Tokkie namen

24-08-2014 23:18 405 berichten
Na een ander topic, waar ik de term 'tokkie naam' vaker voorbij zag komen: wat vindt je echt tokkie namen?

Ik verbaasde er mij namelijk om dat Wesley in de categorie valt, maar ik ken er eentje en vond dat eigenlijk een gewone naam. Is dat door de jaren gegroeid of heb ik nu wat gemist?

Ook Sharon heb ik hier op het forum voorbij zien komen, ook voor mij normaal, maar schijnbaar ook tokkie. Oké, niet namen die ik zelf zou kiezen, maar ook niet verafschuw. Ik denk dan eerder aan namen als Precious...
Alle reacties Link kopieren
quote:Java schreef op 25 augustus 2014 @ 00:16:

[...]

Jij zult Chantal, Mariska, Belinda, Kelly, Anita en Debby misschien hele normale jaren '80 namen vinden, maar bij ons op school waren dat echt wel de wat ordinaire meisjes hoor. De niet-ordinaire meisjes heetten bijvoorbeeld Esther, Marieke, Janneke, Marlies, Annemarie. Bij de jongens was het Danny, Marco, Patrick, Johnny, Michael en Wesley versus bijvoorbeeld Martijn, Jeroen, Mark, Maarten en Pieter.Exact dit!
quote:Sensy12 schreef op 24 augustus 2014 @ 23:48:

Namen zelf vind ik niet snel tokkie. De mens maakt de naam, zal ik maar zeggen.

Dat is het toch wel, Ik heb een lange naam die eindigt op een Y.

Ook een engelse, Amerikaanse naam. Als mensen mijn naam ergens lezen en mij nog gaan ontmoeten hoor ik ze vaak achteraf zeggen: Ik had een heeel ander type verwacht met nepnagels en glitters en veel te veel make-up.

Ze vinden me eerder een Sophie, Claire of Roos.

Ik heb heel lang veel moeite gehad met mijn naam, maar tegenwoordig probeer ik hem toch veel liefde te dragen want uiteindelijk, als je verder dan het vooroordeel kijkt past hij toch ook wel goed bij me.
Shania (of hoe je het dan ook schrijft). Onderweg terug van vakantie gingen we bij een McDonalds eten. Op de parkeerplaats stapte een ander Nederlands gezin uit: vader een kaalgeschoren hoofd en vol tattoos, hooggeblondeerde moeder, jochie met stekeltjes, voetbaltenuetje en een oorbelletje en een meisje van 6 met kleding van een 16-jarige, maar dan in miniformaat. Toen de kinderen snel naar binnen holden zei die vader: gofferedomme, ik ken nie eens een peuk roke! Toen hij zijn dochter riep zei hij Sjenaoja. Paste wel in het plaatje allemaal.
quote:Vl43inder schreef op 24 augustus 2014 @ 23:37:

Het ligt misschien ook een beetje aan het dialect of de tongval van de streek waar je woont. Ik woon vlakbij Amsterdam en sommige doodnormale namen worden hier gewoon zo plat uitgesproken dat ze vanzelf ordinair worden, terwijl dat in Deventer of Geleen heel anders is.

Dat geldt bijvoorbeeld voor bijna alle namen met een a er in.Wat dacht je van Fleur op z'n Rotterdams: Fleuheuj
Mijn jongste heeft een normale best nette Nederlandse naam, maar had zo graag de tokkienaam Sjonny gehad.

Ik persoonlijk vind namen op ie of y vrij tokkie-achtig en ook niet passen bij volwassenen.
Justin, Jayden, Luciano, Givano, Angelo, Delano, Kevin, Joey, Brian, Desley, Devlin, Wesley, Jeffrey, Ricardo, Davey, Lorenzo, Danny, Mike, Kyano, Donnie

Chanel, Angel, Melissa, Chelsea/Chelsey, Samantha, Pearl, Kimberley, Charity, Destiny, Nathalie, Cheyenne, Chenoa, Deveney, Rowena, Shanaya
Ab imo pectore
Ik was als kind weg van het nummer Kayleigh van Marillion en ervan overtuigd dat ik later mijn dochter zo zou gaan noemen. Helaas bleek een decennium later dat Kayleigh (Kéel) een tokkienaam was geworden.

De tokkienamen van het eerste uur zijn natuurlijk Sjonnie en Anita. Alle modernere namen (Wesley, Kelsey, Jayden, Priscilla) steken daar magertjes bij af
quote:LoiseauCoureur schreef op 25 augustus 2014 @ 00:20:

[...]

Exact dit!Ik heb die scheiding van namen zo nog nooit gevoeld. Bij ons waren er voor mijn gevoel ook weinig tokkies, op school, maar de chantal en patricks die ik ken komen uit een prima 'milieu'
Ik hoorde dat het juist chique is om je kind een naam te geven die de "gewone burger" of het "gewone volk" als "tokkie" zou omschrijven .

Inderdaad de genoemde drie koninklijke A'tjes ... En wat te denken van Luana en Zaria, best tokkie hoor.

Die discussie over namen, over wat wel kan en wat niet, begint ook eigenlijk een beetje oud te worden. En als een "tokkienaam" wordt gedragen door een heel leuk iemand, dan kijk je er toch meteen anders tegenaan.
+
Hoe hoor je de naam Rachel eigenlijk echt uit te spreken?

De niet tokkie manier dus.

Worstel er altijd mee. Net als met de naam Ruth.

Iemand die dat weet?
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
quote:MocyMoos schreef op 25 augustus 2014 @ 00:28:

Mijn jongste heeft een normale best nette Nederlandse naam, maar had zo graag de tokkienaam Sjonny gehad.

Ik persoonlijk vind namen op ie of y vrij tokkie-achtig en ook niet passen bij volwassenen.Op het kinderdagverblijf van mijn zoontje zitten een hoop jongetjes met een naam waarvan ik vind dat ie niet zo geschikt is voor een volwassen man, maar de naam is ook weer niet Tokkie, in mijn ogen dan. Dat vind ik toch wel apart, ik heb daar zelf wel rekening mee gehouden namelijk. Maar ja, mijn kinderen hebben hockeynamen, er zijn ook genoeg mensen die dat weer helemaal niks vinden.
quote:maryee schreef op 25 augustus 2014 @ 00:19:

[...]

Ik vind Esther een tokkie-naam. Kan ook komen door het feit dat ik een asociale Esther ken uit een tokkie gezin.Esther is een bijbelse naam, met de beste wil van de wereld kan ik dat een tokkienaam vinden
Je bent zelf een theepot
quote:_nora_ schreef op 25 augustus 2014 @ 00:42:

Iemand die dat weet?Raagel

Iemand die dat weet?Ragel en Rut.

Iemand die dat weet?

De Joden spreken het uit met een klemtoon op de laatste lettergreep maar niet heel hard. Ergens tussen Raaggèl en Raaggûl

Harde g, vrij lange a, laatste klemtoon wat vaag qua toon

Hoe anders wil je Ruth uitspreken?
Je bent zelf een theepot
Ik heb zelf een jaren 80 naam die inmiddels als tokkie wordt gezien, die van mijn zus trouwens ook. Ik geef er niet veel om, ik ben er aan gewend en vind het prima.

Mijn zus kort haar naam af omdat zij het wel wat minder vindt.
Alles met drie lettergrepen wat eindigt op -a, -o, -ie of -y!

oh en Annie!
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:missmisery schreef op 25 augustus 2014 @ 00:59:

Alles met drie lettergrepen wat eindigt op -a, -o, -ie of -y!check
quote:Yavanna schreef op 25 augustus 2014 @ 00:55:

Ik heb zelf een jaren 80 naam die inmiddels als tokkie wordt gezien, die van mijn zus trouwens ook. Ik geef er niet veel om, ik ben er aan gewend en vind het prima.

Mijn zus kort haar naam af omdat zij het wel wat minder vindt.

Veel namen hebben tijdelijke emotie. No worries denk ik

Maar er zijn verzonnen namen waar je volgens mij over blijft fronsen.

In het heetst van de seks je lief 'Precious' aanroepen, mwah.
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 25 augustus 2014 @ 00:54:

[...]

De Joden spreken het uit met een klemtoon op de laatste lettergreep maar niet heel hard. Ergens tussen Raaggèl en Raaggûl

Harde g, vrij lange a, laatste klemtoon wat vaag qua toon

Hoe anders wil je Ruth uitspreken?

Ik sprak het altijd uit als bovenstaand tot ik iemand tegenkwam die Roet heet.

Lang gedacht wat heeft die vrouw een gekke naam.

Tot ze ergens haar naam opschreef en gewoon Ruth bleek te zijn.

Rachel wordt hier in de regio uitgesproken als Raasjel.

Zodra je het kind keurig met Rachel aanspreekt kijkt het arme kind je vertwijfeld aan.

( regio Utrecht)

Vandaar mijn behoefte aan reality check waarvoor dank.

quote:mendy schreef op 25 augustus 2014 @ 00:37:

[...]

Ik heb die scheiding van namen zo nog nooit gevoeld. Bij ons waren er voor mijn gevoel ook weinig tokkies, op school, maar de chantal en patricks die ik ken komen uit een prima 'milieu'

Mijn basisschool stond tussen een kakbuurt en een volksbuurt in, dus je kon op school duidelijk het verschil zien (kleding, kapsels) en horen (accent, soort namen).

Iedereen speelde wel gewoon met elkaar hoor, maar voor mij hebben veel namen nog steeds een ordinaire bijklank. Ik vergat daarnet nog Ricardo, Nick, Rémon, Dennis, Stefan, Remco, Michel, Ronny, Erwin, Jeffrey, Mitchel, Miranda, Sabrina, Angela, Cindy, Natasja, Brenda, Samantha, Bianca, Priscilla, Cynthia.

Grappig eigenlijk. Net zoals nu, waren het toen ook al voornamelijk de Amerikaans getinte namen, vaak eindigend op -o, -y of -a.
quote:soophanoniem schreef op 24 augustus 2014 @ 23:57:

Roos

Charell

Anouk

Ilona

Nathalie

Natalia

ZO wat uit de losse pols.Roos en Ilona tokkienamen?!?! Echt totaal niet juist.
quote:_nora_ schreef op 25 augustus 2014 @ 01:07:

[...]

Ik sprak het altijd uit als bovenstaand tot ik iemand tegenkwam die Roet heet.

Lang gedacht wat heeft die vrouw een gekke naam.

Tot ze ergens haar naam opschreef en gewoon Ruth bleek te zijn.

Rachel wordt hier in de regio uitgesproken als Raasjel.

Zodra je het kind keurig met Rachel aanspreekt kijkt het arme kind je vertwijfeld aan.

( regio Utrecht)

Vandaar mijn behoefte aan reality check waarvoor dank.

Rachel wordt in Rotterdam dan weer Reetsjol.
quote:maylina schreef op 25 augustus 2014 @ 01:14:

[...]

Rachel wordt in Rotterdam dan weer Reetsjol.

Dat is óók zielig!

quote:Yavanna schreef op 25 augustus 2014 @ 00:55:

Mijn zus kort haar naam af omdat zij het wel wat minder vindt.Dan denk ik meteen: Jullie heten vast Priscilla en Samantha. En je zus kort het nu af als Sam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven