Tegen laten houden?

13-10-2009 12:28 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Mijn man en ik hebben een grote kinderwens. Ik ben net student-af en ga in september weer een dag per week naar school om er nog een diploma bij te halen. Mijn man heeft een vast inkomen en we wonen samen in een flatje.

Het probleem is dat we maar een slaapkamer hebben. We hebben ons vorig jaar ingeschreven bij de woningbouwvereninging, maar het kan nog wel vier tot zes jaar duren voor we een huisje kunnen vinden. Partiulier wonen is erg duur.

Kortom: We hebben genoeg geld, tijd en liefde voor een eerste kindje, maar niet genoeg ruimte. Het lijkt me niet zo slim om een kindje te krijgen als we daar geen plek voor hebben. Het lijkt er dus op dat we moeten wachtten. Maar ik heb altijd gezegd dat ik kinderen wilde voor m'n 32e. Dat gaat dan dus niet lukken. Maar ja, ik wil het beste voor ons kindje.

Heeft er iemand tips? (Om sneller een huisje te vinden, of ervaringen met een krappe woonruimte en kinderen?)
Misschien eens kijken bij een woningruilpagina? Er zijn misschien wel (oudere) mensen, die graag kleiner willen wonen!
Huisje kopen?
Een kind kan prima een tijd bij je op de slaapkamer.

maar als je vriend een vast contract heeft, dan kunnen jullie misschien rondkijken om een huis te kopen.

Misschien naar een dorp in de buurt.

Als ik kijk naar de wachttijden, neem ik namelijk aan dat je in een grotere stad woont.

succes.
opzich ligt het eook aan hoe groot jullie slaapkamer is. Het eerste jaar zou de kleine bijvoorbeeld nog bij jullie op de kamer kunnen slapen. Ik weet niet waar je woont, maar hier in de regio delft/den haag/Rotterdam staan voor weinig geld leuke flatjes te koop. En tuurlijk is het geen 4sterren flat, maar het is leuk wonen en je hebt ruimte.
Tja, het zal wel niet 2009 verantwoord zijn maar als ik dit soort berichten lees denk ik altijd, vroegâh sliepen ze ook met zijn 10en in een kamertje.

Als jullie zo supergraag nu een kindje willen, zou ik me niet laten tegen houden. Dan slaapt hij/zij toch een poosje bij jullie op de kamer?

Desnoods voor de "privacy" een gordijn of kamerscherm ertussen.
Ik zelf niet, maar ik ken wel mensen die, net als jij, maar één slaapkamer hadden. Toen ze een kind kregen ging dat prima: kind sliep gewoon bij hun op de slaapkamer. Volgens mij was dat geen enkel probleem. (al zou het mij niet echt ideaal lijken hoor).
quote:Bianca40 schreef op 13 oktober 2009 @ 12:29:

Huisje kopen?Dat is ook het 1e waar ik aan dacht. Misschien kun je je daar eens in verdiepen
Inderdaad, mijn dochter sliep tot 9 maanden ook bij ons (omdat we heel erg klein woonden: in een bakhuisje!)
Bovendien wie zegt dat je binnen een korte periode zwanger bent. Misschien duurt het nog wel even (hoop het natuurlijk niet voor je) en dan nog 9 maanden zwangerschap, dan ben je natuurlijk alweer een tijd verder.
http://www.woningruil.nl/Home.aspx
Mijn zusje woonde samen op 40m2 toen ze haar eerste kind kreeg. Ze hebben er iets meer dan een jaar met zijn drieen gewoond, baby bij hun op de slaapkamer. Het kind is nu 7 en heel normaal opgedroogd.
Als je meent dat je je door dit soort praktische bezwaren tegen moet laten houden, denk ik dat je beter nog even kunt wachten.
Ik kan 2 dingen verzinnen:

Kijken naar woningruil als optie, en informeren of er slooplijsten zijn in jouw stad of omgeving.

Soms gaat er binnen een termijn van een jaar of 10 een hele buurt gesloopt worden, en in de vrijkomende woningen in die buurten plaatsen woningbouwverenigingen graag jonge stellen/gezinnetjes.

Ik heb zelf zo'n woning gehad toen ik net bevallen was, waar we een jaar of 3,5 konden wonen, daarna kregen we met een speciale sloop-urgentie een fijne eengezinswoning elders in de stad, met verhuisvergoeding.

Dit ging destijds (9 jaar geleden, in Eindhoven) buiten alle wachtlijsten, urgentielijsten en andere regelingen om.

Of dat nu nog zo geregeld is, en of dat in heel Nederland zo geregeld is weet ik niet.

Het is in elk geval het uitzoeken waard, suc6!
Wij hebben het eerste jaar met onze dochter ook in een flatje met maar 1 slaapkamer doorgebracht. Ja het is krap, maar op die leeftijd maakt het voor je kindje nog niks uit hoor. Ik vond het trouwens best gezellig met dat wiegje naast mijn bed (ook erg makkelijk met nachtvoedingen). Maar ik vind dat het na 1 jaar de gezelligheid wel weg is hoor. Het is dat we toen al uitzicht hadden op een groot huis (dat werd toen gebouwd) anders had ik het al stukken minder leuk gevonden.

Enfin, dat ze vroeger met z'n tienen op een kamer sliepen, vind ik niet zo relevant. Ik heb inderdaad wel eens verslagen uit de jaren 20 en 30 gelezen en dan ging het over gezinnen van 2 ouders en 6 (of meer) kinderen die in een kelderwoning (je weet wel. zo'n souterrain) van 1 of 2 kamers bivakkeerden. Kids met z'n allen in de bedstee en pa en ma op een matras op de grond ernaast. Niet echt een ideale en hygiënische situatie. Niet voor niks dat veel van die krotten met de grond gelijk zijn gemaakt om plaats te maken voor volwaardige woningen.
Ervaringsdeskundige hier:

Wij kregen onze eerste op in een piepkleine onderhuur etage, 3 hoog in amsterdam. Woonkamer en kleine slaapkamer.

35 m2 ofzo?!

Het was eigenlijk de mooiste en gelukkigste periode in ons leven!

We zaten daar maar gedrieen te strálen in ons kleine holletje :-)

We hebben er eigenlijk nooit over nagedacht van te voren.

("Wil je ook een kind? Oké, ja leuk!" en daar kwam het kind, heel welkom. Het wiegje waar ik ook nog in had gelegen stond klaar, dat past altijd wel! Al dat praktische gedoe, dat komt verder wel goed)

Geluk, liefde, gezondheid en welzijn van jou en je kind hangen echt niet af van het aantal vierkante meters waar je op woont! We hebben er heel blij gewoond tot nr 2 kwam, bijna 2 jaar later.

Tuurlijk, een groter huis is uiteindelijk comfortabeler, en dat komt dan vanzelf wel een keer. Destijds studeerden wij nog, nu werken we beide al jaren, en hebben een leuk oud (koop)huis met tuin.

Maar die eventuele baby van jullie heeft voorlopig meer dan genoeg aan jullie armen, ergens een bedje en een kleedje of wipstoel. Een paar m2 dus. Wat zou hij/ zij meer nodig hebben dan?
Maar ja, ik wil het beste voor ons kindje.

Het zal een baby aan z'n reet(je) roesten hoe groot de kamer is waar ie in ligt.

Het beste voor de baby is: liefdevolle ouders, een warm huis, en heel veel slaap en heel veel melk :-)

Dat kan ook op één kamer.
Beste Sugacube... dit is een perfect kopers-markt. De huizenmarkt staat enorm onder druk en als je geluk hebt kun je voor een lage prijs een leuke woning kopen.

Je weet ongeveer wat je aan huurlasten kwijt zou kunnen? Zet dat eens af tegen een maandelijks hypotheekbedrag en kijk hoe ver je kunt gaan met een hypotheek.

Succes!
quote:haaasje schreef op 13 oktober 2009 @ 12:32:

Tja, het zal wel niet 2009 verantwoord zijn maar als ik dit soort berichten lees denk ik altijd, vroegâh sliepen ze ook met zijn 10en in een kamertje.

Als jullie zo supergraag nu een kindje willen, zou ik me niet laten tegen houden. Dan slaapt hij/zij toch een poosje bij jullie op de kamer?

Desnoods voor de "privacy" een gordijn of kamerscherm ertussen.

Tja, "vroegah" was vroegah. Toen stierven vrouwen in het kraambed, heerste er tuberculose en cholera en stierven menschen aan buiktyfus.

Schei toch eens uit met zaken te vergelijken met vroeger. We leven in 2009 en nu is nu! Ik vind het een goede zaak dat TO nadenkt voordat ze besluiten een kind op de wereld te zetten. Daar zouden veel mensen toch ook wel een voorbeeld aan kunnen nemen.
Zo zag dat er toen uit

jaja, de goede ouwe tijd.

Is kopen op 1 salaris een optie? Doen wij ook, wij hebben niet ons droomhuis, maar voor nu is het goed genoeg. Mijn oudste wordt eind januari 3 jaar, mijn jongste is 1 jaar. Die grote tuin komt vanzelf wel.
Ik zie het praktische bezwaar, als het alleen om woonruimte gaat, ook niet zo. Ik bedoel, wil je echt het beste voor je kindje, of lijkt het jezelf niet fijn om van de geboorte tot pak 'm beet een jaar erna een baby bij je op de kamer te hebben?

Als je dat geen probleem vindt, of je er overheen kunt zetten, en vandaag beslist dat jullie de pil weggooien, kan het nog wel twee jaar duren voordat je zo ver bent dat je echt 'moet' verhuizen. In die twee jaar kan je rustig kijken naar een ander huis, krijg jij vast een fijne baan waardoor kopen makkelijker wordt, enzovoort.
Hoi allemaal!

Ik woon inderdaad in een grote(re) stad. Ik zal inderdaad eens kijken voor de woningruil. Onze woonkamer is best ruim, ik denk dat daar wel heel wat spullen inpassen.

Ik ben heel blij dat ik zoveel goede tips heb gehad. En inderdaad: Ik heb geen idee wanneer ik zwanger raak wanneer ik stop met de pil.

Eens even wat argumenten richting mijn man gooien. Hij heeft ook een hoop voors en tegens. Maar een baby op mijn eigen slaapkamer, dat lijkt ons geen probleem; dan ben je juist sneller bij je kind.

Een huis kopen doen we liever als we beiden een vaste baan hebben (zekerheid e.d.).
Oh ja, nog een klein bezwaar van mijn man: we hebben een kat. Volgens hem is het beter als de baby boven slaapt en de kat beneden blijft.
Lieve Sugarcube, veel succes met jullie zoektocht. het zal jullie vast gaan lukken. En met die kleine: dat komt allemaal goed. Je bent in elk geval geen hupsakeehatseflatswemakeneveneenkind-moeder. Petje-af!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven