tampon na keizersnede

03-03-2010 13:51 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hé mede-moeders,

Twee weken geleden ben ik bevallen m.b.v. een keizersnede. Ik verlies nauwelijks bloed van onderen, dus ik heb voldoende aan een inlegkruisje maar zelfs dat irriteert me mateloos. Ik ben gewoon echt geen verband-in-broek-liefhebber Ik voel het gewoon de hele dag zitten, super irritant! Nou vraag ik me af of een mini-tampon nou echt zoveel kwaad kan. Stel dat ik hem ieder uur zou verwisselen, zit er dan echt zo'n groot risico aan?

Gr. Sisa
En dit soort vragen zou ik zeker stellen aan de verloskundige. Of je belt even het ziekenhuis en vraagt het daar na.
Ja, dat vind ik echt.
Een baarmoederontsteking is geen picknick. De kans hierop is met tampons waarschijnlijk groter dan met inlegkruisjes, ik denk dat ik het risico niet zou willen nemen.
Ieder uur een tampon verwisselen die niet verzadigd is, lijkt me minder prettig dan een inlegkruisje dragen. Waarschijnlijk wen je er vanzelf aan.
quote:Roelfien schreef op 03 maart 2010 @ 13:57:

Ieder uur een tampon verwisselen die niet verzadigd is, lijkt me minder prettig dan een inlegkruisje dragen. Waarschijnlijk wen je er vanzelf aan.

Inderdaad! soms ben ik ook te vroeg met een tampon verwisselen, dan lijkt het wel of ik de hele binnenkant mee naar buiten trek.

Misschien een ander merk inlegkruisjes wat beter zit?
Ik zou toch effe niet zo moeilijk proberen te doen. Denk dat je je er wel overheen kan zetten als het risico op ontstekingen nog zo groot is? Of heb je liever een vergroot risico op allerhande ontstekingen. Ik bedoel, waar hebben we het over, een paar weekjes wat licht bloedverlies op een mensenleven.
Mij zou ook het risico op ontstekingen te groot zijn.

En als het goed is ben je snel van de nabloedingen af.

Ik droeg overigens inlegkruisjes van Allways. Die zaten in een heel dun pakje, de inlegkruisjes zelf waren héél dun, ik voelde er iig niets van.
Probeer biologische inlegkruisjes, die ademen een stuk beter en geven bijna geen irritaties.
Of geen inlegkruisje, dat vind ik ook nogal ondingen, maar het allerdunste maandverband dat je kunt vinden.

Of, als je zo weinig bloed verliest een hydrofiel in stukken knippen en 2 onderbroeken aantrekken en dan de hydrofiele lapjes regelmatig verwisselen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
ik zou het ook nog niet doen, het is denk ik niet vergelijkbaar met menstruatiebloed wat er uit komt. Er zal wellicht ook wat wondvocht e.d. van binnenuit meekomen. Gewoon de allerdunste maandverbandjes.
Ik heb een baarmoederonsteking gekregen in mijn kraamweek. Ik kan je zeggen, dat was geen pretje. Ik vond mijn buikpijn erger dan tijdens de bevalling. Heb een halve week aan het infuus gelegen in het zkh. Ik droeg in mijn kraamweek overigens geen tampons, maar ik zou het risico dus niet nemen. Het is echt geen pretje!!!
Neem het zekere voor het onzekere en neem maandverband. Die ene keer met een prop tussen je benen is echt te prefereren boven een eventuele ontsteking. Je hebt een operatie gehad aan je baarmoeder, dat is geen sneetje in je vinger hoor. Heb zelf ook een keizersnede gehad en mij werd aangeraden om voorlopig maandverband te gebruiken.
Ok, bedankt voor jullie reacties. Niet echt wat ik wilde horen, maar het is duidelijk; voorlopig nog maar even aan dat ellendige verband...
Sisa, ik vond het goedkoopste verband prettiger dan Always ed.

In dat goedkope verband (Euroshopper bv enKotex heeft het ook) zitten volgens mij alleen natuurlijke materialen: niet zo broeierig.

Succes, nog even volhouden!
Mijn kraamverzorgster werd helemaal gek toen ik Always wilde dragen. Mocht alleen maar maandverband met een papieren onderkant, zoals Kotex (zwarte verpakking). Dit ivm het 'ademen' en dus betere genezing van (in mijn geval) de knip.
het vloeisel wat je na bevalling verlies bevat veel bacterien. anders dan als je ongesteld bent. MEt een tampon sluit je die bacterien zeg maar in. Ik vind het geen fijn idee.....
Een tampon word vooral afgeraden, omdat je baarmoedermond nog niet ' gesloten' is, waardoor er bacteriën naar je baarmoeder toe kunnen, wat normalerwijs natuurlijk niet kan, omdat je baarmoedermond dicht is.
buzzybee dat dacht ik ook, geldt dat dan ook als je een KS krijgt? Ik heb namelijk net pakken always ingeslagen maar krijg een geplande KS... of geldt dat alleen als je vaginaal bent bevallen?
quote:Roze wolk schreef op 03 maart 2010 @ 19:22:

buzzybee dat dacht ik ook, geldt dat dan ook als je een KS krijgt? Ik heb namelijk net pakken always ingeslagen maar krijg een geplande KS... of geldt dat alleen als je vaginaal bent bevallen?

Ik heb 2x een geplande keizersnede gehad, en mijn ervaring is dat ze bij een geplande ks de tijd hebben om je helemaal leeg&schoon te "zuigen"waardoor je na de bevalling niet of nauwelijks nog vloeit.

Ik heb in ieder geval beide keren alleen nog de 3 dagen in het ziekenhuis inlegkruisjes nodig gehad,was al helemaal leeg&schoon gemaakt na de keizersnede.

Roze wolk,vergeet je fototoestel niet aan de verpleegkundige te geven, dit was ik de 1e keer vergeten. Wanneer gaat het gebeuren?
maandverband van de hema (oranje met paarse verpakking) voelt aan als ondergoed. Er zit geen plastic in. Dit is het enige wat ik verdroeg. Ik ben ook een ferventantiplasticbroeierigheid-type...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven