Tweetalig opvoeden

23-11-2019 07:47 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een uitgebreide Google zoektocht heeft me ver gebracht op het gebied van tweetalig opvoeden, behalve voor wat betreft één vraag: zijn wij al te laat?

Mijn ex en ik hebben er in eerste instantie voor gekozen ons kind Nederlands op te voeden. Inmiddels zijn wij uit elkaar en ging het bij mij toch kriebelen om me verder te verdiepen in een tweetalige opvoeding. Zij Nederlands, ik Engels. Onze zoon is nu echter bijna 15 maanden oud. Hij begint net met nazeggen, maar het begrip van de betekenis staat echt nog in de kinderschoenen. Zijn we nu al te laat, had dit echt vanaf de geboorte gemoeten? Of kunnen we daar nu nog mee beginnen?

Iemand hier ervaring mee?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
PattyJupiter schreef:
23-11-2019 20:13
Ik heb geen idee. De kinderen van mijn Poolse collega en zijn Nederlandse vrouw zitten op het vwo. Daar werd thuis ook alleen Nederlands en gebrekkig Nederlands gesproken. Ze spreken amper Pools. Misschien maakt het uit of ouders uitstralen dat kinderen het hier moeten maken of dromend op de bank zitten van hun thuisland.

Daar werd dus vooral goed Nederlands gesproken. Dan maakt het gebrekkige Nederlands van de ene ouder niet zo veel meer uit natuurlijk. Ze kregen het correct mee en leefden niet in een taalarme omgeving.
De reacties zijn mooi verdeeld, zie ik. Ongeveer vijftig procent zegt doen en vijftig procent zegt niet doen. Ik ben inderdaad geen native speaker. Maar ik beheers de taal uitstekend, kan me er goed in uitdrukken (soms zelfs beter dan in het Nederlands) en maak grammaticale beslissingen vaak, net als in het Nederlands, op gevoel. De vraag is nu dus: is dat goed genoeg om mijn kind vanaf nu (deels) Engelstalig op te voeden?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Je blijft jezelf herhalen. Je hebt hier persoonlijke verhalen gehoord en wetenschappers, aan jou wie je nu 'gelooft'.
Waar ben je eigenlijk bang voor? Dat je kind geen goed Nederlands gaat spreken? Waarom twijfel je zo en probeer je niet gewoon? Mocht je 1 van die weinig uitzonderingen zijn waar het niet lukt, nou dan lukt het toch niet?
Maar er nou zo over twijfelen.. vind ik echt gek.
Fitcross schreef:
23-11-2019 08:53
Jij benoemd een heel andere situatie, namelijk dat ze tweetalig opvoeden in twee talen die niet gesproken worden in het land waar het kind opgroeit. Dan wordt het kind prima tweetalig, alleen krijgt het een achterstand in de taal van het land waar het opgroeit. Net zoals een allochtoon stel alleen maar Turks en Arabisch zou spreken met hun kind in Nederland. Dan wordt het keurig tweetalig hoor. Alleen je raakt op achterstand in de 3e taal (die je thuis niet hoort).

Hele andere situatie dus. Appels-peren.
Nee hoor, nix geen appels en peren, want de voertaal thuis is Engels omdat m’n zus geen Hongaars spreekt en mijn zwager geen Nederlands.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
mcsteamy schreef:
23-11-2019 23:46
De reacties zijn mooi verdeeld, zie ik. Ongeveer vijftig procent zegt doen en vijftig procent zegt niet doen. Ik ben inderdaad geen native speaker. Maar ik beheers de taal uitstekend, kan me er goed in uitdrukken (soms zelfs beter dan in het Nederlands) en maak grammaticale beslissingen vaak, net als in het Nederlands, op gevoel. De vraag is nu dus: is dat goed genoeg om mijn kind vanaf nu (deels) Engelstalig op te voeden?
Op die vraag wordt toch steeds antwoord gegeven? Zoals je zegt zijn de reacties wisselend. Aan jou om de, VOOR JOU, juiste keuze te maken. Net als met zoveel dingen in een opvoeding bestaat er niet 1 vorm van "zo moet het". Je zal je eigen weg moeten kiezen/vinden.
Gewoon doen, bevalt het niet dan stop je ermee. Ik zou als ik jou was niet alleen maar in het Engels communiceren, maar ook Nederlands gebruiken want dat spreek je nu en dan kan je makkelijk weer terugschakelen mocht dat tweetalig opvoeden toch lastig zijn. Laat je zoon in het Engels tv kijken en Engelse liedjes luisteren. Zing en lees voor in het Engels. Niet te veel erover peinzen maar gewoon beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven