Tegemoetkoming kinderopvang: wat hebben ze nu weer verzonnen

28-08-2008 09:12 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ettelijke discussies hier over de hoogte van kinderopvangtoeslag en het wel of niet terecht zijn daarvan, las ik vanochtend in de krant dat het volgende briljante is ontsproten aan het brein van Sharon Dijksma.

Blijkbaar wil men nu de (hoogte van de) kinderopvangtoeslag alleen af laten hangen van het salaris van de meestverdienende ouder en het inkomen van de minstverdienende buiten beschouwing laten. Nu geldt nog het totale gezinsinkomen.

Als ze dit hebben bedacht om goedkoper uit te zijn, zullen ze waarschijnlijk van een koude kermis thuiskomen.

Vrouwen die nu maar heel weinig werken / heel weinig verdienen zullen er niet zoveel van merken, omdat hun inkomen nauwelijks doortelt in het totale gezinsinkomen. Als je nu echter beide behoorlijk verdient, gaat de toeslag voor kinderopvang een heel stuk omhoog, omdat dan een fors deel van het totale inkomen niet meer wordt meegenomen.

Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken!!
Mwa, denk echt niet dat er daardoor meer gewerkt gaat worden.
Is het idee hierachter dat dit zou kunnen helpen om de gedachte die veel vrouwen met kleine baantjes hebben dat ze "toch alleen voor de kinderopvang werken" te doorbreken, omdat de prijs van kinderopvang alleen nog afhangt van het hoogste salaris?

Mij persoonlijk zou het denk ik goed uitkomen - man en ik verdienen vrijwel even veel.
En als je de enige ouder bent?
miffy, dat is inderdaad het idee. voor vrouwen met kleine baantjes is het nu zo da hun salaris linea recta naar de opvang kan.

vind het an sich wel een goed plan, hoewel kinderopvang naar mijn idee gewoon gratis beschikbaar zou moeten zijn, maargoed...
quote:kjong schreef op 28 augustus 2008 @ 09:34:

En als je de enige ouder bent?dan gaat eea dus op basis van jouw inkomen.
RosieRo, dat valt toch wel mee, dat een salaris rechtsteeks naar de opvang kan? Of je moet een beláchelijk veel verdienende man hebben. Wij betaalden voor 2 dagen opvang voor 2 kinderen ongeveer 100,- (ik weet het niet precies) zelf, hoe weinig moet je verdienen in een maand om maar iets meer dan 100,- te verdienen? Als je 2 dagen opvang nodig hebt werk je ook 2 dagen en kan ik me dus niet voorstellen dat je maar 100,- verdiend.

Hier ben ik er ook wel voor, manlief en ik verdienen vergelijkbaar, helemaal als we straks evenveel dagen werken.
Ze zouden eens af moeten stappen dat het kind met de minste opvang uren het hoogste percentage vergoeding krijgt. dochter gaat 1 middag naar bso en zoon 1,5 dag naar kdv. Voor dochter krijg ik percentueel gezien een hogere vergoeding dan voor zoon. Zou het liever andersom zien.
wij zijn momenteel druk aan t zoeken naar opvang, en ondanks dat wij ongeveer 2 keer modaal verdienen vond ik de eigen bijdrage echt reuze meevallen.

Voor 2 dagen per week komen wij op een eigen bijdrage van ongeveer 165 euro. Het is natuurlijk van de zotte omdat van het inkomen van de vrouw af te halen, want je hebt samen een kindje, dus ook samen de kosten... maar even heel zwart wit gezien zou je dat dus in mindering moeten brengen van mijn salaris, nou dan hou ik echt nog wel genoeg over om gewoon lekker te blijven werken hoor...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Het wordt op deze manier wel aantrekkelijker om als man minder te gaan werken (papadag)! (Hierbij ga ik er voor het gemak vanuit dat de meeste mannen de hoofdkostwinners zijn.)

Kan het overwegen waard zijn, als de een wat minder en de ander wat meer gaat verdienen dan nu...
quote:RosieRo schreef op 28 augustus 2008 @ 09:34:

miffy, dat is inderdaad het idee. voor vrouwen met kleine baantjes is het nu zo da hun salaris linea recta naar de opvang kan.

vind het an sich wel een goed plan, hoewel kinderopvang naar mijn idee gewoon gratis beschikbaar zou moeten zijn, maargoed...En wie zou dat dan moeten gaan betalen? Of denk je dat de leidsters het wel voor nop willen doen?
Bij ons gaat de kinderopvang gewoon van de gezamenlijke rekening af, en daar komen beide inkomens ook op binnen, zo heeft geen van beiden het gevoel dat de opvang van zijn inkomen afgaat, het is gewoon onderdeel van al onze vaste lasten, alles gaat van de grote hoop en alles komt daarop binnen. Wel zo handig.
Hoe word de vrouw nu gestimuleerd om meer te gaan werken?

Als de man meer blijft verdienen, ook al werkt de vrouw bv 36 u. ipv 20 u. dan blijft de vergoeding nog steeds hetzelfde toch.

Zoals het nu is krijgen ze een grotere vergoeding zodra iemand meer gaat verdienen.
Nou Eowyn, wij betalen wel iets meer dan 100 euro per maand en dat voor 1 kind (maar ok is voor 3 dagen). En ik klaag ook niet hoor, verdien echt wel meer dan dat ik betaal. Maar als je man wat meer verdient kan het wel een hoop schelen misschien. Ben niet heel erg op de hoogte hoeveel het scheelt als je meer verdient. Maar vind het sowieso onzin dat je geld dan meteen naar de kinderopvang zou gaan, en je pensioen opbouw dan? En het feit dat je ook even niet alleen mama bent? Is voor voor veel vrouwen ook heel belangrijk. Dus ik ben het wel met je eens hoor. Maar het is niet altijd maar 100 euro. Ik ken ouders bij wie het toch wel om een grote bedrag gaat.
Tja, maar als je als vrouw een heel klein baantje hebt lijkt het me sterk dat je een enórm hoog inkomen hebt. Wij hebben helemaal niet zo'n heel laag inkomen trouwens, deze toeslag is gebaseerd op beiden 4 dagen werken. Heb wel het idee dat het goedkoper is geworden, want voor 1 kind 3 dagen betaalden wij meer zelf dan voor 2 kinderen 2 dagen.
Bij ons gaat de kinderopvang ook gewoon van de gezamenlijke rekening af. Wij zien het ook gewoon als vaste lasten. Lijkt me eigenlijk ook wel logisch. Waarom zou je het verrekenen met de minst verdienende. Maar ja je hebt mensen die het wel zo zien, maar misschien werken die sowieso met minder plezier of hebben ze het gevoel dat thuiszitten beter zou zijn, ik weet het niet. Ik denk dat ik zelfs zou blijven werken als ik er op toe zou moeten leggen met de kinderopvang, maar dan moet dat verschil natuurlijk niet te groot zijn anders zouden we ons dat niet kunnen permiteren. Maar van alleen maar thuiszitten en moeder zijn zou ik gek worden, dan zouden de muren tegen me opvliegen. Ik ben gewoon geen thuisblijfmoeder, dat kan ik niet. Dan ben ik geen leuke moeder meer denk ik. Ik weet zeker dat er veel meer mensen zo over denken en voor die mensen zal het niet uitmaken op hoeveel ze werken, maar voor sommige anderen misschien wel. Ik weet trouwens wel zeker dat er mensen zijn voor wie het uitmaakt (had zo`n collega die een dag minder is gaan werken, omdat het financieel aantrekkelijker was, andersom zou het denk ik ook zo werken bij haar. Voor sommige mensen is geld een belangrijkere stimulans dan voor anderen.)
Hm, ik voel mij niet gestimuleerd om meer te gaan werken door deze maatregel.

Ik werk namelijk omdat ik mijn werk leuk en nuttig vind, niet om de kinderopvang te betalen.

Ik werk 20 uur per week in onregelmatige diensten (zorg). Dit dienstrooster is voor mij een belangrijke reden niet meer te willen werken; ik vind de onregelmatigheid op zich leuk vanwege de variatie, maar het brengt ook een hoop geschipper met zich mee. Zo moet ik altijd mijn agenda trekken als er eens iets afgesproken moet worden en vaak zat kan ik gewoon niet op feestjes of zo komen, omdat ik moet werken. Ik wil niet weten hoe mijn agenda mijn leven gaat bepalen als ik bijvoorbeeld 36 uur ga werken

Een andere, nog belangrijkere, reden is dat ik geen kinderen heb gekregen om ze 5 dagen per week naar de opvang te brengen.
Vrouwen worden niet direct aangezet tot meer werken, maar het stimuleert misschien wel om de taken beter te verdelen en dát zorgt er wel voor dat vrouwen meer gaan werken.

Als de man eerst 2000,- verdient en de vrouw 500,-, dan is het gewoon goedkoper met deze regeling als de man 1500,- gaat verdienen en de vrouw 1000,-, omdat je dan meer toeslag krijgt.

Het wordt gewoon duurder om het ongelijk te verdelen en dat lijkt me een goede zaak.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee meer heb. Heb me ooit wel ingelezen, maar dat was toen ik zwanger was en m`n dochter is nu bijna 2. En volgens mij zijn er daarna ook dingen veranderd. Het interessantste vind ik toch wat wij terug krijgen, haha. O ja en als ik niet zou werken zou dat meer schelen, want dan komen we ook in aanmerking voor die toeslag voor je zorgverzekering (of is die er niet meer?) en misschien nog wat andere dingen waar we nu net niet voor in aanmerking komen. In die zin, zou het wel meer schelen. Maar ik wil zelf meedoen in de maatschappij (zo voelt dat voor mij, voordat ik thuisblijfmoeders over me heenkrijg die zeggen dat zij ook meedoen, ja natuurlijk, maar ik zou het anders voelen. Er zo over denken is wat anders.)
Ja dat is waar Eowyn, hmm misschien toch wel een goed idee. Nu zou het voor mij niet haalbaar zijn om 4 dagen te gaan werken (naast opleiding en kind zou ik er niet blij van worden en mijn dochter denk ik ook niet), maar in de toekomst wil ik dat wel graag, zijn er vaak toch leukere banen. En ik vind werken gewoon ook heel leuk. Dus als het stimuleert om de dingen meer te verdelen is dat voor sommigen misschien wel een goede stimulans. Dat zou het voor sommige vrouwen misschien inderdaad wel makkelijker maken. Maar ja of de overheid er dan wat aan heeft? Die wil toch juist dat man en vrouw beiden zoveel mogelijk werken, krijgen zij ook zoveel mogelijk belasting binnen, haha. Volgens mij zou dat het beste zijn voor de economie als mannen en vrouwen gewoon beiden fulltime zouden werken.
quote:Eowynn_ schreef op 28 augustus 2008 @ 10:22:

Als de man eerst 2000,- verdient en de vrouw 500,-, dan is het gewoon goedkoper met deze regeling als de man 1500,- gaat verdienen en de vrouw 1000,-, omdat je dan meer toeslag krijgt.

Het wordt gewoon duurder om het ongelijk te verdelen en dat lijkt me een goede zaak.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. In veel gezinnen is het nu automatisch zo dat de vader niet minder "kan" gaan werken omdat dat meer kost dan wanneer de vrouw minder gaat werken of helemaal thuis blijft. Dat argument vervalt, of wordt in elk geval een stuk zwakker.

Misschien zo gek nog niet.

Zusenzo, het is precies andersom: als je meer gaat verdienen, krijg je minder toeslag.
En daarbij zou het op lange termijn misschien helpen voorkomen dat vrouwen altijd minder verdienen dan mannen, zelfs voor hetzelfde werk. Vrouwen kiezen nu ook standaard voor beroepen die makkelijk te combineren zijn met kinderen, en dat zijn nou eenmaal de minst verdienende beroepen.

Als mannen ook wat meer gaan nadenken over de zorg voor hun kinderen en vrouwen wat meer gaan nadenken over hun eigen inkomen en op díe manier bijdragen aan de zorg voor hun kinderen zou dat veel dingen ten goede komen op den duur. Dan is het op termijn ook niet meer zo dat vrouwen standaard in slechter betaalde banen terechtkomen en kiezen voor ambitieloze baantjes.

Nu nog een normaal verlof voor mannen en/of een deelbaar zwangerschapsverlof voor beiden.
Ik snap het niet helemaal, als er alleen uitgegaan wordt van het hoogste inkomen dan wordt de vergoeding die je krijgt toch ook hoger?
Nee Virginia, dat ligt er dus maar aan. Als je beiden evenveel verdient wél, maar als de een veel meer verdient dan de ander dan juist weer niet.
Virginia, de toeslagen worden dan natuurlijk aangepast naar rato. Want in de huidige situatie, en dan maar naar 1 loon kijken, dan zou je inderdaad meer krijgen, maar zo gek zijn ze nou ook weer niet bij de overheid.

Ik denk dat het voor ons weinig uit gaat maken. Vriend werkt 4 dagen, ik 3. Hij verdient ietsjes meer dan ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven