TOG PGB Cluster IV, wie maakt me wegwijs?

15-09-2008 10:33 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs zijn (na jaren van gelazer) er voor mijn twee oudsten diagnoses gesteld. Door die diagnoses komen ze ineens wel in aamerking voor allerhande regelingen en hulp. Hoe word ik wegwijs uit alle regelingen?

We zijn bezig met een Cluster IV aanvraag voor school. Dat kan zijn een rugzak op het regulier onderwijs of doorstromen naar een Cluster IV school.

Kun je daarnaast ook een PGB aanvragen? Of is het of de Cluster IV of het PGB? En wat kun je met een PGB? Zwemles in groepjes gaat niet. Ze hebben waarschijnlijk een op een zwemlessen nodig. Kan dat ook uit een PGB komen? Kun je bijvoorbeeld speciale vakantieweekenden of opvangregelingen ook uit een PGB betalen? Kunnen we iemand inhuren om ons te helpen bij het gewone dagelijkse gebeuren? Wat is TOG? Ontvang je dat ook naast een PGB of Cluster IV? Is er nog meer aan regelingen?

En hoe zit het met mijn eigen inkomen? Ik was op zoek naar werk. Inmiddels is duidelijk dat werken er voorlopig niet in zit. De zorg voor de kinderen gaat (uiteraard) voor. En zolang de situatie niet stabiel is, ben ik dus van de arbeidsmarkt af. Mijn lopende sollicitaties heb ik afgeketst. Maar dat houd dus in dat ik voorlopig geen inkomen heb (buiten de aanrechttoeslag dan) en het toch al krappe budget nog lange tijd zo krap blijft.

Kortom, veeeeeeeeeel vragen. Kan iemand me wegwijs maken in de wondere wereld na de diagnose?
Kun je geen hulp vragen bij stichting Mee? Die zijn hiervoor, als ik me niet vergis? (Zelf geen ervaring, zoals duidelijk mag zijn)
Wat is stichting Mee? Zitten die landelijk? Ik ga even googlen...
Wij hebben voor onze zoon een cluster 4 school, PGB en TOG. Het zijn allemaal aparte dingen die je apart kan regelen. Onze zoon heeft autisme en is 6 jaar. We weten het sinds ruim 2 jaar nu.

Cluster 4 school: Hiervoor is een indicatie nodig. Een indicatiecommissie besluit aan de hand van veeeeeel vragenlijsten, diagnose, verslag huidige school enz of jouw kind in aanmerking komt voor een cluster 4 school. Je huidige school kan je hierbij wel helpen en moeten zelf ook een rapportage maken waaruit blijkt dat zij voldoende hun best hebben gedaan je kind voor hun school te behouden, maar dat het echt niet lukt op een gewone school. Een cluster 4 school is voor kinderen met gedragsproblemen (autisme, adhd, enz) die wel de gewone lesstof aankunnen. De groepen zijn kleiner en in de klas van onze zoon met 7 kinderen zijn fulltime 2 leerkrachten aanwezig.

TOG: is een soort van extra kinderbijslag. Je hoeft niet te verantwoorden waaraan je het uitgeeft, je kan het bijvoorbeeld gebruiken voor eens een keer extra oppas, een boek kopen over wat je kind heeft enz. Je kan op deze site bepalen of je er recht op hebt en het aanvragen:

http://www.svb.nl/internet/nl/regelingen/tog/index.jsp

PGB: op de site van Per Saldo vind je veel informatie. Hele papierwinkel om het aan te vragen. Als je een PGB toegewezen krijgt, moet je een nauwkeurige administratie bijhouden waaraan je het uitgeeft. Je kan met een PGB begeleiding voor je kind inhuren, maar niet alles mag. Een zorgboerderij kan, individuele ondersteunende begeleiding, maar bijvoorbeeld niet reguliere zwemles.

Ik weet dat in de plaats waar ik woon nu gewerkt wordt aan het opzetten van speciale zwemles voor kinderen met autisme, weet niet of dat bij jou ook zo is.

Je kan jezelf deels uitbetalen vanuit een PGB.
Met cluster 4 val je over het algemeen onder jeugdzorg. Er zijn heel veel verschillende instanties betrokken bij de zorg en financiering voor kindern met een handicap. Zoveel dat er weer organisaties zijn opgericht om je daar wegwijs in te maken! Dus vraag hulp.

toch een paar antwoorden;

TOG = tegoemoetkoming ouder gehandicapt kind = aanvulling op de kinderbijslag

PGB= persoon gebonden budget, = een door een zorgkantoor toegekend bedrag waarmee je zorg kunt inkopen voor je kind, hoe hoog het budget is hangt af van je hulpvraag en de mogelijkheden van je kind, de rugzak is hier een onderdeel van

Cluster 4 zegt alleen iets over het type handicap van je kind, verder niets.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
ahhhh mosterd, ik moet echt sneller leren typen hier
De mee is er alleen als je kind een verstandelijke beperking heeft. Je kan evt wel jeugdzorg vragen voor hulp.

Maar zal proberen om het kort uit te leggen.

Voor cluster IV moet je indicatie aanvragen. Deze kan je inderdaad gebruiken om extra steun op regulier onderwijs in te kopen of om je kind naar cluster IV school te laten gaan.

Als je daarnaast nog andere hulp/ondersteuning nodig hebt kun je daar indicatie voor aanvragen. Hier kan je ook nog kiezen voor pgb of zin (zorg in natura). Dit kan je inzetten voor bijvoorbeeld zwemles maar ook voor iemand die thuis komt ondersteunen om ouders te ontlasten. Ook kan je pgb inzetten om jezelf in te huren voor bijv woensdagmiddag (dit ter compensatie van het stoppen met werken bijv.)

TOG (tegemoetkoming ondersteuning gehandicapten (weet niet helemaal zeker)) kan je aanvragen om extra kosten te dekken. Dit is een extra kinderbijslag, je hoeft hier dus geen verantwoording voor af te leggen zoals bij pgb. Je krijgt geld als je kind aan voorwaarden voldoet en je kan dat naar eigen inzicht besteden. Het is bedoeld om bijvoorbeeld de extra reiskosten of zo te dekken.

PGB of ZIN indicatie moet je aanvragen bij CIZ (centrum indicatiestelling zorg) als je kind verstandelijke beperking heeft (= IQ onder 80). Anders moet je volgens mij bij bureau jeugdzorg zijn maar daar ben ik niet zo in thuis.

Hoop dat je met dit verhaal iets meer duidelijk is geworden. Belangrijk is denk ik dat je voor jezelf duidelijk hebt welke hulp in jullie situatie nodig is. Evt kunnen organisaties die die hulp verstrekken je vaak ook wel op weg helpen. Of evt school als je kiest voor speciaal onderwijs.

Sterkte met alle keuzes en mocht je nog meer vragen hebben laat meer weten misschien kan ik je nog verder op weg helpen.
Sinds krap een jaar weet ik dat mijn oudste autistisch is en ben ik dus de regelingen ingedoken.

TOG kun je sowieso aanvragen. Dat is een bedrag aan extra kinderbijslag dat je gewoon vrij kunt besteden. Aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank.

Cluster4 heeft te maken met school. Als je kind gedragsproblematiek heeft (en een diagnose liefst) kun je een Cluster4 beschikking aanvragen (school weet hoe en waar dat moet) en als die beschikking er is kun je kiezen voor ofwel ambulante begeleiding op een reguliere school (de zgn rugzak), of voor plaatsing op een REC4-school.

Daarnaast kun je een PGB aanvragen voor diverse vormen van begeleiding, dat hangt erg af van wat er voor jouw kind(eren) nodig is. Ik heb een PGB voor weekendopvang (1x per maand) en daarnaast voor ondersteunende begeleding in de thuissituatie. PGB voor kinderen vraag je in principe aan via bureau Jeugdzorg, maar als je een diagnose hebt kun je ook direct de aanvraag doen bij het CIZ. Even googelen voor de dichtstbijzijnde vestiging.

Stichting MEE kan je hier idd goed bij helpen. Zij weten wat je kunt aanvragen en waar je dat kunt aanvragen. En ze hebben een uitgebreide sociale kaart, zodat ze je ook kunnen helpen met het vinden van de juiste instanties om de begeleiding te geven. Want als je eenmaal dat PGB hebt, moet je daarna nog op zoek naar de juiste hulpverleners.

Het PGB is in principe bedoeld ter ontlasting van het gezin, dus het is niet de bedoeling dat je daar jezelf van betaalt. Maar het kan wel, dat moet je overleggen met de indicatiesteller.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:lolapaloeza schreef op 15 september 2008 @ 10:50:

ahhhh mosterd, ik moet echt sneller leren typen hierTja, hebben meer mensen last van geloof ik
quote:twaalfseptember schreef op 15 september 2008 @ 10:51:

De mee is er alleen als je kind een verstandelijke beperking heeft. Je kan evt wel jeugdzorg vragen voor hulp.

MEE is er voor iedereen met een beperking, echt niet alleen voor kinderen met een verstandelijke beperking.

Verder ben ik ook haske mosterd.

David Dunning
Fijn dat er antwoorden komen. We vallen onder de GGZE jeugd met de heren. Volgens hen horen onze jongens zeker op een Cluster IV school en hoewel de aanvraag langdurig is (hij loopt inmiddels, dat scheelt) hoeven we ons over toewijzing weinig zorgen te maken. De heren zijn allebei boven gemiddeld intelligent, dus cognitief is het zeker geen probleem.

Ik ben nu de sites van MEE en Per Saldo aan het bekijken.
Toevallig houd ik van mosterd, dus laat maar komen. Ieder antwoord is er eentje en is meer dan ik er tot nu toe van weet.
Fluffy, als het verhaal duidelijk is hoeft die Cluster4 aanvraag niet lang te duren. Hier was het in 6 weken rond, tenminste, toen school eindelijk de rapportage af had. Die deden daar nogal lang over.

David Dunning
Solomio, dat is fijn om te horen. Het is hier namelijk zeer duidelijk dat de schoolsituatie ondhoudbaar is momenteel. (Zoon begint te automutuleren door frustraties op school.) Ik ga nu bellen met de school.
Ik had mijn indicatie voor clusteronderwijs binnen een week in huis. Gewoon de diagnose opsturen en dan is het wel duidelijk.

TOG is met een diagnose ook niet moeilijk.

Voor de PGB kan je idd naar Per Saldo... of je kan bijvoorbeeld Studenten voor PGB proberen. Zij verzorgen de aanvraag en zorgen voor de hulp... lekker makkelijk.
Heb je al een cluster 4 school in de buurt gevonden waar ze terecht kunnen?

Je zou best al contact op kunnen nemen, als je dat nog niet gedaan hebt tenminste. Kun je even rondkijken en waarschijnlijk ook een betere afweging maken of je voor regulier onderwijs met rugzak of speciaal onderwijs wil gaan.

Zij hebben ook vaak veel informatie over de andere mogelijkheden in de regio.
De Cluster IV school waar ze dan naartoe gaan zit om de hoek bij hun huidige school. En tussen hun huidige school en die school is goed contact. Dit in verband met andere leerlingen op school met een rugzak.

Maroetje. Is alleen een diagnose voldoende? Ik moet allerlei verslagen van school bijvoegen namelijk.
Voor een TOG is diagnose alleen niet voldoende. Mijn zoontje heeft Down syndroom maar ik moest precies invullen wat hij wel en niet kon etc. (en of ik dacht dat het over zou gaan haha, standaard formulier hoor, ze bedoelen het niet slecht, maar af en toe sta ik toch met mn oren te klapperen)
Ja, die las ik ook of ik dacht dat het over zou gaan. Hmmm, ik gok van niet. Eigenlijk best een vreemde vraag aangezien je alleen die TOG krijgt als er echt echt echt iets aan de hand is. En dat die dingen dan niet overgaan lijkt me eigenlijk een beetje logisch.
TOG:Die kun je vergeten als je kind zelf kan lopen , eten,drinken .

Wij hebben 2 x aangevraagd en zijn in beroep geweest en al maar we krijgen het niet!!

De groep die beslist over jouw togaanvraag is in andere handen gegaan omdat er teveel is goed gekeurd.

Nu krijgen alleen de ergste gevallen(vergeef me die uitdrukking) dit toegewezen.

Wij zijn er erg zuur over omdat andere mensen het wel krijgen die alleen maar een papier ingevuld hebben en niet eens een gesprek thuis hebben gehad e.d. .(deze mensen krijgen letterlijk ALLES voor elkaar)

Maar ik hoop van ganser harte dat het jou wel lukt!!!!

Je bent het hard nodig .

GR.Birmanica
quote:BIRMANICA schreef op 15 september 2008 @ 13:56:

Wij hebben 2 x aangevraagd en zijn in beroep geweest en al maar we krijgen het niet!!

De groep die beslist over jouw togaanvraag is in andere handen gegaan omdat er teveel is goed gekeurd.

Nu krijgen alleen de ergste gevallen(vergeef me die uitdrukking) dit toegewezen.

Wij zijn er erg zuur over omdat andere mensen het wel krijgen die alleen maar een papier ingevuld hebben en niet eens een gesprek thuis hebben gehad e.d. .(deze mensen krijgen letterlijk ALLES voor elkaar)

Je bent het hard nodig .

GR.Birmanica

Hmm, onze zoon kan zelf lopen en zelf eten, maar toch krijgen we TOG. Het verbaaste me inderdaad een beetje,omdat hij best veel kan. Ik weet niet precies waar de aanvraag nou precies op beoordeelt wordt en waarom de ene het wel krijgt en de ander niet.

Ik heb de vragenlijst naar waarheid ingevuld en diagnose + beoordeling groepsbegeleidsters bij gevoegd. Het is misschien niet doorslaggevend, maar het kan ook geen kwaad.

Wat je altijd goed in je achterhoofd moet houden als je de lijst invult, is de vraag of je kind iets ècht zelf kan of dat je toch (een beetje) begeleiding moet geven. Wij ouders kijken soms iets te rooskleurig naar ons kind, snap je. Zo kan mijn zoon zichzelf wel aankleden, maar ik moet constant controleren of hij zijn shirt niet andersom aantrekt, of hij niet ondertussen door zijn lego wordt afgeleid etc. Op zich niet vreemd voor een 6-jarige dacht ik, totdat ik me besefte dat mijn dochter van 4 veel minder begeleiding nodig heeft. De mate waarin mijn zoon hulp nodig heeft met aankleden is gewoon vele malen groter.
quote:BIRMANICA schreef op 15 september 2008 @ 13:56:

Je bent het hard nodig .

GR.Birmanica

Dat is niet waar... mijn zoon loopt zelfstandig, kan drinken en redelijk zelfstandig eten. Maar hee ik heb wel TOG gekregen met terugwerkende kracht. En ja je moet een formulier invullen, maar dat vond ik eigenlijk niet zo probleem. Gewoon diagnose en rapportages gebruikt.

Ze kijken (volgens mij) naar de mate van begeleiding die nodig is. Mijn zoon heeft naast zijn verst. beperking ook autisme en een flinke taal/spraakachterstand. Dit betekend dat hij altijd een op een-begeleiding nodig heeft. Als gevolg dat hij overal begeleiding nodig heeft... dit zal niet veranderen. Maar zijn mogelijkheden kunnen verbeteren, dus wie weet als ik straks in 2010 een update moet geven gaat het wel beter .

Ik begreep trouwens wel dat TOG niet meer automatisch uitkeert, omdat iemand het syndroom van down heeft of autisme. Dus dat is er zeker veranderd. En op zich ben ik het daar wel mee eens. We hebben het hier over indivuen en niet iedereen met dezelfde beperking loopt tegen dezelfde problemen op.
yep,

ik bedacht me later trouwens ook nog: waarom zou je automatisch geen TOG krijgen omdat je kind zelf loopt e/o eet? Een lichamelijk gezond kind, maar met gedragsproblemen als gevolg van autisme/adhd/ verst. handicap of wat dan ook, opvoeden is minstens zo zwaar als een lichamelijk gehandicapt kind.
TO: woon je in regio Eindhoven? (ivm GGzE) Dan kun je eens kijken op de site van Rec Chiron, die de indicaties doet voor cluster IV in jouw gebied. www.rec-chiron.nl is de link. Hier kun je alle informatie vinden omtrent indicatiestelling voor een cluster IV-school. Ik werk als schoolmaatschappelijk werkende en weet aardig wat over de verschillende cluster IV-scholen in de regio dus als je vragen hebt, stel ze gerust. (ga alleen wel sporten zo dus ben er ff niet) Hebben jullie al en school op het oog, of ga je voor de rugzak?

Voor wat betreft hulp vanuit het PGB weet ik dat www.autismebegeleiding.nl een goeie is op het gebied van extra zorg thuis (oa zwemles) in regio Eindhoven. Maar goed, misschien woon je daar wel helemaal niet en is mijn hele post voor niks. ;)

PGB kun je aanvragen via bureau jeugdzorg, die komen dan 'kijken' in hoeverre een PGB noodzakelijk is en stellen dan een zogenaamd Indicatiebesluit op, waarin staat óf, en hoeveel recht je hebt of PGB.

succes ermee, het is een heel bos waardoor je soms de bomen niet meer ziet!
O, ik moet eerst lezen en dan pas reageren.. zie dat je al een school hebt, sorry. Hoe staat het met de wachtlijst? (weet dat het drama is op het moment)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven