Trein en kinderwagen..

maandag 7 juli 2008 om 13:36
Tja, misschien maak ik mij druk om niets hoor, maar aanstaande vrijdag ga ik met de trein mee. Nu is dat op zich niets bijzonders, ware het niet dat ik voor mijn gevoel het halve land door moet en ik een baby mee neem van 11 weken.
Ik wil het liefst de kinderwagen meenemen omdat ze daar gewoon het lekkerst in ligt. Kan dat? Past dat door de deuren van de trein, is er plaats om te zitten of moet ik dan de hele reis in het voorportaal blijven staan?
Wij hebben een Koelstra Flexxo wagen....
Er zijn vast meer moeders die reizen, ook met de trein, tips gevraagd! Ik reis van Alkmaar Centraal, via Amsterdam Sloterdijk naar Lelystad...
Carrrie.
Ik wil het liefst de kinderwagen meenemen omdat ze daar gewoon het lekkerst in ligt. Kan dat? Past dat door de deuren van de trein, is er plaats om te zitten of moet ik dan de hele reis in het voorportaal blijven staan?
Wij hebben een Koelstra Flexxo wagen....
Er zijn vast meer moeders die reizen, ook met de trein, tips gevraagd! Ik reis van Alkmaar Centraal, via Amsterdam Sloterdijk naar Lelystad...
Carrrie.
maandag 7 juli 2008 om 13:45
Hoi, treinreizen met een kinderwagen is te doen, maar ik vind het wel lastig. Er zijn liften naar de perrons, maar dat is vaak even zoeken. Ze zitten niet altijd op de meest handige plekken.
Om in de trein te kunnen komen, is het fijn als een medepassagier even kan helpen. Het verschil in hoogte tussen perron en trein is behoorlijk.
In de trein is bij de deuren genoeg plek om je kinderwagen kwijt te kunnen. Soms zijn daar ook stoelen of opklapbankjes, andere keren moet je blijven staan of op de trap zitten. Je kunt ook de kinderwagen opklappen en de bak met kind naar de treincoupé meenemen.
Succes!
Om in de trein te kunnen komen, is het fijn als een medepassagier even kan helpen. Het verschil in hoogte tussen perron en trein is behoorlijk.
In de trein is bij de deuren genoeg plek om je kinderwagen kwijt te kunnen. Soms zijn daar ook stoelen of opklapbankjes, andere keren moet je blijven staan of op de trap zitten. Je kunt ook de kinderwagen opklappen en de bak met kind naar de treincoupé meenemen.
Succes!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
maandag 7 juli 2008 om 13:48
De wagen past in de trein (en meestal wordt je wel door iemand gehpolpen om hem er in te tillen), maar die kan je natuurlijk niet in het gangpad zetten want dan kan er niemand door.
kinderwagen
Een kinderwagen mag kosteloos worden vervoerd. Wanneer uw kinderwagen de doorstroom belemmert of gevaarlijke situaties veroorzaakt bij het in- of uitstappen, mag de conducteur u de toegang tot de trein weigeren.
Je kan tegenwoordig heel goed zitten in de ruimtes tussen dé coupé's. In de meeste treinen zijn de ouderwetse harde klapstoeltjes vervangen door luxere versies en zit je alsnog comfortabel.
kinderwagen
Een kinderwagen mag kosteloos worden vervoerd. Wanneer uw kinderwagen de doorstroom belemmert of gevaarlijke situaties veroorzaakt bij het in- of uitstappen, mag de conducteur u de toegang tot de trein weigeren.
Je kan tegenwoordig heel goed zitten in de ruimtes tussen dé coupé's. In de meeste treinen zijn de ouderwetse harde klapstoeltjes vervangen door luxere versies en zit je alsnog comfortabel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
maandag 7 juli 2008 om 14:15
Ik heb dezelfde kinderwagen en hij past idd niet door de schuifdeuren. Je kan in het portaal blijven zitten of je kind meenemen naar binnen en de kinderwagen laten staan.
Over het in- en uitstappen. Ik heb me verwonderd hoe behulpzaam mensen zijn als ze iemand zien met een kinderwagen. Een keer was de lift kapot en hielp iemand mee de kinderwagen helemaal naar beneden te dragen. Ik moest er bijna van huilen. (Tja, hormonen, he!)
Met andere woorden: ik zou me er niet zo druk om maken!
Over het in- en uitstappen. Ik heb me verwonderd hoe behulpzaam mensen zijn als ze iemand zien met een kinderwagen. Een keer was de lift kapot en hielp iemand mee de kinderwagen helemaal naar beneden te dragen. Ik moest er bijna van huilen. (Tja, hormonen, he!)
Met andere woorden: ik zou me er niet zo druk om maken!

maandag 7 juli 2008 om 14:21
Kinderwagen mee de coupé in zal niet gaan maar je kan hem bij de ingang laten staan en zelf gaan zitten of je blijft in het voorportaal zitten, zijn ook klapstoelen.
En er zijn altijd wel behulpzame passagiers die je helpen met in en uitstappen hoor, en anders gewoon even iemand aanspreken, maar meestal is dat niet eens nodig.
Ik ken de stations niet waar jij reist, maar ik kwam erachter dat niet alle stations liften naar de perrons hebben, nou ja, officieel zijn ze er wel, maar op het station waar ik over moest stappen was alleen een dienstlift die ergens onvindbaar achteraf was en niet toegangelijk voor publiek. Heb het nagevraagd bij de conducteur, die heeft me toen de trappen op en af geholpen met kinderwagen.
En er zijn altijd wel behulpzame passagiers die je helpen met in en uitstappen hoor, en anders gewoon even iemand aanspreken, maar meestal is dat niet eens nodig.
Ik ken de stations niet waar jij reist, maar ik kwam erachter dat niet alle stations liften naar de perrons hebben, nou ja, officieel zijn ze er wel, maar op het station waar ik over moest stappen was alleen een dienstlift die ergens onvindbaar achteraf was en niet toegangelijk voor publiek. Heb het nagevraagd bij de conducteur, die heeft me toen de trappen op en af geholpen met kinderwagen.

maandag 7 juli 2008 om 14:35
Een draagzak heb ik wel, maar die mag ik alleen zittend gebruiken van mijn artsen/peuten (slechte rug, oa. hernia). Op de scootmobiel dus... maar dan is Lelystad te ver... hihi. Normaal reizen we per auto maar dat gaat aanstaande vrijdag niet, dus ik moet wel per trein wil ik in Lelystad aankomen...
Ik begrijp dat het onderstel niet door de schuifdeuren past? Maar hoe kom je de trein dan in? Opklappen en de reiswieg apart meenemen? Of is dit per trein verschillend?
Ik begrijp dat het onderstel niet door de schuifdeuren past? Maar hoe kom je de trein dan in? Opklappen en de reiswieg apart meenemen? Of is dit per trein verschillend?
maandag 7 juli 2008 om 14:57

maandag 7 juli 2008 om 15:05
Natuurlijk heb ik eerder met de trein gereist, heel veel zelfs in mijn studententijd. Maar dat is bijna 15 jaar terug...
De toegangsdeuren zijn ook schuifdeuren dacht ik, vandaar dat ik even in verwarring raakte. Als ik de toegangsdeuren maar door kom en in het voorportaal kan zitten, dan is het voor mij al goed.
Dit moet gaan lukken dus!
De toegangsdeuren zijn ook schuifdeuren dacht ik, vandaar dat ik even in verwarring raakte. Als ik de toegangsdeuren maar door kom en in het voorportaal kan zitten, dan is het voor mij al goed.
Dit moet gaan lukken dus!
maandag 7 juli 2008 om 15:10
OP het balkon is over het algemeen plaats genoeg voor een kinderwagen. Tip zoek een balkon uit waar ook fietsen mogen staan of een rolstoel, die zijn meestal wat groter, zodat je minder kans hebt dat de wandelwagen in de weg staat.
In en uit de trein kun je meestal wel iemand om hulp vragen, als er niet al een aantal vrijwilligers zich aandienen
Succes met reizen!
In en uit de trein kun je meestal wel iemand om hulp vragen, als er niet al een aantal vrijwilligers zich aandienen
Succes met reizen!
maandag 7 juli 2008 om 15:13
Heb ook een Koelstra Flexxo en neem m gewoon mee in de trein. Ik reis meestal 1e klas, lekker rustig voor beeb en mijzelf (dochter sliep eigenlijk altijd op de kadans van de trein). Ik laat baby in de reisweig slapen op de treinbank en het onderstel kun je opgeklapt zelfs op het bagagerek kwijt. Maar kan me voorstellen dat je die met je rug niet daar krijgt, je kunt hem natuurlijk ook gewoon op de grond of in die bagageruimtes tussen twee treinbanken kwijt. Het is wel makkelijk als je met z'n tweeën bent, qua sjouwen, maar als je alleen bent is er altijd wel een behulpzame medereiziger hoor. Treinreizigers zijn meestal heel aardige mensen
maandag 7 juli 2008 om 15:22
Kijk even als de trein aan komt rijden boven welke buitendeur een fiets of bagageteken staat, hier heb je extra ruimte in het voorportaal en kun je vaak ook zitten. Of kijk waar een wc zit, vaak heb je daarnaast ook gewone tweede klas zitplaatsen, in het voorportaal. Als je trein een paar minuten te vroeg komt, kun je natuurlijk ook even de conducteur aanspreken.

maandag 7 juli 2008 om 16:06
Ben regelmatig met kinderwagen in de trein geweest. Zelfs op het klapstoeltje op het balcon zitten voeden, haha.
Inderdaad zijn er altijd mensen die je willen helpen de wagen in en weer uit de trein te tillen. Bij uitzondering zit je helemaal alleen in een deel van de trein, ga dan gewoon op pad met je baby tot je iemand vindt en vraag of die je zo meteen wil helpen. Met wat vereende kracht is het trouwens ook wel in je eentje te doen, toch?
De allereerste keer trouwens wel even flink geschrokken. Mijn man en ik waren met onze oudste, toen nog een heel jonge baby. Op de terugweg stond de trein op het perron, op het punt van vertrekken. Wij rennen met die wagen, deuren stonden open, hups wagen erin, deuren gingen dicht en trein vertrok. Pas toen zag ik op de deuren aan de andere kant van het balcon, dat deze defect waren (er zaten stickers op met tekst 'defect')! En we moesten er toch echt zo meteen aan die kant uit!
De wagen paste niet door het deurtje naar de binnenwagon, zeg maar. Dus naar het volgende balcon ging niet. En de wagen kon wel gedemonteerd, maar we waren er alweer bijna (hoefden maar 10 minuten).
Toen de trein stopte heb ik gelijk de conducteur opgezocht, die stond gelukkig vlakbij, en het probleem uitgelegd. Hij heeft toen samen met de machinist vanalles geprobeerd en uiteindelijk gingen de deuren open. Wel tien minuten vertraging, oeps...
Het was allemaal vrij lachwekkend, maar als ik alleen geweest zou zijn... dan had ik toch niet zo snel kunnen handelen en zomaar zonder de wandelwagen met baby op de arm die conducteur gaan zoeken enzo... ik vrees dat ik dan toch minstens naar de volgende stad had moeten doorrijden!
Moraal van dit verhaal: ook al kun je erin, check altijd even of je er ook weer uitkunt!
En wordt nooit van elkaar 'gescheiden'. In Italië bleven mijn man, ik, onze jongste van toen 14 weken, twee wandelwagens en twee rugzakken achter op het perron terwijl de trein met daarin onze oudste, mijn schoonmoeder en twee grote koffers wegreed!
xx lisa.
Inderdaad zijn er altijd mensen die je willen helpen de wagen in en weer uit de trein te tillen. Bij uitzondering zit je helemaal alleen in een deel van de trein, ga dan gewoon op pad met je baby tot je iemand vindt en vraag of die je zo meteen wil helpen. Met wat vereende kracht is het trouwens ook wel in je eentje te doen, toch?
De allereerste keer trouwens wel even flink geschrokken. Mijn man en ik waren met onze oudste, toen nog een heel jonge baby. Op de terugweg stond de trein op het perron, op het punt van vertrekken. Wij rennen met die wagen, deuren stonden open, hups wagen erin, deuren gingen dicht en trein vertrok. Pas toen zag ik op de deuren aan de andere kant van het balcon, dat deze defect waren (er zaten stickers op met tekst 'defect')! En we moesten er toch echt zo meteen aan die kant uit!
De wagen paste niet door het deurtje naar de binnenwagon, zeg maar. Dus naar het volgende balcon ging niet. En de wagen kon wel gedemonteerd, maar we waren er alweer bijna (hoefden maar 10 minuten).
Toen de trein stopte heb ik gelijk de conducteur opgezocht, die stond gelukkig vlakbij, en het probleem uitgelegd. Hij heeft toen samen met de machinist vanalles geprobeerd en uiteindelijk gingen de deuren open. Wel tien minuten vertraging, oeps...
Het was allemaal vrij lachwekkend, maar als ik alleen geweest zou zijn... dan had ik toch niet zo snel kunnen handelen en zomaar zonder de wandelwagen met baby op de arm die conducteur gaan zoeken enzo... ik vrees dat ik dan toch minstens naar de volgende stad had moeten doorrijden!
Moraal van dit verhaal: ook al kun je erin, check altijd even of je er ook weer uitkunt!
En wordt nooit van elkaar 'gescheiden'. In Italië bleven mijn man, ik, onze jongste van toen 14 weken, twee wandelwagens en twee rugzakken achter op het perron terwijl de trein met daarin onze oudste, mijn schoonmoeder en twee grote koffers wegreed!
xx lisa.
maandag 7 juli 2008 om 16:40
Ontopic, ik ben heel erg vaak met de trein gereisd toen de oudste twee kleiner waren. Kan luiers verschonen in een rijdende trein inmiddels. Zelfs met de dubbele naast elkaar kinderwagen past het makkelijk. Altijd een balkon zoeken met een rolstoel of fiets plaatje erboven. Ruimte zat en klapstoeltjes om te zitten. Sommige treinen hebben een schuifdeur in de trein die ruimer is gemaakt voor een rolstoel en dan kun je in de coupe zitten, maar dat is een kwestie van mazzel hebben. Succes!
maandag 7 juli 2008 om 17:29
Wij reizen bijna wekelijks met 3 kinderen met de trein (twee enkele of een dubbele kinderwagen). Wij nemen voor de jongste een maxicosi mee op de wagen en die past eerste klas prima tussen de leuningen van de stoel. Tweede klas gaat dat ook prima.
Als wij reizen met een koploper, plaatsen wij de kinderwagen in zijn geheel in het "fietshok" en maken hem vast met een fietsslot. Je hebt de hele reis er geen omkijken naar. In de andere treinen stappen we ook in op de plek waar een rolstoel of fiets kan staan.
Ik probeer meestal Amsterdam als overstapstation te mijden en kies vaak voor Duivendrecht. Iets grotere liften en makkelijker met overstappen.
Succes!!
Als wij reizen met een koploper, plaatsen wij de kinderwagen in zijn geheel in het "fietshok" en maken hem vast met een fietsslot. Je hebt de hele reis er geen omkijken naar. In de andere treinen stappen we ook in op de plek waar een rolstoel of fiets kan staan.
Ik probeer meestal Amsterdam als overstapstation te mijden en kies vaak voor Duivendrecht. Iets grotere liften en makkelijker met overstappen.
Succes!!
maandag 7 juli 2008 om 19:36
Heel soms heb je een trein waarvan de eerste stoel rechts van het gangpad eruit is gehaald(voor rolstoelers denk ik ) dan kun je daar de kinderwagen zetten en er zelf luxe naast zitten, maar meestal op de klapstoeltjes op het balkon. Inderdaad even kijken boven de deur of er een rolstoel en fiets staat dan heb je meer ruimte,en iets betere klapstoeltjes.Maar als je nog geen hernia had heb je die na tweeenhalf uur wel!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 8 juli 2008 om 10:52
Hier ook iemand met kinderwagen (buzz met dreami bak) en dat ging prima. Af en toe hulp vragen maar nog vaker kreeg ik hulp aangeboden 
De eerste keer ben ik trouwens alleen met de maxi-cosi geweest...maar toen had ik dus wel het voordeel dat degene naar wie ik op weg was een onderstel had...dus misschien is dat nog een idee?
Verder werkt het soms ook handig om aan de klantenservice-mensen of de conducteurs hulp te vragen: zijn ze ook verplicht bij rolstoelen dus ze weten wel hoe/wat/waar je het best kan instappen!

De eerste keer ben ik trouwens alleen met de maxi-cosi geweest...maar toen had ik dus wel het voordeel dat degene naar wie ik op weg was een onderstel had...dus misschien is dat nog een idee?
Verder werkt het soms ook handig om aan de klantenservice-mensen of de conducteurs hulp te vragen: zijn ze ook verplicht bij rolstoelen dus ze weten wel hoe/wat/waar je het best kan instappen!

dinsdag 15 juli 2008 om 23:56
Door bij het instappen mijn achterwielen tegen de trein aan te rijden met het voorwiel omhoog en daarna de achterkant op te tillen kon ik mijzelf redden, uitstappen ging in omgekeerde volgorde.
Ik heb in de eerste trein op het balkon gezeten: de klapstoeltjes van tegenwoordig hebben zelfs een kussentje erop (niet meer van die harde houten dingen). In de tweede trein zat ik in het treinstelletje tegenover het toilet. Ik heb er zelfs zitten voeden!
Druk gemaakt om niks dus!
Dank voor alle reacties. Groetjes!
Ik heb in de eerste trein op het balkon gezeten: de klapstoeltjes van tegenwoordig hebben zelfs een kussentje erop (niet meer van die harde houten dingen). In de tweede trein zat ik in het treinstelletje tegenover het toilet. Ik heb er zelfs zitten voeden!
Druk gemaakt om niks dus!
Dank voor alle reacties. Groetjes!