Tradities en rituelen

11-08-2008 13:19 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik vroeg mij af wat voor tradities/rituelen jullie hebben binnen je gezin. Ik ben nog niet zo heel erg lang moeder, maar merk dat ik bepaalde tradities van vroeger ook in mijn eigen gezin toepas. Zoals bijvoorbeeld in de zomer elke vrijdagavond een stuk fietsen na het eten en dan ergens een ijsje eten. Het klinkt misschien eenvoudig, maar ik kan me herinneren dat wij dat vroeger ook deden toen ik klein was en ik denk daar met heel veel warme gevoelens aan terug. Ik kan me ook herinneren dat we s' avonds tv mochten kijken en dat mijn moeder dan een hele bak fruit klaarmaakte en wij die dan met zn allen gingen opeten. Dat deden we elke avond en ik verheugde me daar echt op, het was zo gezellig. Ook gingen we elk jaar een dag naar Amsterdam, nog steeds krijg ik dat gevoel van toen als ik op het CS sta in Amsterdam, terwijl ik er later heel wat jaartjes heb gewoond... Met mijn dochter heb ik ook zelf tradities/gewoonten gecreeerd, zo bakken we vaak een cake voor het weekend, gaan we elke zondag met zn drietjes in bad, gaat ze elke zaterdagochtend met haar vader vers brood halen en brengen ze het oude brood naar de eendjes, drinkt ze haar avondfles nog altijd op het grote bed met aan weerszijde haar ouders, etc.

Wie van jullie heeft ook tradities meegenomen van vroeger of heeft ze zelf bedacht? En welke zijn dat?
Aaah ik word helemaal nostalgisch van jouw post! Mijn zoon is nu 7 maanden dus veel tradities zijn er nog niet, maar dit ben ik natuurlijk wel van plan.

Ik vond het vroeger op woensdagmiddag altijd geweldig dat ik iets 'extra lekkers' (tosti, wentelteefje, zoiets) te eten kreeg. Dat ga ik in ieder geval ook doen. Mijn man ging bij een goed rapport uit eten met z'n ouders. Vind ik ook een leuke. Volgens mij hebben een boel tradities met eten te maken...

Ik ga dit topic in de gaten houden!
Toen mijn broertje en ik klein waren en het had in de winter gesneeuwd mochten wij als het donker was (en dat was natuurlijk al om zeven uur, maar het voelde als midden in de nacht!!) samen op onze houten slee gaan zitten en dan trok mijn vader ons helemaal naar het huis van mijn opi en omi. Daar kregen we dan warme chocolademelk waarna we weer naar huis gingen op de slee. Het was dan meestal doodstil op straat en het voelde zo speciaal en zo veilig, mijn grote sterke vader die de slee trok. Echt een magisch sfeertje hing er dan. Dit wil ik heel graag voortzetten met mijn kinderen en dan gaan we warme chocolademelk drinken bij mijn ouders. Ik heb er nu al zin in!
Hier ook een traditie-fan!

Sinterklaas wordt met de hele familie nog steeds hysterisch gevierd, compleet met versieringen en de hele mikmak.

Met z'n allen de intocht kijken op tv en dan witte kadetten met knakworst op de bank eten.

Zaterdag een rondje markt en dan een kaasstengel bij de bakker halen.

Gourmetten niet alleen met wat vlees en een stokbroodje maar met een hele tafel vol eten en bijgerechten.

Met kerst zodanig uitpakken dat de Nuon en vooral de Intratuin zich in de handen wrijven

Mijn moeder houdt ook erg van gezelligheid, ik merk dat zowel mijn zus als ik dat van haar meegekregen hebben.
O ja, we mochten altijd met verjaardagen, pasen en kerst een compleet nieuwe outfit en dat krijgen mijn kinderen ook.

Ik weet nog zo goed dat het nieuwe stelletje dan op een hanger aan de kast hing, schoenen eronder en dan wachten totdat je het eeeeindelijk aanmocht.
Nog eentje dan;

met kerst gingen we altijd naar de nachtmis. Dan was het in mijn beleving al nacht, en dan liepen we (in onze nieuwe kleren ) naar de kerk.

Als we dan thuiskwamen had een oudtante dan de hele tafel gedekt met allemaal lekker eten, dat was dan zo speciaal.

Al die kaarsen en warmte, fijne herinneringen.
Er komt steeds meer naar boven:

Dagje Amsterdam, altijd in de kerstvakantie. Eerst koffiedrinken bij de Hema op de Nieuwedijk en dan lekker shoppen. Gelukkig houdt mijn dochter ook van winkelen dus die traditie houden we erin. Alhoewel we nu vaker naar Haarlem gaan.

En naar Artis, inmiddels doen we dat met mijn moeder en zus én onze kinderen. Hartstikke leuk.

Als we naar het strand of meertje gaan; kleine stoeltjes én een thermos met koffie mee... Dat is wel heel 'moederig'
- Op mijn verjaardag zelf kiezen wat ik wilde eten.

- Als ik alleen met mijn moeder was (mijn vader was wat strenger) wilde ik altijd " achterstevoren eten" dus eerst je toetje en dan je warme eten...vraag mij niet waarom maar dat vond ik zo gaaf.

- Toen ik tussen de 4 en 7 was hielp ik mijn moeder op vrijdagavond altijd soepgroente snijden (je had toen nog niet die voorverpakte kant en klare soepgroente in een zak bij de supermarkt) voor de soep op zaterdag.

- Zowel mijn neef en nicht (kinderen van mijn moeders zus) als ik zijn toen wij baby waren met oud en nieuw gedoopt met champagne...voor een sprankelend lang en gelukkig leven.

- Op vrijdagavond naar de stad met mijn moeder

- Sinds ik op mezelf woonde elke maandag eten bij mijn ouders etc...etc...

Tsja....ik draaf een beetje door, heb mijn moeder pas verloren en nu ik dit zo neertyp wort ik een beetje nostalgisch.

Rituelen en gezins eigen tradities heb ik (nu ik ouder ben) altijd als zeer waardevol, bindend en gezellig ervaren.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:sprokkelientje schreef op 11 augustus 2008 @ 20:35:

Rituelen en gezins eigen tradities heb ik (nu ik ouder ben) altijd als zeer waardevol, bindend en gezellig ervaren.Wat zeg je dat mooi!
quote:sprokkelientje schreef op 11 augustus 2008 @ 20:35:

- Op mijn verjaardag zelf kiezen wat ik wilde eten.

- Als ik alleen met mijn moeder was (mijn vader was wat strenger) wilde ik altijd " achterstevoren eten" dus eerst je toetje en dan je warme eten...vraag mij niet waarom maar dat vond ik zo gaaf.

- Toen ik tussen de 4 en 7 was hielp ik mijn moeder op vrijdagavond altijd soepgroente snijden (je had toen nog niet die voorverpakte kant en klare soepgroente in een zak bij de supermarkt) voor de soep op zaterdag.

- Zowel mijn neef en nicht (kinderen van mijn moeders zus) als ik zijn toen wij baby waren met oud en nieuw gedoopt met champagne...voor een sprankelend lang en gelukkig leven.

- Op vrijdagavond naar de stad met mijn moeder

- Sinds ik op mezelf woonde elke maandag eten bij mijn ouders etc...etc...

Tsja....ik draaf een beetje door, heb mijn moeder pas verloren en nu ik dit zo neertyp wort ik een beetje nostalgisch.

Rituelen en gezins eigen tradities heb ik (nu ik ouder ben) altijd als zeer waardevol, bindend en gezellig ervaren.Mijn moeder leeft ook niet meer, alle mooie herinneringen, zij komt er overal in voor. Misschien dat ik het daarom ook zo belangrijk vind er vaak aan te denken en bepaalde tradities voort te zetten binnen mijn eigen gezin... En wat je schrijft in je laatste zin is heel erg waar...
quote:pixymama schreef op 11 augustus 2008 @ 20:40:

[...]

Wat zeg je dat mooi! Dank je wel
Wat ontzettend leuk om te lezen allemaal!

Er schoten mij ook nog een aantal te binnen:

- Met kerstavond om 00.00 uur wakker gemaakt worden om het kindje Jezus in de kribbe te leggen

- Nieuwe kleren met bepaalde feestdagen

- Een patatje eten na een lange dag winkelen

- s' Avonds op zaterdag met mijn broer een " zelfbedacht" hapje maken, de meest ranzige combinaties kwamen voorbij, maar we vonden het heerlijk. Er zat bijna altijd een kledder mayo in en verder alles wat er in de koelkast lag en dan lekker husselen :-)

- Sinterklaasavond vieren bij mijn oma met alles erop en eraan

- Het is nu totally not done, maar stiekem bij mijn oma een advocaatje eten als we met zn tweetjes waren. Met veeeeel slagroom... Mmmm.
quote:dufty schreef op 11 augustus 2008 @ 21:09:

[...]

Mijn moeder leeft ook niet meer, alle mooie herinneringen, zij komt er overal in voor. Misschien dat ik het daarom ook zo belangrijk vind er vaak aan te denken en bepaalde tradities voort te zetten binnen mijn eigen gezin... En wat je schrijft in je laatste zin is heel erg waar...

Het zoontje van mijn man is ook zo'n rituelenkind heb ik gemerkt. Ik snap dat en biedt hem dat dus ook (is echt iets van ons samen als hij bij ons logeert)

Gaan we samen de winkelstraat in, eerst kijken bij het taartatelier of er nog nieuwe taarten in de etalage staan. Dan langs de juwelier om te kijken of die grote foute kettingen met kruizen er nog hangen, dan naar de aquariumzaak, vissen kijken (hij wil altijd de zeepaardjes hebben) en op de terugweg krijgt hij een slushpuppie van de Bram Ladage...mag hij zelf zijn beker vullen.

Op zondag bakt zijn vader altijd pannekoeken voor het ontbijt en voordat wij weggaan gaan wij bij oma (mijn schoonmoeder) eten.

Hoop dat hij hier later ook met een goed gevoel op terugkijkt.
quote:dufty schreef op 11 augustus 2008 @ 21:13:

- Het is nu totally not done, maar stiekem bij mijn oma een advocaatje eten als we met zn tweetjes waren. Met veeeeel slagroom... Mmmm.

Ja jammer he dat daar tegenwoordig zo hysterisch over wordt gedaan he?? Ik wed dat duizenden kinderen dat vroeger mochten en nu heus geen alcoholisten zijn geworden.

Wij mochten vroeger ook een glas shandy op verjaardagen...nou dan voelde je je heel wat hoor. Alles wordt zo beladen gemaakt soms...maar dat is een andere discussie.
[quote]sprokkelientje schreef op 11 augustus 2008 @ 21:18:

[...]

Ja jammer he dat daar tegenwoordig zo hysterisch over wordt gedaan he?? Ik wed dat duizenden kinderen dat vroeger mochten en nu heus geen alcoholisten zijn geworden.

Sterker nog, ik drink echt heel, heeeel zelden... Dus het heeft hier geen negatieve invloed gehad :-)
Wat een leuk topic!

Hier enkele tradities:

* sinterklaasintocht op tv kijken met een kop zelfgemaakte snert Das de eerste keer snert eten in het nieuwe jaar, voor de intocht van de sint is het bij ons echt not done om dat te eten )

* nieuwe kleren voor idd verjaardagen, kerst, pasen

* met je verjaardag zelf kiezen wat je wilt eten

* wij aten vroeger altijd op zaterdag pannekoeken, of pizza,

* toen we wat ouder werden mochten we zelf het menu samenstellen voor op de zondag, en ook maken (er werd geregeld patat gehaald omdat het niet te vreten was, maar het er in het boekje zo lekker uit zag

* met je 18e verjaardag een bijzonder kado krijgen (broer kreeg een heel mooi horloge, ik een fototoestel)

* op vrijdagavond opblijven, lekker fris en met natgekamde haartjes in pyjama en dan hill streat blues kijken, of Jongbloed en Joosten

Leuk om zo eens terug te kijken, ik merk ook dat ik heel veel dingen in de opvoeding precies zo doe als mijn ouders dat deden

(En idd, wij kregen ook bij bijzondere gelegenheden Shandy of een Sneeuwwitje, was toch echt super hoor, mss 2 keer per jaar een glaasje..)
Maroon, wij mochten ook altijd Jongbloed en Joosten zien, maar ik weet bij god niet meer wat voor programma dat nou was. Volgens mij een actualiteitenprogramma, klopt dat?

- wij kregen op ons 14e van mijn oma alledrie een Swatch-horloge, vond ik destijds heel bijzonder en stoer :-)
Wat een lekker blij topic!
vroeger;

op marktdag een visje halen voor bij het brood.

woensdag zelfgesneden frietjes eten.

altijd na de erwtensoep pannekoeken eten.

in de vakantie om en om met zusje afwas doen of naar de bakker lopen als klusje (bakker was leuker, kreeg je een lekker snoepje)

met je verjaardag ontbijt op bed en kado daar.

met pasen een kuikentje oid op je bord bij het ontbijt.

nu;

ontbijt op bed met verjaardag en kado hebben we erin gehouden.

dochter heeft vrijdag haar speciale opblijfavond. dan mag ze opblijven en lekker snoepen extra enzo.

de kerstspullen het weekend na de verjaardag van dochter uitpakken en optuigen. (is 8 december jarig)

met pasen een eigen boom van de kinderen die ze dan optuigen. en eieren zoeken natuurlijk.
Echt een feel-good topic....was ik wel even aan toe.
Vroeger: uren in de bus naar mijn Oma; schapen tellen, kerstbomen tellen naar gelang het seizoen.

Nu: met auto naar oom in hetzelfde dorp: tractoren tellen, koeien tellen, kerstbomen tellen.

Vroeger in de zomer: voor op fiets zitten bij mijn vader. Op de stang met een handdoek er omheen gewonden om beter te kunnen zitten. Ik paste niet achterop wegens groot opblaasbeest en extra grote picknickmand op bagagedrager.

Nu: moet Papsie alle extra meuk meezeulen die ik perse mee wil hebben om dochterlief te entertainen.

Vroeger:samen met mijn vader naar de jaarmarkt (veemarkt en handel) en daar twee grote zakken snoep/drop/chocolade kopen. Een zak bij aankomst (7.00 uur) en een bij vertrek (11.00 uur). Om 12.00 zaten we dan kotsmisselijk aan de warme middagmaaltijd bij mijn moeder. Ieder jaar was mijn moeder weer pissig omdat wij dan weinig aten

Nu; Grijnz, ik kan niet wachten tot dochter de snoepgerechtige leeftijd bereikt en ik deze traditie kan voortzetten).

En ja natuurlijk Sinterklaas met alles er op en er aan en veel te veel en te dure cadeautjes. Hoewel Papsie en ik veel minder uit geven aan SInterklaas nu dan mijn ouders vroeger deden (en zij leefden van een uitkering).

Goed topic dit! Ben erg voor tradities. Ik heb dit jaar een traditie van mijn schoonmoeder overgenomen: Kniepertjes bakken (wafeltjes met slagroom aan het eind van het jaar).
Jaaa, op vrijdagavond met natte haartjes en pyjamaatjes en chippies op de bank. Uit een vla-schaaltje.

Zaterdagavond een broodmaaltijd met iets lekkers erbij. Bv kroketje, gebakken ei met rosbief oid.

Toen mijn zus en ik de leeftijd kregen dat we zonder ouders op vakantie gingen kregen we altijd een 'verrassingstasje' mee. Daar zaten allemaal lekkere dingetjes in, boekjes, kleine presentjes en een kaart met geld.

Inmiddels gaan we altijd met mijn zus en haar gezin op vakantie maar zo'n tasje krijgen we nog altijd mee.

Op maandagavond (dan was mijn vader altijd weg) aten we altijd de restjes van het weekend op. (chippies enzo) Hadden we een soort mini-feestje.

*off-topic*

Mijn moeder heeft kanker en zal niet meer beter worden. Wij hebben een hele sterkte en warme gezinsband dus daarom hangen we denk ik ook aan tradities. Zeker nu...

Ik begrijp dus een beetje wat de meiden bedoelen die hun moeder verloren hebben. Sterkte meiden
Wat een mooi topic! Heb al veel dingen gelezen die wij thuis ook zo deden. Ook mochten wij op vakantie elke avond een ijsje kopen en elke vakantie een "vakantiekadootje" uitzoeken. En als er kermis was mocht ik met mijn broer of vriendinnetjes in alle attracties. En met Hemelvaart maakten we elk jaar een mooie fietstocht met het gezin. Met Pasen inderdaad eieren zoeken in de tuin. Vrijdagavond opblijven met chips en cola. Zondagochtend VPRO kijken. Zaterdag macaroni of patat (en dan kwaad worden als er ineens aardappels met vlees en groente op tafel stonden).

Zucht. Mooie herinneringen. Ben zelf mijn vader verloren dus kan heel erg van die herinneringen genieten. Maar word er ook wel eens verdrietig van.
De traditie die ik met mijn ouders heb opgebouwd is dat als zij of ik op reis gaan, we ervoor zorgen dat op de dag van terugkomst er 'n bloemetje in het huis van de ander staat en er lekkere ontbijtbroodjes en eitjes etc. zijn. Da's leuker thuiskomen dan in 'n leeg huis en met je jetlag nog gelijk om boodschappen moeten.
quote:[message=1803382,noline]Selma Duim schreef op 12

*off-topic*

Mijn moeder heeft kanker en zal niet meer beter worden. Wij hebben een hele sterkte en warme gezinsband dus daarom hangen we denk ik ook aan tradities. Zeker nu...

Ik begrijp dus een beetje wat de meiden bedoelen die hun moeder verloren hebben. Sterkte meiden Dankjewel meis, jij ook... Wat moeilijk lijkt me dit voor je...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven