Twee vlak achter elkaar, wanneer hopen op een derde?

01-09-2009 12:09 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heee,

Ik heb twee kinderen waar echt heel weinig tussen zit, ruim een jaar. Het is hartstikke druk natuurlijk en we zijn moe moe moe haha.

Maar toch krijg ik al een beetje de kriebels voor een derde. Wie heeft er ook twee kinderen vlak achter elkaar en wil graag of heeft ook al een derde kindje?

Als er meer jaren tussen zitten, bungelt de derde er dan ook maar wat bij? En sommigen zeiden dat je een tweede er zo even bij deed maar dat is onze ervaring echt niet, ligt ook aan je kindje natuurlijk. De eerste sliep gelijk door, tja daar rekenden we ook op bij de tweede haha, dat viel tegen!

Ik ben niet echt de jongste meer (31) en je weet natuurlijk ook niet hoe lang het duurt en of ik wel weer zwanger kan worden. nouja ik hoop in ieder geval op wat ervaringen van mensen.
Hoi!

Mijn twee dames schelen 17 maanden, de jongste is bijna anderhalf jaar. In 2010 gaan we voor de derde... ondanks de extra drukte en dat de oudsten voorlopig nog niet naar school gaan. Ik heb altijd al heel graag drie kindjes gewild, en omdat ik zelf 9 jaar met mijn broertje en zusje scheel wilde ik graag een klein leeftijdsverschil. Mocht het meteen lukken dan zal de jongste tegen die tijd ruim twee jaar schelen met ons-hopelijk-derde-wonder. Ach, alle drukte en vermoeidheid is tijdelijk (althans, ik vind de eerste tijd persoonlijk het zwaarst, na een jaar wordt het makkelijker ) maar ik geniet al zo van deze twee! Mochten we een derde krijgen dan is het daarna ook 'klaar' en komt er een definitieve oplossing als anticonceptie.
Wij hebben ook 3 kinderen, de oudste 2 ook redelijk kort op elkaar,ze schelen net 2 jaar en de jongste kwam er 3,5 jaar later bij dus ik had er al 1 op school en de middelste ging 3 maanden na haar geboorte naar school. We hebben het niet echt zo gepland want eigenlijk zouden we niet nog een derde nemen maar ook hier bleef het toch kriebelen en na haar geboorte was het voor mij ook klaar, geen kriebels meer. Ze is nu 3 en de oudste wordt bijna 9 en de middelste 7 maar hebben meestal erg gezellig met elkaar. Ik was 34 toen de jongste kwam.
Wij hebben er ook 3. De oudste twee schelen 20 maanden. De derde komt 2,5 jaar na de tweede. Ik vond dat wel een prima afstand. Het was wel aanpoten in het begin, maar ik vond het met twee ook al heel druk. Wat dat betreft vond ik de derde erbij niet zo'n groot verschil. Wij vonden het voordeel dat ze de interesses qua leeftijd nog een beetje delen en dat je vrij vlot uit de slaapjestijd bent en dus wat flexibeler. Ik zie mezelf al lekker met zijn 5-en wandelen op vakantie, leuke dingen doen, een film kijken, uitstapjes maken, etc. Het nadeel, wat ik me niet zo besefte is dat er nu dus een paar jaren zijn waarin ik juist NIET zoveel kan. Want ik ga echt niet met 3 kleintjes de stad in, of naar het strand. Straks als de oudste kan zwemmen misschien....
Wat herkenbaar wat je schrijft , Dinly. Het afgelopen half jaar hebben wij erg in dubio gezeten wanneer wij voor een 3e (en tevens laatste) kindje zouden willen gaan. In eerste instantie wilden we er al heel snel voor gaan (rond de tijd dat zoonlief 8 maanden was), maar uiteindelijk krabbelde manlief terug. We hadden het opgeschoven naar een jaar, maar nu zoonlief een jaar is merk ik dat ik er zelf nog niet aan toe ben. De kinderen zijn ondernemend, 1 van de 2 slaapt tot nog toe niet door en ik ervaar het best als vermoeiend allemaal. Dit heeft ons doen besluiten om de wens voor een 3e kindje (die er zeker heel sterk is) nog even uit te stellen. We denken nu aan ergens begin volgend jaar maar het kan net zo goed nog wat langer duren.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar niet al te veel leeftijdsverschil trouwens. Het lijkt me praktischer voor onszelf (je zit toch nog in de kleine kinderen) maar ook leuk voor de kinderen (hangt uiteraard van de karakters af). Tussen de 1e 2 zit 2 jaar en als de 3e weer een jaar of 2 a 2,5 met onze jongste zou schelen zou ik dat wel heel leuk vinden. Dit zijn onze overwegingen. Hopelijk kom je er een beetje uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven