Thuisblijvende moeders/parttime werkenden

02-07-2008 11:14 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen negatief discussie topic over wel of niet bij je kinderen thuis blijven.

Ik als zo goed als fulltime werkende moeder wil eens stil staan bij al die moeders die gekozen hebben om of parttime te werken of thuis blijven en het voor mijn kinderen mogelijk maken om fatsoenlijk onderwijs te volgen en veilig te zijn na schooltijd.

Het wordt vaak onderschat, de maatschappelijke taak die door velen op hun wordt genomen. Mijn kinderen leren lezen door de voorlees moeders. Mijn kinderen kunnen overblijven omdat mensen zich daarvoor inzetten. Mijn kinderen kunnen blijven spelen bij andere kinderen, simpelweg omdat de ouders thuis zijn. (van onschatbare waarde voor mijn kinderen en hun ontwikkeling) Mijn kinderen hebben een fantastische oppas (das hartstikke werk, vanuit huis trouwens) waar ik ze veilig kan brengen. En dan heb ik het nog niet eens over de klussen die gedaan worden op school om het draaiende te houden. De schoolreisjes en alle extraatjes, de klassemoeders enz enz.

Deze moeders maken het mede mogelijk dat ik met een gerust hart kan werken en dat mijn kinderen een goed leven hebben binnen mijn werktijden.

Ik wilde het eens benoemen, want dat wordt te weinig gezegd imo.
Ik heb inderdaad een ander referentiekader. Het zal afhangen van de plek waar je woont wellicht. Mijn kinderen zitten op een school waar de Q7 nog net niet op het schoolplein geparkeerd wordt omdat paps en mams snel moeten werken en dat toch echt het gros opgenomen wordt door de thuisblijf moeders.

Als fulltime werkende moeder heb ik daar respect voor. Sowieso voor de mensen die helpen uiteraard. Echter moeders die thuisblijven en een hoop op zich nemen krijgen te weinig waardering.

Fijn als het zo gaat waar iedere vrouw werkt en op school helpt. Dat is echter niet altijd het geval. En die mensen krijgen over het algemeen weinig waardering in zijn algemeenheid.
even voor de duidelijkheid vind ik het ook erg lief en attent dat je de meehelpers in jouw omgeving even extra in het zonnetje zet vandaag,....dat zou ik bijna vergeten te melden!
*gooit knuppel in het hoenderhok* maar wat zou een thuisblijfmoeder ánders met haar tijd moeten doen. Ze blijft toch ook thuis om voor de kinderen te zorgen? Wat doe je anders met je tijd als je kinderen op school zitten?

(zeg ik terwijl ik zit te forummen en mijn kinderen op het KDV zitten )
Tuurlijk., als je niet werkt is het logisch dat je ergens meehelpt. Maar dan is het toch ook logisch dat je daar waardering voor krijgt? Net als wij dat krijgen voor ons werk?

Heel veel werk wordt overigens, op de school van mijn kinderen, gedaan door de ouders van de lagere klassen. Als de kinderen in hogere klassen komen gaan de ouders meer werken en minder doen. Das de praktijk zoals ik em zie.
quote:Kaboutertje12 schreef op 02 juli 2008 @ 11:57:

Tuurlijk., als je niet werkt is het logisch dat je ergens meehelpt. Maar dan is het toch ook logisch dat je daar waardering voor krijgt? Net als wij dat krijgen voor ons werk?

Waarom is dat logisch? Kijk jij bij die mensen naar binnen? Weet jij waarom die moeder niet werkt?

Vind het erg kort door de bocht om te zeggen: jij werkt niet, dus help je mee op school............ Mag iedereen dat nog altijd even lekker zelf bepalen?
Dank je la india. Das ook mijn enige doel. Stukje waardering voor mensen die zich inzetten zodat mijn kids het goed hebben binnen mijn werktijden. En dat wordt in mijn geval, en in heel veel gevallen, mede mogelijk gemaakt door de moeders die thuis zijn. En aangezien die geen salaris ontvangen en zelfs amper waardering krijgen, wil ik dat doen bij deze.
Hahaha Liv, je draait mijn waardering voor anderen in iets wat ik niet zo bedoel. Ik denk dat mijn standpunt zeer positief is. Want mijn kindjes kunnen lekker bij vriendjes spelen wanneer ze willen. Bij die andere ouders als ik werk. En daar heb ik evengoed waardering voor.
quote:Kaboutertje12 schreef op 02 juli 2008 @ 11:59:

Dank je la india. Das ook mijn enige doel. Stukje waardering voor mensen die zich inzetten zodat mijn kids het goed hebben binnen mijn werktijden. En dat wordt in mijn geval, en in heel veel gevallen, mede mogelijk gemaakt door de moeders die thuis zijn. En aangezien die geen salaris ontvangen en zelfs amper waardering krijgen, wil ik dat doen bij deze.

Heb ik ook veel waardering voor hoor, absoluut.

Maar niet iedereen die "thuiszit" kan meehelpen op school. Om wat voor reden dan ook.
Ik kreeg anders een uitnodiging van school met een mooie brief over hoe erg het gewaardeerd wordt dat ouders meehelpen en volgens mij kregen alle ouders ook een cadeautje (ben zelf niet naar die ochtend gegaan omdat ik dat dan weer zonde van de tijd vind om daarvoor vrij te nemen, ben gewoon naar mijn werk gegaan).
Am Yisrael Chai!
quote:Kaboutertje12 schreef op 02 juli 2008 @ 12:01:

Hahaha Liv, je draait mijn waardering voor anderen in iets wat ik niet zo bedoel. Ik denk dat mijn standpunt zeer positief is. Want mijn kindjes kunnen lekker bij vriendjes spelen wanneer ze willen. Bij die andere ouders als ik werk. En daar heb ik evengoed waardering voor.Ja, ik haalde alleen even dat zinnetje eruit, dat klopt. Maar ik zag zo'n soort zin hier al eerder voorbij komen (meen bij Fashionvictim). Wilde ik toch even op reageren, vandaar....
Dat weet ik Liv, hang daar ook geen oordeel aan.

FV, das attent van de school. Klopt dat de klas vaak aan het einde van het schooljaar cadeautjes maakt voor diegene die geholpen hebben. Das wel lief.
Ja, Eowynn en ik zeiden dat allebei ook. Maar wat Eowynn zegt is toch zo: de meest gebruikte reden dat vrouwen thuisblijven is toch "om voor de kinderen te zorgen". Dan hoort daar in mijn beleving dus ook helpen op school bij, anders kan je net zo goed gaan werken.
Am Yisrael Chai!
quote:Kaboutertje12 schreef op 02 juli 2008 @ 11:59:

Dank je la india. Das ook mijn enige doel. Stukje waardering voor mensen die zich inzetten zodat mijn kids het goed hebben binnen mijn werktijden. En dat wordt in mijn geval, en in heel veel gevallen, mede mogelijk gemaakt door de moeders die thuis zijn. En aangezien die geen salaris ontvangen en zelfs amper waardering krijgen, wil ik dat doen bij deze.Heb je het ze ook wel eens persoonlijk gezegd? Dat zou natuurlijk ook kunnen en is wel zo leuk,....
Dit hele verhaal geldt trouwens ook voor alle vrijwilligers hulp hoor, door mensen die geen gewone betaalde baan kunnen krijgen door welke reden dan ook. Er wordt te vaak, nee niet door iedereen , op neergekeken terwijl er een enorm maatschappelijk belang aan hangt. Ik krijg mijn salaris wel en mijn waardering enz enz. Veel mensen krijgen dat niet. Terwijl ze het wel verdienen. En ik vind het niet fout om daar af en toe bij stil te staan.
Ja, ik zeg het ook irl
quote:fashionvictim schreef op 02 juli 2008 @ 12:05:

Ja, Eowynn en ik zeiden dat allebei ook. Maar wat Eowynn zegt is toch zo: de meest gebruikte reden dat vrouwen thuisblijven is toch "om voor de kinderen te zorgen". Dan hoort daar in mijn beleving dus ook helpen op school bij, anders kan je net zo goed gaan werken.Jij weet toch helemaal niet waarom iemand niet werkt? Misschien om voor de kinderen te zorgen, misschien wel niet. En ook al zou dat eerste zo zijn: ben je dan verplicht om te helpen op school? Ik vind van niet als ik heel eerlijk ben.
Hmmm, nee, hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik het met je eens ben. Ik persoonlijk hoef echt geen waardering voor het feit dat ik op mijn zoons school help of voor mijn buren af en toe een telefoontje pleeg of een brief schrijf (zin asielzoekers). Want ik vind het gewoon vrij normaal dat je in je eigen omgeving, bij je eigen kind(eren) dingen oppakt die de overheid uit geldgebrek laat liggen. Helpen op school vind ik echt doodnormaal, je wil toch allemaal een veilige omgeving voor je eigen kind, nou die komt niet vanzelf dus moet je daarvoor af en toe wat doen.
Am Yisrael Chai!
quote:Liv schreef op 02 juli 2008 @ 12:09:

[...]

Jij weet toch helemaal niet waarom iemand niet werkt? Misschien om voor de kinderen te zorgen, misschien wel niet. En ook al zou dat eerste zo zijn: ben je dan verplicht om te helpen op school? Ik vind van niet als ik heel eerlijk ben.Ja, ik vind van wel. Je maakt gebruik van die voorzieningen, niet meer dan normaal dat je daarin ook een bijdrage levert. Werkende ouders leveren sowieso die bijdrage dmv belastinggeld, dus als niet werkende heb je wat mij betreft geen excuus om niet te helpen. Maar helaas zijn het in mijn omgeving vaker de huisvrouwen die inderdaad roepen dat het toch geen verplichting is dan de werkende vrouwen.
Am Yisrael Chai!
En ik ben het met Eowynn eens dat het systeem hopeloos ouderwets is, maar een van de redenen dát het ouderwets is, is omdat school anders veel duurder zou moeten worden. En dan gaan al die mensen die niet werken ook weer piepen.
Am Yisrael Chai!
Als iemand thuisblijft om voor de kinderen te zorgen vind ik het echt niet meer dan normaal dat dat ook daadwerkelijk gedáán wordt. Ik ga toch ook niet naar mijn werk om dan vervolgens niets te doen, bij wijze van spreken?

Als je thuisblijft omdat je niet in staat bent om te werken is dat een ander verhaal, daar heb ik het niet over. Maar de meeste TBM'ers blijven thuis omdat ze 'er voor de kinderen willen zijn' en omdat ze vinden dat de kinderen daar beter van worden. Dan moet je dat ook waarmaken vind ik.
quote:Eowynn_ schreef op 02 juli 2008 @ 12:17:

Als iemand thuisblijft om voor de kinderen te zorgen vind ik het echt niet meer dan normaal dat dat ook daadwerkelijk gedáán wordt. Ik ga toch ook niet naar mijn werk om dan vervolgens niets te doen, bij wijze van spreken?

Als je thuisblijft omdat je niet in staat bent om te werken is dat een ander verhaal, daar heb ik het niet over. Maar de meeste TBM'ers blijven thuis omdat ze 'er voor de kinderen willen zijn' en omdat ze vinden dat de kinderen daar beter van worden. Dan moet je dat ook waarmaken vind ik.Eensch.
Am Yisrael Chai!
Dat jij je kind opvoed is doodnormaal. Dat jij je werkt is doodnormaal, dat jij het huishouden draaiende houdt is doodnormaal. Toch, ik geloof toch ook jij al haal je dat wellicht nu ergens anders uit, geloof ik dat een mens behoefte heeft aan een stuk waardering. Ook al is het 'doodnormaal'.

Juist de dingen die zo vanzelfsprekend lijken loont het de moeite om eens bij stil te staan. Dan blijf je het waarderen. Dan blijf je mensen waarderen. In zijn algemeenheid gericht.
En als je niet in staat bent tot betaalde arbeid, maar wel in staat bent tot het moederschap, dan is een uurtje voorlezen op school toch ook iets waartoe je in staat zou zijn? Dat doe je thuis toch ook?
Am Yisrael Chai!
Das voor de meeste mensen inderdaad logisch. Maar daar mag toch wel een stukje waardering tegenover staan?

Juist even die oppepper tov van de mensen die helemaal niets willen doen.
Ik haal de waardering uit het feit dat mijn kind gelukig wordt van het feit dat zijn mamma in zijn leven is en weet wie zijn juf is, wie zijn vriendjes zijn, hoe het op school reilt en zeilt. Ik doe die dingen niet vanwege waardering van anderen, maar voor mijn kind.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven