening hebben en deze (met goed onderbouwde argumenten!) neerzetten maakt je niet meteen gefrusteerd.

Als deze personen vervolgens na een paar berichten van jou niet direct hun mening bijschaven maakt ze dat niet gefrusteerd. Dat vind ik zo'n enorm zwaktebod van jouw kant (kan het niet "winnen" dus alles met een afwijkende mening is per definitie gefrusteerd. Wel eens een debat gevolgd? Zijn alle partijen daarin gefrustreerd??)

Vervolgens kom je met nog een puberale sneer (Alleen sommige meiden kunnen het wel normaal formuleren en voor anderen is het weer wat moeilijker . Mijn god, boehoe.... hoe oud ben je dan.... . als er ergens prima geformuleerd wordt is het in deze discussie...
quote:Tsara schreef op 18 februari 2009 @ 12:37:

Ik vond sommige van jullie reacties behoorlijk fel overkomen eerlijk gezegd. Het was nou niet echt een kwestie van ervaring uitwisselen vond ik en elkaar advies geven, voor mijn gevoel was het voornamelijk vrouwen die studeren en een kind willen even vertellen hoe stom ze wel niet is. Terwijl later eigenlijk bleek dat ik het helemaal niet zo rot had geregeld en er niet zo simpel over nadacht als sommige dachten.

Maar dat gold niet voor 1 forumster, dat waren er inderdaad meerdere.

Het is ook geen gezellig keutelclubje van de katholieke plattelandsvrouwen oid... het is een forum waar deelnemers hun visie op zaken uiteenzetten. Niet per definitie een verzamelplaats van lieve meisjes die "ervaringen uitwisselen". De charme van dit forum is voor mij in ieder geval de pittige discussie.

als ik zoete woordjes en en fluffy ingepakte knuffels wil ga ik wel naar de flair/yes/tina fora...
quote:mips schreef op 18 februari 2009 @ 13:57:

[...]

@ cherry: Wat maakt Intiem in hemelsnaam gefrusteerd??? Een andere mening hebben en deze (met goed onderbouwde argumenten!) neerzetten maakt je niet meteen gefrusteerd.

Als deze personen vervolgens na een paar berichten van jou niet direct hun mening bijschaven maakt ze dat niet gefrusteerd. Dat vind ik zo'n enorm zwaktebod van jouw kant (kan het niet "winnen" dus alles met een afwijkende mening is per definitie gefrusteerd. Wel eens een debat gevolgd? Zijn alle partijen daarin gefrustreerd??)

Vervolgens kom je met nog een puberale sneer (Alleen sommige meiden kunnen het wel normaal formuleren en voor anderen is het weer wat moeilijker . Mijn god, boehoe.... hoe oud ben je dan.... . als er ergens prima geformuleerd wordt is het in deze discussie...Hoe oud ben jij dan? Haha sorry hoor, moet ik hier echt serieus op ingaan?
Ik zeg nergens dat iemand geen andere mening mag hebben, maar zoals jullie ''goed onderbouwd'' vinden, vind ik te veroordelend. Je kan ook normaal je mening geven en zoals tsara ook al aangaf, dat doen heel veel meiden hier niet.

Kan nog wel je referentiekader zijn, maar volgens mij zijn jullie intelligent genoeg om ook eens buiten je eigen referentiekader te kijken?
Op mijn opleiding wordt zelfs gezegt dat het "makkelijker" is om tijdens je opleiding (verloskunde) een kind te krijgen dan er vlak na.

Geen gezeik met je verzekeringen, geen gezeik met je werk ... (Je werkt als verloskundige in het begin op freelance basis dus heb je geen recht op doorbetaald verlof, daar heb je mooie verzekeringen voor maar om daar aanspraak op te maken mag je het eerste jaar niet zwanger worden)

En mijn opleiding heeft veel ervaring met zwangere of net moeder studenten en er kan veel geregeld worden.

Dat zal heus niet voor alle opleidingen gelden maar het speelt bij mij in ieder geval wel mee in mijn keuze.

Verder wil ik zeggen dat ik weet dat dit een forum is en dat ik vind dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten, ook al komt die niet overeen met die van mij. En dat het me ook totaal niet uitmaakt wat anderen van mijn keuzes vinden, zolang ik weet dat ik (wij) er goed over nagedacht hebben etc. vind ik het wel goed.

Maar ik wil wel zeggen dat ik me door sommige mensen wel bestempeld voel als: dom, naief, onverantwoord puur en alleen gebaseerd op het feit dat ik zwanger wil raken tijdens mijn studie. En dat is iets waarvan ik weet, mede door veel met anderen over onze plannen te praten, dat ik absoluut niet ben. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet iedereen over een kam kunt scheren. Niet ieder 'meisje' dat nog studeert is meteen dom, naief en onverantwoord als ze tijdens haar studie zwanger wil raken.
Ik heb mijn twee kinderen tijdens mijn studie gekregen. Bewust. Natuurlijk zijn er zowel voordelen als nadelen. Hier komen ze zoals ik het ervaar.

Nadelen

Per kind heb ik een jaar studievertraging opgelopen.

Ik heb geen inkomen.

Voordelen

Voor één jaar studievertraging vanwege een zwangerschap, kun je een jaar extra studiefinanciering aanvragen.

Ik heb zelf de duur van mijn zwangerschaps/ouderschapsverlof kunnen bepalen.

Ik heb veel tijd met mijn kinderen kunnen doorbrengen naast mijn deeltijdstudie.

Ik krijg van de gemeente een tegemoedkoming in de kosten voor kinderopvang.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat het bij ons thuis zodanig geregeld is dat mijn man wel fulltime werkt en een inkomen heeft. Bovendien is hij een dag thuis bij de kinderen zodat ik mijn stage kan doen. Als mijn man het niet zag zitten, dan was het allemaal niet mogelijk geweest. Omdat hij mij ondersteunt kan ik dit doen. Hij maakt het mede mogelijk.

Als ik nu terugkijk op hoe het de laaste jaren is gegaan tijdens mijn studie en tegelijkertijd het ontstaan van ons gezin, dan maakt het mij erg gelukkig. Ik zou het, ook met wat ik nu allemaal weet, niet anders hebben gedaan.

Veel succes en plezier!
Fiwen:

Is dat echt zo dat het bij verloskunde makkelijker is om tijdens de studie een kind te krijgen dan daarna?

Ik heb juist voor een andere studie gekozen omdat ik die wisselende stages die ook in hele andere plaatsen kunnen zijn... en waar je zelf niet veel invloed op leek te hebben waar je dan terecht zou komen niet echt goed dacht te kunnen combineren met een kind...
Yora,

Ze houden enigsinds rekening met waar je geplaatst wordt, zeker wanneer je een kind hebt proberen ze je zo veel mogelijk in je eigen woonplaats stage te laten lopen. (Heb een moeder van 3 kinderen in mijn jaar zitten dus heb er ook met haar al vaak over gepraat).

Ik heb tot nu toe alle twee de stages in mijn eigen woonplaats kunnen doen (er zijn hier in de buurt 6 praktijken die met de opleiding in Rotterdam verbonden zijn dus dat is ook wel weer een voordeel). De stages in het ziekenhuis zal wel in Rotterdam worden waarschijnlijk maar dan heb je vaste diensen en dan kun je tussendoor gewoon naar huis.

Verder heb ik ouders en schoonouders die dat laatste jaar zeker bereid zijn om bij te springen als het nodig is en mijn vriend heeft een kantoorbaan dus desnoods ga ik extra stage lopen in het weekend of nachdiensten (3x12 uur of 4x8 uur) om zo door de week wat meer dagen vrij te zijn.
Fiwen

Heey die moeder van die drie kinderen die ken ik volgens mij... nou ja kennen... ik lees haar wel eens... vond haar echt een voorbeeld! met 3 kinderen...

Maar ik heb geen man om op terug te vallen... maar als ik dit zo lees gaat het weer helemaal kriebelen... ooit ooit ooit misschien... bedankt voor je antwoord in ieder geval.
.
.
Ja dan wordt het inderdaad lastig, wel jammer want het is een geweldige studie. Het is wel een zware studie hoor, vergis je daar niet in en we kiezen er daarom ook bewust voor om zeker tot december dit jaar te wachten zodat ik zeker mijn 3e jaar nog af kan maken en dus nog maar maximaal 1 jaar hoef te studeren. Als we het geluk hebben om snel zwanger te worden dan ga ik er een compleet jaar tussenuit, mede vanwege die stages en het feit dat elke dag 3 tot 4 uur moet reizen. En anders een half jaar of zo.

We zien wel hoe het gaat lopen, heb er in ieder geval alle vertrouwen in dat het goed gaat komen en dat ik die studie af ga ronden want dit is echt mijn droombaan, en een beetje 'ervaring' op doen is ook niet slecht met dit vak
Fiwen ik ben heel benieuwd hoe het je uiteindelijk gaat bevallen om zelf te bevallen... en hoe zwaar het gaat zijn in combinatie met je studie...

maar eigenlijk vind ik het wel een beetje apart dat nu een kind krijgen makkelijker is dan later in jouw beroep... of je moet er maar 1tje willen... Ik neem aan dat als je vier kinderen zou willen dat dan toch echt niet handig is om die allemaal tijdens de studie te krijgen

Ik geloof graag dat de studie zwaar is... daarom heb ik in mijn geval ook maar gekozen voor iets anders... en hoop ik dat ik er later nog aan toe ga komen..

Volgens mij ben jij straks wel geweldig materiaal om op te oefenen voor je medestudenten
haha dat zeker, zal mn buik zeker een keer uitlenen aan de eerstejaars om uitwendig onderzoek op te oefenen

En het gaat vooral om het feit dat je als verloskundige vaak de eerste jaren op freelance basis werkt (als waarneemster) en daarbij dus geen vaste baan hebt (geen doorbetaald verlof etc). En dat je je daar wel voor kunt verzekeren (arbeitsongeschiktheidsverzekering) maar dat je daar pas op terug kunt vallen als je minstens een jaar gewerkt hebt zonder zwanger te zijn. In mijn geval zou ik dan nu nog 3,5 jaar moeten wachten en dat vind ik te veel (mijn vriend is nu al 33). Nu hoop ik volgend jaar zwanger te raken, daarna mijn studie af te maken, minimaal een jaar te werken en dan voor nummer 2 te gaan.

Daarnaast heb ik heel weinig contacturen als ik een blok binnenschools heb en hoef ik tijdens mijn stage maximaal 32 uur per week stage te lopen waarvan ik er dus sowieso de helft in het weekend kan doen.

Als ik dan na mijn studie fulltime ga werken gaat mijn vriend (dan mijn man) 1 tot 1,5 dag minder werken omdat dat dan financieel mogelijk is.
Ik vind het raar dat veel mensen schijnen te denken dat je als jonge studerende moeder niet in staat bent een kind goed op te voeden. En jonge mensen die besluiten samen een kind te krijgen maken evenveel kans om bij elkaar te blijven als mensen van 30+.

Dus dat is al helemaal niet iets om je druk over te maken!

Daarnaast is het niet per definitie nodig om een carriere, huis en veel financiele middelen beschikbaar te hebben.

Als je goed nadenkt over hoe en wat en weet welke financiele bronnen jullie beschikbaar hebben.

Dan zie ik geen probleem.

Vaak is op school ook nog een mogelijkheid om met studiefinanciering intact een periode 'vrij' te nemen.

Een half jaar pauze is best realistisch, er zijn vrouwen die aanzienlijk minder zwangerschapsverlof hebben!

Een studie is daarnaast ook vaak in deeltijd mogelijk, en als je de zelfdiscipline kan opbrengen denk ik dat het geen punt is.

Mijn moeder heeft allebei haar kinderen tijdens haar studie gekregen, wij zijn goed terecht gekomen en mijn moeder heeft haar studie gewoon afgemaakt en is aan een succesvolle carriere begonnen.

Persoonlijk denk ik dat het echt per persoon verschilt, wel moet je goed nadenken over hoe je alles wil aanpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven