Tot wanneer moet een nukkige puber mee op vriendenweekend?
vrijdag 5 september 2025 om 13:08
We hebben een vrienden groep van ongeveer 20 volwassenen en 9 kinderen. De kinderen zijn leeftijd 5,8 en 10 (jongens) en zes meiden tussen de 12 en 15 jaar oud. We gaan sinds de kinderen klein zijn bijna elk jaar met zn allen een weekendje weg in NL. Vroeger was dat naar Landal (Bollo) tegenwoordig naar parken met wat meer vertier en activiteiten voor pubers (type CenterParcs).
We proberen dus een beetje mee te bewegen met de wensen en behoefte van opgroeiende kinderen maar de oudste krijgen we maar niet tevreden. Ze is 15 en gaat al jaren niet actief meer om met de andere meiden uit de groep, maar vooral om met de 16/17 jarigen van haar school en sport. (Ze heeft als kleuter een klas overgeslagen en zit nu in de 5e van de middelbare.) Bij de vorige twee weekenden heeft ze zich vooral in haar kamer opgesloten en zat de hele dag te appen en te bellen met vriendinnen hoe stom het zwembad is, dat bowlen echt voor boomers is en dat patat eten voor paupers is. Dat werk.
Haar sociale kring bestaat momenteel uit mensen die al op scooters rijden, uitgaan en waar bij een enkeling zelfs mag worden (in) gedronken thuis. Een hele andere belevingswereld dus, ik begrijp ook dat zo'n vriendenweekend 'met kleuters in zo'n kut park' niet -meer- haar ding is (vroeger was zij de eerste bij dansen met Bollo of had haar zwempak al aan voordat ze vertrokken van huis).
Toch moet ze van haar ouders nog steeds mee. Ook al krijgen die maanden van tevoren al gezeur en gezucht. Ik wil niet bij X op de kamer. Ik ga toch niet zwemmen. Ik ga bij de volwassenen zitten 's avonds. Hoe laat gaan we zondag dan weg? Kan dat niet eerder? Hoe moet ik er zaterdag -na mn sport- heen, ik ga echt niet in zo'n gore trein ofzo.....
Dus wie er nou plezier aan beleeft dat ze nog meegaat?! Puber duidelijk niet, de meidengroep wordt zo'n heel weekend toch door haar genegeerd en voor de ouders is het weken/maanden van tevoren eindeloos onderhandelen en gedoe. En dat 'plezier' kost je nog geld ook.
Ouders zijn bang dat het 'een groot feest' wordt als ze haar een weekend alleen thuis laten. Puber beweert bij hoog en laag zich te kunnen gedragen en heeft al familie in de buurt geregeld waar ze dan regelmatig bij in zou checken. Geen feestjes, niet uitgaan, geen drank, ze zweert erop.
Toch moet ze mee.
Wanneer kun je dit type puber wel een weekend alleen laten zodat je zelf ook een leuk en ontspannen weekendje weg kan hebben?
We proberen dus een beetje mee te bewegen met de wensen en behoefte van opgroeiende kinderen maar de oudste krijgen we maar niet tevreden. Ze is 15 en gaat al jaren niet actief meer om met de andere meiden uit de groep, maar vooral om met de 16/17 jarigen van haar school en sport. (Ze heeft als kleuter een klas overgeslagen en zit nu in de 5e van de middelbare.) Bij de vorige twee weekenden heeft ze zich vooral in haar kamer opgesloten en zat de hele dag te appen en te bellen met vriendinnen hoe stom het zwembad is, dat bowlen echt voor boomers is en dat patat eten voor paupers is. Dat werk.
Haar sociale kring bestaat momenteel uit mensen die al op scooters rijden, uitgaan en waar bij een enkeling zelfs mag worden (in) gedronken thuis. Een hele andere belevingswereld dus, ik begrijp ook dat zo'n vriendenweekend 'met kleuters in zo'n kut park' niet -meer- haar ding is (vroeger was zij de eerste bij dansen met Bollo of had haar zwempak al aan voordat ze vertrokken van huis).
Toch moet ze van haar ouders nog steeds mee. Ook al krijgen die maanden van tevoren al gezeur en gezucht. Ik wil niet bij X op de kamer. Ik ga toch niet zwemmen. Ik ga bij de volwassenen zitten 's avonds. Hoe laat gaan we zondag dan weg? Kan dat niet eerder? Hoe moet ik er zaterdag -na mn sport- heen, ik ga echt niet in zo'n gore trein ofzo.....
Dus wie er nou plezier aan beleeft dat ze nog meegaat?! Puber duidelijk niet, de meidengroep wordt zo'n heel weekend toch door haar genegeerd en voor de ouders is het weken/maanden van tevoren eindeloos onderhandelen en gedoe. En dat 'plezier' kost je nog geld ook.
Ouders zijn bang dat het 'een groot feest' wordt als ze haar een weekend alleen thuis laten. Puber beweert bij hoog en laag zich te kunnen gedragen en heeft al familie in de buurt geregeld waar ze dan regelmatig bij in zou checken. Geen feestjes, niet uitgaan, geen drank, ze zweert erop.
Toch moet ze mee.
Wanneer kun je dit type puber wel een weekend alleen laten zodat je zelf ook een leuk en ontspannen weekendje weg kan hebben?
vrijdag 5 september 2025 om 14:41
De inhoud van de appjes weet ik via moeder. In die tijd lazen ze nog mee in de socials/op de telefoon. Omdat ze altijd de jongste is in groepen zijn ze altijd extra alert geweest (zoals meelezen in de telefoon, ouders bellen waar puber zei dat ze heen ging etc) N.a.v hun ervaring met een klas overslaan ben ik een stuk kritscher erop geworden. De gevolgen voor het sociale stuk worden onderbelicht.
Dat stukje van Whateffah over controle hebben (of het gebrek aan bij een puber) is wel een inzicht. Dat argument hoor ik niet van mn vrienden -die vinden het gewoon te jong- maar daar had ik zelf niet bij stil gestaan. Kind zelf kan dan misschien verantwoordelijk zijn, als er ineens een groep voor de deur staat omdat ze gehoord hebben dat iemand alleen thuis is, dan weet ze mogelijk niet wat te doen en laat ze zich als 'jonkie' overrompelen.
Bij dat familielid slapen is wellicht de beste optie. Ik zal m opperen, vrienden zelf worden ook niet heel blij van een ontevreden mopperende puber op een voor hun gezellig weekend.
Dat stukje van Whateffah over controle hebben (of het gebrek aan bij een puber) is wel een inzicht. Dat argument hoor ik niet van mn vrienden -die vinden het gewoon te jong- maar daar had ik zelf niet bij stil gestaan. Kind zelf kan dan misschien verantwoordelijk zijn, als er ineens een groep voor de deur staat omdat ze gehoord hebben dat iemand alleen thuis is, dan weet ze mogelijk niet wat te doen en laat ze zich als 'jonkie' overrompelen.
Bij dat familielid slapen is wellicht de beste optie. Ik zal m opperen, vrienden zelf worden ook niet heel blij van een ontevreden mopperende puber op een voor hun gezellig weekend.
vrijdag 5 september 2025 om 14:45
Toen ik heel lang geleden zelf nog een tiener was, gingen ouders van klasgenoten echt wel weekendjes weg. Jaloers dat ik was dat mijn ouders dat niet deden. En ik was toen 14/15.Whateffah schreef: ↑05-09-2025 14:28Een 15 jarige kan deze verantwoordelijkheid niet overzien want onderontwikkelde hersenen. Het kan prima gaan maar ook behoorlijk uit de hand lopen zeker bij een tiener die met oudere tieners omgaat. Ouders hebben een zorgplicht, zeker jegens minderjarige kinderen, het simpelweg maar kijken wat er gebeurt is mi zeer onwenselijk voor kind maar ook voor de ouders. Ik heb een tiener die dus zeer sociaal is en altijd op pad maar zij gaat tenminste nog om met leeftijdgenoten die in dezelfde ontwikkeling zitten maar ook daar zie je dat het behoorlijk uit de bocht kan schieten.
Met een beetje begeleiding achter de hand voor de rust van de ouders, niet voor de puber, zou ik hier zeker wel voor kiezen. Laat het haar maar bewijzen dat ze alleen thuis kan blijven.
Het is ook niet zo dat die ouders 3 maanden naar Verweggistan gaan en hun tienerdochter dan alleen achterlaten.
vrijdag 5 september 2025 om 14:47
Het klinkt alsof jij puberella niet zo gezellig vindt op jullie nostalgische weekendjes. Mag natuurlijk, maar misschien moet je dan als volwassenen concluderen dat de houdbaarheidsdatum van het weekend is overschreden? Je kan natuurlijk niet eisen dat kind thuis blijft oid. Dus als ouders die conclusie zelf nier trekken zit je ermee opgescheept. Ik snap wel dat puber het stom vindt. Als ik haar ouder was zou ik haar de kans geven thuis te blijven. Onder mijn voorwaarden. Logeren bij familie dus, of eventueel bij goede vriendin wiens ouders ik ken.
vrijdag 5 september 2025 om 14:58
Ze valt tussen wal en schip, het arme kind.
Sowieso zal in de komende jaren de situatie veranderen naarmate de kinderen ouder worden. Misschien is het goed om het daar onderling eens over te hebben?
vrijdag 5 september 2025 om 15:04
Eens.Draaideurforummer schreef: ↑05-09-2025 14:58Ze valt tussen wal en schip, het arme kind.
Sowieso zal in de komende jaren de situatie veranderen naarmate de kinderen ouder worden. Misschien is het goed om het daar onderling eens over te hebben?
Want ik was zelf de ouder van het oudste kind bij vergelijkbare vriendenweekenden, en mijn kind was dus als eerste er aan toe om bij de volwassenen te zitten, zonder bedtijd/eindtijd. Ik vond dat zelf echt helemaaaaaal niet leuk, ook niet toen het later voor die van andere vrienden gold. Quality time met je vrienden is er dan niet meer bij, met je kinderen erbij ben je toch minder vrij.
Het verandert. Jullie vriendenweekenden van weleer zijn in deze fase lastig te realiseren; dat kan later weer als ze groot genoeg zijn om inderdaad thuis te blijven. Maar dat zou ik met 15 nog niet doen, zeker niet met oudere vrienden inderdaad.
Dus tja… meenemen en gemok accepteren, laten aansluiten bij de volwassenen.. Kijken of er een partij is die een mokkige puber te logeren wil. Of accepteren dat het een paar jaar niet gaat.
vrijdag 5 september 2025 om 15:10
+1 To heeft vooral last van het pubertje omdat ze de sfeer op háár weekendje beïnvloed en zoekt munitie om de ouders te bewegen het kind thuis te laten zodat To een fijn weekendje heeft.Bbubbels schreef: ↑05-09-2025 14:47Het klinkt alsof jij puberella niet zo gezellig vindt op jullie nostalgische weekendjes. Mag natuurlijk, maar misschien moet je dan als volwassenen concluderen dat de houdbaarheidsdatum van het weekend is overschreden? Je kan natuurlijk niet eisen dat kind thuis blijft oid. Dus als ouders die conclusie zelf nier trekken zit je ermee opgescheept. Ik snap wel dat puber het stom vindt. Als ik haar ouder was zou ik haar de kans geven thuis te blijven. Onder mijn voorwaarden. Logeren bij familie dus, of eventueel bij goede vriendin wiens ouders ik ken.
Haar ouders zullen redenen hebben om hun dochter wat korter te houden; ze is een jaar jonger dan de meeste van haar vriendengroep en er gebeuren dingen die op en over hun/de grens gaan. Als dochter zich geforceerd voelt omdat ze er bij wil horen dan is dat echt wel een dingetje en dan is logeren bij Tante Annie misschien ook niet de oplossing. Daar mag je als vriendin van die ouders best rekening mee houden ipv dat To een oplossing zoekt die het beste uitkomt. Die ouders weten heus wel dat hun puber niet de gezelligste is en het is aan hen om daarmee om te gaan of een oplossing te zoeken.
vrijdag 5 september 2025 om 15:12
Het sociale leven, tenminste die van mijn dochter, is echt niet te vergelijken met het sociale leven van mij op die leeftijd. Ze hebben 24/7 contact met elkaar, zijn constant met elkaar bezig en komen door social media veel eerder in aanraking met 'volwassen' zaken. Dus compleet andere (belevings)wereld dan ik als tiener vroeger had. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet tegen een nacht alleen thuis blijven. Maar meteen een heel weekend alleen, haar leeftijd en de oudere leeftijd van haar vrienden, vind ik geen verstandige combinatie.Yraatje schreef: ↑05-09-2025 14:45Toen ik heel lang geleden zelf nog een tiener was, gingen ouders van klasgenoten echt wel weekendjes weg. Jaloers dat ik was dat mijn ouders dat niet deden. En ik was toen 14/15.
Met een beetje begeleiding achter de hand voor de rust van de ouders, niet voor de puber, zou ik hier zeker wel voor kiezen. Laat het haar maar bewijzen dat ze alleen thuis kan blijven.
Het is ook niet zo dat die ouders 3 maanden naar Verweggistan gaan en hun tienerdochter dan alleen achterlaten.
Plus mijn eigen ervaring met mijn dochter die best een 'braaf' kind is en prima vrienden heeft. En ik ben het niet met je eens dat een beetje begeleiding/vangnet alleen maar prettig is voor de ouders, tieners op deze leeftijd hebben deze veiligheid ook nodig. Uitproberen vinden ze fijn maar wel met de wetenschap dat ouders er zijn indien zij daar behoefte aan hebben. Mijn dochter is trouwens op 15 jarige leeftijd een weekendje weggegaan met vriendinnen in het vakantiehuisje van 1 vd ouders (op een klein vakantiepark voor gezinnen waar geen bal te doen was

vrijdag 5 september 2025 om 15:17
Ik kan me goed voorstellen dat tiener er niet op zit te wachten. Er valt niets te "winnen" voor haar. Geen aansluiting met de volwassenen, geen aansluiting met de kinderen. Dat weekend is natuurlijk ook vooral bedoeld voor de vriendengroep, en niet voor haar. Maar je moet daar wel verplicht zitten, want tja; vriendenweekend.... En ondertussen hoopt iedereen maar dat je thuisblijft, want je bent niet gezellig genoeg in deze voor jou compleet ongezellige situatie
Ik vind 15 jong voor een weekend alleen. Misschien kan ze bij iemand blijven slapen. Anders lijkt meegaan toch de enige optie. Dan maar wat minder last ervaren van haar en gewoon accepteren dat het voor haar dus inderdaad niet zo leuk is.
Ik vind 15 jong voor een weekend alleen. Misschien kan ze bij iemand blijven slapen. Anders lijkt meegaan toch de enige optie. Dan maar wat minder last ervaren van haar en gewoon accepteren dat het voor haar dus inderdaad niet zo leuk is.
vrijdag 5 september 2025 om 15:18
Je kan het niet voor ouders beslissen maar wel zelf aangeven geen zin te hebben een weekeind te laten verpesten door een puber. Het kan behoorlijk de stemming bepalen. Maar je kunt ook zelf bedanken als de puber mee gaat. Dus hoever heb je zin in de puber of hecht je aan een vriendenweekeind? Wat telt zwaarder?
vrijdag 5 september 2025 om 15:21
Ik denk niet dat het gedrag helemaal terug te voeren is op een klas overslaan en de jongste zijn.steltlaupah schreef: ↑05-09-2025 14:41De inhoud van de appjes weet ik via moeder. In die tijd lazen ze nog mee in de socials/op de telefoon. Omdat ze altijd de jongste is in groepen zijn ze altijd extra alert geweest (zoals meelezen in de telefoon, ouders bellen waar puber zei dat ze heen ging etc) N.a.v hun ervaring met een klas overslaan ben ik een stuk kritscher erop geworden. De gevolgen voor het sociale stuk worden onderbelicht.
Ook als je de oudste bent op zo'n weekend kun je je gewoon gedragen en eens omgaan met kinderen die jonger zijn dan jij. Je hoeft ook niet per se zulke negatieve dingen te appen zoals zij blijkbaar doet. (Daar zou ik zeker als ouder wel wat van gezegd hebben, want dan ben je gewoon geen leuk kind.)
Dat neemt niet weg dat een weekend erg lang is. Als ze geen andere kinderen hebben, dan zouden ze misschien wat korter kunnen gaan. En zo'n weekendtraditie is eindig. De ouders van het oudste kind lopen daar het eerst tegenaan natuurlijk.
vrijdag 5 september 2025 om 15:21
Eens met Whateffah. Kind kan een prima verantwoordelijkheidsgevoel hebben en zich aan alle afspraken willen houden, maar dat wil niet zeggen dat ze iedere situatie in de hand zal kunnen houden. Dat overwicht heeft ze waarschijnlijk niet tegenover haar oudere vriendinnen. Daar moet je haar ook tegen beschermen.
vrijdag 5 september 2025 om 15:25
Ja dat kan, maar je kan iemand daar ook wel mee kwetsen. Het is wel hun kind.Doddieweer schreef: ↑05-09-2025 15:18Je kan het niet voor ouders beslissen maar wel zelf aangeven geen zin te hebben een weekeind te laten verpesten door een puber. Het kan behoorlijk de stemming bepalen. Maar je kunt ook zelf bedanken als de puber mee gaat. Dus hoever heb je zin in de puber of hecht je aan een vriendenweekeind? Wat telt zwaarder?
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 5 september 2025 om 15:29
Nou, nou. Ze kan best een leuk kind zijn ondanks haar negatieve ge-app. Wat pubers onderling tegen elkaar zeggen is toch eigenlijk niet voor de "oren" van ouders bedoeld. Meestal is het van zich af klagen maar wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. Of heb jij als puber nooit over je ouders geklaagd bij je vriendinnen? Kind heeft gewoon pech dat het zwart op wit staat.Quincy2 schreef: ↑05-09-2025 15:21Ik denk niet dat het gedrag helemaal terug te voeren is op een klas overslaan en de jongste zijn.
Ook als je de oudste bent op zo'n weekend kun je je gewoon gedragen en eens omgaan met kinderen die jonger zijn dan jij. Je hoeft ook niet per se zulke negatieve dingen te appen zoals zij blijkbaar doet. (Daar zou ik zeker als ouder wel wat van gezegd hebben, want dan ben je gewoon geen leuk kind.)
Dat neemt niet weg dat een weekend erg lang is. Als ze geen andere kinderen hebben, dan zouden ze misschien wat korter kunnen gaan. En zo'n weekendtraditie is eindig. De ouders van het oudste kind lopen daar het eerst tegenaan natuurlijk.
vrijdag 5 september 2025 om 15:30
Tja als de ouders het niet leuk vinden dat de tiener ontevreden is, moeten ze misschien bij hun keuzes ook de behoeftes van de tiener meenemen. Want het slapen bij een familielid lijkt mij nou niet automatisch een betere optie voor de tiener. Het is best lastig om te accepteren dat je kind die altijd automatisch zich heeft gevoegd naar de ouders/volwassenen, opeens zelf gaat nadenken en iets (anders) gaat vinden. Dat vereist een ander perspectief en een andere benadering naar je kind toe. Vond ik zelf best pittig, maar nu mijn dochter wat ouder is, en ik daar mijn draai meer in heb gevonden, vind ik het juist heel erg leuk. Ze kunnen ook zoals ik al eerder aangaf een compromis voorstellen.steltlaupah schreef: ↑05-09-2025 14:41De inhoud van de appjes weet ik via moeder. In die tijd lazen ze nog mee in de socials/op de telefoon. Omdat ze altijd de jongste is in groepen zijn ze altijd extra alert geweest (zoals meelezen in de telefoon, ouders bellen waar puber zei dat ze heen ging etc) N.a.v hun ervaring met een klas overslaan ben ik een stuk kritscher erop geworden. De gevolgen voor het sociale stuk worden onderbelicht.
vrijdag 5 september 2025 om 15:37
Maar de soep wordt op dat weekend wél zo heet gegeten, want ze is dan niet leuk en kost anderen veel energie.Draaideurforummer schreef: ↑05-09-2025 15:29Nou, nou. Ze kan best een leuk kind zijn ondanks haar negatieve ge-app. Wat pubers onderling tegen elkaar zeggen is toch eigenlijk niet voor de "oren" van ouders bedoeld. Meestal is het van zich af klagen maar wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. Of heb jij als puber nooit over je ouders geklaagd bij je vriendinnen? Kind heeft gewoon pech dat het zwart op wit staat.
Ik zou dan al eerder ingrijpen als ouder en niet maanden aan een dood paard gaan zitten trekken. Niet kind laten dooretteren en mee dwingen, maar een andere oplossing zoeken of niet meer gaan.
vrijdag 5 september 2025 om 15:45
Ik vraag me wel af of dat gedrag zoveel energie kost voor de rest, want zoals ik het lees zit ze vooral te chillen op haar kamer. Wel negatief, maar met de deur dicht.Quincy2 schreef: ↑05-09-2025 15:37Maar de soep wordt op dat weekend wél zo heet gegeten, want ze is dan niet leuk en kost anderen veel energie.
Ik zou dan al eerder ingrijpen als ouder en niet maanden aan een dood paard gaan zitten trekken. Niet kind laten dooretteren en mee dwingen, maar een andere oplossing zoeken of niet meer gaan.
Als volwassene zoals TO zou ik dat lekker naast me neerleggen. Pas als ze echt actief de sfeer verziekt zou ik er wel wat van zeggen. Maar dat is heel persoonlijk. Ik vind mijn kinderen al snel teveel voor een ander, dus ik zou haar wel thuislaten. We hebben overal camera’s om het huis dus ongezien een huisfeestje gaat niet lukken, en anders bel ik 1 van de achterblijvers die de boel in de gaten wilde houden. En anders verplicht uit logeren, bij een vriend/in ofzo mag ook.
vrijdag 5 september 2025 om 15:50
Wanneer de ouders besluiten dat dat kan lijkt me zo.
Ik kon als 16 jarige prima alleen thuis blijven, mét broertje van 13. Broertje kon op zijn 17e nog niet zonder problemen één nacht alleen blijven. Het verschilt per kind. En het verschilt per ouders wat zij vinden dat kan.
Ik vermoed dat vrijwel geen enkele ouder het leuk vindt als iemand anders oppert dat ze hun kind thuis moeten laten. Zeker niet als alle andere kinderen wel mee mogen. Ook al zie je zelf ook wel dat ze zich gedraagt als een puber. Dan nog wil je denk ik liever niet horen dat anderen je kind liever niet zien.
Wanneer de ouders besluiten dat dat kan lijkt me zo.
Ik kon als 16 jarige prima alleen thuis blijven, mét broertje van 13. Broertje kon op zijn 17e nog niet zonder problemen één nacht alleen blijven. Het verschilt per kind. En het verschilt per ouders wat zij vinden dat kan.
Ik vermoed dat vrijwel geen enkele ouder het leuk vindt als iemand anders oppert dat ze hun kind thuis moeten laten. Zeker niet als alle andere kinderen wel mee mogen. Ook al zie je zelf ook wel dat ze zich gedraagt als een puber. Dan nog wil je denk ik liever niet horen dat anderen je kind liever niet zien.
vrijdag 5 september 2025 om 15:51
Ik zou kind een aantal opties geven.
1) mee gaan
2) logeren bij tante zus-en-zo
3) toezicht door buurvrouw die en die, en die komt ook 's avonds checken of er geen feestje plaatsvindt
4) door haarzelf aan te dragen alternatieve optie.
Enerzijds kan ik begrijpen dat ze niet mee wil. En anderzijds is er inderdaad ook de druk van mogelijke kennissen die op een leeg huis afkomen en die zij niet in haar eentje kan tegenhouden. Als ze daar een andere realistische oplossing voor weet te verzinnen kan dat ook.
De mate waarin ze meedenkt en serieus over oplossingen nadenkt, bepaalt ook hoe verantwoordelijk ze is en hoeveel vrijheid ze aankan. Dit kun je haar ook uitleggen. Vroeg of laat moet ze toch leren verantwoordelijkheid te nemen, als ze laat zien dat ze meedenkt over oplossingen is er iets mogelijk. En zo niet dan gaat ze mee.
1) mee gaan
2) logeren bij tante zus-en-zo
3) toezicht door buurvrouw die en die, en die komt ook 's avonds checken of er geen feestje plaatsvindt
4) door haarzelf aan te dragen alternatieve optie.
Enerzijds kan ik begrijpen dat ze niet mee wil. En anderzijds is er inderdaad ook de druk van mogelijke kennissen die op een leeg huis afkomen en die zij niet in haar eentje kan tegenhouden. Als ze daar een andere realistische oplossing voor weet te verzinnen kan dat ook.
De mate waarin ze meedenkt en serieus over oplossingen nadenkt, bepaalt ook hoe verantwoordelijk ze is en hoeveel vrijheid ze aankan. Dit kun je haar ook uitleggen. Vroeg of laat moet ze toch leren verantwoordelijkheid te nemen, als ze laat zien dat ze meedenkt over oplossingen is er iets mogelijk. En zo niet dan gaat ze mee.
Na zevenhonderd jaren
vrijdag 5 september 2025 om 15:57
Als ik mijn kind op die leeftijd niet alleen thuis wil laten denk ik dat ik iets probeer voor haar te regelen. Een eigen kamer. Eigen huisje voor ons gezin apart van de grote groep. Ja, dat kost meer, maar dat moet dan maar. Kan kind zich daar terugtrekken. Hoeft ze geen kamer te delen met iemand waar ze niks mee heeft. En dan een paar dingen afspreken; bij het avondeten moet je aansluiten en je gedragen, beleefd/vriendelijk zijn tegen de vrienden en hun kinderen ed. Verder eigen gang laten gaan. Wel vragen om mee te gaan zwemmen/bowlen enz, maar als ze niet wil hoeft ze niet. Die dingen zijn bedoelt om leuk te zijn. Het zijn ook niet háár vrienden waar ze leuk mee moet doen, maar de jongere kinderen van de vrienden van haar ouders. Je kunt nu eenmaal niet afdwingen dat ze die leuk vindt.
vrijdag 5 september 2025 om 15:59
Alles wat je hier schrijft is het pakkie-an van de ouders. Waarom weet jij alles van deze tiener terwijl je alleen maar vriend van de ouders bent?
Ik zou oppassen met allerlei conclusies trekken die niet kloppen. En ook met wat je hier deelt over het kind van vrienden.
Een mokkende tiener van 15 op vriendenweekend zonder haar eigen vrienden is nou niet bepaald iets uitzonderlijks of zorgelijks ofzo.
Heel veel ouders laten hun vijftienjarige geen weekend alleen thuis. Niet alleen om een uit de hand gelopen feest te voorkomen maar ook omdat ze geeoon nog te jong zijn, of bang voor spinnen of niet te vetrouwen zijn met de frituurpan of er een puinhoop van maken of, nou ja, omdat ze nog te jong zijn dus.
Ik zou oppassen met allerlei conclusies trekken die niet kloppen. En ook met wat je hier deelt over het kind van vrienden.
Een mokkende tiener van 15 op vriendenweekend zonder haar eigen vrienden is nou niet bepaald iets uitzonderlijks of zorgelijks ofzo.
Heel veel ouders laten hun vijftienjarige geen weekend alleen thuis. Niet alleen om een uit de hand gelopen feest te voorkomen maar ook omdat ze geeoon nog te jong zijn, of bang voor spinnen of niet te vetrouwen zijn met de frituurpan of er een puinhoop van maken of, nou ja, omdat ze nog te jong zijn dus.
vrijdag 5 september 2025 om 16:09
Dus eigenlijk is het de schuld van die ouders dat jij straks opgescheept zit met een nukkige puber omdat ze zo stom zijn geweest het kind een klas over te laten slaan? Ik heb al veel opmerkelijke bezwaren gehoord tegen versnellen maar deze is nieuw voor mij.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 5 september 2025 om 16:12
Ik zou haar nog niet een heel weekend alleen thuislaten, in zoverre snap ik de ouders, maar ik snap haar ook. Vaak denken volwassenen dat als je kinderen bij elkaar zet, zij het automatisch ook gezellig met elkaar hebben, maar dat werkt niet altijd en zeker niet op die leeftijd. Zij ziet de kinderen van de vrienden van haar ouders niet als vrienden, zij ziet dit niet als een leuke weekendbesteding en dat kun je ook niet afdwingen. Dat zij hun dochter meenemen omdat ze geen andere optie hebben snap ik, dat dat meisje baalt snap ik ook en als vrienden van de ouders zou ik me niet al te openlijk ergeren aan het feit dat zij niet gezellig mee wil doen, maar zich terugtrekt op haar kamer.
Dat zij negatieve dingen appt aan haar eigen vrienden, tja, niet leuk misschien, maar eigenlijk ook gewoon niet voor jullie ogen bestemd. Ik snap ook niet waarom dat überhaupt bekend is geworden. Dat de ouders meelezen op de mobiel, dat kan, maar daarom hoeven anderen toch niet te weten wat daar te lezen was?
Hoe dan ook, ze hoeven niet hun dochter thuis te laten omdat dat voor anderen gezelliger is. Als het zo ver zou komen zou ik als ik de ouders was zelf ook voor de eer bedanken en niet meer meegaan.
Dat zij negatieve dingen appt aan haar eigen vrienden, tja, niet leuk misschien, maar eigenlijk ook gewoon niet voor jullie ogen bestemd. Ik snap ook niet waarom dat überhaupt bekend is geworden. Dat de ouders meelezen op de mobiel, dat kan, maar daarom hoeven anderen toch niet te weten wat daar te lezen was?
Hoe dan ook, ze hoeven niet hun dochter thuis te laten omdat dat voor anderen gezelliger is. Als het zo ver zou komen zou ik als ik de ouders was zelf ook voor de eer bedanken en niet meer meegaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in