Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
maandag 9 juni 2025 om 02:03
Het duurde heel even tot het tot me doordrong dat je kinderen beiden geen baby's / peuters zijn. Je praat over ze alsof je geen afspraken met ze kan maken. Kom op joh...ze zijn 4 en 6. Dus...aangeven wanneer ze bij papa terecht kunnen en jou met rust moeten laten en ik zou toch echt iets doen met dat om 6u met ze opstaan. Dat is natuurlijk bizar vroeg. Laat ze gewoon met n wekkertje oid lezen / boekjes kijken/ luisterboek luisteren in bed tot 7u / 7.30u
Ook gingen wij met de kinderen op die leeftijd echt wel kanoën en lekker onderweg picknicken ergens.
Ik ben van t luie maar mijn partner ging een paar keer in de week een paar uur wielrennen, anders werd hij chagrijnig. Ik zat dan op de camping met de kids die zich vermaakten met vriendjes. Hebben jouw kinderen dat niet? Op die leeftijd hebben ze toch vaak wel wat vriendjes waarmee ze over de camping kunnen struinen (wij zochten altijd een kleine camping uit)
Ook gingen wij met de kinderen op die leeftijd echt wel kanoën en lekker onderweg picknicken ergens.
Ik ben van t luie maar mijn partner ging een paar keer in de week een paar uur wielrennen, anders werd hij chagrijnig. Ik zat dan op de camping met de kids die zich vermaakten met vriendjes. Hebben jouw kinderen dat niet? Op die leeftijd hebben ze toch vaak wel wat vriendjes waarmee ze over de camping kunnen struinen (wij zochten altijd een kleine camping uit)
yeps1 wijzigde dit bericht op 09-06-2025 02:08
33.72% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 08:55
Dat is misschien bizar vroeg als je dat niet gewend bent. Maar een doodnormale tijd voor kinderen om wakker te worden hoor.yeps1 schreef: ↑09-06-2025 02:03Het duurde heel even tot het tot me doordrong dat je kinderen beiden geen baby's / peuters zijn. Je praat over ze alsof je geen afspraken met ze kan maken. Kom op joh...ze zijn 4 en 6. Dus...aangeven wanneer ze bij papa terecht kunnen en jou met rust moeten laten en ik zou toch echt iets doen met dat om 6u met ze opstaan. Dat is natuurlijk bizar vroeg. Laat ze gewoon met n wekkertje oid lezen / boekjes kijken/ luisterboek luisteren in bed tot 7u / 7.30u
Mijn oudste is al vanaf dat ze een jaar is elke dag 06:00 wakker, en ze is nu 7. Sommige kinderen zijn gewoon vroege vogels, en dat krijg je er echt niet uit.
Inmiddels gaat ze wel al een hele tijd gewoon zelf naar beneden, en weet ze dat ze ons niet hoeft te storen voor 07:00.
maandag 9 juni 2025 om 09:14
Welnee, probleem is TO. Die wil gewoon haar eigen plan trekken zonder rekening hoeven te houden met anderen.
Ik zei het al, TO moet lekker alleen op vakantie gaan, zonder man en kinderen.
Daarbij, op vakantie gaan is geen verplichting hè, je kunt ook lekker thuis blijven. Verwend gedoe.
...
maandag 9 juni 2025 om 11:35
ach ja, dat weet ik nog, vakanties met jonge kinderen. Die moet je uitzitten.
Natuurlijk kun je afspraken maken met jouw partner om het eerlijk te verdelen. Maar hij vindt misschien ook wel dat het niet eerlijk verdeeld is. Hij is ook moe, ook overprikkeld, is ook aan zijn eigen vakantie toe.
En jonge kinderen in een vreemde omgeving zonder de vertrouwde structuur, die gaan gewoon niet zo goed om met vermoeide ouders die eigenlijk allebei liever zonder die kinderen op vakantie willen gaan.
Dus het wordt een vakantie die bestaat uit compromissen waar niemand eigenlijk echt gelukkig van wordt. Maar als je over 15 jaar terugkijkt naar de foto's met zongebruinde kindjes die breed glimlachend met gesmolten ijs op de foto met een prachtig uitzicht, dan herinner je alleen maar de mooie momenten. En daar doe je het voor.
Natuurlijk kun je afspraken maken met jouw partner om het eerlijk te verdelen. Maar hij vindt misschien ook wel dat het niet eerlijk verdeeld is. Hij is ook moe, ook overprikkeld, is ook aan zijn eigen vakantie toe.
En jonge kinderen in een vreemde omgeving zonder de vertrouwde structuur, die gaan gewoon niet zo goed om met vermoeide ouders die eigenlijk allebei liever zonder die kinderen op vakantie willen gaan.
Dus het wordt een vakantie die bestaat uit compromissen waar niemand eigenlijk echt gelukkig van wordt. Maar als je over 15 jaar terugkijkt naar de foto's met zongebruinde kindjes die breed glimlachend met gesmolten ijs op de foto met een prachtig uitzicht, dan herinner je alleen maar de mooie momenten. En daar doe je het voor.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
maandag 9 juni 2025 om 11:48
Als je de vakanties zo ervaart dan ga je toch niet? Je hoeft niet op vakantie.M3LL0N4 schreef: ↑09-06-2025 11:35ach ja, dat weet ik nog, vakanties met jonge kinderen. Die moet je uitzitten.
Ik vond en vind op vakantie gaan met onze kinderen altijd heerlijk. Lekker in je eigen bubbel met het gezin. Alles rustig aan. Heel de dag lekker aanklooien. De kinderen optijd naar bed en dan bij de tent zitten met man en een spelletje doen.
maandag 9 juni 2025 om 11:49
Ik doe alles alleen en heb een kind dat veel aandacht nodig heeft. Op een camping betekent dat dat je veel minder rust hebt dan een gemiddeld tweeoudergezin, want je kan geen (af)was of zorgtaken verdelen. Ik moest altijd mee naar speeltuin of zwembad.
Ik raakte er dus zeker nooit uitgerust van, ik zat vaak geen enkel moment en sprak altijd maar kort met buren ed.
Maar het is een kunst om te genieten van wat je toekomt. Er zijn heel veel kleine dingen te bedenken (vind ik) waar je blij van wordt op zo’n vakantie.
Mits je dat kan en wil natuurlijk.
Ik raakte er dus zeker nooit uitgerust van, ik zat vaak geen enkel moment en sprak altijd maar kort met buren ed.
Maar het is een kunst om te genieten van wat je toekomt. Er zijn heel veel kleine dingen te bedenken (vind ik) waar je blij van wordt op zo’n vakantie.
•
maandag 9 juni 2025 om 13:02
100% mee eensNana_Mouskouri schreef: ↑09-06-2025 11:40Ik vond de vakanties wél leuk toen de kinderen klein waren. En als ik ze "uitzitten" had gevonden, was ik sowieso niet weggegaan.
Iedere dag naar hetzelfde strandje, badderen, zandscheppen, een ijsje of juist een treinritje of op avontuur in het bos, met een beekje.
Hoe leuk is dat!
Alles sal reg kom
maandag 9 juni 2025 om 18:01
Leuk, is niet hetzelfde als ontspannend. Naar het strand met mijn kinderen was ook gewoon hard werken want renden alle kanten op, kenden geen angst etc.
maandag 9 juni 2025 om 19:29
maandag 9 juni 2025 om 19:59
Dat is wel heel erg het andere uiterste maar ik denk wel dat voor TO de oplossing ligt in meer, vaker of langer vakantie nemen in haar eentje. Je hoeft de hoofdvakantie/meeste dagen niet per se met z'n allen samen te houden. Ik denk dat veel stellen met kinderen dat wel doen maar als het niet bij je past kun je beter iets doen dat wel bij je past.
maandag 9 juni 2025 om 20:09
Het gaat me er niet om dat je het dagelijks doet. Thuis sta je ook altijd aan als kinderen jong zijn. Maar ging meer om de opmerking ervoor dan ga je toch gewoon niet op vakantie. Ik vond vakantie met jonge kinderen wel leuk, maar niet ontspannend.
maandag 9 juni 2025 om 20:11
Ik denk dat in dat ene kleine woordje de crux zit!Frizz schreef: ↑09-06-2025 11:49Ik doe alles alleen en heb een kind dat veel aandacht nodig heeft. Op een camping betekent dat dat je veel minder rust hebt dan een gemiddeld tweeoudergezin, want je kan geen (af)was of zorgtaken verdelen. Ik moest altijd mee naar speeltuin of zwembad.
Als je in je hoofd hebt dat alles rot en stom is gaat het je niet lukken. Soms moet je actief op zoek naar de mooie momenten. En als je goed kijkt zie je er steeds meer!
maandag 9 juni 2025 om 20:40
Maar dat is weer iets anders dan "afzien" wat die andere forummer het noemde. Dat is wel een heel negatieve emotie.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 9 juni 2025 om 20:43
Deze TO wil gewoon niet inleveren. Ze wil kost wat kost haar oude leven. Dat gaat niet met kinderen. Ik vind het een geval van grow UP.Nana_Mouskouri schreef: ↑09-06-2025 20:40Maar dat is weer iets anders dan "afzien" wat die andere forummer het noemde. Dat is wel een heel negatieve emotie.
maandag 9 juni 2025 om 20:53
Soms was het ook afzien. Tja ik zie het probleem niet zo. Denk dat veel ouders dat wel eens gedacht hebben alleen to spreekt het uit.Nana_Mouskouri schreef: ↑09-06-2025 20:40Maar dat is weer iets anders dan "afzien" wat die andere forummer het noemde. Dat is wel een heel negatieve emotie.
maandag 9 juni 2025 om 21:02
Nee hoor, dan had ik wel meer BSO geregeld en had ik geen 4 weken verlof in de zomer dat ze zo weinig mogelijk naar de BSO hoeven. Ik heb alleen een vrij pittig jaar achter de rug met een zieke vader en schoonmoeder zou deze vakantie graag meer willen bijtanken dan normaal. Vandaar de vraag.
maandag 9 juni 2025 om 21:02
Ik heb het ook wel eens gedacht, maar ik bleef nooit doordrammen. En dat doet TO hier wel.
Maar goed, TO is intussen gedrost dus waar hebben we het nog over. Binnenkort zal ze wel weer een goedlopend topic openen waarin ze zichzelf vooral lekker tegenspreekt tot de lol eraf is.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 21:18
Kan toch beide naast elkaar bestaan? Ik weet niet hoe vaak TO zichzelf dat gunt maar ik vind dat heel gezond. Ik heb mensen om me heen die dat nooit doen (ook niet uit eten of weekendje met vriendinnen) en mensen die dat nog veel vaker doen dan ik.
Neem het alsjeblieft ter harte TO want soms kom je er pas gaandeweg achter wat je behoeften zijn.
maandag 9 juni 2025 om 21:25
Misschien is het woord afzien voor mij zwaarder geladen, dat zou heel goed kunnen. Is wel vaker zo.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 9 juni 2025 om 21:30
Je hebt altijd last van de vakanties toch? Niet alleen dit jaar.Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 21:02Nee hoor, dan had ik wel meer BSO geregeld en had ik geen 4 weken verlof in de zomer dat ze zo weinig mogelijk naar de BSO hoeven. Ik heb alleen een vrij pittig jaar achter de rug met een zieke vader en schoonmoeder zou deze vakantie graag meer willen bijtanken dan normaal. Vandaar de vraag.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 9 juni 2025 om 21:31
Voor mij dan ook. Dan heb ik het echt wel over flink en intensief (pijn)lijden.Nana_Mouskouri schreef: ↑09-06-2025 21:25Misschien is het woord afzien voor mij zwaarder geladen, dat zou heel goed kunnen. Is wel vaker zo.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in