Tweeling voeding slaapschema

11-04-2020 21:11 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag kom ik in contact met andere tweeling mama's omgeving Apeldoorn om ervaringen uit te wisselen. Ook heb ik een aantal vragen die ik graag voorleg voor advies.

Wij hebben een één eiige tweeling (jongens) van bijna 11 weken (zijn onze eerste kinderen). Geboren met 36 wkn en 3 dagen.
Ik ben zoekende naar structuur/schema voor de voedingstijden/slaapjes.
De nachten slapen ze goed (slapen in twee ledikantjes bij ons op de kamer), na beide nachtvoedingen leggen we ze in bed en vallen zelf weer in slaap.

Vanuit ziekenhuis hebben we ze elke 3 uur gevoed, vaste tijden. Na een paar weken is toen i.o.m. CB overgegaan naar 7 voedingen. Overdag elke 3 uur en avond/nacht op verzoek van de eerste die zich meld (2e baby sluit aan), zodat er hopelijk meer tijd over de 3 uur avond/nacht heen ging. Dit is inmiddels bereikt. Ze komen nu in de avonden en nachten tussen de 3-4 uur. De eerste ochtendfles/dagschema start dus elke dag op een ander tijdstip.

Vragen die ik heb:

1. Hoe kunnen we de 2 nachtflessen afbouwen naar 1 nachtfles?
Elke fles is 90 ml en sinds paar dagen laatste avond fles 100 ml met de hoop dat de nacht langer doorgetrokken wordt om uiteindelijk op 1 fles uit te komen. Kunnen nog niet zeggen dat dit ook daarin heeft geresulteerd.

2. Slaapritme overdag.
Tot voor kort sliepen ze overdag in onze armen, omdat ze anders huilden. Konden ze niet wegleggen. Liepen overdag dus de hele dag met de boys.
Sinds deze week gestart met 2 slaapjes overdag in eigen bedjes boven. Voor ritme en ook even handen vrij te hebben. We proberen hierbij de wakker tijd 60-90 min aan te houden voordat ze weer naar bed gaan, tenzij eerder slaapsignalen dan al eerder naar bed.

1e slaapje is in de ochtend. Leggen ze in bed tussen 09.00 en 10.00.
2e slaapje in kinderwagen, wandelend rond 12.00 /13.00. Slapen ze hele rit. 1- 1,5 uur.
3e slaapje in bedjes.
4e avond/nachtslaap.
Het slapen in bedjes vergt nog veel oefening. Over bol aaien, veel bij zijn. Ze slapen weinig en kort. Één is soms hysterisch aan het huilen. Blijven we bij totdat hij slaapt. Zodra er één huilt zijn we in de buurt om te troosten: aai over bol, speen weer in mond. Halen ze nauwelijks uit bedje. Één kijkt veel om zich heen, slaapt ook niet veel in bed overdag. Zijn vaak slaapjes van 10-30 min, met onderbrekingen. Dat wil zeggen wij schieten ze te hulp om dan weer in slaap te vallen.
Slapen ze wel een keer lang, dan maken we ze wakker indien voedingstijd aanbreekt.

Heb jij tips om het slapen overdag te bevorderen? Tijden, ritme, aanpak. Willen graag beide in 1 ritme houden zodat ze niet de hele dag bezig zijn.
Hoe lang qua tijdsduur proberen in hun bedje te laten slapen zonder volgend slaapje, voeding in war te schoppen?

3. Eigen slaapkamer slapen.
We willen ze op hun eigen slaapkamer laten slapen. Handig om dit nu te doen gezien bezig met slapen overdag en slapen op eigen kamer weer een nieuwe verandering is voor hun. Is dit niet te veel verandering voor hun?

4. Heb jij een advies voor een schema slapen, voeding (hoeveelheden over de dag) wakker zijn?
Hebben nu het gevoel dat alles door elkaar heen loopt en geen ritme voor hun geeft. Ene keer is bijv eerst voeden en dan gelijk slapen en dan weer andersom, omdat we geen vast schema met alles hebben.
Hopen dat wanneer we dit hebben bereikt de kinderen ook meer gerust zijn, zodat je ook alleen een dag met de kinderen kunt doorbrengen. Is nu niet haalbaar. Zodra ze beneden zijn, zijn ze in onze armen, willen niet in box o.i.d. neergelegd worden (huilen).

Heel erg bedankt alvast!
Kunnen ze niet overdag in de kinderwagen slapen?

Hier vielen ze standaard na de voeding in slaap. Het was dus standaard dat ik ze slapend in bed legde.

En kun je ook niet in de box leggen als je erbij blijft zitten? Het lijkt me niet te doen als je er met twee personen de hele dag bij moet blijven.
Draagzak al geprobeerd?
Ik herken je wens om ritme en regelmaat niét. Grootste deel omdat ik me er destijds bij neer heb gelegd dat een baby amper een ritme heeft en wanneer je denkt het gevonden te hebben het weer wisselt.

Slapen ze wel een keer lang, dan maken we ze wakker indien voedingstijd aanbreekt.

Dit zou ik niet doen. Slapende baby's maak je niet wakker 😅
Zolang er medisch geen reden voor is, ze goed groeien en lekker op gewicht zijn is dat niet nodig. Daar leren ze ook slapen van. Zelf een cyclus verlengen, misschien niet helemaal wanneer jij het wilt maar hee, iedereen moet dat zelf leren.

Met een tweeling is het ongetwijfeld best pittig - hopelijk lukt het je om het iets los te laten. Ze kunnen het echt zelf leren 🍀
Ik heb een tweeling van vier maanden, maar eerlijk gezegd ben ik bijna jaloers op jouw schema. Overdag zit er volstrekt geen regelmaat in de voedingen (ik geef afgekolfde borstvoeding), 'snachts komen ze ongeveer om de twee uur. En natuurlijk nooit tegelijk. Uit zichzelf in slaap vallen doen ze nooit. Ik wieg ze in slaap en leg ze dan weg. Overdag in de woonkamer, 's nachts bij ons op de kamer. Ritme? Regelmaat? Kennen we niet.

Maar toch kan ik zeggen dat ik tevreden ben. Ik kan ook prima een hele dag alleen thuis zijn met de tweeling en onze peuter van 3 jaar. Want juist omdat we ze niet in een ritme proberen te duwen maar ze laten eten en slapen wanneer zij dat behoefte aan hebben, zijn het verder heel tevreden kindjes.

Ik weet niet of het voor jullie ook zou werken om alle voorgeschreven ritmes juist los te laten, maar voor ons was dat juist de oplossing waar iedereen zich het beste bij voelt.
1: ze zijn pas 11 weken, dus 2 nachtvoedingen is nog helemaal prima. Als ze die niet meer nodig hebben geven ze dat zelf aan door gewoon niet meer wakker te worden.

2: ze zijn pas 11 weken, ze volgen hun eigen ritme en dat ritme veranderd in de eerste tijd nog enorm vaak. Probeer het idee dat ze in een vast, door jou bedacht, ritme moeten zitten los. Ooh en ik zou echt nooit een slapende baby wakker maken voor een voeding, koester de momenten dat ze slapen, die voeding kan echt heus wachten tot ze wakker worden!

3: op hun eigen kamertje laten slapen kun je in principe wel gewoon mee beginnen.

4: zie 2. Ik kan voeden op verzoek ook met de fles echt aanraden. Laat het hele idee van dat ze een bepaald ritme moeten hebben los. Het is niet erg als het een rommeltje is en dat ze de ene keer gelijk na de fles gaan slapen en de andere keer niet en dat ze de ene keer in bed slapen en de volgende keer op jou en de keer daarna weer in de wagen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven