Tijd buiten per dag

14-08-2019 16:58 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het oogfonds adviseert om kinderen per dag 2 uur buiten te laten zijn om bijziendheid te voorkomen. Ik probeer dat advies serieus te nemen want mijn zoon van 10 heeft een lichte minafwijking. Hij draagt nu alleen een bril in de klas, maar ik wil graag voorkomen dat het erger wordt natuurlijk. Nu is het in de zomer over het algemeen heel makkelijk om aan de 2 uur per dag buiten te komen, maar deze week bijvoorbeeld, met de regen, is het soms best een uitdaging om er aan te komen. Ik neem hem mee als we lopend boodschappen doen, we gaan naar een speeltuin etc. Soms vind ik het wel lastig om er normaal mee om te gaan en hou er nogal dwangmatig aan vast....

Ik vraag me af of jullie ook opletten of je kinderen "voldoende" buiten zijn en of dat dan ook altijd lukt? Alvast bedankt voor jullie antwoorden :-)
dana81 schreef:
14-08-2019 19:37
Bedankt voor jullie reacties, fijn dat jullie meedenken!

Het probleem is op zich niet dat hij nooit buitenkomt: er is eigenlijk geen dag, ook niet in de winter dat we de hele dag thuisblijven. We gaan erop uit, hij doet inderdaad wel eens zelf een boodschap, hij gaat ook wel eens in de speeltuin spelen met zijn zusje. Maar het is meer dat het niet altijd lukt en daar voel ik me dan schuldig over. Om een voorbeeld te geven: begin van de week gingen we zwemmen in een binnenzwembad (met auto want ver), toen nog even bij mijn zusje langs die daar in de buurt woont, daar heeft hij ruim een halfuur buiten gespeeld met zijn nichtje en daarna naar huis om te eten en naar bed. Ik had hem na het eten nog even naar buiten kunnen sturen, maar het regende... Dan zit ik er dus best wel mee dat hij maar een half uur buiten is geweest. Ik denk dat het overdreven is dat ik daar mee zit, maar ik vind het toch lastig om dan niet te denken " oke dan moeten we morgen 3,5 uur naar buiten".

Ik denk dat je overdrijft. Er is geen causaal verband lijkt mij. Aangezien ik vroeger erg veel buiten speelde maar vanaf mijn 9 jaar een bril draag en nu nog steeds. -6
lilalinda schreef:
15-08-2019 22:20
Mijn kinderen speelde op de bso trouwens wel altijd buiten (lekker kinderen om mee te klooien), thuis veel minder
Speelden ze écht vrij buiten, met alle vrijheid om door de buurt te zwerven, bosjes te ontdekken, aan een slootkant te klooien, enz. of speelden ze onder toezicht op een schoolplein?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
15-08-2019 22:22
Speelden ze écht vrij buiten, met alle vrijheid om door de buurt te zwerven, bosjes te ontdekken, aan een slootkant te klooien, enz. of speelden ze onder toezicht op een schoolplein?
Vanaf een bepaalde leeftijd teken je een formulier met hoeveel vrijheid je kind heeft
En dat het zelfstandig weg mag

Maar het echte ontdekken, kwam pas vanaf een jaar of tien, en toen zaten ze al niet meer op de bso, toen mochten ze gewoon zelf naar huis
Beide kinderen hadden een hekel aan buiten spelen, net als ik vroeger.
Oudste heeft een bril met -1, jongste -5,5.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
pejeka schreef:
15-08-2019 22:22
Helemaal geen reacties gelezen, direct door naar laatste pagina en zag deze opmerking.

Mijn kinderen doen dit, inclusief slootje springen, vissen etc. Zijn altijd buiten, van kleins af aan, zelfs in de stromende regen mopperen als ze naar binnen moeten, komen na uren onder de modder weer thuis, hebben liever een bal voor sinterklaas dan een playstation.

Allebei al járen een bril (bijziend)

Nooit gehoord dat bril en buiten spelen verband houdt met elkaar...
Mina81 schreef:
15-08-2019 22:29
Helemaal geen reacties gelezen, direct door naar laatste pagina en zag deze opmerking.

Mijn kinderen doen dit, inclusief slootje springen, vissen etc. Zijn altijd buiten, van kleins af aan, zelfs in de stromende regen mopperen als ze naar binnen moeten, komen na uren onder de modder weer thuis, hebben liever een bal voor sinterklaas dan een playstation.

Allebei al járen een bril (bijziend)

Nooit gehoord dat bril en buiten spelen verband houdt met elkaar...
Volgens mij gaat het ook niet zozeer om buiten spelen, als wel om de ogen regelmatig ontspannen.
Wat bij buiten spelen vanzelf gaat.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
pejeka schreef:
15-08-2019 19:29
Waarom lijkt het tegenwoordig zo moeilijk kinderen aan het buiten spelen te krijgen, terwijl nog niet zo lang geleden je juist moeite had je kinderen binnen te houden, want buiten was veel spannender en leuker, met alle vriendjes uit de buurt?
MIsschien komt dat door de mogelijkheden op allerlei schermen (ik noem een forum.viva.nl) die jou ervan weerhouden om úren onkruidplukkend in je tuin door te brengen, kunst te creëren, museums te bezoeken of met je partner diepzinnige gesprekken te voeren dan wel goeie seks te hebben?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... rkomt-bril
https://oogfonds.nl/projecten-nieuws/ge ... en/myopie/
Ahh bedankt.... Heb ik het verkeerd begrepen, mijn kinderen hebben een +sterkte (verziend ipv bijziend) ...
drominique schreef:
15-08-2019 20:14
Is geocatchen misschien nog een leuke activiteit to?
Heel goed idee! Dat gaan we zeker proberen!

Verder interessante discussie over het verschil tussen vroeger en nu. Ik zie hier in de buurt sommige kinderen heel veel buitenspelen en andere kinderen heel weinig. Ik speelde vroeger ook heel veel buiten, maar mijn moeder was ook na school thuis altijd en in de weekenden deden we niet zoveel.
Net als swimkim heb ik, ondanks een fervent buitenspelend kind te zijn geweest in mijn jeugd, inmiddels -16.
Nota bene tijdens een jeugdkamp op mijn twaalfde, met veel buiten ravotten, is mijn netvlies gescheurd. Een jaar later scheurde het andere, gewoon tijdens de school tentamens.
Ik denk dat het advies van het oogfonds niet te letterlijk is te nemen. Zoals een aantal al zeiden, het gaat vooral om je focus regelmatig te verleggen, en bij spel-activiteiten, of die nu buiten of binnen zijn, doe je dat vanzelf. En ja, frisse buiten lucht en wat zonlicht (met mate uiteraard) doet zeker goed voor je humeur en gezondheid.
Je schuldig voelen als je kind een dagje niet naar buiten is geweest is echt niet nodig. Je bent zo te horen erg bekommerd om je zoon's ogen, en je lijkt me een zeer zorgzame moeder. Weet dat je niet alles in de hand hebt, slechte ogen is vaak aanleg, of erfelijk, en als je zoon later een zwaardere sterkte in z'n bril nodig heeft dan is dat moeilijk volledig te voorkomen. Je hebt dat niet helemaal zelf in de hand helaas. Buitenlucht en regelmatig de ogen laten rusten door niet te veel op een schermpje te kijken zal zeker een positieve invloed hebben maar voel je er niet schuldig over als dat niet altijd even goed lukt.
TheeMuisje, dank je wel voor je reactie. Dat doet me echt goed!
Ja mijn kinderen komen altijd wel aan 2 uur buiten, ook als het slecht weer is. We hebben een hond dus die moet sowieso uitgelaten worden en aangezien ze te klein zijn om alleen thuis te blijven moeten ze altijd mee. En alleen al aan hem uitlaten zitten we al aan 2 uur per dag.

Dan nog boodschappen doen wat we altijd lopend of op de fiets doen.

En dan nog gewoon buiten spelen. Elke dag eventjes naar de speeltuin en sowieso elke dag in de tuin spelen.

Hier in de straat wonen helaas ook nauwelijks kinderen. Kan ze op 1 hand tellen. Een jongen van 11 en een jongen van 7 en nog een baby en dat was het. Gelukkig heb ik 3 kinderen dus altijd wel een speelmaatje en ben zelf weer zwanger maar tegen de tijd dat ik uitgerekend ben is de jongste alweer ruim 2,5 dus ze zullen niet heel veel aan elkaar hebben.

En qua ogen. Ik heb 1 kind met +6 en dat ligt niet aan onvoldoende buitenspelen.
Ik vermoed dat mijn kinderen er wel aan komen, maar ik heb het nog nooit uitgerekend. Het lijkt mij ook heel ongezond om er op die manier mee bezig te zijn als ik heel eerlijk ben. Ik weet wel dat dit een advies is dat oogartsen geven bij bijziende kinderen.
Ik heb hier ook nooit bewust bij stil gestaan. Toch denk ik dat mijn kinderen dit gemiddeld wel halen. Al verschilt het enorm per dag. Maar bijvooorbeeld regen is voor onze kinderen geen issue. Dan doen ze gewoon laarzen aan en een regenjas en gaan.
lilalinda schreef:
15-08-2019 20:02
nee hoor, bij mij in de straat zat in de jaren70 een school, het gebouw staat er nog, school al 20 jaar dicht. De daarna dichtstbijzijnde school, ook al 20 jaar geen school meer. Gewoon veel minder kinderen in de wijk.

Pak de geboortecijfers er maar eens bij, vergelijk 1970 met 2005, echt anders.
Ik had een straat vol leeftijdsgenootjes, mijn kinderen hebben dat niet. Mijn school zat aan eind van de straat (5 minuten lopen), mijn kinderen moesten 20 minuten fietsen.

Maar als je graag wil horen, dat het aan de werkende moeders ligt en de ipad's, vinnik het best hoor
Noi hier wonen meer dan genoeg kinderen, meer zelfs dan toen mijn kinderen klein waren ( 20 jaar terug) dus dat kan ook.
pejeka schreef:
15-08-2019 21:26
Tuurlijk speelden we vroeger ook wel eens binnen, en zeker als het echt hondenweer was. Maar wat me zo verbaast is dat je echt vrijwel nérgens in de hele stad meer hele zwermen kinderen ziet die zich buiten vermaken, gewoon, in het parkje in de buurt, of op de stoep voor het huis, of op het grasveldje om de hoek. Ook niet als het lekker weer is. Gewoon, een hele zwerm kinderen die tikkertje doet, of verstoppertje, of een competitie in badminton of stoepranden of wat dan ook doet. Het lijkt wel alsof kinderen alleen bestaan in schoolgebouwen, in busjes/auto's die hen heen en terug vervoeren en binnenshuis, al dan niet aan één of ander scherm vastgeplakt.
Misschien beter kijken, ik zie dat namelijk wel.
En als het al niet goed is voor de ogen dan wel dat je kinderen meer vitamine vitamine D binnen krijgen hun motoriek zich beter ontwikkeld, geen vergroeien aan rug of andere gewrichten enz.
Geronimo2 schreef:
16-08-2019 15:21
En als het al niet goed is voor de ogen dan wel dat je kinderen meer vitamine vitamine D binnen krijgen hun motoriek zich beter ontwikkeld, geen vergroeien aan rug of andere gewrichten enz.
Plus betere sociale vaardigheden omdat ze spelenderwijs leren met allerlei mensen om te gaan, met allemaal verschillende karaktertrekken, eigen verantwoordelijkheid leren door te ontdekken hoe ver je kunt gaan en de consequenties te nemen als je uit het zicht van je ouders (of oppassers) bent, dus gewoon leren dat uit een boom vallen of twee natte voeten in een sloot halen kan gebeuren als je niet oplet, maar tegelijkertijd leren dát je heus in een boom kunt klimmen of langs de slootkant kunt rotzooien, en ontdekken wat daar allemaal te zien en te beleven is. Allemaal dingen die je niet leert of kunt ontdekken op het speelplein van de BSO, met pedagogisch verantwoorde klimrekken en een juf die je tot de orde roept als je "te wild" klimt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven