Thuisblijvende moeders/parttime werkenden

02-07-2008 11:14 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen negatief discussie topic over wel of niet bij je kinderen thuis blijven.

Ik als zo goed als fulltime werkende moeder wil eens stil staan bij al die moeders die gekozen hebben om of parttime te werken of thuis blijven en het voor mijn kinderen mogelijk maken om fatsoenlijk onderwijs te volgen en veilig te zijn na schooltijd.

Het wordt vaak onderschat, de maatschappelijke taak die door velen op hun wordt genomen. Mijn kinderen leren lezen door de voorlees moeders. Mijn kinderen kunnen overblijven omdat mensen zich daarvoor inzetten. Mijn kinderen kunnen blijven spelen bij andere kinderen, simpelweg omdat de ouders thuis zijn. (van onschatbare waarde voor mijn kinderen en hun ontwikkeling) Mijn kinderen hebben een fantastische oppas (das hartstikke werk, vanuit huis trouwens) waar ik ze veilig kan brengen. En dan heb ik het nog niet eens over de klussen die gedaan worden op school om het draaiende te houden. De schoolreisjes en alle extraatjes, de klassemoeders enz enz.

Deze moeders maken het mede mogelijk dat ik met een gerust hart kan werken en dat mijn kinderen een goed leven hebben binnen mijn werktijden.

Ik wilde het eens benoemen, want dat wordt te weinig gezegd imo.
Ik zit de hele tijd al mee te lezen en ik vind Kabouter een beetje denigrerend over komen door haar waardering uit te spreken voor de TBM Dat zal de bedoeling niet zijn maar die moeders bij jou op school die het mogelijk maken dat jij met een gerust hart je werk kan doen, doen dat waarschijnlijk omdat ze het leuk vinden? Of nodig? Het komt op mij haast over alsof deze wezens extra waardering nodig hebben omdat ze niet werken. WHY?

Ik was zelf ooit TBM en werk nu 3 dagen, ik heb niet het idee dat ik minder doe nu, ik moet gewoon beter plannen en inderdaad ik kan soms niet. Maar ook toen ik TBM was voelde ik me niet verplicht om de werkende moeders op te vangen. Iedereen die kinderen neemt heeft verplichtingen en iedere ouder moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.
Dank je allen die mij wel begrijpen
En anders kunnen we, geëmancipeerd als we zijn, ook nog wel even discussieren met kaboutertje over het feit dat ze alleen de MOEDERS bedankt, en niet de thuisblijfVADERS?

Die ken ik overigens óók niet, maar lopen vast ook rond.
Vivafeelfree, dat aankleden na de gymles kan een kind toch best zelf? En anders leert hij of zij het maar, ik vind dat echt belachelijk dat ouders daarvoor moeten komen.
quote:VIVAfeelfree schreef op 02 juli 2008 @ 19:35:

Een groepje moeders hier in de buurt hebben vaste afspraken over wie welke dag de kids ophaalt/brengt en na schooltijd entertaint, en daarmee zijn ze allemaal geholpen. Bij hun is de 'inzet' echter ook van allemaal gelijk (dus ieder heeft vaste dagen waarop ze paraat moet staan, ieder haalt en brengt bij toerbeurt). Een beetje waardering voor dat soort diensten is nooit weg toch?

In zo'n groepje zit ik ook, maar dat zijn in mijn zoons klas allemaal moeders en vaders die net als ik 4 dagen werken. Maar goed, wellicht heeft dat te maken met het feit dat mijn zoons klas allemaal na 1 januari kindjes zijn, dus ik heb nog geen heel schooljaar meegemaakt en ken dus ook nog lang niet alle ouders. Maar ik heb juist het idee bij ons in de klas dat het de werkende moeders zijn die begrijpen hoe erg je omhoog kan zitten en die dus altijd spontaan aanbieden "heb jij wel opvang op die studiedag van volgende week? Anders kan jouw kind met mij mee, want ik heb vrij die dag". Net zoals ik dat doe, als ik vrij heb op een dag dat er geen BSO of school is vraag ik het altijd aan een aantal ouders van kindjes wiens namen ik vaak hoor, of hun kind met mij mee moet of dat als ze dat willen hun kind wel bij mij kan overblijven. En ook nu met de grote vakantie zijn het de werkende moeders die ik ken die al voor de vakantie met de agenda in de aanslag stonden voor speeldates zodat de kinderen niet de hele vakantie naar de BSO moeten.

Maar het zou natuurlijk kunnen dat er in diezelfde klas net zo'n netwerk van thuisblijfmoeders is, maar die spreek ik dan kennelijk nooit ofzo. Mijn zoon is in ieder geval nog nooit bij iemand wezen spelen wiens moeder of vader niet werkt en omgekeerd is er ook nog nooit iemand bij ons komen spelen. Dus het zou kunnen dat ook op het schoolplein soort eerder soort zoekt, hoor. Oh, en wat ik me ook bedenk: de paar thuisblijfmoeders die ik ken hebben ook nog 1 of 2 jongere kinderen, terwijl de werkende moeders of net als ik maar 1 kind hebben of hun kind de jongste is thuis. Dus wellicht daarom ook dat ik die zo vaak zie, die zijn niet gebonden aan babies of peuters.
Am Yisrael Chai!
Eens met Nippo. Heb je echt moeders nodig om te checken of de kinderen goed aangekleed zijn? Komen die dan echt voor een half uurtje opdraven? Zo'n school zou ik ook niet willen, beetje overdreven om de ouders voor elk wissewasje te laten komen.

Mijn kinderen zitten nog niet op school, maar ik zou graag meehelpen met schoolreisjes, uitvoeringen, versieren of iets dergelijks, maar dat komt toch niet wekelijks voor?
Denigrerend??????????? Omdat ik het waardeer??? Omdat ik het zelf ook fijn vind om waardering te krijgen op mijn werk en omdat ik dat graag uitdeel????

En het klopt, veel TBM krijgen die waardering niet uitgesproken. En al was dat wel zo, dan staat het mij vrij om dat wel te doen. Ik voel mezelf niet meer of minder, integendeel, heb het al gehad over joint effort.
FV, ik werk ook 4 dagen maar dat noem ik parttime. Het netwerk waar ik het over heb, daar zit geen enkele thuisblijfmoeder in (want díe ken ik ook maar weinig). Ze werken allemaal 2, 3 of 4 dagen en dus (in mijn ogen) PT.
quote:Kaboutertje12 schreef op 02 juli 2008 @ 21:33:

Waarom telt dat niet mee La india? Vind ik wel hoor. Vergoeding of niet.

Dat was toch de (financiële) waardering die een ander uit betaald werk ook krijgt? Wat mij betreft telt ie ook mee. Maar bij mij tellen alle ouders mee die helpen, ongeacht welke overige waardering ze ergens anders vandaan krijgen of ontvangen.

Ik snap heel goed dat je het goed bedoelt Kaboutertje! Bedankt voor je positieve inbreng want het is geenszins mijn bedoeling die onderuit te halen! Je intenties zijn oprecht en eerlijk tenslotte!
Dames, ik hou ermee op. Twijfel aan mijn intenties, lees mijn teksten terug en interperteer zoals men wil. Mijn bedoelingen zijn positief, juist respectvol en duidelijk op mijn situatie met de duidelijke mededeling dat het voor een ander anders kan gelden.

discussie ok, maar geen zin om me te verdedigen voor iets waar ik juist geen discussie over bedoelde, maar een gemeende waardering.
Enne, nee, kinderen moeten zichzelf kunnen (leren) aankleden, maar het ging mij alleen maar over het voorbeeld dat genoemd werd (hier op school kleden de kleuters zich helemaal niet om voor gym volgens mij, die worden gewoon in een lokaal met hoepels en ballen losgelaten en een uur later naar huis gestuurd ).
Tsja, het komt misschien zo op mij over omdat je zo benadrukt dat jij wel waardering krijgt en zij niet. Natuurlijk is er niets mis mee om iets te waarderen, dat is juist goed.
Kaboutertje, het komt wel een béétje over van 'jullie doen het óók wel goed hoor, best nuttig, thuisblijfmoeder zijn'. Misschien is dat mijn interpretatie, maar goed.
quote:VIVAfeelfree schreef op 02 juli 2008 @ 21:39:

FV, ik werk ook 4 dagen maar dat noem ik parttime. Het netwerk waar ik het over heb, daar zit geen enkele thuisblijfmoeder in (want díe ken ik ook maar weinig). Ze werken allemaal 2, 3 of 4 dagen en dus (in mijn ogen) PT.Ja, dat hangt een beetje van je bedrijf af, of je full time in 4 dagen kunt werken of niet. De officiele definitie van full time in NL is trouwens ook 32 uur of meer. Minder dan 32 uur is part time.
Am Yisrael Chai!
Aha, ja in dat geval werk ik ook FT.

Maar toen ik nog écht FT werkte, was ik 5 dagen per week van 7 tot 18 uur de deur uit.
Maar als je als school dat soort rare regels opstelt (ouders moeten helpen aankleden na de gymles) heb je mijns inziens wel bepaalde denkbeelden over ouders. Namelijk dat een van hen (lees: de moeder) fulltime voor de kinderen beschikbaar is. Op zo'n school zou ik mijn kind niet willen.

Nog afgezien van het feit dat ik het volstrekt normaal vindt als mijn kleuter zichzelf aankleed (dat doet mijn peuter van 2 ook).
Vind het ook een beetje mierenneukerij hoor hier. Lijkt wel jaloezie ofzo.

Zo van: Ja maar waarom zouden die TBM EXTRA waardering krijgen en ikke niet???? Doe niet zo raar dames, iedereen heeft behoefte, overal en altijd aan wat extra waardering.

Gun dat die moeders dan ook een keertje. Jij als PM komt een andere keer weer aan bod hoor.

Trouwens vind 4 dagen wél fulltime.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Das inderdaad jouw interpertatie. Niet de mijne en als je goed leest, zeg ik dat ook nergens. Integendeel.
huh kabouter: dat was vast niet voor mij bedoelt hahahaha
De wereld zou een stuk leuker zijn als we elkaar wat meer waarderen en omdat kabouter het nu over deze doelgroep heeft wil niet zeggen dat jij dan geen waardering verdient.

Vooral doorgaan kabouter met waardering geven want je ziet wat een behoefte er aan is
Nee chica, thanks voor je steun :D
FV, in de iets hogere groepen is de inzet van ouders/verzorgers wel degelijk een stuk meer aan de orde. In groep 4 bijvoorbeeld was er iedere week een half uur lezen met een groepje kinderen. Verder werden er regelmatig mensen gevraagd om naar de kinderboerderij of het bos te rijden of om om naar de bibliotheek te gaan (iedere maand). En volgens mij vergeet ik nu nog een boel dingen (of ik heb ze vedrongen, kan ook haha). Ik vond het destijds best veel (naast mijn parttime baan van 24 uur). Ook waren er oudercoördinatoren; twee per klas. Deze ouders (moeders meestal) organiseerden de logistieke zaken (zoals genoemde ritjes naar van alles en nog wat) en waren daar ook best heel druk mee. Nu zit zoon in groep zes en wordt mijn inzet weer een heel stuk minder gevraagd; de kinderen zijn natuurlijk een stuk zelfstandiger en de oudercoördinatoren bestaan volgens mij alleen nog op papier. Overigens doe ik het helpen deels uit plichtbesef (als ik het niet doe, zouden er dan wel voldoende ouders zijn om naar de kinderboerderij te gaan?) maar vooral om (net als jij en anderen hier) te genieten van het observeren van mijn kind in een heel andere omgeving dan thuis. Het is wel een heel belangrijk deel van zijn wereld (in ieder geval in uren) dus ik wil daar over mee kunnen praten met hem.

Kaboutertje, ik begrijp dat je de reacties niet allemaal waardeert (over waarderen gesproken). Jij stelt dat TBM's niet gewaardeerd worden/zich niet gewaardeerd voelen als louter TBM en dat ze daarom jouw pluim best kunnen gebruiken voor hun inzet op school. Maar hoe weet je nu dat ze niet gewaardeerd worden/zich niet gewaardeerd voelen? Dat vraag ik me echt af. Overigens vind ik het ook heel prettig hoor, als er andere ouders zich inzetten om te helpen bij de sportdag, als ik moet werken. Net zoals ik denk dat ze mij bij wijze van spreken weer waarderen als ik naar het bos rijd met een groepje kinderen.
Chica,

Zo is het van mij uit geenszins bedoeld hoor, ik ben totaal niet jaloers ofzo. Ik heb alleen zelf juist een beetje de irritatie dat het in mijn beleving altijd de moeders en vaders zijn die zich in allerlei bochten moeten wringen om te kúnnen helpen die het als eerste doen. Maar dat viel me ook op de creche al op. Het waren nooit de ouders wiens kind maar 1 dagje creche had die zich aanmeldden voor de ouderraad, schoonmaken, helpen op de barbecue of sinterklaas of wat dan ook, maar altijd de ouders die beide 4 of 5 dagen werkten. Toen dacht ik nog dat dat logisch was omdat die ouders wellicht ook meer bij de creche betrokken waren, maar op school valt me weer hetzelfde op. Met schoolreisje bijvoorbeeld stond het hele schoolplein vol met met name moeders die kennelijk tijd zat hadden om uit te zwaaien en ook weer op te halen, maar toch kwam de juf moeders tekort om mee te gaan. Dat vind ik dan raar en het irriteert me ook een beetje. Begrijp me niet verkeerd, ik was sowieso wel meegegaan denk ik omdat ik het echt geweldig vond, maar het betekende voor de meeste moeders die meegingen wel een extra vrije dag opnemen of een extra dag opvang betalen want anders waren er gewoon te weinig mensen.
Am Yisrael Chai!
Mirjam, IK waardeer ze. En dat uit IK. En als iemand dat anders interperteerd als zijnde denigrerend of anderzijds.. neem maar van mij aan dat het niet zo is. Kan je aannemen, of niet...
Men zou er eens van uit kunnen gaan dat zo een soort topic wellicht heel goed bedoeld is. En dat je, indien je het zo wilt bekijken, er andere dingen uit kunt halen die voor mij volstrekt niet gelden, dan zou je kunnen aannemen dat het voor mij niet geldt.

Mijn bedoeling is niet om mensen voor het hoofd te stoten. Nogmaals, anders maakte ik er wel een klaag topic van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven