Thuismoeders

21-04-2020 07:56 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-04-2020 10:56
Ik vind veel voldoening in hobby's zoals dingen uit proberen met koken. Ik vind het leuk om recepten aan te passen aan onze smaak. Ik heb ook een tijdje een taalcursus gedaan en hem mezelf via boeken keyboard leren spelen en meer van zulk soort dingen.
Ja, dat kan ik me wel voorstellen. Ik denk dat het ook voor iedereen anders is. Ik zou mijn collega's ook missen (dat doe ik nu ook, sinds het verplichte thuiswerken), ik heb ook wel een schouderklopje nodig soms van iemand die zegt dat ik het goed gedaan heb etc. Ik heb een tijd thuis gezeten met de kinderen en ben nu weer aan het werk. Ik merk dat ik het ontzettend fijn vind om me weer nuttig te voelen, deel uit te maken van de maatschappij etc. Dat gevoel had ik toen toch wat minder, maar ook dat zal voor iedereen anders zijn. Zoveel mensen, zoveel smaken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven