Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
zaterdag 7 juni 2025 om 14:34
zaterdag 7 juni 2025 om 17:16
Ja dat zou wel het fijnste zijn natuurlijk, eigenlijk zoals het hoort. Maar blijkbaar snapt deze man niet zo goed hoe samen een gezin runnen en je vrouw af en toe rust gunnen moet. Eigenlijk zou hij het zelf moeten bedenken maar dat doet hij niet, hem dan maar aanwijzingen geven hoe hij het moet aanpakken.
zaterdag 7 juni 2025 om 17:25
Maar dan kunnen jullie toch afspreken om en om om 6 uur eruit te gaan?Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 09:48Ja ik sta op, want wakker en blijven liggen is niet mijn ding. Maar hier maak je dus een denkfout: ik heb dan niet altijd zin in meteen 2 kinderen en ontbijt halen. Dan wil op mijn gemak zonder iemand aan hoofd de krant of een boek lezen.
En ook met iPad ben ik toch alert geweest op de kinderen.
De gene die mag blijven liggen vult de tijd in zoals ie zelf wil tot een uur of 8. Hij slapend, jij lezen met ene kop koffie of thee in bed. Om 8 uur eruit en dan gaat de een broodjes halen en de ander de tafel dekken en begint de dag samen.
Maar eerlijk gezegd lijkt me een campingvakantie me niks voor jou. Ik bedoel het niet rot maar zo te lezen is de standaard die je gewend was vele malen hoger en je leven thuis ook vele malen luxer. Ik denk niet dat je man het enige probleem is.
zaterdag 7 juni 2025 om 17:42
Je hebt ook wel een “drukke” planning. Als je in 1 vakantie, 3 locaties aandoet zou ik er zelf ook niet zo blij van worden. Steeds inpakken, uitpakken enzo. Op jouw manier heb je 3 vakanties in 1, best onrustig.Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 12:50Wij gaan ook niet 3,5 week kamperen, maar alleen de 1,5 week. Ik ken mezelf, daarna zitten we in een vakantiehuis van familie en nog een week andere locatie waar ook vrienden zitten.
De was doe ik in het vakantiehuis de week erna. Daar hebben we een wasmachine + droger en ben chef was. Net als dat ik zeker wel kook en bedenk welke boodschappen er moeten worden gehaald. Ik vind alleen die grote supermarkten in het buitenland niet leuk, net als was op de camping doen.
En ik vind mijn kinderen erg leuk, maar zou het lekker vinden om 1 ochtend de week even niet meteen aan hoeven te staan. Mijn oudste is gewoon meteen wakker, die gaat het liefst om 6 uur al voetballen of zwemmen. En dat gaat niet dus dan zijn het spelletjes. Rustig wakker, de doet de jongste soms en mijn man.
Waarschijnlijk zit ook een deel in verwachting en dat besef ik mij steeds meer, dus het zal ieder jaar weer wat beter worden. Dan kunnen ook weer onze dingen wat meer gaan doen, afwisselen met dagen zwembad.
Wat bedoel je met je laatste stukje? Wat doen jullie nu dan in de vakantie? Om een vakantie ook leuk te houden voor ouders hebben wij altijd dagen afgewisseld. De ene dag camping en eventueel als we zin hadden in de avond nog even weg, de andere dag een uitje. Vroeg weg einde van de dag nog even zwembad bijvoorbeeld.
zaterdag 7 juni 2025 om 18:32
Voor de kinderen maakte we wandelingen in de bergen van 7 of 8 uur of langere fietstochten. Dat begint nu weer te komen met de kinderen wat korte wandelingen en dat man of ik eens een middag echt gaan fietsen. En ze kunnen of 1 of 2 jaar mee op de boot snorkelen als we weer wat verder weg gaan. Of mee kanoën/suppen.Nanouk schreef: ↑07-06-2025 17:42Je hebt ook wel een “drukke” planning. Als je in 1 vakantie, 3 locaties aandoet zou ik er zelf ook niet zo blij van worden. Steeds inpakken, uitpakken enzo. Op jouw manier heb je 3 vakanties in 1, best onrustig.
Wat bedoel je met je laatste stukje? Wat doen jullie nu dan in de vakantie? Om een vakantie ook leuk te houden voor ouders hebben wij altijd dagen afgewisseld. De ene dag camping en eventueel als we zin hadden in de avond nog even weg, de andere dag een uitje. Vroeg weg einde van de dag nog even zwembad bijvoorbeeld.
Ik word heel ongelukkig van 3 weken op 1 locatie. En in uitpakken daar heb door het rondreizen in Azië een heel goed systeem voor.
zaterdag 7 juni 2025 om 19:01
Maar het lijkt me toch niet teveel gevraagd om 1 of 2 ochtenden per week te blijven liggen?
Gaat je man zo laat naar bed dat hij dat niet 1 of 2 ochtenden trekt?
Ik zou dit toch echt als harde eis op tafel leggen, jij hebt toch ook vakantie? En dan kan je het meteen er thuis ook in houden.
Maar rustig wakker worden met een boek met kleine kinderen lijkt me niet super realistisch nee..
Onze kinderen zijn 4 en 2, de jongste slaapt nog s middags, dus dat is ook het moment dat 1 van ons de oudste vermaakt en de ander een boek leest. Verder sporten we ook om de beurt, maar we gaan ook wel om de beurt mee naar de speeltuin of animatie en dan komt de ander later.
Het is wel weinig vrije tijd, maar ik probeer inderdaad ook vooral te genieten van de mooie omgeving en veel tijd samen, het is wat het is met kleine kinderen.
Gaat je man zo laat naar bed dat hij dat niet 1 of 2 ochtenden trekt?
Ik zou dit toch echt als harde eis op tafel leggen, jij hebt toch ook vakantie? En dan kan je het meteen er thuis ook in houden.
Maar rustig wakker worden met een boek met kleine kinderen lijkt me niet super realistisch nee..
Onze kinderen zijn 4 en 2, de jongste slaapt nog s middags, dus dat is ook het moment dat 1 van ons de oudste vermaakt en de ander een boek leest. Verder sporten we ook om de beurt, maar we gaan ook wel om de beurt mee naar de speeltuin of animatie en dan komt de ander later.
Het is wel weinig vrije tijd, maar ik probeer inderdaad ook vooral te genieten van de mooie omgeving en veel tijd samen, het is wat het is met kleine kinderen.
zaterdag 7 juni 2025 om 23:32
Je kan wel heel goed in-en uitpakken maar je verhuist niet alleen maar nu met een heel gezin. Het brengt onrust. Wel knap trouwens hoe je niet reageert alle adviezen die iedereen geeft.Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 18:32
Ik word heel ongelukkig van 3 weken op 1 locatie. En in uitpakken daar heb door het rondreizen in Azië een heel goed systeem voor.
zondag 8 juni 2025 om 00:38
Tuurlijk.Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 18:32Voor de kinderen maakte we wandelingen in de bergen van 7 of 8 uur of langere fietstochten. Dat begint nu weer te komen met de kinderen wat korte wandelingen en dat man of ik eens een middag echt gaan fietsen. En ze kunnen of 1 of 2 jaar mee op de boot snorkelen als we weer wat verder weg gaan. Of mee kanoën/suppen.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
zondag 8 juni 2025 om 06:30
Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 18:32Voor de kinderen maakte we wandelingen in de bergen van 7 of 8 uur of langere fietstochten. Dat begint nu weer te komen met de kinderen wat korte wandelingen en dat man of ik eens een middag echt gaan fietsen. En ze kunnen of 1 of 2 jaar mee op de boot snorkelen als we weer wat verder weg gaan. Of mee kanoën/suppen.
Jij wordt heel ongelukkig van drie weken op één locatie en de kinderen? Die zullen aan één kant niet beter weten dan dat vakantie betekent dat je steeds verhuist. Maar zij raken nergens echt gewend. Net als ze hun weg er beginnen te vinden moeten ze weer ergens anders heen.
En hoe goed je systeem ook is, alles moet door je handen dus het kost tijd.
Ik realiseerde me pas wat een impact vakantie op een kind moest hebben toen wij thuiskwamen met onze dochter van anderhalf.
Wij hebben heus er over gepraat dat we op vakantie gingen en dat we gingen slapen in een tent, maar dat kind had geen idee natuurlijk. Dus op een ochtend werd ze wakker en werd ze in de auto gezet. Na een uur of zes/zeven kwamen we bij de camping. Vanaf dan sliep ze in een tent in haar eigen campingbedje. Nog niet de helft van haar speelgoed was mee. Oma kwam 'nooit' meer oppassen. Etc etc. Twee weken later het hele circus andersom. We kwamen laat in de avond thuis, ze sliep maar werd wakker en ging ons hele huis opnieuw ontdekken. Alle deuren en kasten deed ze open overal kijken en tevreden lachen dat alles weer was zoals ze het kende.
Ik besefte toen dat alles voor haar moest zijn geweest als een soort lange vage droom en ineens werd ze wakker op de plek die ze gelukkig kende. Wat een opluchting.
zondag 8 juni 2025 om 08:24
Nee een aantal adviezen neem ik over en met man al paar keer over gepraat. Benieuwd wat het oplevert. ‘s ochtends de iPad doen we ook, maar daar moeten ze dan zin hebben, wellicht dat de switch dan een beter idee is.
Hotels in Alpen zien er geweldig uit, maar meer dan 10 duizend euro voor 2 weken is echt veel geld. Nog wat vaker pizza halen lijkt mij een goed plan.
@speculaastaart dan zijn onze kinderen al getraumatiseerd denk ik. Bij de reizen in oa Azië gingen we naar 7 of 8 locaties in 5 weken. Of naar 11 locatie in 7 weken Kinderen zijn flexibel en ik ga niet mee in dit soort dingen, zo creeer je wel de sneeuwvlokjes van nu.
En het zal grotendeels toch in verwachtingen zitten en niet vergelijken met anderen. Onze kinderen zijn 2 stuiterballen en dat heeft voor en na delen.
Hotels in Alpen zien er geweldig uit, maar meer dan 10 duizend euro voor 2 weken is echt veel geld. Nog wat vaker pizza halen lijkt mij een goed plan.
@speculaastaart dan zijn onze kinderen al getraumatiseerd denk ik. Bij de reizen in oa Azië gingen we naar 7 of 8 locaties in 5 weken. Of naar 11 locatie in 7 weken Kinderen zijn flexibel en ik ga niet mee in dit soort dingen, zo creeer je wel de sneeuwvlokjes van nu.
En het zal grotendeels toch in verwachtingen zitten en niet vergelijken met anderen. Onze kinderen zijn 2 stuiterballen en dat heeft voor en na delen.
zondag 8 juni 2025 om 08:30
Je wilt dus eigenlijk gewoon twee mini-volwassenen die precies hetzelfde leuk vinden als jij.Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 08:24Nee een aantal adviezen neem ik over en met man al paar keer over gepraat. Benieuwd wat het oplevert. ‘s ochtends de iPad doen we ook, maar daar moeten ze dan zin hebben, wellicht dat de switch dan een beter idee is.
Je zult pas een ontspannen vakantie hebben als je accepteert dat dit geen reële verwachting is. Het zou zomaar kunnen dat je kinderen met meer rust om zich heen zelf ook rustiger worden.
zondag 8 juni 2025 om 08:35
Ik ben het er ook niet mee eens dat die rondtrekvakanties niet leuk zouden zijn voor kinderen. Voor een baby of dreumes zal het inderdaad impact hebben om (lange) stukken vervoerd te worden en heeft de locatie waar hij of zij slaapt invloed. Maar dan spreek je ook nog niet over net gewend zijn aan de locatie.
Voor grotere kinderen heeft het rondtrekken ook voordelen. Weer nieuwe meren, slootjes, strandjes, bossen, speelplekken etc. Het ligt aan het type kinderen. Er zullen ook kinderen zijn die 3 weken (met een vaste groep andere kinderen) hartstikke leuk vinden of die 3 weken met een groep wisselende kinderen en bijvoorbeeld een activiteitenclub helemaal geweldig vinden. Maar 3 weken op één plek zonder andere kinderen of activiteiten zal niet alleen de ouders, maar toch ook de kinderen gaan vervelen...
Wij gaan daarom ook op een rondtrek-vakantie óf we blijven hooguit een week op dezelfde plek.
Voor grotere kinderen heeft het rondtrekken ook voordelen. Weer nieuwe meren, slootjes, strandjes, bossen, speelplekken etc. Het ligt aan het type kinderen. Er zullen ook kinderen zijn die 3 weken (met een vaste groep andere kinderen) hartstikke leuk vinden of die 3 weken met een groep wisselende kinderen en bijvoorbeeld een activiteitenclub helemaal geweldig vinden. Maar 3 weken op één plek zonder andere kinderen of activiteiten zal niet alleen de ouders, maar toch ook de kinderen gaan vervelen...
Wij gaan daarom ook op een rondtrek-vakantie óf we blijven hooguit een week op dezelfde plek.
zondag 8 juni 2025 om 08:39
Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 08:24Nee een aantal adviezen neem ik over en met man al paar keer over gepraat. Benieuwd wat het oplevert. ‘s ochtends de iPad doen we ook, maar daar moeten ze dan zin hebben, wellicht dat de switch dan een beter idee is.
want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.

zondag 8 juni 2025 om 08:54
Ik denk het ook. Of tenminste: allebei doen! Kan toch prima? Heerlijk zo'n weekend voor jezelf waarbij je zo vroeg als je maar wil kunt opstaan, koffie drinken met je eigen muziek en een krantje erbij en dan lekker je eigen plan trekken de hele dag.
En op je gezinsvakantie even de quality time voor samen.
zondag 8 juni 2025 om 08:57
Rondtrekken met kinderen kan inderdaad prima, als je uitgaat van het kind, en niet je kind meesleept als ballast.Dala schreef: ↑08-06-2025 08:35Ik ben het er ook niet mee eens dat die rondtrekvakanties niet leuk zouden zijn voor kinderen. Voor een baby of dreumes zal het inderdaad impact hebben om (lange) stukken vervoerd te worden en heeft de locatie waar hij of zij slaapt invloed. Maar dan spreek je ook nog niet over net gewend zijn aan de locatie.
Het cliché: ouders hebben een fijne vakantie als de kinderen een fijne vakantie hebben, bestaat niet voor niets.
zondag 8 juni 2025 om 09:01
Dit. Ik begin mijn sympathie wat te verliezen voor deze TO. Ze heeft goede suggesties aangedragen gekregen. Doe er je voordeel mee, of niet.Draaideurforummer schreef: ↑08-06-2025 08:30Je wilt dus eigenlijk gewoon twee mini-volwassenen die precies hetzelfde leuk vinden als jij.
Je zult pas een ontspannen vakantie hebben als je accepteert dat dit geen reële verwachting is. Het zou zomaar kunnen dat je kinderen met meer rust om zich heen zelf ook rustiger worden.
zondag 8 juni 2025 om 09:03
Dat hebben we ook altijd gedaan: fijne hotels/laag reistempo en veel stranddagen of zwembaddagen.Draaideurforummer schreef: ↑08-06-2025 08:57Rondtrekken met kinderen kan inderdaad prima, als je uitgaat van het kind, en niet je kind meesleept als ballast.
Het cliché: ouders hebben een fijne vakantie als de kinderen een fijne vakantie hebben, bestaat niet voor niets.
En nu 1,5 week op een kleinschalige camping waar veel Nederlandse kinderen komen en 2x een vakantiehuis waarvan 1 op een km op afstand waar ook vrienden zitten met kinderen van dezelfde leeftijd. Er is bij alle locaties veel te doen voor kinderen, alleen geen animatie want dat vinden onze kinderen nog niks.
zondag 8 juni 2025 om 09:04
Is ook zo, maar het is toch niet zo (lees ik althans niet uit de berichten) dat het type vakantie in die ruime 3 weken niet leuk voor de kinderen is? Wij hebben dit nu ook twee keer gedaan en hebben dan een afwisseling van stad/bos/strand en van hotels/huisjes/glamping en overal is weer iets nieuws te ontdekken, voor ons en voor hen.Draaideurforummer schreef: ↑08-06-2025 08:57Rondtrekken met kinderen kan inderdaad prima, als je uitgaat van het kind, en niet je kind meesleept als ballast.
zondag 8 juni 2025 om 09:08
Je empathie is ook nog niet op peil hè.Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 08:24Nee een aantal adviezen neem ik over en met man al paar keer over gepraat. Benieuwd wat het oplevert. ‘s ochtends de iPad doen we ook, maar daar moeten ze dan zin hebben, wellicht dat de switch dan een beter idee is.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 8 juni 2025 om 09:11
Draaideurforummer schreef: ↑08-06-2025 08:57Rondtrekken met kinderen kan inderdaad prima, als je uitgaat van het kind, en niet je kind meesleept als ballast.
Rondtrekken met kinderen kan inderdaad prima, als je uitgaat van het kind, en niet je kind meesleept als ballast accessoire.
zondag 8 juni 2025 om 09:16
Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 08:24Nee een aantal adviezen neem ik over en met man al paar keer over gepraat. Benieuwd wat het oplevert. ‘s ochtends de iPad doen we ook, maar daar moeten ze dan zin hebben, wellicht dat de switch dan een beter idee is.
Je ziet nog niet wat voor sneeuwvlokjes je zelf creëert door op elke 'scheet' van je kinderen te willen reageren?
Maar prima hoor, ik snap alleen het doel van je topic niet. Alles is in het begin zwaar en moeilijk je wijst alle tips af. Het ligt niet aan jou, niet aan je man en niet aan de kinderen, ook niet aan de locaties, maar toch is het geen succes. Vervolgens vertel je hoe goed je het allemaal voor elkaar hebt. Jij had geen topic nodig denk ik zo, dus succes met je vakantie!
zondag 8 juni 2025 om 09:23
Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 09:13Nee klopt….jeetje kinderen gaan niet van aanpassen. Het wordt wel uitvergroot.
Volwassen gaan ook niet dood van aanpassen toch blijf je erbij dat vooral de kinderen zich moeten aanpassen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in