Tracking software op telefoon kind installeren?

18-06-2021 14:39 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nu het forum er nog is wil ik graag nog één keer gebruik maken van jullie gezamenlijke wijsheid ;-).

Onze oudste gaat volgend jaar naar de middelbare school. Nou heeft ze vorig jaar (toen ze naar groep 8 ging dus) haar eerste smartphone gekregen maar hebben we daarop wel Family link geinstalleerd. (app van google waarmee je gebruik kunt monitoren)

Het belangrijkste wat we hiermee doen is de schermtijd beperken tot een uur per dag. Controleren welke apps er geinstalleerd worden en Tic Toc beperken tot max 30 minuten per dag.

Tot nu toe gaat dat best redelijk maar nu ze naar de middelbare gaat vraag ik me af hoe we hier mee om moeten gaan. Ik snap dat er een leeftijd is waarop je ze moet loslaten en zelf de verantwoordelijkheid moet geven maar is dat dan de brugklas of moeten we nog even wachten? Ik wil ook niet dat ze er in de klas op wordt aangekeken. Het is al moeilijk genoeg je plekje te vinden op zo'n nieuwe school. Aan de andere kant wordt het best pittig met al het extra huiswerk wat ze volgend jaar gaat krijgen zonder de afleiding van Tic Toc / Instagram en al het andere wat een telefoon biedt.

Advies, ervaringen of misschien zelfs artikelen hierover worden gewaardeerd. Bedankt!


Edit: Voor de zekerheid. Ik bedoel met tracking software niet specifiek het in de gaten houden van de locatie maar meer algemeen gebruik van de telefoon.
murphy79 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 14:55
5.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij een android telefoon in Maps locatie delen aanzetten. Dan kun je zien waar de ander is. Maar ik vraag me af of dit voor een puber nodig is. Ik vind dat kinderen ook recht hebben op privacy en je ze een keer moet loslaten. De overgang naar de middelbare school is daar een mooi begin van.

Edit: nu ik de OP beter lees begrijp ik dat het om het beperken van het telefoongebruik gaat. Dat zou ik loslaten. Ik zou wel afspraken maken over het gebruik tijdens huiswerk, eten en bedtijden
Alle reacties Link kopieren
Is het niet beter om een kind te leren omgaan met zulke verleidingen? Ik vind tracking software erg ver gaan. Een kind heeft ook recht op privacy.

Ben dan ook wel benieuwd of jij ook maar een half uur per dag op het forum e.d. mag.
...
Alle reacties Link kopieren
Vriendinnetje van onze jongste, gaf haar telefoon af aan een vriendin, als ze met het 'vriendje' afsprak
Alle reacties Link kopieren
het is met kinderen zo, dat je tot hun 12e de tijd gehad hebt, ze om te leren gaan met het leven
en dan gaan ze puberen en hoop je iets terug te zien, van je goeie bedoelingen. Nu nog restircties nodig hebben, is echt te laat
Ik ken ook een meisje dat tracking op haar telefoon heeft. Ze heeft stiekem nog een telefoon gekocht en voelt zich genoodzaakt te liegen. Het past bij de ontwikkeling om op een gegeven moment geheimpjes voor je ouders te hebben. Tracking geeft het gevoel dat je constant in de gaten wordt gehouden. Dat is echt heel naar, zeker ook voor pubers. Zou het niet doen. Gebruik beperken is weer een heel ander punt. Wat vind je dochter zelf?
Alle reacties Link kopieren
Als puber kreeg ik te maken met ouders die mijn internetgebruik ook wilden controleren en dat deden door de router ‘s nachts uit te zetten. Lang verhaal kort: ik werd vooral heel goed in het vinden van work-arounds. Je kan allerlei limieten ingesteld hebben op de telefoon, maar er zal altijd wel een manier ontstaan waarop ze die kunnen breken (zoals social media en whatsapp in een browser openen, of een super goedkope tweede smartphone kopen). Ik ben het eens met okkervil. En aanvullend zou ik eerder de schoolcijfers monitoren dan het aantal uren telefoongebruik per dag, tenzij het echt de spuigaten uitloopt of ze zich niet aan de regels houdt.
Alle reacties Link kopieren
Targaryen schreef:
18-06-2021 14:55
Als puber kreeg ik te maken met ouders die mijn internetgebruik ook wilden controleren en dat deden door de router ‘s nachts uit te zetten. Lang verhaal kort: ik werd vooral heel goed in het vinden van work-arounds. Je kan allerlei limieten ingesteld hebben op de telefoon, maar er zal altijd wel een manier ontstaan waarop ze die kunnen breken (zoals social media en whatsapp in een browser openen, of een super goedkope tweede smartphone kopen). Ik ben het eens met okkervil. En aanvullend zou ik eerder de schoolcijfers monitoren dan het aantal uren telefoongebruik per dag, tenzij het echt de spuigaten uitloopt of ze zich niet aan de regels houdt.
net zoals ouders die de telefoon controleren, en pubers die veel handige zijn met het toestel, en allerlei zaken gewoon geheim kunnen houden

Je kunt beter investeren in je kind wijs maken, dan in proberen het bij te houden
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex-brugklasser moest vorig jaar vrij veel voor school doen met zijn telefoon, dus de schermtijd beperken is niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal ze zelf moeten leren en daar zal ze ook vanzelf achter komen. Time to let go.
Quincy2 schreef:
18-06-2021 14:57
Mijn ex-brugklasser moest vorig jaar vrij veel voor school doen met zijn telefoon, dus de schermtijd beperken is niet handig.
Dit. In de lessen wordt de telefoon vaak gebruikt. Rooster e.d. staat er ook op.
Alle reacties Link kopieren
Enorm naar die controle.
En dat meen ik echt.
Alle reacties Link kopieren
EsterInside schreef:
18-06-2021 15:03
Enorm naar die controle.
En dat meen ik echt.
Dat is het ook. Als ze later een partner krijgen die zulke fratsen uithaalt, zijn ze niet anders gewend.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
18-06-2021 15:04
Dat is het ook. Als ze later een partner krijgen die zulke fratsen uithaalt, zijn ze niet anders gewend.
Juist!
Alle reacties Link kopieren
Kind helemaal blij met haar telefoon kan ze maar een uur per dag..... Ik zou haar laten bewijzen dat ze het kan. Dus loslaten en ingrijpen als het echt nodig blijkt.Maar je kan ze er beter mee leren omgaan dan op deze verstikkende manier maar ja dat ben ik.Wij zijn nooit streng daarin geweest.
Alle reacties Link kopieren
Oprechte vraag aan TO trouwens - hoe lang per dag zitten jullie zelf op de telefoon? Als ik naar mezelf kijk zou ik echt te weinig hebben aan 1 uur (ik probeer het bij mezelf te beperken en vind het pas veel als het over de 2.5 uur per device gaat (iPad dus ook). Kwestie van realistische verwachtingen en goed voorbeeld enzo.
targaryen wijzigde dit bericht op 18-06-2021 15:16
10.70% gewijzigd
Mijn groep 8 dochter heeft geen beperkingen meer. We hebben wel met z'n vieren (inclusief broertje) de Volg mijn vrienden app geactiveerd. Die kan ze overigens zelf uitzetten als ze wil.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn kind bewust te tracken. Die app gebruiken we als we met elkaar ergens hebben afgesproken (hoe lang nog wachten), als er een apparaat niet te vinden is (ligt telefoon nog bij oma soms) en om elkaar te vinden in een pretpark bijvoorbeeld.

Vroeger konden mijn ouders mij ook niet overal maar volgen, is heel gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het langzaam loslaten, in overleg met kind. Niet alles in 1x. Mijn dochter van 10 mag nog erg weinig en moet bijvoorbeeld toestemming vragen om een app te installeren. Dan overleggen we samen of het een goed idee is. Volgende stap is dat ze het zelf mag installeren, maar ouders nog wel een notificatie krijgen. Dan zou je je dochter nog kunnen aanspreken over het gebruik en tips kunnen geven, een goed gesprek etc. Volgen met google maps staat nu aan, dat weet dochter ook. Met telefoon mee, mag ze meer dan zonder. Volgende stap is dat het alleen op bepaalde tijden aanstaat (“zet je google location sharing vandaag even aan? Je moet immers door het donker naar huis”) en tenslotte gaat het helemaal uit tenzij kind daar zelf om vraagt.

Zo doe je het met stapjes, niet alles of niets. En in goed overleg met kind.
Alle reacties Link kopieren
Targaryen schreef:
18-06-2021 15:16
Oprechte vraag aan TO trouwens - hoe lang per dag zitten jullie zelf op de telefoon? Als ik naar mezelf kijk zou ik echt te weinig hebben aan 1 uur (ik probeer het bij mezelf te beperken en vind het pas veel als het over de 2.5 uur per device gaat (iPad dus ook). Kwestie van realistische verwachtingen en goed voorbeeld enzo.
We zitten er zelf langer op. Maar ze heeft niet alleen haar telefoon hè. We hebben ook nog een tablet, Nintendo Switch, TV en laptop. Dus als je al die schermtijd bij elkaar optelt zit ze ook zeker wel op 2 - 2,5 uur per dag wat ik voor een kind van 11 best veel vind.
Alle reacties Link kopieren
Schermtijd doe ik niet aan bij mijn 13 jarige.
Hoezo een uur schermtijd en een half uur Tik Tok?
Telefoon is voor in de brugklas ook echt nodig voor school (magister, quizspel gym als het regent, dingen opzoeken, etc).
En dan natuurlijk ook de sociale contacten onderhouden. Mijn dochter heeft minstens vijf groeps-appen; oude klas, nieuwe klas, beste vriendinnen, balletles, kickboksles.

Let it go.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
18-06-2021 15:04
Dat is het ook. Als ze later een partner krijgen die zulke fratsen uithaalt, zijn ze niet anders gewend.
Even voor de goede orde. We hebben niet de intentie om dit altijd vol te houden. Ze heeft voor haar 11e verjaardag een telefoon gehad en we vonden het prettig om haar in het begin te leren gematigd ermee om te gaan. Anders zit ze er zo een paar uur per dag op wat ik voor een kind van 11 echt veel vindt. We zijn nu een jaar verder en denken er nu dus over na om dit meer los te laten. Vandaar ook dit topic. Om dit te koppelen aan controlerende partners vind ik wel erg ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon mee stoppen dan. Geen schermtijd, geen controle.
Wij hebben alleen 'zoek mijn vrienden' bij elkaar aanstaan, maar hier moeten ze dan ook 12 km door het bos fietsen.
Toch wel fijn om dan te kunnen checken of ze op plaats van bestemming zijn gearriveerd.
In ruil daarvan kunnen ze ook altijd zien waar ik ben.
Alle reacties Link kopieren
De telefoon beneden laten liggen als ze in haar kamer haar huiswerk maakt? Zodat ze niet in de verleiding komt om een filmpje te kijken of iets op instagram te plaatsen ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Succes, die pubers zitten met hun handen aan die telefoon vast gegroeid, geef ze een redelijk ruim kader waarin alles mag binnen de afspraken.

Ik heb afgelopen week een nieuwe telefoon gekocht, dus ik zeg tegen die eigenaar van zo’n repairshop, zal ik die oude met kapotte sensor komende week ff afgeven. Misschien heb je er iets aan voor onderdelen. Mijn zoon gelijk, neeeee, die verkoop ik wel aan een loser die gecontroleerd wordt door zijn moeder. Kan die ‘s avond nog op ..... (Discord?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven