Thuismoeders

21-04-2020 07:56 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
gelukkig heb je geen waardeoordelen en zal dit topic relaxed verlopen...
Ik denk dat het niet zozeer voelt als ‘roeping’ maar vooral als ‘plicht’.
Normaal zijn die kinderen naar school en kunnen thuismoeders lekker The Bold kijken.
Iedereen weet dat je jezelf alleen kan ontwikkelen als je werkt.

Meine Liebe, je klapt uit elkaar van de vooroordelen en komt niet ontwikkeld over. Dat zal wel liggen aan het al zes weken thuis zijn met je kinderen.
lilalinda schreef:
21-04-2020 07:58
gelukkig heb je geen waardeoordelen en zal dit topic relaxed verlopen...
Daarom open ik dit topic. Ik heb serieus bewondering voor de thuismoeders gekregen en wil graag horen hoe zij het ervaren. Ik wou dat ik het kon zijn. Ik denk dat het voor kinderen het beste is om een ouder te hebben die er altijd voor ze is en daar volledig gelukkig in is.
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 08:03
Daarom open ik dit topic. Ik heb serieus bewondering voor de thuismoeders gekregen en wil graag horen hoe zij het ervaren. Ik wou dat ik het kon zijn. Ik denk dat het voor kinderen het beste is om een ouder te hebben die er altijd voor ze is en daar volledig gelukkig in is.
ach niet
je noemt het bewondering, maar het is een mooie verpakking voor je waardeoordelen
Thuismoeder zijn in Corona tijd is natuurlijk wel iets heel anders dan in normale omstandigheden. Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen maar thuismoeder zijn wil niet zeggen dat je altijd thuis bent en altijd met de huishouding bezig bent. Zeker als de kinderen naar school gaan heb je veel vrije tijd om te doen wat je wil. Jezelf ontwikkelen kan altijd. Ik sprak ook vaak af met vriendinnen of ging op bezoek bij mijn ouders of schoonouders. Ik ben korte tijd weer gaan werken toen de jongste weer naar school ging maar ik ben blij dat ik weer gestopt ben toen. De kinderen moesten 2 dagen per week naar de BSO en ze vonden dat verschrikkelijk.
Ach hou toch op. Je hebt helemaal geen bewondering voor thuisblijfmoeders.
Wow...hoeveel waardeoordelen kun je in een stukje tekst kwijt?
Als de enige thuisactiviteit die je kunt bedenken het huishouden is, dan ben je niet simpel geworden van een paar weken thuis, maar was je al simpel.
Ik ben blij dat ik niet verder ontwikkel. Dat had ik niet getrokken hoor.

Zo jammer dat Koffietijd gepauzeerd is :-[
Maar dit is wel hetzelfde verkapte domme gezeik wat ik kreeg toen in huisvrouw werd. “Lekker dat dat kan” of “Wil je niet werken?”
Quincy2 schreef:
21-04-2020 08:08
Als de enige thuisactiviteit die je kunt bedenken het huishouden is, dan ben je niet simpel geworden van een paar weken thuis, maar was je al simpel.
Goede opmerking. Wat doen thuismoeders nog meer behalve opvoeden, schoonmaken en klussen (Wat ik serieus al een dagtaak vind)?Studeren ze?
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 08:13
Goede opmerking. Wat doen thuismoeders nog meer behalve opvoeden, schoonmaken en klussen (Wat ik serieus al een dagtaak vind)?Studeren ze?
ik denk vooral: alles in een ander tempo
Ballenbak888 schreef:
Wat denk je van tijd voor hobby's zoals bv lezen, koken, winkelen, tv kijken, muziek maken enz.
Ik ben normaal gesproken thuisblijfmoeder, maar deze situatie is uitzonderlijk en niet te vergelijken met de normale thuisblijf-experience, hoor. ;-)
Ballenbak888 schreef:

Waarom zouden ze nog meer moeten doen? Als of er aan mannen wordt gevraagd of ze thuis na hun werk nog allerlei pedagogische vraagstukken oppakken?
BeaTea schreef:
21-04-2020 08:12
Maar dit is wel hetzelfde verkapte domme gezeik wat ik kreeg toen in huisvrouw werd. “Lekker dat dat kan” of “Wil je niet werken?”
Dit zijn toch heel normale dingen om te zeggen/vragen?
Ballenbak888 schreef:
Afspreken met vriendinnen, zwemmen, wandelen, opa en oma helpen, moet ik nog door gaan?

Ik heb nu juist als thuisblijfmoeder een drukker leven dan toen ik nog 'gewoon' werkte.
BeaTea schreef:
21-04-2020 08:09
Ik ben blij dat ik niet verder ontwikkel. Dat had ik niet getrokken hoor.

Zo jammer dat Koffietijd gepauzeerd is :-[
Koffietijd wordt weer gewoon uitgezonden hoor!
leolux schreef:
21-04-2020 08:18
Afspreken met vriendinnen, zwemmen, wandelen, opa en oma helpen, moet ik nog door gaan?

Ik heb nu juist als thuisblijfmoeder een drukker leven dan toen ik nog 'gewoon' werkte.
En veel meer sociale contacten als op kantoor met dezelfde mensen.
anoniem_394097 wijzigde dit bericht op 21-04-2020 08:22
5.67% gewijzigd
SimpeleZiel schreef:
21-04-2020 08:17
Dit zijn toch heel normale dingen om te zeggen/vragen?

Ja net zo normaal als tegen een man zeggen “Kan je niet thuis blijven?” of “Wil je niet bij je kinderen zijn?”

Oh wacht..
Ballenbak888 schreef:
Ik heb niet gewerkt toen de kinderen baby en peuter waren, en écht niet dat ik het huishouden ging doen. Dat deed en doe ik nog steeds minimaal.

Veel tijd ging op aan buiten lopen, maar ook aan lezen, verhalen schrijven, cursussen volgen, babyzwemmen e.d.. En 's avonds ging ik gewoon sporten.
Ik heb net maanden thuis gezeten en wat mij opviel: alles gaat veel langzamer. Waar ik normaal op een dag 8 uur werkte, even ging sporten, de hond uitliet, de kinderen hielp met huiswerk, het huishouden bijhield was ik nu hele dagen druk maar dan zonder die 8 uur werken. Veel kopjes koffie tussendoor, veel pauzes, alles op half tempo en meer tijd om rond te lummelen, en na een tijdje voelde het alsof ik in mijn ‘drukke’ dag onmogelijk 8 uur werken kon proppen. Want ik was toch de hele tijd bezig?

Nu werk ik weer, en lukt dat allemaal prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven