van 2 naar 3 kinderen?
maandag 8 februari 2010 om 15:08
Momenteel ben ik onverwachts maar niet ongewenst zwanger geworden van de 3e, mijn andere kinderen zijn 5 en 3. De jongste gaat al bijna naar de lagere school en ik was blij dat de creche periode voorbij zou zijn. Met een 3e begint het weer helemaal opnieuw en om heel eerlijk te zijn krijg ik het hier een beetje benauwd van. Wat zijn jullie ervaringen met 3 kinderen, was het een grote overgang? Ben heel benieuwd en hoop dat jullie je ervaringen met mij willen delen.
groetjes, Britta
groetjes, Britta
maandag 8 februari 2010 om 15:15
Hi Britta,
Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik heb 2 jongens van 14 en eentje van 4. Ik ben dus destijds helemaal opnieuw begonnen. Het scheelde voor mij wel dat de oudste twee al zelfstandig waren. Ik heb het echt als heerlijk ervaren en als een echt kadootje.
inmiddels gaat de jongste naar school en weet ik sinds vorige week dat ik zwanger ben van osn 4de kindje.Hij/zij zal geboren worden in oktober en dan is de jongste bijna 5. ik begin weer opnieuw. Soms is dat heel eng maar ik zie het weer als kadootje. Veel tijd om te knuffelen als de nu jongste naar school is.
Waar zie je het meeste tegenop?
groetjes
Tjeempie
Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik heb 2 jongens van 14 en eentje van 4. Ik ben dus destijds helemaal opnieuw begonnen. Het scheelde voor mij wel dat de oudste twee al zelfstandig waren. Ik heb het echt als heerlijk ervaren en als een echt kadootje.
inmiddels gaat de jongste naar school en weet ik sinds vorige week dat ik zwanger ben van osn 4de kindje.Hij/zij zal geboren worden in oktober en dan is de jongste bijna 5. ik begin weer opnieuw. Soms is dat heel eng maar ik zie het weer als kadootje. Veel tijd om te knuffelen als de nu jongste naar school is.
Waar zie je het meeste tegenop?
groetjes
Tjeempie
maandag 8 februari 2010 om 15:26
Ook mijn jongste was niet gepland maar wel gewenst.. Van 2 naar 3 vond ik erg makkelijk. Nu zat er tussen no 2 en 3 ook maar 18 maanden dus zat ik min of meer nog in het ritme. Maar goed, ik vond en vind 3 kinderen nog steeds niet veel werk. Zeker niet meer dan 2.
Het is bij tijd en wijle druk en rommelig maar ook vreselijk gezellig en leuk.
Kortom.. niet al te veel over nadenken, gewoon DOEN en dan komt het allemaal goed. je hebt er toch al 2 gekregen en dat ging toch ook prima ?
Het is bij tijd en wijle druk en rommelig maar ook vreselijk gezellig en leuk.
Kortom.. niet al te veel over nadenken, gewoon DOEN en dan komt het allemaal goed. je hebt er toch al 2 gekregen en dat ging toch ook prima ?
maandag 8 februari 2010 om 15:38
Het ligt er aan hoe je zo iets aanvliegt. Als je nu heel blij bent dat die kleine nu naar school gaat kan het best moeilijk worden. Het hangt af van je persoonlijkheid denk ik... Ik heb 3 kinderen met een leeftijds verschil van 5 jaar en elke keer moest ik opnieuw inkomen. Ik ben geen overdreven roze wolk type wat teleurgesteld raakt als iets anders loopt dan gehoopt en ook geen type wat geen veranderingen en drukte aan kan.
Bij mij loopt het heel erg goed en het is erg gezellig. Druk, ja, dat wel. Das logisch met een huis vol
Bij mij loopt het heel erg goed en het is erg gezellig. Druk, ja, dat wel. Das logisch met een huis vol
maandag 8 februari 2010 om 16:05
maandag 8 februari 2010 om 16:11
In mijn omgeving zijn er juist een aantal stellen die bewust hiervoor kiezen. Twee kids op de basisschool en dan nog een toetje. Wij wachten ook bewust tot de jongste naar school gaat, en hopen dat er dan nog een derde kindje komt.
Het lijkt me heerlijk. 's ochtends de kids naar school en dan lekker thuis tijd voor de baby. Misschien helpt dit je relativeren?
Als je opziet tegen het crecheverhaal: er zijn meer mogelijkheden dan de creche. Een gastouder (evt bij jou thuis) of misschien kom je een eind met jullie ouderschapsverlof?
Gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte met het accepteren!
Het lijkt me heerlijk. 's ochtends de kids naar school en dan lekker thuis tijd voor de baby. Misschien helpt dit je relativeren?
Als je opziet tegen het crecheverhaal: er zijn meer mogelijkheden dan de creche. Een gastouder (evt bij jou thuis) of misschien kom je een eind met jullie ouderschapsverlof?
Gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte met het accepteren!
maandag 8 februari 2010 om 16:33
Beetje off topic, maar om 29Caro niet al te bang te maken: Hier is van 1 naar 2 juist heel makkelijk (van 2 naar 3 nog geen ervaring; komt er waarschijnlijk ook nooit).
Zoon 1 was best pittig: veel huilen, zichzelf moeilijk vermaken. Nu nr, 2 doet het geweldig en zoon 1 doet het ook beter sinds zijn broertje geboren is.
Ik vind 2 kinderen makkelijker dan 1.
Geniet van je zwangerschap!
Zoon 1 was best pittig: veel huilen, zichzelf moeilijk vermaken. Nu nr, 2 doet het geweldig en zoon 1 doet het ook beter sinds zijn broertje geboren is.
Ik vind 2 kinderen makkelijker dan 1.
Geniet van je zwangerschap!
maandag 8 februari 2010 om 17:18
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie snelle reacties. Fijn om te horen dat de overgang van 2 naar 3 over het algemeen als positief wordt ervaren. Waar ik bang voor ben? Van 1 naar 2 (sorry 29caro vond ik erg pittig en ik heb nog steeds mijn handen vol aan mijn 2 bengels. Het gaat goed hoor, zijn heerlijke kinderen, maar pfff....daarom het gevoel dat er weinig ruimte is voor een nummer 3. Hoe zal het dan gaan worden? Nu maken broer en zus veel ruzie, vooral wie de aandacht krijgt, hoe zal dat zijn als er straks nog meer gedeeld moet worden? Of is jullie ervaring dat dit natuurlijk herverdeeld wordt binnen de familie? Daarnaast ben ik zelfstandig ondernemer en zit nog steeds in de opbouwfase. Het gaat goed maar het moet nog wel meer gaan groeien om er echt een leuk inkomen aan over te houden. Het idee dat het straks tijdelijk stil ligt zonder inkomen is ook nog een angst waar ik overheen moet. In ieder geval al fijn dat er zo'n forum is om je gevoelens op kwijt te kunnen.
groetjes, Britta
Bedankt voor jullie snelle reacties. Fijn om te horen dat de overgang van 2 naar 3 over het algemeen als positief wordt ervaren. Waar ik bang voor ben? Van 1 naar 2 (sorry 29caro vond ik erg pittig en ik heb nog steeds mijn handen vol aan mijn 2 bengels. Het gaat goed hoor, zijn heerlijke kinderen, maar pfff....daarom het gevoel dat er weinig ruimte is voor een nummer 3. Hoe zal het dan gaan worden? Nu maken broer en zus veel ruzie, vooral wie de aandacht krijgt, hoe zal dat zijn als er straks nog meer gedeeld moet worden? Of is jullie ervaring dat dit natuurlijk herverdeeld wordt binnen de familie? Daarnaast ben ik zelfstandig ondernemer en zit nog steeds in de opbouwfase. Het gaat goed maar het moet nog wel meer gaan groeien om er echt een leuk inkomen aan over te houden. Het idee dat het straks tijdelijk stil ligt zonder inkomen is ook nog een angst waar ik overheen moet. In ieder geval al fijn dat er zo'n forum is om je gevoelens op kwijt te kunnen.
groetjes, Britta
maandag 8 februari 2010 om 18:59
Toen ik mijn tweede kreeg, was de eerste anderhalf; dat vond ik best pittig. Ze liep pas net, maar wilde geen trap lopen en had nog veel hulp nodig. Afgelopen lente heb ik de derde gekregen terwijl de middelste 3.5 was en de oudste 5: veel makkelijker. Die twee redden het wel als ik jongste even in bad doe en ze willen altijd wel even helpen. Ik had ook verwacht dat ze jaloers zouden kunnen zijn (en dat zou ook niet vreemd zijn) maar ik merk er niets van. Ik vind dit leeftijdsverschil gewoon erg makkelijk.
Creche heb ik nog geen ervaring mee, want ik ga pas over een paar maanden weer aan de slag, maar ik vind het aantal locaties blijft twee (school/BSO of creche) dus dat zal niet zo veel verschillen.
Creche heb ik nog geen ervaring mee, want ik ga pas over een paar maanden weer aan de slag, maar ik vind het aantal locaties blijft twee (school/BSO of creche) dus dat zal niet zo veel verschillen.