Thuismoeders

21-04-2020 07:56 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Ik ben nooit thuisblijfmoeder geweest, terwijl ik dat heel graag zou willen. Het lijkt me heerlijk.
Ik baseer me ook wel op een artikel als dit: https://www.vn.nl/influencer-vlog-echte-leven/
Drie kinderen, geen noemenswaardig inkomen en niks geregeld... en dan gaan ze uit elkaar.
"Onwijze maatjes zijn Eva en haar ex inmiddels al lang niet meer. ‘Hij heeft me op straat gezet en woont nu in ons huis met zijn nieuwe vriendin,’ zegt ze. Ze spreken elkaar alleen nog via mediators, of via hun moeders. Eva is een moederinfluencer midden in een vechtscheiding. Of althans, een scheiding: Eva en haar ex waren nooit getrouwd. En dat is precies het probleem. Tijdens hun relatie hebben ze niets zwart op wit laten zetten, waardoor Eva nu recht heeft op niets."

Dat vind ik echt te dom voor woorden.
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 09:30
op dit forum mag je echt niets verkeerds of zelf maar verwonderd zijn over het bewust kiezen om niet te werken en thuis te blijven om voor kinderen te zorgen.
Jij beweert bovenstaande. Dat is absoluut onwaar en daarom gebruik ik in een reactie een korte bloemlezing die je in de vele, vele thuisblijfmoedertopics zult gaan vinden. Ik beweer helemaal niet dat jij specifiek dat schrijft.

Overigens vindt jij "volslagen afhankelijk" en "onvoorstelbaar naïef" in een hele andere categorie vallen of zo?
Jij weet helemaal niet hoe andere mensen hun financiëen geregeld hebben en met dergelijke opmerkingen zie ik bijvoorbeeld al geen enkele noodzaak jou daarover in te lichten.
Dat weet ik wel door gewoon harde data. Thuis blijf vrouwen zijn na een scheiding in veel gevallen afhankelijk van een bijstandsuitkering. Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd.
Ik heb niks tegen moeders of vaders die ervoor kiezen om thuis te blijven, maar ik zou willen dat ze het goed regelen.
captain_hindsight schreef:
22-04-2020 09:42
Ik baseer me ook wel op een artikel als dit: https://www.vn.nl/influencer-vlog-echte-leven/
Drie kinderen, geen noemenswaardig inkomen en niks geregeld... en dan gaan ze uit elkaar.
"Onwijze maatjes zijn Eva en haar ex inmiddels al lang niet meer. ‘Hij heeft me op straat gezet en woont nu in ons huis met zijn nieuwe vriendin,’ zegt ze. Ze spreken elkaar alleen nog via mediators, of via hun moeders. Eva is een moederinfluencer midden in een vechtscheiding. Of althans, een scheiding: Eva en haar ex waren nooit getrouwd. En dat is precies het probleem. Tijdens hun relatie hebben ze niets zwart op wit laten zetten, waardoor Eva nu recht heeft op niets."

Ik hoop dat je wel beseft dat de uitwassen de media halen. Niemand is geinteresseerd in verhalen over dingen die gewoon-zijn-gangetje gaan.

Als je in de krant leest over een ongeval ga je er toch ook niet vanuit dat iedereen die de weg op gaat een ongeluk krijgt?
mindervanmij schreef:
22-04-2020 09:38
meer de algemene tendens in dit soort topics. Ik blijf het apart vinden. Aan de ene kant geven mensen aan dat ze geen vriendschappen hebben met thuisblijfmoeders omdat hun werelden te ver uit elkaar liggen, aan de andere kant zijn ze wel exact op de hoogte van alle wel en wee van elke thuisblijfmoeder. Heel apart.
maar ik reageer niet op individuele gevallen, maar op wat je in de krant leest, het CBS had laatst nog een artikel, dat gescheiden vrouwen er gemiddeld veel verder op achteruitgaan, dan mannen. gemiddeld 25% koopkrachtverlies. Gemiddeld!
Vrouwen met een financiële afhankelijkheid nog veel meer.
lilalinda schreef:
22-04-2020 09:45
maar ik reageer niet op individuele gevallen, maar op wat je in de krant leest, het CBS had laatst nog een artikel, dat gescheiden vrouwen er gemiddeld veel verder op achteruitgaan, dan mannen. gemiddeld 25% koopkrachtverlies. Gemiddeld!
Vrouwen met een financiële afhankelijkheid nog veel meer.

Dat is zeker kwalijk. En daarom is het ook belangrijk voor iedere vrouw om een goed plan te hebben voor als je gaat scheiden.
mindervanmij schreef:
22-04-2020 09:47
Dat is zeker kwalijk. En daarom is het ook belangrijk voor iedere vrouw om een goed plan te hebben voor als je gaat scheiden.
Het vervelende is, dat we een bruiloft vooral zien als: Romantiek, de mooiste jurk, de fijnste locatie etc.
terwijl een huwelijk vooral een zakelijke overeenkomst is. Maar dat merk je pas, als je uit elkaar gaat, dan pas heb je eventueel spijt van je niet zakelijke keuzes.

Mannen hebben dat van vroeger uit, zakelijk(!) al beter op de rit
lilalinda schreef:
22-04-2020 09:50
Het vervelende is, dat we een bruiloft vooral zien als: Romantiek, de mooiste jurk, de fijnste locatie etc.
terwijl een huwelijk vooral een zakelijke overeenkomst is. Maar dat merk je pas, als je uit elkaar gaat, dan pas heb je eventueel spijt van je niet zakelijke keuzes.

Mannen hebben dat van vroeger uit, zakelijk(!) al beter op de rit

Ja, daar mag zeker wel wat in veranderen. Maar dat geldt denk ik voor alle vrouwen, niet alleen thuisblijfmoeders. Al hebben die wel de meest kwetsbare positie, denk ik.
koko67 schreef:
22-04-2020 09:44
Dat weet ik wel door gewoon harde data. Thuis blijf vrouwen zijn na een scheiding in veel gevallen afhankelijk van een bijstandsuitkering. Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd.
Ik heb niks tegen moeders of vaders die ervoor kiezen om thuis te blijven, maar ik zou willen dat ze het goed regelen.
Maar je vindt het wel erg nodig om in dergelijke bewoordingen thuisblijfmoeders te karakteriseren?
En nog steeds vraag ik me af waarom jij beweert dat je op dit forum geen kritisch topic mag openen over thuisblijfmoeders omdat je dan verguisd zou worden.
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 10:03
Maar je vindt het wel erg nodig om in dergelijke bewoordingen thuisblijfmoeders te karakteriseren?
En nog steeds vraag ik me af waarom jij beweert dat je op dit forum geen kritisch topic mag openen over thuisblijfmoeders omdat je dan verguisd zou worden.
kritisch, gewoon feiten plaatsen is al snel kritisch blijkbaar.
Jammer.
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 10:03
Welke bewoordingen? Je zeurt.
Een persoon betitelen als "volslagen afhankelijk" en "onvoorstelbaar naïef". In het dagelijks leven is dat jouw normale manier van communiceren?
Ja, dan zal ik inderdaad zeuren. Prima hoor.
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 11:14
Een persoon betitelen als "volslagen afhankelijk" en "onvoorstelbaar naïef". In het dagelijks leven is dat jouw normale manier van communiceren?
waar staat dat??
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 11:14
Ik weet niet of die kwalificaties over een persoon gingen of over een groep. In dat laatste geval: ook ik ben van mening dat te veel vrouwen zich met te veel goed vertrouwen in een hoek laten drukken waarin ze een aanzienlijk risico lopen om met lege handen te staan na afloop van een relatie.

Ik werk nota bene - en ik had het ook. Gewoon, te goed van vertrouwen, denken dat dat mij niet zou overkomen, weten dat ik het sowieso zou redden (deed ik ook, kostte wel even). Maar daardoor wel ontzettend hoge kosten moeten maken om de helft te krijgen van waar ik gedurende al die huwelijksjaren keihard aan meegewerkt had.

En voor de niet- of weinig werkende vrouwen die ik ken, geldt inderdaad dat zij van huwelijk in bijstand belandden en na een aantal jaar voorzichtig in een slecht betaald baantje. Die leefden in relatieve armoede - en hun kinderen ook. En de vaders: die kregen het financieel juist een stukje beter, al klaagden ze natuurlijk wel over die paar honderd euro die ze elke maand naar hun ex moesten storten. Maar ineens kwamen daar dure nieuwe auto's, meerdere dure vakanties per jaar, een koophuis waar je u tegen zegt, etc.
Dat is dus exact hoe het ook in de statistieken staat.
koko67 schreef:
21-04-2020 23:17
Ik zou lekker stoppen met je elke keer te excuseren. Heeft toch geen zin, op dit forum mag je echt niets verkeerds of zelf maar verwonderd zijn over het bewust kiezen om niet te werken en thuis te blijven om voor kinderen te zorgen.
Ik snap je verwondering zeker.
Ik vind het heel heel raar dat er in deze tijd nog vrouwen zijn die er voor kiezen om volslagen afhankelijk te zijn en niet ervoor kiezen om ten alle tijden je eigen broek op te houden.
Zo onvoorstelbaar naïef.
Geen probleem om taken te verdelen en te kiezen voor 1 inkomen als dat beter uitkomt. Maar dat vrouwen dan niet naar bv. een notaris gaan om vast te leggen hoe het zal gaan bij een eventuele scheiding en vastleggen welke compensatie er zal zijn omdat ( vaak) de vrouw geen pensioen opbouwt en geen eigen salaris heeft vind ik idioot.
Het is natuurlijk niet voor niks dat nog steeds de vrouw er het meest bekaaid afkomt bij een scheiding.
Hier staat dat.
-jolijn- schreef:
22-04-2020 11:22
Ik weet niet of die kwalificaties over een persoon gingen of over een groep. In dat laatste geval: ook ik ben van mening dat te veel vrouwen zich met te veel goed vertrouwen in een hoek laten drukken waarin ze een aanzienlijk risico lopen om met lege handen te staan na afloop van een relatie.

Ik werk nota bene - en ik had het ook. Gewoon, te goed van vertrouwen, denken dat dat mij niet zou overkomen, weten dat ik het sowieso zou redden (deed ik ook, kostte wel even). Maar daardoor wel ontzettend hoge kosten moeten maken om de helft te krijgen van waar ik gedurende al die huwelijksjaren keihard aan meegewerkt had.

En voor de niet- of weinig werkende vrouwen die ik ken, geldt inderdaad dat zij van huwelijk in bijstand belandden en na een aantal jaar voorzichtig in een slecht betaald baantje. Die leefden in relatieve armoede - en hun kinderen ook. En de vaders: die kregen het financieel juist een stukje beter, al klaagden ze natuurlijk wel over die paar honderd euro die ze elke maand naar hun ex moesten storten. Maar ineens kwamen daar dure nieuwe auto's, meerdere dure vakanties per jaar, een koophuis waar je u tegen zegt, etc.
Dat is dus exact hoe het ook in de statistieken staat.
Maar vindt je het ook nodig om dat op een dergelijke manier(en dan doel ik niet op jouw post) te ventileren? Denk je dat je daarmee bereikt dat de thuisblijfmoeders en masse denken: verrek ja, ze heeft helemaal gelijk. Zo ben ik! Ik ga daar onmiddellijk wat aan doen.
En denk je dat die vrouwen zich daar zelf niet bewust van zijn?
Als ik hier over werkende moeders zou zeggen dat het schandalig is dat die egoïstische moeders alleen maar aan hun carriere en geld denken en hun kinderen op het kdv dumpen waardoor ze de broodnodige moederlijke zorg zullen ontberen en daar later in hun leven vast de consequenties van gaan ondervinden krijg ik, geheel terecht, het halve forum over me heen.
Als je een boodschap wilt uitdragen met de bedoeling dat mensen daar over gaan nadenken en beter nog, daar iets aan gaan doen, is een dergelijke boodschap simpelweg niet de manier om te motiveren.
Als je alleen je punt wil maken op een anoniem forum maakt dat dan weer geen drol uit.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 22-04-2020 11:54
2.92% gewijzigd
koko67 schreef:
22-04-2020 09:44

Het was redelijk goed geregeld, tot de maatschappij besloot dat partneralimentatie onzin was en teruggebracht moest worden. Dat was een stap terug in de emancipatie van vrouwen in plaats van een stap vooruit.
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 11:23
Hier staat dat.
maar niet op een persoon
Pandax schreef:
22-04-2020 11:33
Het was redelijk goed geregeld, tot de maatschappij besloot dat partneralimentatie onzin was en teruggebracht moest worden. Dat was een stap terug in de emancipatie van vrouwen in plaats van een stap vooruit.
nee hoor, ik zou me prima redden zonder PA, gewoon een kwestie van mensen allemaal zelf hun broek(/rok) op laten houden
Dat is juist heel belangrijk bij emancipatie: het zelf oplossen
lilalinda schreef:
22-04-2020 11:56
maar niet op een persoon
Nee, op een groep individuen. Maar dat maakt de initiële boodschap en de manier waarop die gebracht wordt niet anders natuurlijk.
Geen roeping, geen plicht, ook niet iets wat er van nature in zat, geen carrière die opzij is gezet, maar ook geen keuze die gemaakt is ten behoeve van het welzijn van de kinderen. Bezoek/bezocht ook geen vriendinnen "om onder de mensen te blijven" en besteed maar bar weinig aandacht aan het huishoudelijk werk. Overigens doe ik ook niet veel om mijzelf te blijven ontwikkelen.
lilalinda schreef:
22-04-2020 11:56
nee hoor, ik zou me prima redden zonder PA, gewoon een kwestie van mensen allemaal zelf hun broek(/rok) op laten houden
Dat is juist heel belangrijk bij emancipatie: het zelf oplossen

Nee, het is heel belangrijk bij emancipatie dat werk gelijk beloond wordt. Als een gezin heeft afgesproken dat gezinstaken door de één gedaan worden en gezinsinkomentaken door de ander, is het gelijkwaardigheid als de gezinsinkomenpartij de ander blijft betalen voor het uitvoeren van zijn deel van de gezinstaken, ook wanneer het gezin ontbonden wordt. Dat is namelijk de keus die ze beiden hebben gemaakt.
Pandax schreef:
22-04-2020 12:03
Nee, het is heel belangrijk bij emancipatie dat werk gelijk beloond wordt. Als een gezin heeft afgesproken dat gezinstaken door de één gedaan worden en gezinsinkomentaken door de ander, is het gelijkwaardigheid als de gezinsinkomenpartij de ander blijft betalen voor het uitvoeren van zijn deel van de gezinstaken, ook wanneer het gezin ontbonden wordt. Dat is namelijk de keus die ze beiden hebben gemaakt.
maar die keus kunnen ze ook niet maken, pas als man en vrouw de zaken eerlijk verdelen, is ook hun beider toekomst eerlijk verdeeld

PA zie ik al betutteling van vrouwen
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 11:33
Maar vindt je het ook nodig om dat op een dergelijke manier(en dan doel ik niet op jouw post) te ventileren? Denk je dat je daarmee bereikt dat de thuisblijfmoeders en masse denken: verrek ja, ze heeft helemaal gelijk. Zo ben ik! Ik ga daar onmiddellijk wat aan doen.
En denk je dat die vrouwen zich daar zelf niet bewust van zijn?
Als ik hier over werkende moeders zou zeggen dat het schandalig is dat die egoïstische moeders alleen maar aan hun carriere en geld denken en hun kinderen op het kdv dumpen waardoor ze de broodnodige moederlijke zorg zullen ontberen en daar later in hun leven vast de consequenties van gaan ondervinden krijg ik, geheel terecht, het halve forum over me heen.
Als je een boodschap wilt uitdragen met de bedoeling dat mensen daar over gaan nadenken en beter nog, daar iets aan gaan doen, is een dergelijke boodschap simpelweg niet de manier om te motiveren.
Als je alleen je punt wil maken op een anoniem forum maakt dat dan weer geen drol uit.
Ventileren is het woord niet, maar waarschuwen wel degelijk. Ik denk dat te veel vrouwen zich onvoldoende bewust zijn van de risico's die zij nemen en dat komt ook terug in de statistieken. En dat geldt zowel voor werkende als niet-werkende moeders, maar voor die laatste groep nog veel meer.
En over je KDV-tirade (die je niet houdt, maar toch, je verwijst wel naar de mogelijkheid dat je dat had kunnen doen): die periode duurt maar heel kort. 4 jaar is nog wel te overzien als gat in je cv - zeker als je het met een parttime baantje combineert, dan bestaat dat gat niet eens op je cv. Maar de klassieke thuisblijfmoeder blijft ook nog jarenlang thuis als hun kinderen, net als de kinderen van werkende moeders, gewoon naar school gaan. En in die periode is er best veel te regelen - zeker als je met zijn tweeën bent, maar ook in je eentje. Je kunt je werktijden zo afstemmen dat je óf de ochtendshift delegeert óf de middagshift. Wat missen je kinderen dan precies aan broodnoodzakelijke opvoeding?
Mijn thuisblijfmoeder ging vooral dweilen als wij uit school kwamen om vervolgens te klagen dat wij het waagden om over die net gedweilde vloer te lopen. Dat had ik best willen missen in ruil voor wat minder vaak 'dat kost centjes en die hebben we niet'. Armoede is a bitch. En soms is er geen armoede omdat de andere partner ruim genoeg verdient - maar dat ontstaat dan alsnog na de scheiding.
Natuurlijk missen die kinderen helemaal niets aan opvoeding, die "tirade" is helemaal mijn mening niet maar was slechts ter illustratie hoe men zou reageren als ik dat te berde zou brengen. En jij reageert zoals verwacht. Mijn ouders werkten allebei en ik heb inderdaad geen greintje schade opgelopen van de kinderopvang en later vond ik het heerlijk om het huis voor mezelf te hebben.
Ik zeur blijkbaar omdat ik bepaalde benamingen die aan een groep worden toegekend vervelend vind en deels ook onterecht.
Maar ook nu, nu ik het omdraai, wordt dat gedeelte van mijn post ineens als "tirade" opgevat.
Dus ik als thuisblijfmoeder moet me gewoon niet zo aangevallen voelen als het toch niet op mij van toepassing is, maar als ik kritiek lever op werkende moeders(en nogmaals, die zogenaamde kritiek is beslist niet mijn mening) geldt datzelfde blijkbaar niet.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 22-04-2020 12:36
10.91% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven